poskytovania povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme z pohľadu štátnej pomoci je zabezpečenie, že na trhu nedôjde k zvýhodneniu podniku poskytujúceho povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme prostredníctvom poskytnutia nadmerne vysokej náhrady.Tak ako stanovil Súdny dvor EÚ, náhrada za služby vo verejnom záujme nepredstavuje štátnu pomoc v zmysle článku 107 ods. 1 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ak spĺňa určité podmienky.
Vo veci Altmark Súdny dvor EÚ konštatoval, že náhrada za služby vo verejnom záujme nepredstavuje štátnu pomoc za predpokladu, že sú splnené štyri súhrnné kritériá.
Po prvé, príjemca musí byť skutočne poverený plnením záväzkov služby vo verejnom záujme a záväzky musia byť jasne definované.
Po druhé, parametre, na základe ktorých sa náhrada vypočítava, musia byť vopred stanovené objektívnym a transparentným spôsobom.
Po tretie, náhrada nesmie presiahnuť sumu potrebnú na pokrytie všetkých alebo časti nákladov vzniknutých pri plnení záväzkov služby vo verejnom záujme pri zohľadnení relevantných príjmov a primeraného zisku.
Napokon, ak podnik, ktorý má plniť záväzky služby vo verejnom záujme, nebol v konkrétnom prípade vybraný v súlade s postupom verejného obstarávania, ktorý by umožnil výber uchádzača schopného poskytovať tieto služby verejnosti za najnižšiu cenu, výška potrebnej náhrady sa musí stanoviť na základe analýzy nákladov, ktoré by pri výkone týchto povinností vznikli bežnému podniku, dobre riadenému a primerane vybavenému príslušnými prostriedkami.
Ak uvedené kritériá v zmysle rozhodnutia Altmark splnené nie sú, náhrada za povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme podlieha pravidlám v oblasti štátnej pomoci.
Prvé kritériu sa považuje za splnené, keďže sa postupuje podľa § 24 zákona č. 215/2012 Z.z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ak má byť navrhované opatrenie štátu v súlade s druhým kritériom rozsudku vo veci Altmark, musí stanoviť kalkuláciu za náhradu. Podľa druhého kritéria Altmark, parametre, ktoré slúžia ako základ pre výpočet náhrady musia byť stanovené vopred v objektívnym a transparentným spôsobom, aby sa zabezpečilo, že neposkytnú hospodársku výhodu, ktorá by mohla zvýhodniť prijímajúci podnik pred konkurenciou podnikov. Potreba stanoviť parametre kompenzácie vopred neznamená, že kompenzácia sa musí vypočítať na základe konkrétneho vzorca. Dôležité je len to, aby bolo od začiatku jasné, akým spôsobom sa má odškodnenie určiť. Účelom toho ustanovenia je splnenie tejto druhej požiadavky rozhodnutia Altmark.
Po tretie, náhrada nesmie presiahnuť sumu potrebnú na pokrytie všetkých alebo časti nákladov vzniknutých pri plnení záväzkov služby vo verejnom záujme pri zohľadnení relevantných príjmov a primeraného zisku. Návrh zákona predpokladá použitie metodiky založenej na alokácii nákladov (CAM). Účel právnej úpravy štátnej pomoci vo vzťahu k povinnostiam vo všeobecnom hospodárskom záujme by tak bol jednoznačne zachovaný aj v prípade, ak by bola kompenzácia realizovaná prostredníctvom aplikácie metodiky založenej na alokácii nákladov (CAM),
Rámec pre VHZ sa schválil v roku 2011 a je relatívne novým právnym nástrojom, ku ktorému sa stále tvorí aplikačná prax a usmernenia tak na úrovni Európskej komisie ako Súdneho dvora Európskej únie. Je aj pravda, že Európska komisia je opatrnejšia akceptovať aplikáciu požiadaviek rozhodnutia Altman v prípade absencie verejného obstarania služby, ktorá má byť poskytnutá vo všeobecnom hospodárskom záujme.
Na strane druhej, v prípadoch neistoty trhových znalostí s obchodovaní na relevantnom trhu alebo v prípade právnej neistoty poskytovateľa povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme, bola Európska komisia ochotná akceptovať metodiku alokácie nákladov (CAM) namiesto použitia trhovej ceny.