NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKYVIII. volebné obdobie
________________________________________________________________
1204
NÁVRH VLÁDY
na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2022 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z.
Vláda Slovenskej republiky predkladá návrh na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 296/2020 Z. z. o 13. dôchodku a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 171/2022 Z. z.
Súčasne účinný valorizačný mechanizmus pre dôchodkové dávky zohľadňuje rast spotrebiteľských cien za domácnosti dôchodcov za I. polrok predchádzajúceho roka. V roku 2022 boli prostredníctvom tohto mechanizmu zvýšené dôchodkové dávky o 1,3 %. Ako reakcia na vývoj spotrebiteľských cien, ktorý v II. polroku 2021 zaznamenal výrazný medziročný nárast (v priemere 4,6 %) a na infláciu za domácnosti dôchodcov, ktorá v januári 2022 dosiahla medziročnú hodnotu 9,1 %, bol v júli 2022 vyplatený 13. dôchodok v diferencovanej sume (max. 300 eur, min 50 eur). Uvedené opatrenia čiastočne kompenzovali zvýšenie cien tovarov a služieb pre poberateľov dôchodkových dávok za I. polrok 2022 (11,8 % miera inflácia za domácnosti dôchodcov za január až jún 2022).
Aj v II. polroku 2022 však pokračuje výrazný rast inflácie za domácnosti dôchodcov v predpokladanej výške 12,4 %. Za prvých osem mesiacov roku 2022 sa spotrebiteľské ceny za domácnosti dôchodcov medziročne v priemere zvýšili o 12,6 %.
Vzhľadom na výrazný rast cien tovarov a služieb sú doposiaľ prijaté opatrenia pre poberateľov dôchodkových dávok nepostačujúce.
S cieľom zmiernenia dopadu zdražovania a vzhľadom k tomu, že výrazný rast spotrebiteľských cien sa do valorizačného mechanizmu zvyšovania dôchodkových dávok premietne až v roku 2023, sa navrhuje ako kompenzáciu tohto oneskorenia mimoriadne vyplatiť v roku 2022 13. dôchodok aj v novembri 2022.
Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva z potreby hľadania účinných prostriedkov zameraných na elimináciu značných hospodárskych škôd, ktoré môžu nastať z dôvodu zníženého dopytu zo strany dôchodcov, ako následku poklesu ich reálnych príjmov.
Ak by zákon, ktorý zavedie uvedené opatrenie, mal byť schvaľovaný v štandardných lehotách a štádiách legislatívneho procesu, nedošlo by k naplneniu jeho cieľa, pretože by nezachytil najhoršiu fázu negatívnych dopadov spojených s rastom spotrebiteľských cien a predpokladaným rastom cien energií, ktorý nastáva v súvislosti so situáciou na Ukrajine, ktoré