(1) Odborová organizácia, ktorá pôsobí u zamestnávateľa, má právo primeraným spôsobom osloviť zamestnanca za účelom ponúknutia mu členstva v nej. Spôsob oslovenia zamestnanca dohodne odborová organizácia so zamestnávateľom. Ak k dohode nedôjde, zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi písomnú informáciu o odborovej organizácií, ktorá u neho pôsobí, v rozsahu základných údajov poskytnutých odborovou organizáciou zamestnávateľovi, ktoré zahŕňajú najmä názov, sídlo, adresu webového sídla, adresu elektronickej pošty, adresu profilu na sociálnych sieťach, telefónne číslo a adresu vyhradeného priestoru v rámci elektronického informačného systému zamestnávateľa, a to
a)najneskôr do siedmich dní odo dňa začatia jej pôsobenia u zamestnávateľa,
b)najneskôr do siedmich dní odo dňa vzniku pracovného pomeru zamestnanca, ak odborová organizácia začala u zamestnávateľa pôsobiť pred vznikom pracovného pomeru zamestnanca,
c)najneskôr do siedmich dní odo dňa, keď o to odborová organizácia požiada z dôvodu zmeny základných údajov,
d)jedenkrát za kalendárny rok, najneskôr do siedmich dní odo dňa, keď o to odborová organizácia požiada.
(2) Odborová organizácia, ktorá pôsobí u zamestnávateľa, má právo primeraným spôsobom informovať zamestnancov o jej činnosti. Spôsob informovania zamestnancov o jej činnosti dohodne odborová organizácia so zamestnávateľom. Ak k dohode nedôjde, zamestnávateľ je povinný odborovej organizácii umožniť, aby mohla primeraným spôsobom zverejňovať oznamy o jej činnosti na mieste prístupnom pre zamestnancov. Ak majú zamestnanci prístup do elektronického informačného systému zamestnávateľa, povinnosť podľa tretej vety je splnená, ak zamestnávateľ vyhradí odborovej organizácii priestor v tomto systéme.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Návrh nadväzuje na zmeny, ktoré sa navrhujú v súvislosti s transpozíciou smernice EÚ 2019/1152 o transparentných a predvídateľných pracovných podmienkach v Európskej únii, ktorej cieľom je aj zvýšenie povedomia zamestnancov o podmienkach v práci, ako aj na zmeny, ktoré boli prijaté novelou Zákonníka práce účinnou od 1. marca 2021, ktorá upravovala viaceré aspekty domáckej práce a telepráce.
Návrhom sa reaguje na podnety z praxe, podľa ktorých sa prechodom na prácu z domácnosti menia aj určité prvky pôsobenia odborov na pracovisku, keďže namiesto prítomností zamestnancov na pracoviskách zamestnávateľov dochádza k decentralizácii pracovísk mimo týchto priestorov, spravidla do jednotlivých domácnosti zamestnancov a komunikácia zamestnávateľa a zamestnanca prebieha najmä vo virtuálnom prostredí.
Odborová organizácia nemá nástroj na komunikovanie so zamestnancom, ktorý pracuje z domácnosti (nemá právo na poskytnutie