postavenia poisťovní; uvedeným nastavením podmienok výplaty anuít je tento segment pre poisťovne značne neatraktívny, navyše budú poisťovne znášať aj reputačné riziko z dôvodu nízkych dôchodkov (vplyvom vstupných parametrov), SLASPO preto v tejto súvislosti navrhla prediskutovanie uvedenej témy s odborníkmi na danú problematiku (MPSVR SR vyjadrilo súhlas a zdôraznilo, že ide o prvú konzultáciu, kde sa témy diskutujú len rámcovo a jednotlivé oblasti budú vyčlenené na samostatnú diskusiu). Podľa dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) je potrebné klásť dôraz na stabilizáciu a udržateľnosť systému starobného dôchodkového sporenia a v prípade programového výberu na jeho dlhodobé poberanie; v rámci diskusie o tejto téme ADSS zároveň poukázala na problémy súvisiace s podávaním žiadostí o dôchodok a potrebu zapracovania zmien v regulácii, ktoré vyplývajú z aplikačnej praxe a vývoja v sektore (vo vzťahu k modelom fungovania v sektore sprostredkovania). Podľa názoru ADSS je potrebné pri fondoch, ktoré môže DSS vytvárať a spravovať ustanoviť zákonom č. 43/2004 Z. z. len rámce investičnej stratégie, okruh povolených aktív, limity na jednotlivé kategórie aktív a pravidlá obmedzenia a rozloženia rizika, ADSS vyjadrila nesúhlas s tým, aby investičná stratégia bola definovaná referenčnými ukazovateľmi (prípadne inak) zo zákona. ADSS je za zachovanie typov a výšky odplát bez ich znižovania.
Druhá konzultácia sa uskutočnila dňa 10. septembra 2021 aj za účasti zástupcov Národnej banky Slovenska, témami konzultácie boli najmä zavedenie predvolenej investičnej stratégie a dôvody jej zavedenia. ADSS súhlasila s nastavením základného rámca predvolenej investičnej stratégie, zásadné výhrady k predloženému scenáru nevyjadrila, zástupcovia však upozornili na potrebu ďalšej diskusie a prehodnotenia návrhu vo vzťahu k:
- sporiteľom, ktorí budú do predvolenej investičnej stratégie presunutí z dlhopisových garantovaných dôchodkových fondoch (tzv. existujúci sporitelia),
- postupu presunu majetku sporiteľa, ktorá je určená na zakúpenie doživotnej anuity počas blokácie nasporenej sumy do dlhopisov na horizonte 10 rokov (s dôrazom na postupné znižovanie akciovej zložky),
- potrebe definovania podmienok pre presun časti majetku sporiteľa, ktorý sa tzv. „vyviazal“ z predvolenej investičnej stratégie, a to najmä v prípadoch, kedy má významný podiel majetku alokovaný v akciách a vstupuje/vstúpi do výplatnej fázy.
Tretia konzultácia sa uskutočnila dňa 20. septembra 2021 aj za účasti zástupcov Národnej banky Slovenska, témou konzultácie boli zmeny vo výplatnej fáze. ADSS súhlasila s nastavením základného rámca programového výberu, zásadné výhrady k predloženému scenáru nevyjadrila, zástupcovia však upozornili na potrebu ďalšej diskusie vo vzťahu k:
- množstvu alternatív pre presun majetku, pri ktorých budú rôzne pravidlá na postupné znižovanie akciovej zložky vo výplatnej fáze,
- technike vyplácania programového výberu – fixná dávka vs. variabilná dávka na základe počtu dôchodkových jednotiek.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?