1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
V súvislosti so zámerom naplnenia požiadaviek zástupcov zdravotníckych pracovníkov, ktorými by sa zamedzilo podávaniu hromadných výpovedí zo strany zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, ako aj zamedzeniu nastoleného trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, kedy je ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania, navrhovaná právna úprava stabilizuje vzniknutú situáciu, zároveň reflektuje na predmetnú skutočnosť a právnym spôsobom upravuje minimálnu výšku základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zároveň táto právna úprava zvyšuje zákonom určenú základnú zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok súhrnne bez ohľadu na veľkosť úväzku, počas ktorého takýto zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z.), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5 zákona č. 578/2004 Z. z.) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6 zákona č. 578/2004 Z. z.) v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z., o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky dvadsiatich odpracovaných rokov.
Znenie právnej úpravy taktiež umožňuje započítanie odpracovaných rokov za účelom zvýšenia základnej zložky mzdy určeného zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, najviac však do výšky dvadsiatich odpracovaných rokov, vrátane obdobia, počas ktorého vykonával iné zdravotnícke povolanie, v rozsahu získaného vzdelania. Predmetná právna úprava zabezpečuje, aby sa zdravotníckemu pracovníkovi, ktorý po získaní požadovanej odbornej spôsobilosti začne vykonávať iné zdravotnícke povolanie v rozsahu svojho vzdelania, navýšila základná zložka mzdy o daný počet rokov, ktoré odpracoval, aj keď v inom zdravotníckom povolaní.
2
S cieľom motivácie zdravotníckych pracovníkov, ktorí odišli vykonávať svoje povolanie do zahraničia, vrátiť sa naspäť do svojej rodnej krajiny, právna úprava stanovuje, aby sa odpracované roky z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka mohli uznať aj týmto zdravotníckym pracovníkom.
Súčasťou právnej úpravy je aj ustanovenie, prostredníctvom ktorého je možné zákonom určenú základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., navýšiť aj za čas, kedy tento zdravotnícky pracovník bol na materskej dovolenke alebo rodičovskej dovolenke, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov.
Vzhľadom na riziko hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, čím môže dôjsť ku kolapsu nemocníc, a teda zo strany štátu nebude možné garantovať výkon ústavného práva na ochranu zdravia (čl. 40 Ústavy Slovenskej republiky a čl. 31 Listiny základných práv a slobôd), pretože nedostatok personálneho obsadenia zamedzí plneniu činností vyplývajúcich poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zo všeobecne záväzných právnych predpisov, ako aj vzhľadom na potrebu urýchlenej stabilizácie personálneho zabezpečenia ústavných zdravotníckych zariadení, sa navrhuje účinnosť zákona dňom 1. januára 2023.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Zároveň uvedený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
september 2022
2.Definovanie problému
V súvislosti s existujúcim stavom nedostatku zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach môže byť na základe pokračujúceho trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov, ohrozené poskytovanie zdravotnej starostlivosti, prípadne zníženie kvality jej poskytovania na území Slovenskej republiky. Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky s cieľom riešenia tejto situácie ako aj predídenia podania hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach predkladá na rokovanie vlády návrh zákona, ktorého zámerom je zvrátiť nastolený trend a zabezpečiť stabilizáciu ako aj nárast personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom uvedeného návrhu zákona je zvýšenie minimálnej výšky zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to v takej miere, aby predmetná minimálna výška základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka bola konkurencieschopná v porovnaní s ostatnými krajinami V4. Zároveň návrh zákona upravuje zvýšenie minimálnej výšky základnej zložky mzdy takéhoto zdravotníckeho pracovníka aj za odpracované roky v rozsahu stanovenom v návrhu zákona.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
Zákonom určení zdravotnícki pracovníci v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z.
5.Alternatívne riešenia
4
Nie sú.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účelnosti materiálu môže dôjsť po nadobudnutí jeho účinnosti, a teda predpokladané preskúmanie účinnosti je preto navrhované v druhej polovici roka 2023.
Kritériom preskúmania účelnosti materiálu je najmä eliminácia rizika podávania hromadných výpovedí zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, ako aj zvrátenie trendu poklesu záujmu o štúdium jednotlivých zdravotníckych profesií zo strany študentov, odchodu zdravotníckych pracovníkov zo systému zdravotníctva, prípadne ich presunov do iných štátov.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Predkladaný materiál negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy. Predmetný materiál nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, ako aj na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
5
11.Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky, sekcia zdravia, 02/59373273.
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
r
r + 1
r + 2
r + 3
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
231 621 263
243 667 567
261 180 080
273 189 531
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
231 621 263
243 667 567
261 180 080
273 189 531
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
z toho vplyv nových úloh v zmysle ods. 2 Čl. 6 ústavného zákona č. 493/2011 Z. z. o rozpočtovej zodpovednosti
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
19 293 446
72 636 984
80 012 432
85 208 770
- vplyv na ŠR
19 293 446
72 636 984
80 012 432
85 208 770
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
7
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu sa bude realizovať z rozpočtu kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR. V čase predkladania návrhu zákona sú navrhované výdavky rozpočtovo kryté – sú súčasťou návrhu rozpočtu kapitoly VPS. Po schválení návrhu zákona bude predmetná suma presunutá do rozpočtovej kapitoly Ministerstva zdravotníctva SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vychádza z potreby zabezpečenia stabilizácie počtu zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, zvrátenia klesajúceho trendu ich počtu a potreby následného zabezpečenia nárastu personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
Cieľom uvedeného návrhu zákona je zvýšenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to v takej miere, aby predmetná minimálna výška základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka bola konkurencieschopná v porovnaní s ostatnými krajinami V4.
Zároveň tento návrh zákona upravuje navýšenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., a to za každý odpracovaný rok o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy. S cieľom motivácie zdravotníckych pracovníkov, ktorí odišli vykonávať svoje povolanie do zahraničia, vrátiť sa naspäť do svojej rodnej krajiny, návrh
8
zákona upravuje, aby sa odpracované roky z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka mohli uznať aj týmto zdravotníckym pracovníkom.
Súčasťou návrhu zákona je aj ustanovenie, prostredníctvom ktorého bude možné zákonom určenú základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 zákona č. 578/2004 Z. z. u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 zákona č. 578/2004 Z. z. a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4 zákona č. 578/2004 Z. z., navýšiť aj za čas, kedy tento zdravotnícky pracovník bol na materskej dovolenke alebo rodičovskej dovolenke, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov.
Všetky vyššie menované úpravy, ktoré v predkladanom návrhu zákona, predstavujú pri nezmenenom počte zdravotníckych pracovníkov vplyv na rozpočet 231 621 263 eur v roku 2023, s postupným rastom ročného vplyvu na 273 189 531 eur v roku 2026, a to vzhľadom na naviazanosť základných zložiek mzdy na rast priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
Keďže navrhované úpravy v návrhu zákona majú za cieľ zabezpečiť nárast personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom, očakávame v roku 2023 z dôvodu zvýšenia konkurencieschopnosti miezd na trhu práce nárast počtu lekárov o 65 FTE (ekvivalent celého pracovného úväzku), sestier o 320 FTE, pôrodných asistentiek o 15 FTE a iných zdravotníckych pracovníkov o 140 FTE. V nasledujúcich rokoch očakávame nárast o dodatočných 164 FTE lekárov, 803 FTE sestier, 39 FTE pôrodných asistentiek a 348 FTE iných zdravotníckych pracovníkov. Uvedený nárast personálneho obsadenia predstavuje vplyv na rozpočet 19 293 446 eur v roku 2023, s postupným rastom ročného vplyvu na 85 208 770 eur v roku 2026.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
9
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
10
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
11
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
12
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
13
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Zdravotnícky pracovník určený zákonom, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
c)
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
U osôb v ovplyvnenej skupine očakávame vplyvom zmien vyplývajúcich z návrhu zákona oproti súčasnému stavu priemerný nárast hrubých mesačných príjmov vo výške 287,85 eur v roku 2023; 305,93 eur v roku 2024; 327,91 eur v roku 2025 a 342,99 eur v roku 2026.
Ovplyvnená skupina pozostáva z 49 093,35 FTE (ekvivalentov plných pracovných úväzkov) osôb.
e)
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
14
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Bez vplyvu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
15
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Bez vplyvu.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Materiál ma pozitívny vplyv na domácnosti s 3 a viac deťmi a jednorodičovské domácnosti s deťmi za podmienky, že v predmetnej domácnosti žije zdravotnícky pracovník, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
V uvedenom prípade sa tomuto zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje zákonom určená minimálna výška základnej zložky mzdy.
16
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
17
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrhom zákona sa predpokladá stabilizácia počtu zdravotníckych pracovníkov v ústavných zdravotníckych zariadeniach, zvrátenie klesajúceho trendu ich počtu, a potreba následného zabezpečenia nárastu personálneho obsadenia ústavných zdravotníckych zariadení kvalifikovaným zdravotníckym personálom.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Zvýšenie zákonom určenej minimálnej výšky základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka, ktorý v rozsahu získaného vzdelania vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2 u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, môže byť motivujúcim prvkom pre návrat zdravotníckych pracovníkov do ústavných zdravotníckych zariadení nielen zo zahraničia, ale aj tých zdravotníckych pracovníkov, ktorí predtým odišli zo systému zdravotníctva a zamestnali sa v inej pracovnej oblasti v rámci Slovenska.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.
18
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)nie je obsiahnutý v primárnom práve,
b) nie je obsiahnutý v sekundárnom práve,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a) lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie;
b) informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie;
c) informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie už prebrané.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
- úplne.
19
D ô v o d o v á s p r á v a
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 až 55
Predmetom týchto bodov je stanovenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw. Tieto ustanovenia upravujú zákonom určenú základnú zložku mzdy konkrétneho zdravotníckeho pracovníka podľa toho, či vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivostipodľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4.
Zákonom určená základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 4, prináleží každému zdravotníckemu pracovníkovi v pracovnom pomere u takéhoto poskytovateľa, a to bez ohľadu na to, či tento poskytovateľ povolenie na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ústavnej zdravotnej starostlivosti alebo lekárenskej starostlivosti podľa § 7 ods. 2, a to za podmienky, ak tento poskytovateľ prevádzkuje aj zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4.
Zároveň predmetom novelizačného bodu č. 39 je zavedenie koeficientu a ďalších podmienok aj pre zdravotníckeho pracovníka, ktorým je praktická sestra asistent, ktorý získal odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činnosti v príslušnej certifikovanej pracovnej činnosti a vykonáva certifikované pracovné činnosti v príslušnej certifikovanej pracovnej činnosti v pracovnom pomere na ustanovený týždenný pracovný čas v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti.
K bodu 56
Predmetom navrhovaného odseku 5 je navýšenie zákonom určenej základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, za odpracované roky, počas ktorých vykonával odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
.
20
Právna úprava stanovuje, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa navyšuje za každý odpracovaný rok, maximálne však za dvadsať rokov, o 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy. Právna úprava stanovuje odpracovaný rok súhrnne, čím zákonodarca myslí, že odpracovaný čas, počas ktorého zdravotnícky pracovník vykonával odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
, sa musí rovnať 12 mesiacom, aby bolo možné navýšiť základnú zložku mzdy zdravotníckeho pracovníka o sumu, ktorá sa rovná 0,01-násobok priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, pričom nie je potrebné, aby zdravotnícky pracovník vykonával tieto odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
súvisle bez prerušenia 12 mesiacov, t. z. že mesiace výkonu týchto činnosti v zmysle ustanovenia zákona sa spočítavajú a momentom, kedy dosiahnu dĺžku 12 mesiacov (jedného roka), základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa navyšuje o zákonom určenú sumu. Zároveň sa v rámci zistenia dĺžky výkonu týchto činnosti neprihliada na veľkosť úväzku v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
, v ktorom zdravotnícky pracovník vykonával predmetné činnosti v pracovnom pomere.
V prípade uznania sumy, o ktorú sa zdravotníckemu pracovníkovi zvyšuje základná zložka mzdy za odpracované roky, sa pomerná časť výšky tejto sumy uplatní aj v prípade, ak v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, je zdravotnícky pracovník v pracovnom pomere na kratší pracovný čas, ako je ustanovený týždenný pracovný čas.
Zároveň obdobie, počas ktorého zdravotnícky pracovník súbežne uzatvorený pracovný pomer s viacerými zdravotníckymi zariadeniami podľa
§ 7 ods. 2
, v ktorých vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti alebo je zdravotníckym pracovníkom, ktorý získal odbornú spôsobilosť 33 ods. 1) na výkon viacerých zdravotníckych povolaní a tie súbežne vykonáva alebo vykonával, sa mu do odpracovaných rokov započítava ako jedno obdobie.
Príklad č. 1:
Ak zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom u predchádzajúceho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa
§ 7 ods. 2
vykonával svoje povolanie v pracovnom pomere na úväzok 1,0 od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021 a v súčasnom zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pracovný pomer na úväzok 0,5 od 1. januára 2022, je možné mu k 31. decembru 2022, kedy vykonáva svoje povolanie 30 mesiacov, započítať s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy 2 roky, a teda základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa mu navýši o sumu, ktorá sa rovná 0,02-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom
21
Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, avšak táto suma bude len v pomernej výške, pretože tento zdravotnícky pracovník má pracovný úväzok 0,5.
Zároveň lekár preukazuje dĺžku odpracovaných rokov len za obdobie od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021, aj to len za podmienky, ak týmito informáciami jeho súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.
Príklad č. 2:
Ak zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom u predchádzajúceho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa
§ 7 ods. 2
vykonával svoje povolanie v pracovnom pomere na úväzok 0,5 od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021 a v súčasnom zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pracovný pomer na úväzok 1,0 od 1. januára 2022, je možné mu k 31. decembru 2022, kedy vykonáva svoje povolanie 30 mesiacov, započítať s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy 2 roky, a teda základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka sa mu navýši o sumu, ktorá sa rovná 0,02-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zistenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa priznáva základná zložka mzdy, pričom táto suma sa nekráti, pretože v súčasnosti je tento zdravotnícky pracovník v pracovnom pomere u daného poskytovateľa na úväzok 1,0.
Zároveň lekár preukazuje dĺžku odpracovaných rokov len za obdobie od 1. júla 2020 do 31. decembra 2021, aj to len za podmienky, ak týmito informáciami jeho súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.
Príklad č. 3:
Zdravotnícky pracovník, ktorým je lekár vykonávajúci zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a) od 1. júla 2021, pričom od 1. júla 2021 do 30. augusta 2022 mal zároveň uzatvorený pracovný pomer vo výške úväzku 0,5 rovnako aj v inom zdravotníckom zariadení podľa § 7 ods. 2, k 30. septembru 2022 od 1. júla 2021 odpracovaných 15 mesiacov, a to bez ohľadu na počet pracovných pomerov, ktoré má, resp. mal uzatvorené so zdravotníckym zariadením, resp. zdravotníckymi zariadeniami podľa § 7 ods. 2, a teda základnú zložku mzdy mu je možné navýšiť v rozsahu jedného roka.
Predmetom navrhovaného odseku 6 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za obdobie, počas ktorého vykonával iné zdravotnícke povolanie v rozsahu získaného vzdelania, maximálne však do výšky 20 odpracovaných rokov.
22
Príklad č. 4:
Zdravotníckemu pracovníkovi, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2022 zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), pričom v minulosti, konkr. od 1. januára 2005 do 31. decembra 2021 vykonávala povolanie sanitára, sa s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka za odpracované roky do rozhodného obdobia započítava aj čas, počas ktorého táto sestra vykonávala povolanie sanitár (17 rokov), avšak iba za podmienky, že toto povolanie vykonávala v rozsahu získaného vzdelania v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
. Zároveň v povolaní sestry jej môže byť do budúcnosti za splnenia zákonom stanovených podmienok navýšená základná zložka mzdy už len o 3 roky, a to vzhľadom na hornú hranicu 20 rokov.
Predmetom navrhovaného odseku 7 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za obdobie, počas ktorého vykonával svoje povolanie v inom štáte, maximálne však do výšky 20 odpracovaných rokov.
Príklad č. 5:
Zdravotníckemu pracovníkovi, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2019 do 31. decembra 2021 zdravotnícke povolanie v pracovnom pomere u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v inom štáte, pričom od 1. januára 2022 táto sestra vykonáva v pracovnom pomere zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), sa s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka za odpracované roky do rozhodného obdobia započíta aj čas, počas ktorého táto sestra vykonávala svoje povolanie v inom štáte (3 roky).
Zároveň sestra je povinná z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka preukázať, resp. predložiť svojmu súčasnému zamestnávateľovi písomnosť, ktorá verifikuje odpracované roky, a aj to len za podmienky, ak touto informáciou jej súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.
Predmetom navrhovaného odseku 8 je doplnenie odseku 5 a to, že základná zložka mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa jednotlivých ustanovení v § 80a § 80aw, ktorý vykonáva odborné pracovné činnosti, špecializované pracovné činnosti alebo certifikované pracovné činnosti v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 a v prípade zdravotníckeho pracovníka podľa § 80a a § 80aj aj v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje ambulanciu záchrannej zdravotnej služby podľa § 7 ods. 3 písm. a) bod 4, sa navýši v časti za odpracované roky spôsobom a za podmienok ustanovených v zákone aj za čas starostlivosti o dieťa zodpovedajúci dĺžke materskej dovolenky, ďalšej materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky, ďalšej rodičovskej dovolenky ustanovenej osobitnými predpismi v jej čerpania, pričom na jedno dieťa možno započítať najviac tri roky a súhrnne za všetky deti najviac šesť rokov. Podmienkou
23
pre započítanie predmetného času je, aby zdravotnícky pracovník bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku, ďalšiu materskú dovolenku alebo rodičovskú dovolenku, ďalšiu rodičovskú dovolenku vykonával odborné pracovné činnosti 33 ods. 2), špecializované pracovné činnosti 33 ods. 5) alebo certifikované pracovné činnosti (§33 ods. 6) v pracovnom pomere v zdravotníckom zariadení 7 ods. 2) v rozsahu získaného vzdelania.
Príklad č. 6:
Zdravotnícky pracovník, ktorým je sestra vykonávajúca od 1. januára 2010 zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a), dňa 1. septembra 2014 odišla na materskú dovolenku a následne na rodičovskú dovolenku v trvaní troch rokov. Po skončení rodičovskej dovolenky začala pracovať na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky ako štátny zamestnanec, pričom dňa 1. októbra 2018 odišla opäť na materskú dovolenku a následne na rodičovskú dovolenku v trvaní troch rokov. Avšak tentoraz po skončení rodičovskej dovolenky sa zamestnala opäť v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, ktorý prevádzkuje zariadenie ústavnej zdravotnej starostlivosti podľa § 7 ods. 4 písm. a).
V prípade výpočtu odpracovaných rokov je možné tejto sestre s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka uznať len tri roky za prvú materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku (od 1. septembra 2014), pretože bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku vykonávala zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
, zatiaľ čo bezprostredne pred odchodom na druhú materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku (od 1. októbra 2018) pracovala na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré nie je zdravotníckym zariadením podľa
§ 7 ods. 2
, a teda jej nie je možné uznať tento čas do odpracovaných rokov s cieľom navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka.
Zároveň sestra je povinná z dôvodu navýšenia základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka preukázať, resp. predložiť svojmu súčasnému zamestnávateľovi písomnosť, ktorá verifikuje dĺžku trvania materskej dovolenky a rodičovskej dovolenky ako aj fakt, že bezprostredne pred odchodom na materskú dovolenku a rodičovskú dovolenku vykonávala zdravotnícke povolanie v zdravotníckom zariadení podľa
§ 7 ods. 2
, a aj to len za podmienky, ak touto informáciou jej súčasný zamestnávateľ už nedisponuje.
Predmetom navrhovaného odseku 9 je doplnenie odsekov 5 8, kedy zdravotnícky pracovník je povinný preukázať zdravotníckemu zariadeniu podľa
§ 7 ods. 2
u poskytovateľa, u ktorého je zamestnaný, počet odpracovaných rokov s cieľom ich započítania do zákonom určenej základnej zložky mzdy tohto zdravotníckeho pracovníka, avšak iba v prípade, že tento poskytovateľ uvedenými informáciami nedisponuje, čím byť eliminovaná administratívna záťaž tak zdravotníckeho pracovníka, ako aj samotného poskytovateľa.
K bodu 57
S cieľom predísť nejasnostiam pri aplikácií ustanovení o započítavaní odpracovaných rokov výkonu zdravotníckeho povolania na účely výpočtu základnej zložky mzdy zdravotníckeho pracovníka podľa § 80b ods. 5 9 sa ustanovuje, že do počtu odpracovaných rokov zdravotníckeho pracovníka sa započíta aj doba, počas ktorej tento zdravotnícky pracovník vykonával zdravotnícke povolanie i pred účinnosťou tohto zákona.
24
K čl. II
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňa 1. januára 2023.
V Bratislave dňa 21. septembra 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády
Slovenskej republiky
Vladimír Lengvarský v. r.
minister zdravotníctva
Slovenskej republiky