NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1339/2022
1037a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1037) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1037) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č.1535 z 22. júna 2022 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1037) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
2
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 554 z 9. septembra 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 356 z 12. septembra 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 166 z 8. septembra 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi;
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I bodu 28 (§ 12 ods. 10)
V čl. I bode 28 12 ods. 10) sa čiarka za slovami „orgánu verejnej moci“ nahrádza bodkočiarkou.
Z kontextu právneho textu je zrejmé, že na danom mieste byť text oddelený bodkočiarkou.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3
2.V čl. I bod 33 znie:
„33. V § 14 ods. 1 prvá veta znie: „Deaktiváciou elektronickej schránky je úkon, ktorým sa zabezpečí, aby elektronickú schránku po tomto úkone nebolo možné použiť na účely elektronického doručovania; deaktivácia elektronickej schránky na žiadosť jej majiteľa nemá vplyv na doručovanie elektronickej úradnej správy vrátane všetkých elektronických dokumentov, ktoré boli do elektronickej schránky uložené pred vykonaním deaktivácie.“.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2023, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so spresnením zmeny v doručovaní dokumentov po deaktivácii schránky. Návrh novely zákona o e-Governmente za cieľ minimalizovať priestor pre špekulatívne konanie osôb, ktoré s cieľom vyhnúť sa prevzatiu dokumentov doručovaných do elektronickej schránky požiadajú o deaktiváciu elektronickej schránky. Doručovanie pre prípady, kedy k deaktivácii dôjde z iného dôvodu než na vlastnú žiadosť majiteľa elektronickej schránky, tak ostáva bezo zmeny a uplatní sa postup podľa § 14 ods. 7 zákona o e-Governmente. Ak teda dôjde k deaktivácii elektronickej schránky napr. na základe aktualizovanej dávky z referenčného registra (v dôsledku smrti fyzickej osoby alebo zániku postavenia fyzickej osoby podnikateľa), pravidlá doručovania dokumentov uložených do schránky pred deaktiváciou sa nemenia.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I sa za bod 35 vkladá nový bod 36, ktorý znie:
„36. V § 14 ods. 7 sa za slovo „deaktivovaná“ vkladajú slová „z iného dôvodu než na žiadosť jej majiteľa“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2023, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenou navrhovanou v prvom bode tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4
4.V čl. I sa za bod 36 vkladá nový bod 37, ktorý znie:
„37. § 18 vrátane nadpisu znie:
㤠18
Notifikácie
(1)Notifikáciou je na účely tohto zákona právne nezáväzná informácia, ktorú zasiela orgán verejnej moci do elektronickej schránky alebo iným spôsobom v elektronickej podobe.
(2)Ak to nie je v rozpore s osobitnými predpismi, orgán verejnej moci môže zasielať notifikácie
a)priebehu a stave konania o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach osobám, ktoré sú účastníkom konania alebo ktorých sa vec týka,
b)o iných dôležitých skutočnostiach, ktoré vyplývajú z výkonu jeho činnosti, osobám, ktorých sa vec týka,
c)obsahujúce výzvu v krízovej situácii alebo iné dôležité oznámenie určené verejnosti.
(3)Zasielanie notifikácií možno podmieniť registráciou alebo vopred daným súhlasom adresáta notifikácie. Zasielanie notifikácií podlieha registrácii alebo vopred danému súhlasu vždy, ak je spojené s nákladmi, ktoré hradiť adresát notifikácie. Registrácia sa vykonáva a súhlas sa udeľuje spôsobom, ktorý určí orgán verejnej moci a tieto úkony sú bezodplatné.
(4)Ak je zasielanie notifikácie zvoleným spôsobom spojené s nákladmi, orgán verejnej moci, ktorý notifikáciu zasiela, môže požadovať ich úhradu od adresáta notifikácie; o tejto skutočnosti musí byť adresát vopred informovaný spôsobom, ktorý neumožní vykonanie registrácie alebo udelenie súhlasu bez toho, aby adresát potvrdil svoj súhlas s takým spôsobom zasielania notifikácií.
(5)Ak je zasielanie notifikácie zvoleným spôsobom spojené s nákladmi a notifikácia sa zasiela cez notifikačný modul, orgán verejnej moci, ktorý notifikáciu zasiela, je povinný tieto náklady vopred uhradiť v sume podľa sadzobníka úhrad za činnosť ústredného portálu a spoločných modulov.
(6)Zasielanie notifikácií výlučne s využitím funkcionality ústredného portálu alebo spoločného modulu, ako aj zasielanie elektronickou poštou, je pre orgán verejnej moci a adresáta vždy bezodplatné.“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2022, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Navrhuje sa zjednodušiť úpravu notifikácií a umožniť týmto spôsobom orgánom verejnej moci aktívne informovať účastníkov konania, alebo iné osoby, ktorých sa daná vec týka o rôznych skutočnostiach. V porovnaní s účinným znením sa navrhuje odstrániť viacero ustanovení, ktoré sa ukázali ako neaktuálne a fakticky bránili využívaniu tohto nástroja najmä na mobilných platformách.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5
5.V čl. I bod 51 znie:
„51. § 23 sa dopĺňa odsekmi 9 a 10, ktoré znejú:
„(9) Na špecializovanom portáli môže byť funkcia podľa odseku 1 písm. a) druhého bodu dostupná na autorizáciu v rozsahu elektronických služieb verejnej správy určených správcom.
(10) Orgán verejnej moci môže určiť rozsah elektronických služieb verejnej správy, pre ktoré možno použiť uznaný spôsob autorizácie.“.“.
Autorizácia klikom je v súčasnosti legislatívne upravená v rámci zákona o e-Governmente, čo dáva orgánom verejnej moci právny rámec na jej implementáciu a sprístupnenie občanom. Samotné využívanie tohto prostriedku autorizácie je dané analýzou, rozhodnutím a osobitnými predpismi jednotlivých orgánov verejnej moci.
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky (ďalej len „MIRRI SR“) intenzívne analyzovalo a komunikovalo možnosti autorizácie s orgánmi verejnej moci, ako aj odbornou verejnosťou. Ani tieto diskusie nepriniesli jednoznačný názor na autorizáciu klikom ako optimálneho riešenia centrálneho komponentu pre autorizáciu.
MIRRI SR aktuálne v rámci projektu EDIW (European Digital Identity Wallet) v kontexte revízie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (ďalej len „nariadenie eIDAS“) pracuje na možnosti autorizácie, ktorá bude plne v súlade s revidovaným nariadením eIDAS, podmienkami a kritériami definovanými Európskou komisiou. Navrhované riešenie bude v súlade s nariadením eIDAS, bude podporovať autorizáciu všetkých elektronických podaní s nízkymi dopadmi na strane orgánov verejnej moci a s prívetivým a jednoduchým používateľským prostredím pre občana. Naproti tomu autorizácia klikom predstavuje slovenský štandard upravený v rámci zákona o e-Governmente dostupný pre vybrané služby a podania, pre ktoré sa nevyžaduje autorizácia kvalifikovaným elektronickým podpisom.
Jedným z dôvodov navrhovaného ustanovenia autorizácie klikom ako centrálneho komponentu bola snaha minimalizovať dopady revokácie certifikátov pre kvalifikovaný elektronický podpis na občianskych preukazoch s čipom vydaných do 25.6.2021, ku ktorej dôjde k 31.12.2022, avšak z pohľadu časovej a implementačnej náročnosti nepredstavuje autorizácia klikom nástroj na riešenie týchto dopadov. Táto zmena, by si navyše vyžiadala potrebné úpravy agendových systémov jednotlivých orgánov verejnej moci s dopadom na ich rozpočet, čo aj vzhľadom na blížiaci sa termín ukončenia platnosti bezpečnostnej certifikácie pre elektronický kvalifikovaný podpis je veľké riziko.
Z vyššie uvedených dôvodov, navrhujeme vypustiť ustanovenie o autorizácii klikom ako povinného centrálneho komponentu z návrhu zákona a ponechať ustanovenie bez zmeny, ktoré umožňuje jednotlivým orgánom verejnej moci implementovať autorizáciu klikom na základe osobitných predpisov a ich rozhodnutia. Aktuálne platné znenie zákona
6
o e-Governmente zároveň nebráni implementácii autorizácie klikom aj na ústrednom portáli verejnej správy.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. I bodu 63 (§ 31a ods. 12)
V čl. I bode 63 31a ods. 12) sa za slová „elektronická schránka“ vkladá slovo „adresáta“.
Ide o spresnenie textu v súlade s prvou vetou § 31a ods. 12.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I sa za bod 64 vkladá nový bod 65, ktorý znie:
„65. V § 31a sa za odsek 14 vkladá nový odsek 15, ktorý znie:
„(15) Ak je listinný rovnopis elektronického úradného dokumentu vytvorený postupom podľa odseku 1 alebo s použitím funkcionality ústredného portálu alebo spoločných modulov, správca modulu elektronického doručovania bezodkladne po jeho doručení sprístupní adresátovi v module dlhodobého uchovávania elektronický úradný dokument, z ktorého je vytvorený, vrátane jeho príloh. Na účely podľa prvej vety je správca modulu elektronického doručovania oprávnený uchovávať po nevyhnutnú dobu elektronický úradný dokument vrátane jeho príloh a poštový podnik je povinný zasielať správcovi modulu elektronického doručovania informáciu o výsledku doručenia; odsek 6 sa použije primerane.“.
Doterajší odsek 15 sa označuje ako odsek 16.“.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2022, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Navrhuje sa, aby sa listinné rovnopisy elektronického úradného dokumentu (vytvorené cez centrálne úradné doručovanie) po ich úspešnom doručení ukladali v schránke adresáta. Táto úprava neznamená vytvorenie registra ani evidencie rozhodnutí. Touto formou budú mať subjekty (adresáti) všetky rozhodnutia dostupné vo svojej elektronickej schránke a budú ich vedieť ďalej zdieľať s orgánmi verejnej moci, alebo v budúcnosti použiť podľa vlastných potrieb.
7
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. I bodu 66 (§ 34 ods. 2 písm. b) a ods. 4)
V čl. I bod 66 znie:
„66. V § 34 ods. 2 písm. b) a v odseku 4 sa za slovom „vyhláškou“ vypúšťa čiarka a slová „na webovom sídle“.
Ide o úpravu slovosledu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I sa za bod 90 vkladá nový bod 91, ktorý znie:
„91. V § 49 ods. 1 písm. a) sa vypúšťa slovo „elektronického“.“.
Ostatné novelizačné body v čl. I sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2022, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Zmena sa navrhuje z dôvodu, že nie všetky registre, resp. zdrojové registre vedené výlučne v elektronickej podobe. V aplikačnej praxi spôsobuje definícia registra, ktorá je viazaná na elektronickú podobu, výkladový spor o existencii povinnosti poskytovať údaje do referenčného registra z takého zdrojového registra, ktorý je vedený listinne. Napriek tomu, že ide o marginálnu skupinu registrov, výpadok poskytovania údajov z nich do referenčných registrov by mohol spôsobiť absenciu údajov, resp. nesprávne hodnoty zapísaných údajov. Z tohto dôvodu je potrebné ustanovenie upraviť navrhovaným spôsobom.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. II bodu 2
V čl. II bod 2 znie:
„2. V § 9 ods. 2 a § 11b vrátane nadpisu sa slová „integrovaného obslužného miesta“ nahrádzajú slovami „osvedčujúcej osoby“.
8
Ide o legislatívno-technickú úpravu: nahrádzané slová sa v predmetných ustanoveniach nachádzajú iba v jedinom gramatickom tvare.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. II nový bod 3
Čl. II sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. V 15a ods. 4 sa slová „integrovanom obslužnom mieste“ nahrádzajú slovami „u osvedčujúcej osoby“.
Legislatívno-technická úprava: vzhľadom na potrebu správneho vyskloňovania nového textu je potrebné nahradenie slov upraviť v samostatnom novelizačnom bode.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
12.K čl. III bodom 4 a 5 (§ 7 ods. 4 a 10 a § 15a)
V čl. III body 4 a 5 znejú:
„4. V § 7 ods. 4 a 10 a § 15a ods. 1 sa odkaz „7ae)“ nahrádza odkazom „5)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7ae sa vypúšťa.
5. V § 15a ods. 1 sa slová „integrovaného obslužného miesta“ nahrádzajú slovami „osvedčujúcej osoby“ a v § 15a ods. 4 sa slová „integrovanom obslužnom mieste“ nahrádzajú slovami „u osvedčujúcej osoby“.“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na potrebu zámeny poradia doterajších novelizačných bodov 4 a 5. Z hľadiska legislatívnej techniky je ďalej potrebné v novooznačenom bode 4 vypustiť slová, ktoré v zmysle skoršieho novelizačného bodu 3 budú nahradené inými slovami. Súčasne sa opravuje zrejmá nesprávnosť v označení odkazu na poznámku pod čiarou. Cieľom úpravy textácie novooznačeného bodu 5 je správne vyskloňovanie nového textu v § 15a ods. 4.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9
13.V čl. III sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. V prílohe Sadzobník správnych poplatkov časti II. Vnútorná správa položke 22a časti Oslobodenie sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. Od poplatku podľa písmena a) tejto položky oslobodení občania, ktorým sa vydáva občiansky preukaz za platný občiansky preukaz s elektronickým čipom, ak na elektronický čip nemožno zapísať údaje z dôvodu, že elektronický čip bez zavinenia občana nespĺňa podmienky na ich zápis podľa osobitných predpisov.16aa)“
Poznámka pod čiarou k odkazu 16aa znie:
16aa) Napríklad nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. L 257, 28.8.2014) v platnom znení, zákon č. 272/2016 Z. z. o dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o dôveryhodných službách) v znení neskorších predpisov.“.
Doterajšie body 4 až 8 sa označujú ako body 5 až 9.“.
Ostatné novelizačné body v čl. III sa primerane prečíslujú.
Tento bod nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Zmena sa navrhuje z dôvodu, zjednodušene, nemožnosti používať tzv. eID ako zariadenie na uloženie kvalifikovaných certifikátov a vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu, ku ktorej dôjde koncom roka 2022. Keďže občania, ktorí budú chcieť využívať na vytváranie elektronického podpisu eID, budú musieť absolvovať výmenu občianskeho preukazu z dôvodu, ktorý nenastal na ich strane a nenesú na ňom žiadnu vinu, navrhuje sa oslobodiť ich od povinnosti platiť za takúto výmenu správny poplatok.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. III bodu 6 (položka 275 Sadzobníka správnych poplatkov)
V čl. III bode 6 sa na konci pripájajú slová „vrátane poznámky“.
Legislatívno-technická úprava dopĺňa navrhované vypustenie položky sadzobníka správnych poplatkov o poznámku k danej položke pre jednoznačnosť úpravy.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
10
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.Článok VII znie:
„Čl. VII
Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2011 Z. z., zákona č. 332/2011 Z. z., zákona č. 384/2011 Z. z., zákona č. 546/2011 Z. z., zákona č. 69/2012 Z. z., zákona č. 91/2012 Z. z., zákona č. 235/2012 Z. z., zákona č. 246/2012 Z. z., zákona č. 440/2012 Z. z., zákona č. 218/2013 Z. z., zákona č. 435/2013 Z. z., zákona č. 213/2014 Z. z., zákona č. 218/2014 Z. z., zákona č. 333/2014 Z. z., zákona č. 361/2014 Z. z., zákona č. 130/2015 Z. z., zákona č. 176/2015 Z. z., zákona č. 252/2015 Z. z., zákona č. 269/2015 Z. z., zákona č. 393/2015 Z. z., zákona č. 447/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 298/2016 Z. z., zákona č. 339/2016 Z. z., zákona č. 267/2017 Z. z., zákona č. 344/2017 Z. z., zákona č. 177/2018 Z. z., zákona č. 213/2018 Z. z., zákona č. 368/2018 Z. z., zákona č. 35/2019 Z. z., zákona č. 221/2019 Z. z., zákona č. 369/2019 Z. z., zákona č. 390/2019 Z. z., zákona č. 46/2020 Z. z., zákona č. 198/2020 Z. z., zákona č. 296/2020 Z. z., zákona č. 312/2020 Z. z., zákona č. 416/2020 Z. z., zákona č. 421/2020 Z. z., zákona č. 45/2021 Z. z., zákona č. 395/2021 Z. z., zákona č. 408/2021 Z. z., zákona č. 39/2022 Z. z. a zákona č. 250/2022 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 13 odseky 5 až 7 znejú:
„(5) Podanie v elektronickej podobe musí byť autorizované kvalifikovaným elektronickým podpisom20) alebo uznaným spôsobom autorizácie podľa osobitného predpisu.20aaa) Podanie, ktoré predpísanú štruktúrovanú formu podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu,20ab) možno podať len prostredníctvom špecializovaného portálu prevádzkovaného finančným riaditeľstvom cez určené dátové rozhranie. Ak daňový subjekt, ktorý je fyzickou osobou, chce doručovať finančnej správe písomnosti elektronickými prostriedkami, ktoré nebudú autorizované podľa prvej vety, oznámi správcovi dane údaje potrebné na doručovanie na tlačive podľa vzoru uverejneného na webovom sídle finančného riaditeľstva a uzavrie so správcom dane písomnú dohodu o elektronickom doručovaní. Táto dohoda obsahuje najmä náležitosti elektronického doručovania, spôsob overovania elektronického podania a spôsob preukazovania doručenia.
(6) Podanie v elektronickej podobe, ktoré nebolo podané spôsobom podľa odseku 5, je potrebné doručiť aj v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe spôsobom podľa odseku 5, a to do piatich pracovných dní odo dňa odoslania podania v elektronickej podobe, inak sa považuje za nedoručené.
(7) Na podanie urobené elektronickými prostriedkami sa vzťahuje tento zákon, ak osobitný predpis20aa) v ustanoveniach o elektronickom podaní neustanovuje inak.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 20aaa znie:
20aaa) § 23 ods. 1 písm. a) tretí bod zákona č. 305/2013 Z. z. v znení zákona č. 238/2017 Z. z.“.
11
2.V § 26 ods. 14 sa slovo „forme“ nahrádza slovom „podobe“.
3.V § 27 odsek 5 znie:
„(5) Lehota je zachovaná, ak je v posledný deň lehoty vykonaný úkon u správcu dane alebo podanie odovzdané na poštovú prepravu alebo podané elektronickými prostriedkami spôsobom podľa § 13 ods. 5. Ak nemožno podanie v elektronickej podobe doručiť z dôvodov na strane správcu dane, lehota sa považuje za zachovanú, ak je podanie doručené najbližší nasledujúci pracovný deň po odstránení prekážok na strane správcu dane; rovnako je lehota zachovaná, ak najneskôr v piaty pracovný deň je podanie urobené podľa § 13 ods. 6.“.
4.§ 32 vrátane nadpisu znie:
㤠32
Doručovanie elektronickými prostriedkami
(1)Na doručovanie elektronickými prostriedkami sa vzťahuje tento zákon, ak ustanovenia osobitného predpisu o elektronickom doručovaní29) neustanovujú inak.
(2)Ak osoba, ktorej správca dane doručuje elektronickými prostriedkami, zriadených viacero elektronických schránok pre právne postavenia podľa osobitného predpisu,29aa) správca dane doručuje do ktorejkoľvek z takýchto elektronických schránok, ktorá je aktivovaná na doručovanie.
(3)Elektronické doručovanie, pri ktorom sa vyžaduje potvrdenie doručenia podľa osobitného predpisu,29ab) sa považuje za doručenie do vlastných rúk.
(4)Doručovanie elektronickými prostriedkami sa vzťahuje aj na finančné riaditeľstvo.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 29 až 29ab znejú:
29) § 29 až 34 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.
29aa) § 11 ods. 1 a § 12 ods. 2 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení zákona č. .../2022 Z. z.
29ab) § 29 ods. 3 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
5.V § 33 ods. 1 písm. a) sa slovo „forme“ nahrádza slovom „podobe“.
6.V § 33 ods. 1 písm. c) sa slová „elektronickú podateľňu“ nahrádzajú slovami „špecializovaný portál prevádzkovaný finančným riaditeľstvom“.
7.V § 33 odseky 2 a 3 znejú:
„(2) Špecializovaný portál prevádzkovaný finančným riaditeľstvom je spoločný pre finančnú správu.29a) Špecializovaný portál sprístupňuje finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle a umožňuje elektronickú komunikáciu s ním aj prostredníctvom ústredného portálu verejnej správy.
(3) Elektronická osobná schránka je elektronické rozhranie, ktoré možno použiť na komunikáciu s finančnou správou; tým nie dotknuté ustanovenia § 13 ods. 5 prvej vety a § 32 ods. 2.“.
12
8.V § 33 ods. 4 sa slová „Podmienky a podrobnosti“ nahrádzajú slovom „Podrobnosti“.
9.V § 165m ods. 1 sa slová „najneskôr do 30. septembra 2022“ nahrádzajú slovami „na základe oznámení o indexe daňovej spoľahlivosti zaslaných do 31. januára 2023“.
Čl. VII bod
9
nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Navrhuje sa zosúladiť obsolentné ustanovenia Daňového poriadku so zákonom o e-Governmente. Zákon o e-Governmente ustanovuje od roku 2013 všeobecnú právnu úpravu pre výkon verejnej moci elektronicky. Jeho cieľom nie je zasahovať do kompetencie orgánu verejnej moci, ani zasahovať do postupu v konaní podľa osobitného predpisu, avšak jeho cieľom je ustanoviť odchýlky v prípade elektronickej komunikácie. Orgán verejnej moci si môže upraviť postup alebo inštitúty pri výkone verejnej moci elektronicky aj v osobitnom predpise inak než ustanovuje zákon o e-Governmente, a to tam, kde mu to zákon o e-Governmente umožňuje. Ustanovenia Daňového poriadku je nevyhnutné zosúladiť s textom zákona o e-Governmente najmä z dôvodu zamedzenia dvojkoľajnosti právnej úpravy a zabezpečenia vyváženosti právneho poriadku v súlade s § 2 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V § 13 sa navrhuje vykonať formulačné zmeny vo vzťahu k používaniu pojmu „elektronická podateľňa. Navrhuje sa tiež umožniť používanie spôsobov autorizácie podľa zákona o e-Governmente aj na špecializovanom portáli orgánu, ktorému príslušné podania adresované, špecificky obciam. Uvedené je zároveň dôležité pre flexibilné umožnenie iných spôsobov autorizácie ako kvalifikovaným elektronickým podpisom aj v súvislosti s ukončením platnosti certifikátov pre kvalifikovaný elektronický podpis uložených na občianskych preukazoch s čipom, a to k 31.12.2022. Navrhovaná úprava sa nedotkne povinnosti používať pri ustanovenej (najmä štruktúrovanej forme) komunikácie špecializovaný portál finančného riaditeľstva.
§ 27 ods. 5 je potrebné upraviť vo väzbe na fakt, že do elektronickej podateľne sa nedoručuje a prostredníctvom nej sa nepodáva podanie.
V § 32 sa navrhujú úpravy, ktoré majú reflektovať fakt, že povinnosť autorizácie podľa odseku 2 nie je vecou doručovania, ale náležitosťou podania, resp. úradného dokumentu a ako taká je predmetom úpravy iných ustanovení. Duplicita v súčasnosti vyvoláva pochybnosti vo výklade a navrhuje sa odstrániť. Odsek 5 obmedzuje doručenie elektronickými prostriedkami len na osoby, ktoré povinné takto komunikovať a na tie, ktoré majú túto službu sprístupnenú. Povinná elektronická komunikácia je na strane subjektov uložená v § 14 a na strane správcu dane v zákone o e-Governmente, preto ju netreba duplicitne upravovať. Obmedzenie elektronického doručovania osobám, ktoré nemajú sprístupnené služby na podávanie podaní je v rozpore so zákonom o e-Governmente, ktorý upravuje doručovanie vo väzbe na
13
aktivovanú elektronickú schránku. Okrem vyššie uvedeného je potrebné vypustiť doručovanie do elektronickej osobnej schránky a úpravu týkajúcu sa momentu doručenia, ktorá je duplicitná k zákonu o e-Governmente.
Zmeny v § 33 okrem úpravy formulácií týkajúcich sa „elektronickej podateľne“ vychádzajú z toho, že vytvorenie elektronickej osobnej schránky ako takej nie je v rozpore so zákonom o e-Governmente. Odsek 4 sa navrhuje upraviť, keďže podmienky možno ustanoviť len zákonom alebo na jeho základe.
V existujúcom prechodnom ustanovení § 165m sa návrhom vytvorí časový priestor na otestovanie tohto nástroja v praxi so zapojením celého spektra daňových subjektov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
16.V čl. VIII bode 6 v § 32c odsek 1 znie:
„(1) Spoločenstvo je povinné do 31. januára 2023 oznámiť okresnému úradu údaje o rodných číslach podľa § 23 ods. 1 písm. e) prvého bodu a písm. f).“.
Z dôvodu posunu účinnosti návrhu zákona sa za účelom zabezpečenia dostatočnej lehoty, v ktorej je spoločenstvo povinné splniť si oznamovaciu povinnosť, navrhuje zmena tejto lehoty z 31. decembra 2022 na 31. januára 2023.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.V čl. X bode 15 v § 16 ods. 2 písmeno d) znie:
„d) zaviesť systém riadenia prevádzky informačných technológií verejnej správy,“.
Ustanovenie sa navrhuje zjednodušiť, keďže oblasti riadenia prevádzky, ktoré je potrebné zaviesť do praxe, vyplývajú zo zvyšného textu zákona č. 95/2019 Z. z. o informačných technológiách vo verejnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších zákonov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14
18.V čl. X bode 24 sa v § 33a vkladá nový odsek 1, ktorý znie:
„(1) Orgán vedenia zverejní zoznam kľúčových parametrov pre riadenie prevádzky informačných technológií verejnej správy na pripomienkovanie podľa § 9 ods. 2 najneskôr 31. marca 2023.“.
Doterajšie odseky 1 a 2 sa označujú ako odseky 2 a 3.
Keďže ide o nový inštitút, ktorý môže mať dopad na nastavenie prevádzky, navrhuje sa, aby bol poskytnutý dostatočný časový priestor na prípravu zoznamu kľúčových parametrov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. XI
V čl. XI sa slová „1. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
V nadväznosti na uvedenú zmenu sa v čl. I bode 101 nadpise § 60j, § 60j ods. 5, 6 a 10, bode 102 nadpise § 61a, čl. V bode 2 nadpise § 39hi, čl. VIII bode 6 nadpise § 32c a čl. X bode 24 nadpise § 33a a § 33a ods. 1 slová „1. októbra 2022“ nahrádzajú slovami „1. novembra 2022“ a v čl. I bode 101 § 60j ods. 1, 6, 7, 9, 10 a 11 a čl. X bode 24 § 33a ods. 1 sa slová „30. septembra 2022“ nahrádzajú slovami „31. októbra 2022“.
Posun účinnosti je potrebný vzhľadom na predpokladaný termín prerokovania návrhu zákona na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky, ako aj potrebu dodržania lehoty podľa čl. 102 ods. 1 písm. o) Ústavy Slovenskej republiky. Posunom účinnosti sa zohľadňuje aj potrebná legisvakancia, aby sa so zákonom ešte pred nadobudnutím účinnosti mohli oboznámiť všetci jeho adresáti (čl. 6 ods. 8 Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov č. 19/1997 Z. z.).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 19 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
15
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1037) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1037a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 170 dňa 13. septembra 2022.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Janu Majorovú Garstkovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave 13. septembra 2022