1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zavedenie predvolenej investičnej stratégie pre nových a postupne aj pre existujúcich sporiteľov. Predvolená investičná stratégia sa bude vykonávať prostredníctvom pravidelného znižovania podielu čistej hodnoty majetku v indexovom negarantovanom dôchodkovom fonde od veku 50 rokov o 4 percentuálne body v prospech podielu čistej hodnoty majetku v dlhopisovom garantovanom dôchodkovom fonde.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Noví sporitelia a sporitelia narodení po roku 1968, ktorí majú časť majetku v inom ako v indexovom dôchodkovom fonde.
c)
Ovplyvnená skupina č. 1
Noví sporitelia a sporitelia narodení po roku 1968, ktorí majú časť majetku v inom ako v indexovom dôchodkovom fonde.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Z historických údajov vyplýva, že globálne akciové fondy dokážu z dlhodobého pohľadu významne prekonať rast cien v ekonomike a zabezpečiť tak reálny výnos investície. Kvalitné dlhopisové investície naopak dokážu zabezpečiť stabilný výnos a vo väčšine prípadov ochrániť majetok pred trhovými výkyvmi. Správne zvolená investičná stratégia založená na postupnom presune majetku z akciových do dlhopisových investícií dokáže zvýšiť nasporenú sumu, resp. dôchodok sporiteľa po 40 rokoch sporenia v priemere o 50 % v porovnaní s alternatívnou investičnou stratégiou založenou výlučne na dlhopisových investíciách. Neadekvátne rozloženie úspor sporiteľov priamy vplyv na výšku nasporenej sumy a teda aj sumu budúceho dôchodku existujúcich sporiteľov. V prípade, ak by boli úspory „neaktívnej“ skupiny sporiteľov v roku 2021 alokované do fondu, ktorý dosiahol priemerné zhodnotenie indexových dôchodkových fondov v roku 2021 (t. j. 27,5 %) a v závislosti od veku postupne presúvané do dlhopisového garantovaného dôchodkového fondu, bola by nasporená suma sledovanej skupiny sporiteľov vyššia o viac ako 1,1 mld. eur. Nasporená suma každého „neaktívneho“ sporiteľa by sa tak zvýšila v roku 2021 v priemere o viac ako 1 594 eur.
Do II. piliera vstupuje každý rok priemerne 48 000 nových sporiteľov, ktorí pokiaľ sa nerozhodnú inak budú automaticky sporiteľmi v predvolenej investičnej stratégii. Do predvolenej investičnej stratégie sa bude presúvať aj väčšina existujúcich sporiteľov pokiaľ sa nerozhodnú inak, konkrétne sporitelia narodení po roku 1968, ktorí majú časť majetku v inom ako v indexovom dôchodkovom fonde. Podľa údajov dôchodkových správcovských spoločností do tejto skupiny patrí cca 1,1 mil. sporiteľov s celkovou nasporenou sumou cca 5,6 mld. eur.
e)
Ovplyvnená skupina č. 1
Noví sporitelia a sporitelia narodení po roku 1968, ktorí majú časť majetku v inom ako v indexovom dôchodkovom fonde.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
2
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 1
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 1
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Úprava výplatnej fázy v II. pilieri.
Sporiteľovi sa pri odchode do dôchodku z II. piliera (na základe žiadosti po dovŕšení dôchodkového veku, odchode do predčasného starobného dôchodku alebo starobného dôchodku) začne vyplácať programový výber z polovice jeho nasporenej sumy. Počet mesačných splátok na účely programového výberu sa určí ako polovica mediánu hodnôt strednej dĺžky života spoločnej pre mužov a ženy vo veku sporiteľa v čase vydania certifikátu, vykázanej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za posledných sedem kalendárnych rokov, ktoré dva roky predchádzajú kalendárnemu roku, v ktorom bol vydaný certifikát. Druhá polovica nasporenej sumy bude naďalej z časti alokovaná aj do akciových investícií v súlade s predvolenou investičnou stratégiou, objem prostriedkov alokovaných v rizikových nástrojoch bude postupne klesať. Takto zhodnocovaná časť majetku bude po skončení vyplácania programového výberu použitá na zakúpenie doživotného dôchodku.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
c)
Ovplyvnená skupina č. 2
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Úprava výplatnej fázy umožní sporiteľom participovať na zhodnotení aj v období poberania dôchodku (pri variabilnom programovom výbere aj počas obdobia poberania programového výberu, pri fixnom programovom výbere pri požiadaní o doživotný dôchodok). Z uvedeného dôvodu nový systém zabezpečí v priemere pre sporiteľa celkový vyšší finančný príjem ako súčasný systém výplatnej fázy. Navrhovaný systém výplatnej fázy zvýši počas 20. rokov poberania dôchodku z II. piliera celkový objem vyplatených dôchodkov v prípade základného scenára o približne 13 % (bez predvolenej investičnej stratégie), resp. o 27 % (v prípade predvolenej investičnej stratégie) v porovnaní so scenárom okamžitého poberania doživotného dôchodku.
Ak by navrhované pravidlá pre určenie obdobia poberania programového výberu boli účinné v roku 2022 sporiteľ vo veku 60 rokov by poberal programový výber v dĺžke 125 mesiacov a vo veku 70 rokov by poberal programový výber v dĺžke 81 mesiacov.
Na základe vekovej štruktúry sporiteľov predpokladáme každoročný postupný nárast počtu sporiteľov v dôchodkovom veku z úrovne cca 11 000 v roku 2024 až na úroveň viac ako 23 000 v roku 2030.
3
Ovplyvnená skupina č. 2
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Dedenie v II. pilieri v období poberania dôchodku.
Pri súčasnom právnom stave sporiteľ možnosť poberať doživotný dôchodok s garanciou vyplatených 84 mesačných súm doživotného dôchodku (v prípade úmrtia sporiteľa počas týchto 7 rokov aj jeho pozostalým). Naproti tomu navrhovaná právna úprava umožňuje pozostalým po sporiteľoch dediť celý nevyčerpaný zostatok nasporenej sumy v období poberania starobného alebo predčasného starobného dôchodku formou programového výberu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
c)
Ovplyvnená skupina č. 2
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Na základe vekovej štruktúry sporiteľov predpokladáme každoročný postupný nárast počtu sporiteľov v dôchodkovom veku z úrovne cca 11 000 v roku 2024 až na úroveň viac ako 23 000 v roku 2030.
Ovplyvnená skupina č. 2
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
4
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zmena odplát v II. pilieri.
Správcovia dôchodkových fondov podľa navrhovanej právnej úpravy nebudú mať nárok na odplatu za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde. DSS rovnako stratia nárok na odplatu za vedenie osobného dôchodkového účtu vo výške 1 % zo sumy príspevkov pripísaných na účet nepriradených platieb pred pripísaním dôchodkových jednotiek na osobný dôchodkový účet sporiteľa. DSS bude mať naopak nárok na vyššiu odplatu za správu dôchodkového fondu na úrovni 0,4 % priemernej ročnej predbežnej čistej hodnoty majetku v dôchodkovom fonde.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Sporitelia.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Najmä v dôsledku odplaty za zhodnotenie dosiahli dôchodkové fondy v II. pilieri v roku 2021 pomer celkových výdavkov (TER) 1,2 % (samotné indexové fondy cca 3,0 %). Efektívnejším nastavením poplatkovej štruktúry spojenej zo zrušením odplaty za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde a odplaty za vedenie osobného dôchodkového účtu a nárastom odplaty za správu dôchodkového fondu je možné zvýšiť očakávanú nasporenú sumu sporiteľa v priemere o 10 %.
Zmena vo výške a štruktúre odplát bude mať pozitívny dopad na všetkých sporiteľov v II. pilieri; podľa údajov Sociálnej poisťovne dosiahol počet sporiteľov k 30.6.2022 úroveň 1 708 531.
Ovplyvnená skupina č. 3
Sporitelia.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
5
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zrušenie povinnosti dôchodkovej správcovskej spoločnosti doplniť majetok do dlhopisového garantovaného dôchodkového fondu a zavedenie individuálnych garancií v dlhopisovom garantovanom dôchodkovom fonde.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Sporitelia.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Individuálna garancia nominálnej hodnoty prostriedkov bude mať vplyv na každého sporiteľa, ktorý od 1.1.2023 požiada o dôchodok z II. piliera (aspoň časť majetku v dlhopisovom garantovanom dôchodkovom fonde bude mať v čase odchodu do dôchodku každý sporiteľ).
Na základe vekovej štruktúry sporiteľov odhadujeme, že v roku 2023 požiada o dôchodok z II. piliera cca 9,7 tis. sporiteľov.
Ovplyvnená skupina č. 3
Sporitelia.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Platenie a odvádzanie povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v prípade sporiteľov, ktorým sa vypláca dôchodok zo starobného dôchodkového sporenia a ktorí vykonávajú činnosť zakladajúcu dôchodkové poistenie.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023 a budú naďalej dôchodkovo poistení.
c)
Ovplyvnená skupina č. 4
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023 a budú naďalej dôchodkovo poistení.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Navrhované opatrenie umožní navýšiť nasporenú sumu sporiteľov v II. pilieri kumulatívne medzi rokmi 2024 2030 o viac ako 128 mil. eur.
Počet dotknutých osôb odhadujeme v rokoch 2024 2030 na úrovni 3,3 tis. 34,7 tis. ekonomicky aktívnych sporiteľov po dovŕšení dôchodkového veku, ktorí budú poberať programový výber.
Ovplyvnená skupina č. 4
Sporitelia, ktorí požiadajú o starobný a predčasný starobný dôchodok z II. piliera po 31.12.2023 a budú naďalej dôchodkovo poistení.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
6
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 4
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 4
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Zrušenie povinnosti získania akceptačného listu vydávaného Sociálnou poisťovňou pri prestupe sporiteľa do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
c)
Ovplyvnená skupina č. 5
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Medzi rokmi 2005 2021 zmenilo dôchodkovú správcovskú spoločnosť priemerne ročne cca 26 000 sporiteľov. Po odstránení administratívnej a finančnej prekážky možno očakávať zvýšený počet prestupov, ktorý by mal byť ale obmedzený zrušením možnosti vyplácať províziu finančnému sprostredkovateľovi za získanie klienta od inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
Ovplyvnená skupina č. 5
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 5
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 5
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
7
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Sporiteľ nemôže prestúpiť do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti v období kratšom ako jeden rok odo dňa vzniku prvej účasti sporiteľa na starobnom dôchodkovom sporení. Sporiteľ tiež nemôže prestúpiť z dôchodkovej správcovskej spoločnosti do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti, skôr ako po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa posledného prestupu.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
c)
Ovplyvnená skupina č. 5
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Medzi rokmi 2005 2021 zmenilo dôchodkovú správcovskú spoločnosť priemerne ročne cca 26 000 sporiteľov.
e)
Ovplyvnená skupina č. 5
Sporitelia, ktorí prestupujú do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
i)
Ovplyvnená skupina č. 5
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
k)
Ovplyvnená skupina č. 5
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
8
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Hlavné zmeny vo vládnom návrhu zákona reflektujú nasledovné problémy:
Suboptimálne rozloženie úspor sporiteľov v II. pilieri.
Neefektívne využitie naakumulovaných zdrojov vo výplatnej fáze.
Odplaty.
Povinnosť dôchodkovej správcovskej spoločnosti doplniť majetok v dlhopisovom garantovanom dôchodkovom fonde.
Nemožnosť platenia a odvádzania povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie v prípade sporiteľov, ktorým sa vypláca dôchodok zo starobného dôchodkového sporenia a ktorí vykonávajú činnosť zakladajúcu dôchodkové poistenie.
Vydávanie akceptačných listov Sociálnou poisťovňou.
Predvolená investičná stratégia bude okrem nových sporiteľov aplikovaná aj na väčšinu existujúcich, konkrétne na sporiteľov narodených po roku 1968. Podľa údajov dôchodkových správcovských spoločností do tejto skupiny patrí cca 1,1 mil. sporiteľov s celkovou nasporenou sumou cca 5,6 mld. eur.
Na základe vekovej štruktúry sporiteľov predpokladáme každoročný postupný nárast počtu sporiteľov v dôchodkovom veku, ktorí budú čerpať dôchodok z II. piliera z úrovne cca 9,7 tis. v roku 2023 až na úroveň viac ako 23 tis. v roku 2030.
Zmena vo výške a štruktúre odplát bude mať pozitívny dopad na všetkých sporiteľov v II. pilieri; podľa údajov Sociálnej poisťovne dosiahol počet sporiteľov k 30.6.2022 úroveň 1 708 531.
Individuálna garancia nominálnej hodnoty prostriedkov bude mať vplyv na každého sporiteľa, ktorý od 1.1.2023 požiada o dôchodok z II. piliera; v roku 2023 cca 9,7 tis. sporiteľov.
Platenie príspevkov do II. piliera aj v období poberania starobného a predčasného starobného dôchodku bude mať vplyv na cca 3,3 tis. sporiteľov v roku 2024 až cca 34,7 tis. sporiteľov v roku 2030.
Povinnosť získania akceptačného listu vydávaného Sociálnou poisťovňou pri prestupe sporiteľa do inej dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Medzi rokmi 2005 2021 zmenilo dôchodkovú správcovskú spoločnosť priemerne ročne cca 26 000 sporiteľov.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
Bez vplyvu.
9
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
10
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
11
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Bez vplyvu.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Bez vplyvu.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Bez vplyvu.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Bez vplyvu.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Bez vplyvu.