VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-1137/2022 81. schôdza výboru
207
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 13. septembra 2022
k vládnemu návrhu zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1011)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1011);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1011) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu uznesenia;
C.poveruje
predsedu výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracoval do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložil ju na schválenie.
Vladimír Ledecký
predseda výboru
overovatelia výboru:
Lucia Drábiková
Erik Tomáš
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 207
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 1011)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I § 3 ods. 1 úvodná veta znie: „Profesionálnym náhradným rodičom sa môže stať fyzická osoba, ktorá sa uchádza o výkon práce profesionálneho náhradného rodiča (ďalej len „záujemca o prácu“) a ktorá spĺňa tieto predpoklady:“.
Pozmeňujúci návrh reaguje na stanovisko odboru legislatívy a práva Kancelárie NR SR v časti A. Aj keď je pojem záujemca (o prácu) v pracovnom práve bežným pojmom a nemal by spôsobovať v praxi problémy, v záujme spresnenia textu sa navrhuje úprava, z ktorej bude jednoznačne zrejmé, že profesionálnym náhradným rodičom sa môže stať každá fyzická osoba, ktorá o túto prácu záujem a ktorá splní zákonom stanovené predpoklady na výkon tejto práce.
2.V čl. I § 3 ods. 1 písm. b) sa slovo „dovŕšil“ nahrádza slovom „dovŕšila“.
Legislatívno-technická úprava.
3.V čl. I § 3 ods. 1 písm. d) sa slovo „bezúhonný“ nahrádza slovom „bezúhonná“.
Legislatívno-technická úprava.
4.V čl. I § 3 ods. 1 písm. e) sa slovo „absolvoval“ nahrádza slovom „absolvovala“ a slová „záujemca o prácu vykonával“ sa nahrádzajú slovom „vykonávala“.
Legislatívno-technická úprava.
5.V čl. I § 3 ods. 1 písm. h), písm. j) úvodnej vete a písm. k) a l) sa slovo „ním“ nahrádza slovom „ňou“.
Legislatívno-technická úprava.
3
6.V čl. I, § 5 ods. 1 písm. a) sa slová „na viac ako jeden rok“ nahrádzajú slovami „vo výmere vyššej ako jeden rok“.
Legislatívno-technická úprava; zosúladenie s § 39 ods. 4 zákona č. 305/2005 Z. z.
7.V čl. I, § 5 ods. 3 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza slovom „alebo“.
Precizovanie textu vzhľadom na alternatívne vymedzenie preukazovania bezúhonnosti v dôvodovej správe k návrhu zákona.
8.V čl. I § 9 ods. 2 písm. a) prvom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „na území Slovenskej republiky“.
Aj keď je profesionálna náhradná rodina podľa zákona č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele organizačná súčasť centra pre deti a rodiny a je teda zrejmé, že sa nemôže nachádzať na území inej krajiny, je potrebné tento fakt v plnej miere premietnuť aj v zákone o profesionálnych náhradných rodičoch. Tento zákon upravuje právne vzťahy súvisiace s vykonávaním profesie profesionálneho náhradné rodiča a je preto správne, aby aj v tomto zákone bolo vyslovene upravené, že miesto výkonu práce, na ktorom poskytuje profesionálny náhradný rodič starostlivosť dieťaťu (t. j. jeho domáce prostredie), je na území Slovenskej republiky. Táto skutočnosť musí byť jasná aj priamo z pracovnej zmluvy.
9.V čl. I, § 13 písm. b) sa slová „pracovný pomer sa“ nahrádzajú slovami „sa pracovný pomer“.
Gramatická úprava.
10.V čl. I, § 16 ods. 1 sa slová „tvorí súčasť“ nahrádzajú slovami „je súčasťou“.
Gramatická úprava.
11.V čl. I, § 16 ods. 2 sa za slová „nahliadnuť do“ vkladá slovo „jeho“.
Precizovanie textu.
12.V čl. I, § 19 ods. 1 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza slovom „alebo“.
4
Precizovanie textu vzhľadom na alternatívne vymedzenie pracovného času v dôvodovej správe k návrhu zákona.
13.V čl. I, § 20 ods. 1 písm. a) sa čiarka na konci nahrádza slovom „alebo“.
Precizovanie textu vzhľadom na alternatívne vymedzenie dovolenky v dôvodovej správe k návrhu zákona.
14.V čl. I, § 20 ods. 1 písm. b) sa za slová „do starostlivosti“ vkladá slovo „ďalšie“.
Precizovanie textu z dôvodu jednoznačnosti; zosúladenie s dôvodovou správou k návrhu zákona.
15.V čl. I § 23 ods. 1 písm. a) sa suma „855 eur“ nahrádza sumou „940 eur“.
Návrh zákona o. i. obsahuje aj návrh na jednoznačnú úpravu mzdových nárokov profesionálneho náhradného rodiča, ktoré zohľadňujú špecifiká tejto práce. Podľa návrhu mzdu profesionálneho náhradného rodiča tvoriť základná zložka mzdy a príplatky. Zákon upravuje výšku základnej zložky mzdy v absolútnom vyjadrení, výšku ďalších zložiek mzdy v percentuálnom vyjadrení zo základnej zložky mzdy a podmienky k mzdovým náležitostiam profesionálnych náhradných rodičov. Podľa vládneho návrhu bude môcť vláda Slovenskej republiky svojím nariadením ustanoviť vyššiu sumu základnej zložky.
Výška navrhovanej základnej mzdy vo výške 855 eur mesačne zodpovedala v čase prekladania návrhu výške minimálnej mzdy pre tretí stupeň náročnosti práce 120 ods. 4 Zákonníka práce) a bola porovnateľná napr. s platovou tarifou v 5. platovej triede zamestnancov v štátnej službe. Vzhľadom na fakt, že sa na profesionálnych náhradných rodičov nezávisle na tom, či zamestnaní v tzv. štátnych alebo v akreditovaných centrách pre deti a rodiny nevzťahuje Kolektívna zmluva vyššieho stupňa, a tým ani vyjednané zvýšenie platových taríf zamestnancov, pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje zvýšenie absolútneho vyjadrenia základnej zložky mzdy zo sumy 855 eur na sumu 940 eur, čo zodpovedá súčtu 3 %-ného zvýšenia mzdy vo verejnej správe od 1. júla 2022 a 7 %-ného zvýšenia mzdy vo verejnej správe od 1. januára 2023 (kedy by mali vstúpiť do účinnosti ustanovenia upravujúce mzdové náležitosti). Zároveň je potrebné upraviť okrem možnosti ustanoviť vyššiu sumu základnej zložky mzdy nariadením vlády aj povinnosť zvýšiť základnú zložku mzdy nariadením vlády, ak sa zvýši základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, a to k rovnakému dátumu, o sumu zodpovedajúcu
5
sume zvýšenia základnej stupnici platovej tarify zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V tejto súvislosti je tiež potrebné upraviť v prechodnom ustanovení, že 7 %-né zvýšenie platov k 1. januáru 2023, dohodnuté Kolektívnou zmluvou vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, na obdobie od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024 sa v nariadení vlády zohľadňovať nebude, nakoľko je premietnuté v sume 940 eur.
16.V čl. I, § 23 ods. 1 písm. b) sa vypúšťa prvý bod.
V súvislosti s touto úpravou sa zrušuje označenie druhého bodu.
Legislatívno-technická úprava, vypustenie prvého bodu sa navrhuje z dôvodu nadbytočnosti vzhľadom na zavedenú legislatívnu skratku „dieťa“.
17.V čl. I § 23 odsek 3 znie:
„(3) Vláda Slovenskej republiky nariadením
a)môže ustanoviť vyššiu sumu základnej zložky mzdy,
b)ustanoví vyššiu sumu základnej zložky mzdy zodpovedajúcu miere zvýšenia základnej stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme s rovnakým termínom účinnosti, ak osobitný predpis ustanoví zvýšenú základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme; vyššia suma základnej zložky mzdy sa zaokrúhľuje na celé eurá nahor.“.
18.V čl. I sa § 23 dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Suma základnej zložky mzdy podľa odseku 1 písm. a) stráca platnosť ustanovením vyššej sumy základnej zložky mzdy podľa odseku 3.“.
19.V čl. I § 41 ods. 8 sa na konci pripája táto veta: „Ustanovenie § 23 ods. 3 písm. b) sa neuplatní vo vzťahu k zvýšeniu základnej stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme účinnému od 1. januára 2023.“.
Odôvodnenie k bodom 17 až 19:
Návrh zákona o. i. obsahuje aj návrh na jednoznačnú úpravu mzdových nárokov profesionálneho náhradného rodiča, ktoré zohľadňujú špecifiká tejto práce. Podľa návrhu mzdu profesionálneho náhradného rodiča tvoriť základná zložka mzdy a príplatky. Zákon upravuje výšku základnej zložky mzdy v absolútnom vyjadrení, výšku ďalších zložiek mzdy v percentuálnom vyjadrení zo základnej zložky mzdy a podmienky k mzdovým náležitostiam profesionálnych náhradných rodičov. Podľa vládneho návrhu bude môcť vláda Slovenskej republiky svojím nariadením ustanoviť vyššiu sumu základnej zložky.
6
Výška navrhovanej základnej mzdy vo výške 855 eur mesačne zodpovedala v čase prekladania návrhu výške minimálnej mzdy pre tretí stupeň náročnosti práce 120 ods. 4 Zákonníka práce) a bola porovnateľná napr. s platovou tarifou v 5. platovej triede zamestnancov v štátnej službe. Vzhľadom na fakt, že sa na profesionálnych náhradných rodičov nezávisle na tom, či zamestnaní v tzv. štátnych alebo v akreditovaných centrách pre deti a rodiny nevzťahuje Kolektívna zmluva vyššieho stupňa, a tým ani vyjednané zvýšenie platových taríf zamestnancov, pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje zvýšenie absolútneho vyjadrenia základnej zložky mzdy zo sumy 855 eur na sumu 940 eur, čo zodpovedá súčtu 3 %-ného zvýšenia mzdy vo verejnej správe od 1. júla 2022 a 7 %-ného zvýšenia mzdy vo verejnej správe od 1. januára 2023 (kedy by mali vstúpiť do účinnosti ustanovenia upravujúce mzdové náležitosti). Zároveň je potrebné upraviť okrem možnosti ustanoviť vyššiu sumu základnej zložky mzdy nariadením vlády aj povinnosť zvýšiť základnú zložku mzdy nariadením vlády, ak sa zvýši základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, a to k rovnakému dátumu, o sumu zodpovedajúcu sume zvýšenia základnej stupnici platovej tarify zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V tejto súvislosti je tiež potrebné upraviť v prechodnom ustanovení, že 7 %-né zvýšenie platov k 1. januáru 2023, dohodnuté Kolektívnou zmluvou vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, na obdobie od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024 sa v nariadení vlády zohľadňovať nebude, nakoľko je premietnuté v sume 940 eur.
20.V čl. I § 43 sa slová „decembra 2023“ nahrádzajú slovami „decembra 2025“.
Vzhľadom na posuny v legislatívnom procese k návrhu zákona, ako i vzhľadom na fakt, že súvisiaci pripravovaný návrh zákona o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nebol doposiaľ predložený do Národnej rady SR, je potrebné utvoriť väčší časový priestor na prípravu technického riešenia overovania predpokladu bezúhonnosti záujemcov o prácu profesionálneho náhradného rodiča (vrátane bezúhonnosti iných fyzických osôb, u ktorých to zákon vyžaduje, napr. manžel/manželka profesionálneho náhradného rodiča) a plnenie predpokladu bezúhonnosti profesionálneho náhradného rodiča centrami pre deti a rodiny. Podľa návrhu zákona bude v prechodnom období overovať plnenie predpokladu bezúhonnosti Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
7
21.V čl. III bod 3 znie:
„3. V § 52 ods. 3 písm. b) sa slová „potrebami a športovou činnosťou nahrádzajú slovami „potrebami, vzdelávaním, športovou činnosťou a prepravou súvisiacou so zabezpečovaním starostlivosti“.“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s pozmeňujúcim návrhom v čl. III § 52 ods. 3 písm. c).
22.V čl. III sa za bod 3 vkladajú nové body 4 a 5, ktoré znejú:
„4. V § 52 sa odsek 3 dopĺňa písmenom c), ktoré znie:
„c) finančné prostriedky v ustanovenom rozsahu na úhradu zvýšených výdavkov na dieťa alebo mladého dospelého, ak je nezaopatreným dieťaťom, ak im profesionálny náhradný rodič počas svojej dovolenky poskytuje starostlivosť, a to aj, ak profesionálny náhradný rodič mal poskytovať starostlivosť dieťaťu alebo mladému dospelému, ak je nezaopatreným dieťaťom, počas čerpania dovolenky a centrum bez dohody s profesionálnym náhradným rodičom zmenilo spôsob čerpania dovolenky, ktorej čerpanie bolo centrom určené.43a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 43a znie:
43a) § 20 ods. 3 zákona č. .../2022 Z. z. o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
5. V § 52 sa za odsek 4 vkladá nový odsek 5, ktorý znie:
„(5) Ak je dieťaťu, ktorému profesionálny náhradný rodič poskytuje starostlivosť, poskytnutý peňažný príspevok na kúpu pomôcky, peňažný príspevok na výcvik používania pomôcky, peňažný príspevok na úpravu pomôcky alebo peňažný príspevok na opravu pomôcky podľa osobitného predpisu,32) centrum uhradí sumu zodpovedajúcu kladnému rozdielu medzi cenou pomôcky, cenou výcviku používania pomôcky, cenou úpravy pomôcky alebo cenou opravy pomôcky a poskytnutým peňažným príspevkom na kúpu pomôcky, peňažným príspevkom na výcvik používania pomôcky, peňažným príspevkom na úpravu pomôcky alebo peňažným príspevkom na opravu pomôcky.“.
Doterajší odsek 5 sa označuje ako odsek 6.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Bod 4 nadobúda účinnosť 1. januára 2023 a bod 5 nadobúda účinnosť 1. novembra 2022, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Odôvodnenie:
K bodu 4
Pozmeňujúci návrh je reakciou na stanovisko odboru legislatívy a práva Kancelárie NR SR v časti A, ktorá k § 20 ods. 3 poukazuje na to, že v situácii, kedy mal profesionálny náhradný rodič tráviť dovolenku s dieťaťom, ktorému poskytuje starostlivosť, môže centrum pre deti a rodiny (ďalej len „centrum“) aj bez dohody s profesionálnym náhradným rodičom zmeniť najmenej 7 dní pred plánovanou dovolenkou spôsob čerpania dovolenky, čím môžu profesionálnemu náhradnému
8
rodičovi vzniknúť márne výdavky. V tejto súvislosti je dôležité uviesť, že centrum musí podľa návrhu zákona upozorniť záujemcu o prácu na takúto možnosť zmeny spôsobu čerpania dovolenky pri uzatváraní pracovnej zmluvy.
Na zabezpečenie starostlivosti o deti a mladých dospelých v profesionálnej náhradnej rodine centrum poskytuje profesionálnemu náhradnému rodičovi finančné prostriedky na úhradu výdavkov na dieťa/mladého dospelého, resp. na ich zvýšené výdavky, pričom výšku finančných prostriedkov na výdavky a podrobnosti poskytovania finančných prostriedkov na zvýšené výdavky ustanovuje vyhláška MPSVR SR č. 103/2018 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č.
305/2005 Z. z.
, a to v závislosti od veku dieťaťa a v prípade mladých dospelých aj s ohľadom na zaopatrenosť. Súčasťou vládneho návrhu zákona je v čl. III bode 3 52 ods. 3 písm. b)] aj návrh na doplnenie zvýšených výdavkov na dieťa, ak profesionálny náhradný rodič bude tráviť dovolenku s dieťaťom. Suma zvýšených výdavkov na dieťa bude na základe § 97 písm. l) ustanovená vyhláškou MPSVR SR č. 103/2018 Z. z., s tým, že zámerom je poskytnúť profesionálnemu náhradnému rodičovi finančné prostriedky na zvýšené výdavky dieťaťa vo výške 15 eur na deň, najviac v sume 400 eur, a v prípade, že profesionálny náhradný rodič vyčerpá v kalendárnom roku celú dovolenku, na ktorú nárok, s dieťaťom, v sume 600 eur. Toto opatrenie za cieľ podporiť záujem profesionálnych náhradných rodičov k tráveniu dovolenky s dieťaťom. Ide teda o opatrenie, ktoré je nesporne v prospech dieťaťa a zároveň môže pomôcť zamestnávateľom riešiť aspoň čiastočne zložité obdobie dovoleniek v zariadení. Je preto zrejmé, že k zmene spôsobu trávenia dovolenky zo strany centra bude dochádzať výnimočne. Napriek tomu nie je takéto situácie možné vylúčiť a pre prípad, ak bolo čerpanie dovolenky zamestnávateľom riadne určené a napriek tomu by bez dohody s profesionálnym náhradným rodičom zmenil spôsob čerpania dovolenky, počas ktorej mal zabezpečovať starostlivosť o dieťa, sa navrhuje, aby sa profesionálnemu náhradnému rodičovi poskytla zodpovedajúca časť zvýšených výdavkov určených na výdavky dieťaťa spojené s dovolenkou, a to bez preukazovania skutočne vynaložených výdavkov.
K bodu 5
Návrh súvisí s pozmeňujúcim návrhom uvedeným v 15. bode pozmeňujúceho návrhu (čl. V zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia), ktorým sa utvárajú resp. zlepšujú podmienky na poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu, konkrétne peňažného príspevku na kúpu pomôcky, peňažného príspevku na výcvik používania pomôcky,
9
peňažného príspevku na úpravu pomôcky alebo peňažného príspevku na opravu pomôcky podľa zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia pre dieťa, ktorému je poskytovaná starostlivosť v profesionálnej náhradnej rodine.
Podľa aktuálnej právnej úpravy je možné, za zákonom č. 447/2008 Z. z. stanovených podmienok, dieťaťu v profesionálnej náhradnej rodine priznať príspevok na osobnú asistenciu, avšak vzhľadom na charakter pozmeňujúceho návrhu (15. bod), ktorého podstata spočíva v rozšírení oprávnenia centra konať v mene dieťaťa nielen vo veciach príspevku na osobnú asistenciu, preukazu a parkovacieho preukazu (všetky deti, ktoré umiestnené v centre na základe rozhodnutia súdu) aj o príspevky súvisiace s pomôckami, je potrebné jednoznačne upraviť, že centrum je povinné uhradiť aj doplatok na kúpu, úpravu, výcvik používania alebo opravu pomôcky.
23.V čl. III bode 4 v poznámke pod čiarou k odkazu 66a sa vypúšťajú slová „o profesionálnych náhradných rodičoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vložením poznámky pod čiarou k odkazu 46a v čl. III § 52 ods. 3 písm. c).
24.V čl. III sa vypúšťa 8. a 9. bod.
Nasledujúce body sa primerane preznačia.
Legislatívno-technická úprava, vypustenie týchto bodov sa navrhuje z dôvodu prijatej úpravy, ktorá je obsiahnutá v novele zákona č. 199/2022 Z. z.
25.V čl. III sa za bod 9 vkladá nový bod 10, ktorý znie:
„10. V § 89c sa slová „20 %“ nahrádzajú slovami „40 %“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaný bod nadobúda účinnosť 1. januára 2023, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Aj centrum pre deti a rodiny so špecializovaným programom môže starostlivosť o deti zabezpečovať v profesionálnej náhradnej rodine. Nakoľko ide o špecializovanú a na odbornosť náročnú pomoc pre deti, aj aktuálna právna úprava tento fakt zohľadňuje v prípade, ak ide o akreditované centrum pre deti a rodiny zvýšením finančného príspevku na starostlivosť. Výška tohto finančného príspevku však neumožňuje dostatočne motivovať záujemcov o prácu profesionálneho náhradného rodiča v takomto centre. Navrhuje sa preto úprava zvýšeného finančného
10
príspevku na miesto v centre so špecializovaným programom z aktuálnych 20 % na 40 %.
26.V čl. IV, 1. bode sa písmeno „q)“(2x) nahrádza písmenom „r)“ (2x) a označenie odkazu „33ac“ (3x) sa nahrádza označením odkazu „33ad“ (3x).
Legislatívno-technická úprava; zohľadnenie novely zákona č. 414/2021 Z. z.
27.Za čl. IV sa vkladá nový článok V, ktorý znie:
„Čl. V
Zákon č.
447/2008 Z. z.
o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 551/2010 Z. z., zákona č. 180/2011 Z. z., zákona č. 468/2011 Z. z., zákona č. 136/2013 Z. z., zákona č. 219/2014 Z. z., zákona č. 263/2014 Z. z., zákona č. 375/2014 Z. z., zákona č. 353/2015 Z. z., zákona č. 378/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 355/2016 Z. z., zákona č. 191/2018 Z. z., zákona č. 83/2019 Z. z., zákona č. 223/2019 Z. z., zákona č. 391/2019 Z. z., zákona č. 393/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 63/2020 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 124/2020 Z. z., zákona č. 275/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 9/2021 Z. z., zákona č. 310/2021 Z. z., zákona č. 374/2021 Z. z., zákona č. 485/2021 Z. z., zákona č. 92/2022 Z. z., zákona č. 199/2022 Z. z. a zákona č. 232/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 18 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „U dieťaťa, pre ktoré vykonávané opatrenia v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu v domácom prostredí zamestnanca tohto zariadenia, sa príjem nezisťuje a na takéto dieťa sa hľadí ako na fyzickú osobu bez príjmu.“.
2.§ 41 sa dopĺňa odsekom 13, ktorý znie:
„(13) Ak je zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately osobitným príjemcom podľa § 44 ods. 1 písm. b), povinnosti podľa odsekov 3 a 6 8 a § 27 ods. 1 a 3, § 28 ods. 1 3 a § 32 ods. 10 a 12 plní v mene fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím toto zariadenie. Povinnosť podľa § 58 vo vzťahu k peňažnému príspevku na kompenzáciu priznanému v konaní, v ktorom zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately konalo v mene fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím podľa § 55 ods. 2 písm. c), plní v mene tejto fyzickej osoby toto zariadenie.“.
3.V § 44 ods. 1 písmeno b) znie:
„b) zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ak ide o výplatu
11
1.peňažného príspevku na osobnú asistenciu podľa § 21 ods. 3 písm. a) a príslušný orgán neurčí osobitného príjemcu podľa písmena a),
2.peňažného príspevku na kúpu pomôcky, peňažného príspevku na výcvik používania pomôcky, peňažného príspevku na úpravu pomôcky a peňažného príspevku na opravu pomôcky pre fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, pre ktorú vykonávané opatrenia v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu v domácom prostredí zamestnanca tohto zariadenia, a príslušný orgán neurčí osobitného príjemcu podľa písmena a).“.
4.V § 55 ods. 2 druhá veta znie: „V konaní o
a)preukaze a v konaní o parkovacom preukaze koná v mene maloletého dieťaťa, ktoré je umiestnené v zariadení na základe rozhodnutia súdu,51a) toto zariadenie,
b)peňažnom príspevku na osobnú asistenciu podľa § 21 ods. 3 písm. a) koná v mene maloletého dieťaťa zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
c)peňažnom príspevku na kúpu pomôcky, peňažnom príspevku na výcvik používania pomôcky, peňažnom príspevku na úpravu pomôcky a peňažnom príspevku na opravu pomôcky koná v mene maloletého dieťaťa, pre ktoré vykonávané opatrenia v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately pobytovou formou na základe rozhodnutia súdu v domácom prostredí zamestnanca tohto zariadenia, toto zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 51a znie:
51a) § 367 Civilného mimosporového poriadku.
§ 54 zákona č. 36/2005 Z. z. v znení zákona č. 175/2015 Z. z.“.
5.V § 55 ods. 2 sa vypúšťa tretia veta.“.
Nasledujúci článok sa primerane prečísluje.
Navrhovaný bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2022, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Podľa aktuálnej právnej úpravy je možné, aby za podmienok ustanovených zákonom č. 447/2008 Z. z. centrum pre deti a rodiny (ďalej len „centrum“) požiadalo v mene dieťaťa s ťažkým zdravotným postihnutím o vyhotovenie preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, vyhotovenie preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, o vyhotovenie parkovacieho preukazu pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím. Rovnako je centrum oprávnené v mene dieťaťa s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorému je v centre poskytovaná starostlivosť v profesionálnej náhradnej rodine, požiadať o priznanie príspevku na osobnú asistenciu (rozsah osobnej asistencie sa určuje porovnateľne ako u detí s ťažkým zdravotným postihnutím v bežnej rodine). V oboch prípadoch je centrum oprávnené konať a zároveň povinné plniť povinnosti vyplývajúce zo zákona 447/2008 Z. z. tzv. osobitnému príjemcovi.
12
Cieľom pozmeňujúceho návrhu je podporiť starostlivosť o deti s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré boli v centre umiestnené na základe rozhodnutia súdu a starostlivosť im je poskytovaná v profesionálnej náhradnej rodine. Na tento účel sa v prvom rade navrhuje riešiť príjem dieťaťa na účely kompenzácie od príjmu osoby a príjmu spoločne posudzovaných osôb sa v zásade odvíja samotné poskytnutie peňažného príspevku na kompenzáciu a tiež výška príspevkov na kompenzáciu, pričom rozhodujúcim obdobím za ktoré sa príjem posudzuje je predchádzajúci rok pred podaním žiadosti (príjem sa následne prehodnocuje raz ročne). V prípade detí umiestnených v zariadeniach na súdne rozhodnutie je spravidla jediným ich príjmom výživné (ak je vôbec povinnou osobou poskytované) a výnimočne sirotský dôchodok oba tieto príjmy dieťaťa dieťaťu ukladané na účet (tvoria sa mu úspory). Je preto správne, aby sa u týchto detí príjem z výživného a sirotského dôchodku, prípadne iný príjem, nebral pri posudzovaní nároku na kompenzáciu do úvahy to deti odkázane sa starostlivosť štátu a je potrebné všetkými dostupnými spôsobmi pripraviť ich na život v plnoletosti.
Návrhom sa utvárajú resp. zlepšujú podmienky na poskytnutie peňažného príspevku na kúpu pomôcky, peňažného príspevku na výcvik používania pomôcky, peňažného príspevku na úpravu alebo peňažného príspevku na opravu pomôcky, za podmienok upravených zákonom č.
447/2008 Z. z.
Aktuálne je prakticky nemožné o tieto príspevky požiadať oprávneným na podanie žiadosti je rodič, ktorý aj keby takúto žiadosť podal, nedokázal by plniť povinnosti s poskytnutou kompenzáciou spojené. Pomôcky samozrejme zabezpečuje zariadenie, ale bez pravidiel - deti nie posúdené, a s výnimkou vozíka a načúvacieho aparátu nie je možné vychádzať ani z vyjadrení ošetrujúceho lekára, pre zariadenia je tiež zložité určovať samotnú sumu na pomôcky. V prípade detí, ktoré umiestnené v profesionálnych náhradných rodinách tieto problémy markantné a deti majú častokrát k dispozícii len pomôcky hradné z verejného zdravotného poistenia. Navrhuje sa preto, aby v prípade detí umiestnených v profesionálnych náhradných rodinách bolo zariadenie oprávnené konať za dieťa v konaniach vo veciach kompenzačných pomôcok a tiež, aby zariadenie (nie profesionálny náhradný rodič) plnilo úlohu osobitného príjemcu a aby plnilo všetky povinnosti s tým spojené.
Pozmeňovacím návrhom sa v kombinácii s celkovým zlepšením podmienok výkonu práce profesionálneho náhradného rodiča, ale aj zlepšením mzdového ohodnotenia a cielene nastavenými príplatkami práve v prípade starostlivosti o ťažko zdravotne postihnuté deti zvyšuje šanca na zlepšenie dostupnosti starostlivosti o deti s ťažkým zdravotným postihnutím v profesionálnej náhradnej rodine.
28.V čl. V sa za slová „1. januára 2023, a“ vkladajú slová „čl. I“.
Legislatívno-technická úprava.