1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
- vplyv na ŠR (kapitola MPSVR SR – 07C0C 13. Dôchodok)
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na vyššie územné celky
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
Iné ako rozpočtové zdroje
2
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
* (-) záporné znamienko predstavuje úsporu
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z. zakladá v roku 2022 negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je zohľadnený v rozpočte verejnej správy na rok 2022 a rozpočtovom výhľade na roky 2023 a 2024. Zvýšené výdavky štátneho rozpočtu navrhujeme kompenzovať prostredníctvom vyšších daňových príjmov, ktoré predpokladá Výbor pre makroekonomické prognózy z júna 2022.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Hlavným účelom vládneho návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z. je čiastočne kompenzovať poberateľom dôchodkových dávok zvýšené finančné náklady súvisiace s výrazným rastom cien tovarov a služieb. 13. dôchodok bude vyplatený Sociálnou poisťovňou v mesiaci november 2022 a náklady na jeho výplatu budú kompenzované zo štátneho rozpočtu z kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhovaná právna úprava zakladá vplyv na úpravu informačného systému Sociálnej poisťovne na minimálnej úrovni bez potreby jej dofinancovania, keďže sa jedná o interný informačný systém Sociálnej poisťovne a úpravu jeho parametrov. Predmetná úprava bude zabezpečená internými kapacitami Sociálnej poisťovne.
Tabuľka č. 2
3
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Navrhovaná právna úprava zakladá negatívny vplyv na štátny rozpočet kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR v roku 2022, ktorý je podrobnejšie popísaný v časti. 2.2.4.2. Kvantifikácia výdavkov.
2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z. nemá vplyv na príjmy verejnej správy, t. j. nezvyšuje ich, ani ich neznižuje.
2.2.4.2 Kvantifikácia výdavkov
Návrhom zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z. sa navrhuje vyplatenie 13. dôchodku v mesiaci november 2022. Vzorec na výpočet 13. dôchodku sa nemení s tým, že výsledná suma 13. dôchodku sa vynásobí koeficientom 0,7. Na účely kvantifikácií sa vychádza zo sumy životného minima, ktorá je platná pre jednu plnoletú fyzickú osobu od 1. júna 2022.
Maximálna suma 13. dôchodku bude 210 eur a minimálna suma 13. dôchodku bude 35 eur. Počet poberateľov dôchodkových dávok sa predpokladá na úrovni približne 1 435 tisíc osôb. Priemerná suma 13. dôchodku na jedného dôchodcu sa očakáva v sume cca 144,7 eura. Výdavky na výplatu 13. dôchodku v novembri 2022 predpokladáme v objeme cca 207,6 mil. eur vrátane administratívnych nákladov na výplatu. Výdavky budú hradené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
4
Tabuľka č. 4 Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky štátny rozpočet (MPSVR SR) = Výdavky rozpočet verejnej správy
(v eurách)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám (642)
Na ostatné dávky poskytované štátom (642018)
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom