skončenia záväznosti vyhotovených ponúk. V tejto fáze, na rozdiel od súčasného stavu, nebudú z osobného dôchodkového účtu sporiteľa odpísané žiadne dôchodkové jednotky.V odseku 3 sa preto navrhuje, aby po uzatvorení zmluvy o poistení dôchodku Sociálna poisťovňa povinné príspevky a penále priamo už postupovala poistiteľovi, s ktorým má sporiteľ túto zmluvu uzatvorenú, nakoľko sporiteľ už nebude mať v dôchodkovej správcovskej spoločnosti vedený osobný dôchodkový účet, na ktorý by bolo možné postúpené povinné príspevky a penále pripísať. V ustanoveniach o zmluve o poistení dôchodku (§ 46f ods. 6) sa tiež navrhuje upraviť, v ktorých prípadoch môže byť dohodnuté poistné a dohodnutá suma dôchodku zvýšená. Jedným z prípadov sú práve povinné príspevky a penále postúpené Sociálnou poisťovňou.
V odseku 4 sa navrhuje riešenie situácie, kedy sporiteľ ukončil poberanie dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia (napr. vyplatením poslednej splátky programového výberu) a už nemá ani osobný dôchodkový účet sporiteľa v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ani zmluvu o poistení dôchodku s poistiteľom. V takomto prípade zasiela Sociálna poisťovňa povinné príspevky a penále priamo fyzickej osobe, za ktorú boli zaslané (Sociálna poisťovňa disponuje osobnými údajmi dôchodcu sporiteľa, pretože mu vypláca dôchodok z I. piliera).
K bodom 9 a 10 (§ 28a ods. 3 posledná veta a § 28a ods. 4)
Legislatívno-technická úpravu textu v súvislosti s vypustením príslušných ustanovení vzťahujúcich sa na odplatu za vedenie osobného dôchodkového účtu (§ 63b).
K bodom 11, 13, 14, 15, 18, 20 (§ 29, § 32, § 33, § 33a, vypustené §§ 34, 36, 37 a 39, § 40a, vypustený § 43 a vypustený § 46b)
Navrhuje sa zúženie foriem výplaty starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku zo starobného dôchodkového sporenia na programový výber a doživotný dôchodok – navrhuje sa vypustiť právna úprava dočasného dôchodku a pozostalostných dôchodkov, nakoľko nezapadajú do konceptu navrhovanej výplatnej fázy (optimalizácia výplatnej fázy v kontexte zavedenia predvolenej investičnej stratégie s dôrazom na maximalizáciu – výšky aj obdobia poberania – hmotného zabezpečenia v starobe).
Navrhuje sa, aby vzhľadom na krátke obdobie vyplácania pozostalostného dôchodku (jeden alebo dva roky), komplikovanosť výpočtu a nižšie ponuky výsledného mesačného doživotného starobného dôchodku, boli všetky varianty doživotného starobného dôchodku, ktoré zahŕňali pozostalostné dôchodky, vypustené (§ 34, § 36, § 37, § 39). Ďalším dôvodom je aj posilnenie inštitútu dedenia v starobnom dôchodkovom sporení, ku ktorému dochádza zmenou výplatnej fázy. Počas prvej časti výplatnej fázy (starobný dôchodok alebo predčasný starobný dôchodok vyplácaný programovým výberom) ostávajú nasporené finančné prostriedky na osobnom dôchodkovom účte sporiteľa a teda v prípade jeho úmrtia sa celý zostatok tohto účtu vyplatí oprávneným osobám alebo ak nie sú určené, tak dedičom. Výplata pozostalostných dôchodkov v kontexte návrhu novej výplatnej fázy v prípade doživotného dôchodku z uvedených dôvodov nie je opodstatnená.
Keďže v kontexte návrhu sa bude majetok sporiteľa v prvej časti výplatnej fázy naďalej zhodnocovať, je z hľadiska regulácie a dosiahnutia optimálneho zhodnotenia úspor sporiteľa jednoznačne vhodnejšie, aby v období pred poberaním doživotného starobného dôchodku bol majetok sporiteľa určený na vyplácanie dávok naďalej umiestnený výlučne v dôchodkových fondoch pod správou dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Alternatíva, ktorú doteraz predstavoval dočasný dôchodok, nedokáže generovať rovnako pozitívny výsledok.
Podľa súčasnej právnej úpravy mohol dočasný dôchodok poberať sporiteľ, ktorého súčet súm dôchodkových dávok (starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, vdovského dôchodku, vdoveckého dôchodku) vyplácaných zo systému sociálneho