Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti
a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za rok 2021
rozpočtu EÚ súvisiace so splácaním výdavkov z Plánu obnovy pre Európu v rámci nástroja „Next
Generation EU“. Podľa aktuálneho prepočtu MF SR uverejneného v rámci prílohy č. 5 dosahujú celkové
implicitné záväzky 365,1 % HDP, čo predstavuje oproti minuloročným prepočtom nárast
o 148,6 % HDP106
.
Podmienené záväzky verejnej správy (príloha č. 4) sú definované ako iné pasíva účtovnej jednotky
vykazované v poznámkach v rámci individuálnej účtovnej závierky. Ich potenciálne vplyvy na verejné
financie sú často ťažko kvantifikovateľné, a preto sú zväčša popisované len v kvalitatívnej rovine. MF SR
ich ku koncu roka 2020 vyčíslilo na 19,7 mld. eur, čo predstavuje medziročný nárast o 1,2 mld. eur.
Podstatná časť nárastu bola spôsobená najmä zvýšením hodnoty potenciálnej účasti na Európskom
stabilizačnom mechanizme (ESM) o 1,0 mld. eur a zahrnutím údajov od ďalších obchodných
spoločností ústrednej správy (191 mil. eur), ktoré boli na druhej strane kompenzované miernym
poklesom hodnoty súdnych sporov v rozpočtových organizáciách (153 mil. eur) a medzinárodných
investičných arbitrážach (111 mil. eur).
Osobitá časť RVS na roky 2022-2024 (časť 2.7) je venovaná jednorazovým a dočasným vplyvom.
Ministerstvo financií v rokoch 2020 až 2022 identifikovalo prevažne jednorazové opatrenia súvisiace
s pandémiou ochorenia COVID-19. V ďalších rokoch RVS neuvažoval s jednorazovými opatreniami
(spĺňajúcimi definíciu európskych fiškálnych pravidiel).
Príloha č. 3 rozpočtu podáva základné informácie o hospodárení štátnych podnikov (vlastné imanie,
hospodársky výsledok). Štátne podniky sú členené podľa vlastníckeho podielu kapitol štátneho
rozpočtu, pričom v rámci kapitoly ministerstva zdravotníctva SR s výnimkou Debitum, a.s. absentujú
spoločnosti a ich výsledky hospodárenia spadajúcich pod MZ SR (jednotlivo nie sú uvedené ani v iných
častiach návrhu rozpočtu). Ide konkrétne o zdravotnícke zariadenia (s právnou formou a.s. a š.p.)
a Všeobecnú zdravotnú poisťovňu a.s. Predpokladané smerovanie štátnych podnikov nie je, podobne
ako v minulých návrhoch rozpočtu VS, v ďalších rokoch podrobnejšie zdôvodnené, čo sťažuje
vyhodnotenie potenciálneho rizika pre verejnú správu plynúceho z ich hospodárenia. Pre úplné
vyhodnotenie rizika by bolo vhodné zahrnúť aj ukazovatele o hospodárení podnikov MH Manažment
doplnené o stručný popis predpokladaného vývoja.
Rozpočet v rámci prílohy č. 7 prezentuje ako samostatnú časť bilanciu štátnych finančných aktív.
Finančné operácie so štátnymi finančnými aktívami a iné operácie, ktoré ovplyvňujú stav štátnych
finančných aktív, nie sú súčasťou príjmov a výdavkov štátneho rozpočtu.
Hospodáreniu s rozpočtovými rezervami je venovaná samostatná príloha (Príloha č. 8). V súlade
s ustanovením § 10 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vláda SR informuje NR SR v rámci návrhu
RVS o uvoľnených alebo o použití prostriedkov v členení na správcov kapitol alebo podľa prijímateľov
prostriedkov z rozpočtových rezerv, podľa účelu a výšky ich čerpania.
Návrh rozpočtového plánu na rok 2022
V zmysle požiadaviek Európskej komisie sa súbežne predkladal aj Návrh rozpočtového plánu SR na
rok 2022, ktorý poskytuje doplňujúce informácie k predkladanému rozpočtu. Materiál predstavuje
analytický pohľad na hospodárenie verejnej správy. Definujú sa v ňom ciele vlády na nadchádzajúce
obdobie, k dispozícii je podrobnejšia kvantifikácia opatrení na dosiahnutie stanovených cieľov,
vyčíslenie analytických fiškálnych ukazovateľov ako štrukturálne saldo rozpočtu, výdavkové pravidlo
a scenár nezmenených politík.
106
Medziročné zvýšenie spôsobila najmä zmena projekcie úrokových sadzieb pracovnej skupiny pre starnutie
populácie (AWG 2021), ktorá mala sčasti vplyv aj na záväzky z PPP projektov, NJF a Plánu obnovy a odolnosti.
V menšej miere bola ovplyvnená aktualizáciou strednodobej prognózy makroekonomických a rozpočtových
údajov a posunom sledovaného horizontu. Naopak, pozitívny vplyv mala zmena kvantifikácie výdavkov
legislatívnych opatrení a úprava oficiálnej projekcie výdavkov AWG 2021 oproti predbežne očakávanej projekcii.
39