Národná rada Slovenskej republiky
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1336/2022
1033a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1033) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1033) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1502 z 15. júna 2022 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného vládneho návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
2
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 551 z 9. septembra 2022
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 324 z 12. septembra 2022.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledujúce pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I v 3. bode v § 2 ods. 1 písm. e) sa slovo „vyrábané“ nahrádza slovom „vyrobené“.
Zjednotenie použitých pojmov s pojmami použitými v čl. I v bode 1. alebo v čl. I v bode 4. v § 2 ods. 1 písm. j).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I v 14. bode v § 2 ods. 6 písm. q) sa za slová „od dodávateľov energie“ a za slová „od spotrebiteľov energie“ vkladajú slová „sa vyžaduje“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje navrhovaný právny text v súlade s čl. 2 bodom 6 smernice (EÚ) 2018/2001.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa za doterajší bod 21 vkladá nový bod 22, ktorý znie:
„22. V § 3c odsek 2 znie:
„(2) Za rekonštrukciu alebo modernizáciu technologickej časti zariadenia výrobcu elektriny sa považuje aj nahradenie technologickej časti zariadenia výrobcu elektriny novou technologickou časťou, ktorá nemusí zodpovedať pôvodnej technológii zariadenia výrobcu elektriny. Za rekonštrukciu alebo modernizáciu technologickej časti zariadenia výrobcu elektriny sa nepovažujú opravy alebo úpravy technologickej časti zariadenia výrobcu elektriny uskutočnené za účelom § 6 odseku 14 písm. d) v predĺženom trvaní podpory so zníženou cenou elektriny.“.“.
3
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Výrobcovia elektriny, ktorí v zmysle § 4 odseku 3 písm. f) museli vstúpiť do systému predĺženej doby podpory, dostali zároveň podľa § 6 odseku 14 písm. d) právo uplatniť si oprávnené náklady vo výške 15 % z investičných nákladov na obstaranie novej porovnateľnej technologickej časti zariadenia na „nevyhnutnú opravu alebo úpravu technologickej časti zariadenia“. Takáto oprava alebo úprava technologickej časti zariadenia, ktorej účelom je predĺžiť jeho technickú životnosť tak, aby zariadenie bolo schopné prevádzky aj v predĺženej dobe podpory, by sa nemala považovať za rekonštrukciu alebo modernizáciu v zmysle príslušných ustanovení § 3c zákona. Toto však v súčasnosti zo zákona priamo nevyplýva.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V čl I. bod 33 znie:
„V § 4b odsek 5 znie:
„(5) Prevádzkovateľ distribučnej sústavy je povinný oznámiť stanovisko k rezervovanej kapacite na pripojenie lokálneho zdroja do 15 pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o stanovisko. Stanovisko prevádzkovateľa distribučnej sústavy k rezervovanej kapacite na pripojenie lokálneho zdroja platí najmenej dvanásť mesiacov od jeho vydania. V prípade, že sa stanovisko vydáva pre lokálny zdroj, na ktorého výstavbu je potrebné osvedčenie na výstavbu energetického zariadenia na základe osobitného predpisu11ca) a osvedčenie bolo vydané v priebehu dvanástich mesiacov od vydania stanoviska prevádzkovateľa distribučnej sústavy, platnosť tohto stanoviska sa predlžuje na dobu platnosti vydaného osvedčenia. Prevádzkovateľ distribučnej sústavy je povinný nesúhlasné stanovisko k rezervovanej kapacite na pripojenie lokálneho zdroja písomne odôvodniť. Vzor žiadosti o stanovisko k rezervovanej kapacite na pripojenie lokálneho zdroja zverejní prevádzkovateľ distribučnej sústavy na svojom webovom sídle.“.
Poznámka pod čiarou 11ca) znie:
11ca) § 12 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.“.
Z aplikačnej praxe vyplýva, že v súčasnosti pre mnohé lokálne zdroje s väčším výkonom (nad 100 kW) nie je postačujúce stanovisko k rezervovanej kapacite s dĺžkou platnosti len 6 mesiacov. Tieto lokálne zdroje musia totiž často prejsť celým procesom stavebného konania a prevádzkovateľ distribučnej sústavy od nich navyše požaduje inštaláciu dispečerského riadenia, ktoré je zložité
4
pokiaľ ide o projekčné práce a realizáciu. Ak sa zákonom odstráni len limit na inštalovaný výkon lokálneho zdroja a neupraví sa zároveň platnosť stanovísk k rezervovanej kapacite aj v nadväznosti na povinnosť získania osvedčenia na výstavbu energetického zariadenia, tento zákon nijako efektívne nepodporí výstavbu väčších lokálnych zdrojov slúžiacich napríklad pre priemyselné podniky. Podľa súčasného znenia zákona o energetike je potrebné získať osvedčenie od ministerstva hospodárstva pre všetky zdroje využívajúce slnečnú energiu, ktoré majú inštalovaný výkon viac ako 500 kW podľa prijatej novely viac ako 5 MW). Vydanie osvedčenia od ministerstva je administratívny proces, ktorý sám o sebe predlžuje dobu povoľovania lokálneho zdroja o min. 3 mesiace, keďže je k tomu potrebné získať stanoviská od PDS, ÚRSO a tiež SEPS.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
5.V čl. I. sa za bod 38 vkladá nový bod 39, ktorý znie:
„39. § 5 sa dopĺňa odsekmi 10 a 11, ktoré znejú:
„(10) Prevádzkovateľ distribučnej sústavy je povinný na svojom webovom sídle priebežne zverejňovať úplné údaje o čerpaní voľnej kapacity pripojenia do sústavy pre zariadenia na výrobu elektriny, vrátane času prijatia žiadosti, typu zariadenia, inštalovaného výkonu, lokality pripojenia a doby platnosti stanoviska.
(11) Prevádzkovateľ prenosovej sústavy je povinný umožniť výrobcovi elektriny komunikovať s prevádzkovateľom prenosovej sústavy v elektronickej forme, najmä umožniť elektronickú komunikáciu v súvislosti s pripojením zariadenia výrobcu elektriny do distribučnej sústavy.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Toto ustanovenie nadobúda účinnosť 31. decembra 2023, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Navrhovaná úprava a doplnenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav za účel zefektívniť proces pripojenia zariadení na výrobu elektriny do distribučnej sústavy, čo je v súčasnej situácii osobitne dôležité najmä pre podniky ako samospotrebiteľov, ktorí si chcú vybudovať lokálny zdroj na zníženie platieb za odber elektriny. Prevádzkovatelia sústav by mali zverejňovať čerpanie voľných kapacít na pripájanie nových zdrojov v navrhovanej štruktúre a plne digitalizovať proces pripájania v lehote do 31.12.2023, čo umožní výrobcov využívať
5
rovnaký proces, ako v súčasnosti prebieha pri pripájaní odberných miest. Navrhuje sa plne zdigitalizovať proces pripájania zariadení výrobcov elektriny do sústavy, podobne ako to je v procese pripájania odberných miest. Cieľom návrhu je zefektívniť celý proces pripájania a zjednodušiť výrobcom potrebné úkony, nakoľko súčasné fungovanie sa v aplikačnej praxi ukazuje ako neefektívne a pomalé.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
6.V čl. I sa za doterajší bod 40 vkladá nový bod 41, ktorý znie:
„41. V § 6 odsek 12 znie:
„(12) Úrad určuje spôsob a rozsah výpočtu základu pre výpočet ceny vykupovanej elektriny tak, aby zohľadňoval ceny elektriny na trhu v čase výroby elektriny. Pri určení spôsobu výpočtu základu pre výpočet ceny vykupovanej elektriny Úrad postupuje jednotne pre všetkých výrobcov s právom na podporu podľa § 3 ods. 1 písm. b), pričom neprihliada na to, či je cena elektriny na trhu v čase výroby elektriny nižšia alebo vyššia ako cena elektriny podľa § 6 ods. 1 písm. a). Koeficient podľa odseku 1 písm. b) určuje úrad na základe výsledkov aukcie na výkupcu elektriny.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Extrémne vysoké ceny elektriny na trhu majú za následok neúmerné zvýšenie prevádzkových nákladov výrobcov elektriny, najmä tých ktorí vyrábajú v zariadeniach KVET. Väčšina z týchto zariadení sa nachádzajú v režime povinného výkupu a na základe sekundárnej legislatívy majú zastropovanú cenu, za ktorú predávajú elektrinu, čo im spôsobuje likvidačné ekonomické problémy.
Navrhuje sa preto legislatívne upraviť určovanie ceny vykupovanej elektriny pre podporovaných výrobcov v režime povinného výkupu tak, že sa neprihliada na určenú cenu elektriny, ale cena vykupovanej elektriny sa bude odvíja od trhových cien.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
7.V čl I. v bode 47 § 8a odsek 2 znie:
„(2) Záruka pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie je doklad preukazujúci, že
6
elektrina bola vyrobená z obnoviteľných zdrojov energie a používa sa na účely preukázania, že daný podiel alebo množstvo elektriny boli vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie.“.
Navrhuje sa legislatívna úprava definície záruky pôvodu, čím sa zosúľaďuje s definíciou uvedenou v čl. 2 ods. 12 Smernice 2018/2001 o podpore využívania obnoviteľných zdrojov energie. Doterajšia definícia obmedzovala vydávanie záruk len na elektrinu, ktorá bola aj zároveň dodaná do sústavy, čo nie je v súlade s textom smernice, ktorá by sa v aj tomto bode mala transponovať do slovenskej legislatívy.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
8.V čl. I. v bode 66 sa § 13b odsek 2 dopĺňa o nové písmeno e), ktoré znie:
„e) ohľadom založenia, prevádzky a rozvoja spoločenstiev vyrábajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov energie.“.
Navrhované doplnenie dáva informačnú povinnosť pre SIEA ako jednotné kontaktné miesto aj pre oblasť energetických spoločenstiev.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča neschváliť
9.V čl. I v 72. bode v §14 ods. 8 sa slovo „využívanie“ nahrádza slovom „prijímanie“ a za slovo „aby“ sa vkladajú slová „tieto zmluvy“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje navrhovaný právny text v súlade s čl. 4 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a s čl. 15 ods. 8 smernice (EÚ) 2018/2001; slovné spojenie „využívanie zmlúv“ v právnom texte pôsobí zmätočne.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I v 72. bode v § 14 ods. 9 sa slovo „potenciál“ nahrádza slovom „možnosti“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje
7
navrhovaný právny text v súlade s čl. 4 ods. 3 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a s čl. 21 ods. 6 smernice (EÚ) 2018/2001.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I v 72. bode v § 14 ods. 10 písm. a) sa za slovo „právne“ vkladajú slová „alebo administratívne“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje navrhovaný právny text v súlade s čl. 22 ods. 4 smernice (EÚ) 2018/2001 („ ...členské štáty zabezpečia, aby boli odstránené regulačné alebo administratívne prekážky, pokiaľ ide o komunity vyrábajúce energiu z obnoviteľných zdrojov“).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I v 73. bode v § 14a ods. 6 písm. c) sa za slová „medzinárodnej zmluvy,17h) pripájajú slová „ktorou je Slovenská republika viazaná,“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje navrhovaný právny text v súlade s čl. 4 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I v 97. bode v § 18m ods. 4 sa slová „podľa odseku 1“ nahrádzajú slovami „podľa § 3 odseku 1“.
Oprava nesprávneho vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8
14.V čl. I v 107. bode v prílohe č. 2 v bode 7. a v čl. III v 5. bode v prílohe v 6. bode sa za slová „(Ú. v. ES L 328 21.12.2018)“ vkladajú slová „v znení korigenda“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa spresňuje citácia preberanej smernice (EÚ) 2018/2001.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. II sa vypúšťajú body 20. a 22.
Nasledujúce body sa prečíslujú.
Predmetné body 20 a 22 v čl. II obsahujú také návrhy (vypustenie odseku 3 v § 7 a vypustenie písmena b) v § 9 ods. 1), ktoré boli vykonané zákonom č. 249/2022 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia v čl. VIII v bodoch 1. a 3, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2022.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. II v 73. bode v § 25 ods. 9 sa slovo „ustanovení“ nahrádza slovom „ustanoví“.
Oprava splnomocňovacieho ustanovenia.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. III v bode 1. sa slovo „štrnástym“ nahrádza slovom „dvadsiatym prvým“ a číslovka „14.“ sa nahrádza číslovkou „21.“.
Dňa 1. októbra 2022 nadobúda účinnosť zákon č. 256/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predmetnou novelou sa novelizoval aj § 10, čo je potrebné zohľadniť v predloženom návrhu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
9
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1, 2 a 9 až 17 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 3 až 8 spoločne s odporúčaním n e s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1033)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 335 z 13. septembra 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Radovana Kazdu predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 13. septembra 2022
Peter K r e m s k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti