Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Hlavné zmeny vo vládnom návrhu zákona reflektujú nasledovné problémy:
•Suboptimálne rozloženie úspor sporiteľov v II. pilieri.
•Neefektívne využitie naakumulovaných zdrojov vo výplatnej fáze.
•Odplaty.
•Povinnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti doplniť majetok v dlhopisovom garantovanom dôchodkovom fonde.
•Nemožnosť platenia a odvádzania povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v prípade sporiteľov, ktorým sa vypláca dôchodok zo starobného dôchodkového sporenia a ktorí vykonávajú činnosť zakladajúcu dôchodkové poistenie.
•Vydávanie akceptačných listov Sociálnou poisťovňou.
Predvolená investičná stratégia bude okrem nových sporiteľov aplikovaná aj na väčšinu existujúcich, konkrétne na sporiteľov narodených po roku 1968. Podľa údajov dôchodkových správcovských spoločností do tejto skupiny patrí cca 1,1 mil. sporiteľov s celkovou nasporenou sumou cca 5,6 mld. eur.
Na základe vekovej štruktúry sporiteľov predpokladáme každoročný postupný nárast počtu sporiteľov v dôchodkovom veku, ktorí budú čerpať dôchodok z II. piliera z úrovne cca 9,7 tis. v roku 2023 až na úroveň viac ako 23 tis. v roku 2030.
Zmena vo výške a štruktúre odplát bude mať pozitívny dopad na všetkých sporiteľov v II. pilieri; podľa údajov Sociálnej poisťovne dosiahol počet sporiteľov k 30.6.2022 úroveň 1 708 531.
Individuálna garancia nominálnej hodnoty prostriedkov bude mať vplyv na každého sporiteľa, ktorý od 1.1.2023 požiada o dôchodok z II. piliera; v roku 2023 cca 9,7 tis. sporiteľov.
Platenie príspevkov do II. piliera aj v období poberania starobného a predčasného starobného dôchodku bude mať vplyv na cca 3,3 tis. sporiteľov v roku 2024 až cca 34,7 tis. sporiteľov v roku 2030.
Povinnosť získania akceptačného listu vydávaného Sociálnou poisťovňou pri prestupe sporiteľa do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Medzi rokmi 2005 až 2021 zmenilo dôchodkovú správcovskú spoločnosť priemerne ročne cca 26 000 sporiteľov.