boj proti daňovým podvodom v oblasti cezhraničného elektronického obchodu, ako aj na kontrolu správnosti výšky priznanej dane. Vybraná skupina poskytovateľov platobných služieb bude povinná jednak viesť za každý kalendárny štvrťrok dostatočne podrobné záznamy o príjemcoch platieb a o cezhraničných platbách v súvislosti s platobnými službami, ktoré poskytuje, a zároveň tieto záznamy následne sprístupniť Finančnému riaditeľstvu SR.
S cieľom vyriešiť neúmernú administratívnu záťaž jednak pre zdaniteľné osoby, ktoré dosiahli obrat na povinnú registráciu podľa § 4 ods. 1 zákona o DPH výlučne z oslobodených plnení podľa § 37 až § 39 zákona o DPH, ako aj pre platiteľov dane registrovaných podľa § 4 alebo § 5 zákona o DPH, ktorí uskutočňujú len plnenia oslobodené od dane podľa § 28 až § 42 zákona o DPH, sa navrhuje neukladať týmto zdaniteľným osobám povinnosť podať žiadosť o registráciu pre daň a už zaregistrovaným platiteľom sa v takýchto prípadoch navrhuje ustanoviť právo požiadať daňový úrad o zrušenie registrácie pre daň.
Zámer úpravy ustanovenia § 21 ods. 5 zákona o DPH spočíva v zosúladení prípadov vymerania úroku z omeškania týkajúceho sa dane pri dovoze tovaru s prípadmi vymerania úroku z omeškania týkajúceho sa colného dlhu, ktoré doteraz neboli v zákone o DPH upravené. Úrok z omeškania sa v uvedených prípadoch vymeria podľa príslušných ustanovení colných predpisov.
Upravuje sa § 25a, podľa ktorého dodávateľ môže opraviť základ dane, ak mu odberateľ úplne alebo sčasti nezaplatí za dodanie tovaru alebo služby, teda vtedy, ak sa jeho pohľadávka na účely tohto zákona stane nevymožiteľnou, a to tak, že sa zjemňujú zákonné podmienky vzniku nevymožiteľnej pohľadávky. Úprava je vykonaná v súvislosti s navrhovaným ustanovením § 53b.
Transpozíciou čl. 151 ods. 1 písm. ab) smernice o DPH dochádza k rozšíreniu prípadov, pri ktorých sa uplatňuje oslobodenie od dane pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu. V tejto súvislosti rovnako dochádza k úprave ďalšej situácie, pri ktorej sa uplatňuje oslobodenie od dane pri dodaní tovaru a služby z tuzemska do iného členského štátu Európskej komisii, agentúre alebo orgánu zriadenému podľa práva Európskej únie, určených na plnenie úloh, ktoré im boli zverené právom Európskej únie, súvisiacich s pandémiou ochorenia COVID-19.
Vychádzajúc zo smerníc a nariadení dochádza k legálnemu vymedzeniu pojmu malá zásielka tovaru neobchodného charakteru priamo v zákone o DPH, čím sa sleduje vyriešenie výkladových nejasností ohľadom tohto pojmu v aplikačnej praxi.
Zohľadňujúc aplikačnú prax sa ďalej navrhuje, aby aj v prípade krádeže majetku platiteľa s obstarávacou cenou nižšou ako 1 700 eur a dobou použiteľnosti dlhšou ako jeden rok, ktorý nebol kúpený na účel jeho ďalšieho predaja, sa prihliadlo na opotrebenie pri výpočte opravy odpočítanej dane, ktorá sa má vrátiť do štátneho rozpočtu, rovnako, ako je tomu pri dodaniach tovaru na osobnú spotrebu, pri bezodplatných dodaniach, či dodaniach tovaru na iný účel ako podnikanie.
Navrhovanou úpravou ustanovenia § 53b sa zavádza povinnosť odberateľa vykonať opravu odpočítanej dane z kúpených tovarov alebo služieb, v cene ktorých bola daň uplatnená, ak sčasti alebo úplne neuhradí záväzok v určenej lehote po jeho splatnosti.
S ohľadom na neraz zbytočné viazanie kontrolórov finančnej správy sa ustanovuje, že ak pri oneskorenej registrácii zdaniteľnej osoby za platiteľa dane odpočítanie dane, na ktoré má dotknutá zdaniteľná osoba podľa § 55 zákona o DPH právo, prevyšuje daň, ktorú je táto osoba povinná platiť podľa § 69 ods. 13 zákona o DPH, možnosť vykonania daňovej kontroly namiesto povinnosti, a tým umožniť správcovi dane preveriť údaje v podanom daňovom priznaní aj inými úkonmi správy daní, napr. miestnym zisťovaním.
Týmito navrhovanými úpravami sa zjednodušujú povinnosti pre zdaniteľné osoby, resp. sa ich povinnosti za účelom jednoznačnosti precizujú.