1
Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) sa predkladá ako iniciatívny materiál s cieľom odstrániť nesúlad v prístupe a zaobchádzaní s potratenými alebo predčasne odňatými ľudskými plodmi v kontexte zabezpečenia piety, teda spôsobu dôstojného zaobchádzania s ľudskými pozostatkami.
Návrhom zákona sa na základe požiadaviek z praxe spresňujú a dopĺňajú povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti pri zaobchádzaní s potrateným ľudským plodom alebo predčasne odňatým ľudským plodom. Súčasná právna úprava ustanovuje postup vydávania potratených ľudských plodov a predčasne odňatých ľudských plodov pre individuálne pochovávanie rodičmi. V prípade, pokiaľ rodič nepožiada o tieto ľudské pozostatky za účelom pochovania, končia v spaľovni odpadov s ostatným biologickým odpadom. Kritérium zachovania ľudského, dôstojného prístupu a dostatočnej piety voči potrateným ľudským plodom, ktoré považované za ľudské pozostatky v prípade vyžiadania rodičmi, však nemôže byť závislé na subjektívnom rozhodnutí rodičov, ale predstavuje univerzálnu spoločenskú hodnotu. Ak nazeráme na plod ako na ľudský pozostatok v prípade záujmu rodičov o jeho pochovanie, nemožno na neho v prípade neprejavenia záujmu rodičov o pochovanie nazerať ako na odpad.
Právna úprava pochovávania takýchto ľudských pozostatkov je pritom praxou overený koncept mnohých európskych krajín. V Českej republike, Švédsku, Maďarsku, Francúzsku a ďalších sa pristupuje k forme dôstojného pochovania, príp. kremácie aj v prípade, že si rodič ani nikto iní z príbuzných ľudské pozostatky potrateného ľudského plodu nevyžiada.
V Českej republike v prípadoch nevyžiadania rodičmi alebo inými príbuznými je plod (respektíve plodové tkanivo) umiestnený spolu s ostatnými pozostatkami plodov do separátneho kontajnera a podlieha kremácii v krematóriu. Následne je popol týchto pozostatkov uložený v anonymnej urne1. Podľa platnej právnej úpravy nie je dovolené, aby bol plod spálený spolu s anatomicko-patologickým odpadom v spaľovni2.
1 Ministerstvo pre miesny rozvoj ČR: Poskytovatelé zdravotních služeb. Dostupné na internete:
https://www.mmr.cz/cs/caste-dotazy/pohrebnictvi/poskytovatele-zdravotnich-sluzeb
2
Vo Fínsku3, ak tehotenstvo trvalo menej ako 22 týždňov a rodičia nepožiadajú o vydanie potrateného plodu, postará sa o jeho kremáciu nemocnica. Prax v mnohých nemocniciach je taká, že ak tehotenstvo trvalo najmenej 12 týždňov, pozostatky tela plodu požehnané a spopolnené v spolupráci s fínskou evanjelickou cirkvou. Nejedná sa však o zákonnú povinnosť.
Neuznanie práva na ochranu piety považuje Európsky súd pre ľudské práva za neplatné, neľudské a hrubo necitlivé voči všetkým zasiahnutým tragédiou, ktorým narodenie mŕtveho dieťaťa je. V rozhodnutí Marić proti Chorvátsku4 sa uvádza, že telá mŕtvo narodených detí nesmú končiť ako nemocničný odpad.
Hoci európska legislatíva nás zaväzuje k dodržiavaniu štandardov na určovanie mŕtvo narodeného dieťaťa, vnútroštátna úprava stále absentuje. Okrem absencie je vážnym problémom aj aplikačná prax, ktorá nereflektuje posun v tejto otázke a posudzuje pôrod mŕtvonarodeného dieťaťa a potrat podľa prekonaných a neplatných právnych predpisov. Tento stav okrem iného v praxi spôsobuje jednak nedôstojné zaobchádzanie s ľudskými pozostatkami, ktoré mali byť považované za mŕtvonarodené deti a jednak skresľuje údaje hodnotenia novorodeneckej mortality, nakoľko sa stále postupuje pri posudzovaní podľa hranice hmotnosti 1000g, resp. 28 týždňom tehotenstva ako jedného z hlavných ukazovateľov.
V súvislosti s návrhom zákona sa preto dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s cieľom zosúladiť legislatívu Slovenskej republiky s právom Európskej únie a odporúčaniami Svetovej zdravotníckej organizácie, pričom táto právna úprava priamy účinok na režim zaobchádzania s konkrétnym ľudským pozostatkom.
Dopĺňa sa hranica, do ktorej sa smrť dieťaťa považuje za potrat a od ktorej za narodenie. Táto hranica bola upravená vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej socialistickej republiky
č. 22/1988 Zb.
o povinných hláseniach súvisiacich s ukončením tehotenstva, ktorá bola zrušená s účinnosťou od 1. januára 2020 z dôvodu jej obsolétnosti a nesúladu s neskoršou zákonnou úpravou na úseku zdravotníckej štatistiky. Zrušením vyhlášky však došlo aj k tomu, že z vnútroštátnej legislatívy boli bez náhrady vypustené definície pôrodu živého dieťaťa,
2 Zákon č. 256/2001 Sb. O pohřebnictví a o změně některých zákonu
3 zákon o pohrebných službách (457/2003), zákon o určení príčiny smrti (459/1973), vyhláška vlády o určení príčiny smrti (948/1973) a vyhláška Ministerstva sociálnych vecí a zdravia o určení smrti (27/2004)
4 Rozsudok č. 50132/12 vo veci „Marić proti Chorvatsku“ z dňa 12. júna 2014
3
pôrodu mŕtveho dieťaťa a potratu, ktoré definovali hranicu medzi potratom a pôrodom ako 1000 g hmotnosti dieťaťa, resp. 28 týždňov tehotenstva.
Navrhuje sa doplniť tieto definície do zákona o zdravotnej starostlivosti, ktoré budú vychádzať z aktuálnej legislatívy Európskej únie a štandardov Svetovej zdravotníckej organizácie. Článok 3 Nariadenia komisie (EÚ) č. 328/2011 z 5. apríla 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008 o štatistikách Spoločenstva v oblasti verejného zdravia a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, pokiaľ ide o štatistiku o príčinách smrti stanovuje, že relevantnou hranicou pre zhromažďovanie údajov o mŕtvonarodených deťoch je pôrodná hmotnosť 500 g, alebo ak kritérium pôrodnej hmotnosti nie je splnené, gestačný vek od 22 dovŕšených týždňov, alebo ak ani jedno z predchádzajúcich kritérií nie je splnené, dĺžka od temena po pätu 25 cm.
Aj Svetová zdravotnícka organizácia uvádza ako hranicu medzi potratom a pôrodom hmotnosť plodu 500 g, resp. gestačný vek 22 týždňov tehotenstva:
Medzinárodná klasifikácia chorôb uvádza, že perinatálne obdobie sa začína v 22 dokončených týždňoch (154 dní) tehotenstva (vtedy je hmotnosť zvyčajne 500 g) a končí sa 7 dokončených dní po pôrode.5
Na účely nahlasovania Medzinárodná klasifikácia chorôb uvádza, že ak je to možné, všetky plody a dojčatá s pôrodnou hmotnosťou aspoň 500 g, tak živé ako aj mŕtve, majú byť zahrnuté do štatistiky. Ak informácie o pôrodnej hmotnosti nie k dispozícii, mali by sa použiť príslušné kritériá pre gestačný vek (22 ukončených týždňov) alebo dĺžku tela (25 cm temeno päta).6 Pôrod je Svetovou zdravotníckou organizáciou definovaný ako úplné vypudenie alebo vyňatie mŕtveho plodu s hmotnosťou viac ako 500 g alebo živého plodu z jeho matky bez ohľadu na trvanie tehotenstva.7
5WHO: International statistical classification of diseases and related health problems - 10th revision, Instruction manual, edition 2010, s. 152. Dostupné na
https://www.who.int/classifications/icd/ICD10Volume2_en_2010.pdf?ua=1
6WHO: International statistical classification of diseases and related health problems, 10th revision, Instruction manual, edition 2010, bod 5.7.2, s. 153
7WHO: Definitions and Indicators in Family Planning Maternal & Child Health and Reproductive Health Used in the WHO Regional Office for Europe, revised March 1999 & January 2001, s. 2, dostupné na
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/108284/E68459.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4
Ďalšou dôležitou zmenou je zákonná úprava vzťahujúca sa na prípady, kedy sa dieťa narodí so známkami života, avšak neprežije 24 hodín po pôrode. V súlade s definíciami Svetovej zdravotníckej organizácie sa každé dieťa, ktoré sa narodí živé, bude považovať za pôrod. Obdobné definície prijala aj Česká republika v roku 2012. V § 82 ods. 2 Zákona č. 372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách) v znení neskorších predpisov.
Zavedením novej definície, ktorá kladie hranicu medzi potratom a pôrodom do skoršieho štádia tehotenstva, dôjde k tomu, že niektoré ukončenia tehotenstva, ktoré podľa doterajšej praxe považované za potraty, budú po novom kvalifikované ako pôrody. Zaužívaná prax zaostáva aplikáciou prekonanej hranice 1000g hmotnosti dieťaťa, resp. 28 týždňom tehotenstva. V súvislosti so zákonom o pohrebníctve a zachovania piety voči mŕtvo narodeným deťom teda dochádza k situáciám, kedy je k mŕtvo narodenému dieťaťu s nižšou ako spomenutou hmotnosťou, prípadne kratším gestačným vekom pristupované ako k odpadu zo zdravotnej starostlivosti a z toho dôvodu končí, v prípade, že si ho rodičia na pochovanie nevyžiadajú, v spaľovni odpadov.
Predmetná legislatívna úprava vypĺňa „dieru“ v právnom poriadku, keďže sa na pojmy ako „narodenie“, „narodenie živého dieťaťa“ alebo „narodenie mŕtveho dieťaťa“ viaže vznik práv a povinností, avšak ich definícia v našom právnom poriadku absentuje. Ide napríklad o § 7 ods. 1 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov: Spôsobilosť fyzickej osoby mať práva a povinnosti vzniká narodením. Túto spôsobilosť aj počaté dieťa, ak sa narodí živé.“, § 13 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 154/1994 Z. z. o matrikách v znení neskorších predpisov: Narodenie živého dieťaťa i narodenie mŕtveho dieťaťa sa oznamuje na zápis do knihy narodení.“, § 48 ods. 7 zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov: Poistenkyňa, ktorej sa narodilo mŕtve dieťa, má nárok na materské do konca 14. týždňa od vzniku nároku na materské.“ a ďalšie.
Súčasťou návrhu zákona je i rozšírenie okruhu oprávnených osôb na príspevok na pohreb podľa zákona č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov o rodiča, ktorý požiadal o vydanie potrateného alebo predčasne odňatého ľudského plodu na pochovanie podľa zákona o pohrebníctve, a to z dôvodu pomoci rodičom možnosťou zníženia nákladov vynaložených na pochovanie .
Predložený návrh zákona predpokladá negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občana a pozitívny
5
vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Medzi základné pojmy sa dopĺňa pojem potratený ľudský plod alebo predčasne odňatý ľudský plod, ktorý súčasne odkazuje na navrhovaný § 41a ods. 3 zákona č. 576/2004 Z. z.. Ten definuje situácie, kedy ide o potrat, aby nedochádzalo k rôznym výkladom.
K bodu 2
Cieľom návrhu úpravy ustanovenia §2 ods. 2 zákona o pohrebníctve je po vzore európskych krajín (Česká republika, Nemecko, Francúzsko, Fínsko, Poľsko, Maďarsko,..) zabezpečiť dôstojné zaobchádzanie spolu s náležitou pietou so všetkými ľudskými pozostatkami a ľudskými ostatkami, vrátane všetkých potratených alebo predčasne odňatých ľudských plodov. Súčasná právna úprava však tejto podmienke odporuje, nakoľko v prípade pokiaľ rodič o vydanie takýchto ľudských pozostatkov nepožiada, končia v spaľovni odpadov podľa zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v platnom znení.
K bodu 3
Touto zmenou sa zosúlaďuje použitá terminológia s prijatou definíciou základných pojmov podľa bodu 1.
K bodu 4
Ustanovenie predstavuje právny základ pre povinnosť poskytovateľa ústavnej a poskytovateľa ambulantnej zdravotnej starostlivosti, u ktorého došlo k potrateniu alebo predčasnému odňatiu ľudských plodov, zabezpečiť pochovanie potratených alebo predčasne odňatých ľudských plodov, ktoré si rodičia nevyžiadali na pochovanie, poverenou pohrebnou službou, respektíve zabezpečiť ich spopolnenie v krematóriu a uloženie urny s popolom na
6
pohrebisku, ktorým je cintorín, kolumbárium, alebo urnový háj (teda nie rozptylom na rozptylovej lúke alebo vsypom popola na vsypovej lúke), ak neexistuje podozrenie z trestného činu.
K bodu 5
Keďže k potratu môže dôjsť aj u poskytovateľa ambulantnej zdravotnej starostlivosti, povinnosti spojené s potrateným ľudským plodom alebo predčasne odňatým ľudským plodom, teda najmä zebezpečenie ich pochovania, informačné povinnosti voči rodičom a iné, sa vzťahujú aj na poskytovateľa ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
K bodu 6
Ustanovenie rozširuje okruh subjektov, ktorým je poskytovateľ zdravotnej starostlivosti povinný vydať pozostatky potratených ľudských plodov alebo predčasne odňatých ľudských plod aj o krematórium, ktoré má zabezpečiť ich spopolnenie.
K bodu 7
Ustanovenie definuje podmienky uskutočnenia prepravy potratených ľudských plodov alebo predčasne potratených ľudských plodov poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. V prílohách 1a a 1b, na ktoré §3 ods. 7 a 8 odkazujú, sa uvádza dokumentácia, bez ktorej je preprava na pochovanie v takých prípadoch zakázaná.
K bodu 8
V súvislosti s novou právnou úpravou sa rozširuje povinnosť prevádzkovateľa pohrebnej služby prevziať potratený ľudský plod alebo predčasne odňatý ľudský plod aj na základe žiadosti od poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
K bodu 9
Upravuje sa povinný rozsah evidencie o pochovávaní potratených ľudských plodov alebo predčasne odňatých ľudských plodov prevádzkovateľa pohrebnej služby v členení podľa obstarávateľa pohrebu, ktorým môže byť rodič alebo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti u ktorého došlo k potrateniu alebo predčasnému odňatiu ľudských plodov.
K bodu 10
Upravuje sa povinný rozsah evidencie o pochovávaní potratených ľudských plodov alebo predčasne odňatých ľudských plodov prevádzkovateľa krematória v členení podľa
7
obstarávateľa pohrebu, ktorým môže byť rodič alebo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti u ktorého došlo k potrateniu alebo predčasnému odňatiu ľudských plodov. Nastavený rozsah evidencie umožňuje rodičovi v prípade potreby získanie dodatočnej informácie o mieste pochovania ich potrateného alebo predčasne odňatého dieťaťa.
K bodu 11
Ustanovenie rozširuje okruh zodpovedných subjektov aj o poskytovateľa ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ktorému pribudli povinnosti v súvislosti s novým § 3 ods. 14.
K bodu 12
Ustanovenie upravuje správny delikt na úseku pohrebníctva, ktorého sa dopustí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti pri zaobchádzaní s ľudskými pozostatkami, pokiaľ nesplní povinnosť nezabezpečenia pochovania potrateného ľudského plodu alebo predčasne odňatého ľudského plodu.
K bodu 13
Do zákona sa dopĺňa nová príloha upravujúca postup poskytovateľa ústavnej a ambulantnej zdravotnej starostlivosti, u ktorého došlo k potrateniu alebo predčasnému odňatiu ľudských plodov, vo veci zabezpečenia pochovania týchto plodov, pokiaľ si ich rodičia nevyžiadali na pochovanie. V prílohe obsiahnuté podrobnejšie postupy a povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, vrátane povinnosti viesť evidenciu takým spôsobom, aby rodič mohol hoci aj dodatočne získať informácie o mieste pochovania potrateného dieťaťa.
V prílohe je obsiahnutý vzor žiadosti o pochovanie ľudských plodov v prípade povinnosti zabezpečenia pochovania zo strany poskytovateľa zdravotnej starostlivosti.
K čl. II
K bodu 1
Navrhovaná úprava zosúlaďuje navrhované zmeny právnej úpravy zákona o pohrebníctve a zákona o zdravotnej starostlivosti.
K bodu 2
Návrhom sa do zákona dopĺňa nový § 41a, ktorý definuje pôrod živého dieťaťa, pôrod mŕtveho dieťaťa a potrat. Definície vychádzajú z právne záväznej úpravy Európskej únie a odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie.
8
Článok 3 Nariadenia komisie (EÚ) č. 328/2011 z 5. apríla 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008 o štatistikách Spoločenstva v oblasti verejného zdravia a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, pokiaľ ide o štatistiku o príčinách smrti stanovuje, že relevantnou hranicou pre zhromažďovanie údajov o mŕtvonarodených deťoch je pôrodná hmotnosť 500 g, alebo ak kritérium pôrodnej hmotnosti nie je splnené, gestačný vek od 22 dovŕšených týždňov, alebo ak ani jedno z predchádzajúcich kritérií nie je splnené, dĺžka od temena po pätu 25 cm.
Aj Svetová zdravotnícka organizácia uvádza ako hranicu medzi potratom a pôrodom hmotnosť plodu 500 g, resp. gestačný vek 22 týždňov tehotenstva:
Medzinárodná klasifikácia chorôb uvádza, že perinatálne obdobie sa začína v 22 dokončených týždňoch (154 dní) tehotenstva (vtedy je hmotnosť zvyčajne 500 g) a končí sa 7 dokončených dní po pôrode.8
Na účely reportovania Medzinárodná klasifikácia chorôb uvádza, že ak to je možné, všetky plody a dojčatá s pôrodnou hmotnosťou aspoň 500 g, tak živé ako aj mŕtve, majú byť zahrnuté do štatistiky. Ak informácie o pôrodnej hmotnosti nie k dispozícii, mali by sa použiť príslušné kritériá pre gestačný vek (22 ukončených týždňov) alebo dĺžku tela (25 cm temeno päta).9 Pôrod je Svetovou zdravotníckou organizáciou definovaný ako úplné vypudenie alebo vyňatie mŕtveho plodu s hmotnosťou viac ako 500 g alebo živého plodu z jeho matky bez ohľadu na trvanie tehotenstva.10
Podrobnejšia definícia pôrodu živého dieťaťa hovorí, že ním je „úplné vypudenie alebo vybratie produktu počatia z tela jeho matky, bez ohľadu na trvanie tehotenstva, ktoré po takom oddelení dýcha alebo prejavuje iné znaky života, ako je tlkot srdca, pulzácia pupočníka, alebo
8WHO: International statistical classification of diseases and related health problems - 10th revision, Instruction manual, edition 2010, s. 152. Dostupné na
https://www.who.int/classifications/icd/ICD10Volume2_en_2010.pdf?ua=1
9WHO: International statistical classification of diseases and related health problems, 10th revision, Instruction manual, edition 2010, bod 5.7.2, s. 153
10WHO: Definitions and Indicators in Family Planning Maternal & Child Health and Reproductive Health Used in the WHO Regional Office for Europe, revised March 1999 & January 2001, s. 2, dostupné na
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/108284/E68459.pdf?sequence=1&isAllowed=y
9
jednoznačný pohyb vôľou ovládaných svalov, či bol alebo nebol pupočník prerušený alebo placenta pripojená; každý výsledok takéhoto pôrodu sa považuje za živonarodený.“ 11
Spontánny potrat je definovaný ako ukončenie tehotenstva vypudením embrya/plodu pred dovŕšením 22 týždňov tehotenstva alebo pod 500 g hmotnosti.12
Pod pôrodnou hmotnosťou sa chápe hmotnosť dieťaťa bezprostredne po narodení, to znamená ešte pred tým, ako dôjde k úbytku hmotnosti, ku ktorej po pôrode či potrate dochádza. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie ide o prvé váženie po narodení, u živého pôrodu by mala byť táto hmotnosť zmeraná počas prvej hodiny od pôrodu.
Pre účely rozlíšenia medzi potratom a pôrodom je určenie pôrodnej hmotnosti prvoradým kritériom. Ak však pôrodnú hmotnosť nie je možné zistiť (napríklad došlo k potratu mimo zdravotníckeho zariadenia a od potratu došlo k úbytku telesnej hmotnosti, alebo pôrodnú hmotnosť nemožno zistiť z iného dôvodu) ako ďalšie kritérium sa použije gestačný vek. Definícia pojmu „gestačný vek“ vyplýva z uvedeného nariadenia Európskej únie, ktoré je priamo aplikovateľné, takže ju nie je potrebné dopĺňať do zákona o zdravotnej starostlivosti. Gestačný vek je definovaný ako trvanie tehotenstva merané od prvého dňa posledného normálneho menštruačného obdobia. Gestačný vek sa udáva ako počet dovŕšených dní alebo týždňov.13
Detailné pravidlá počítania gestačného veku stanovené v Medzinárodnej klasifikácii chorôb,14 na ktoré zákonodarca týmto odkazuje. Svetová zdravotnícka organizácia súčasne odporúča, aby sa pre vylúčenie omylu uvádzali popri dovŕšených týždňoch aj dovŕšené dni.
Ak nie je známa pôrodná hmotnosť, ani gestačný vek, ako tretie kritérium pre určenie, či došlo k potratu alebo pôrodu, sa použije dĺžka tela dieťaťa od temena hlavy po pätu.
11WHO: International statistical classification of diseases and related health problems, 10th revision, Instruction manual, edition 2010, bod 5.7.2, s. 151
12WHO: Definitions and Indicators in Family Planning Maternal & Child Health and Reproductive Health Used in the WHO Regional Office for Europe, s.1
13Článok 2 písm. c) Nariadenia komisie (EÚ) č. 328/2011 z 5. apríla 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008 o štatistikách Spoločenstva v oblasti verejného zdravia a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, pokiaľ ide štatistiku o príčinách smrti.
14WHO: International statistical classification of diseases and related health problems. - 10th revision, Instruction manual, edition 2010, s. 152.
10
Pod pojem potrat spadá viacero druhov potratu. V prvom rade je to spontánny potrat, kedy dieťa zomrie bez zavinenia inej osoby a je buď spontánne vypudené, alebo je vyňaté vhodným medicínskym postupom. Spadá sem tiež umelý potrat, teda zákrok vykonaný na základe predpisov o umelom prerušení tehotenstva, ale aj nelegálny umelý potrat vykonaný v rozpore s týmito predpismi. Pod potratom sa chápe aj ukončenie mimomaternicového tehotenstva, na ktoré sa taktiež vzťahujú predpisy o umelom prerušení tehotenstva, ďalej vyňatie plodového vajca bez plodu, alebo vyňatie tehotenskej sliznice, pri ktorej je histologicky preukázaná prítomnosť zvyškov po potrate.
Ak ide o viacpočetné tehotenstvo, určenie potratu, pôrodu mŕtveho dieťaťa alebo pôrodu živého dieťaťa sa robí pre každé dieťa osobitne, pretože medzi nimi môžu byť výrazné hmotnostné rozdiely, zvlášť ak došlo k odumretiu niektorého z nich s časovým predstihom.
Pojem plod sa používa v bežnom jazykovom význame ako „zárodok vyvíjajúci sa v tele matky“15 a nie v užšom význame ako odborný medicínsky pojem. Vzťahuje sa teda na akékoľvek štádium tehotenstva od jeho vzniku do jeho skončenia a zahŕňa aj štádiá, ktoré sa v medicínskej terminológii a výnimočne aj v právnych predpisoch (napr. v samotnom zákone o zdravotnej starostlivosti) označujú ako embryo, či zárodok. Dôvodom je skutočnosť, že vo viacerých právnych predpisoch, pre ktoré je definícia potratu a pôrodu relevantná, sa používa výhradne pojem plod pre označenie ľudského jedinca v akomkoľvek prenatálnom štádiu. Ide najmä o zákon o pohrebníctve, ktorý používa slová „potratený ľudský plod alebo predčasne odňatý ľudský plod“ na označenie akéhokoľvek štádia tehotenstva (pojem embryo sa v tomto zákone nepoužíva), alebo zákon o umelom prerušení tehotenstva, ktorý taktiež používa len pojem plod a pojem embryo sa v ňom nenachádza. Použitím jedného slova „plod“ pre označenie ľudského jedinca v akomkoľvek štádiu tehotenstva sa sleduje súlad v terminológii s týmito právnymi predpismi, aby sa tým predišlo možným interpretačným nejasnostiam.
K čl. III
K bodu 1 až 3
V zákone č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení neskorších predpisov sa rozširuje okruh oprávnených osôb o rodiča, ktorý požiadal o vydanie potrateného alebo predčasne odňatého ľudského plodu na pochovanie podľa zákona o pohrebníctve.
15Krátky slovník slovenského jazyka 4 z roku 2003 – kodifikačná príručka. Dostupné na
https://slovnik.juls.savba.sk/?w=plod&s=exact&c=j6b2&cs=&d=kssj4#
11
K čl. IV
Navrhuje sa dátum nadobudnutia účinnosti zákona dňom 1. januára 2023.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Anna ANDREJUVOVÁ a Eva HUDECOVÁ
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. Predmet návrhu zákona:
a)Nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)Je upravený v sekundárnom práve EÚ. Definície pôrodu živého dieťaťa, pôrodu mŕtveho dieťaťa a potratu vychádzajú z aktuálnej legislatívy Európskej únie a štandardov Svetovej zdravotníckej organizácie, konkrétne článok 3 Nariadenia komisie (EÚ) č. 328/2011 z 5. apríla 2011, ktorým sa vykonáva nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008 o štatistikách Spoločenstva v oblasti verejného zdravia a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci upravuje, pokiaľ ide štatistiku o príčinách smrti stanovuje, že relevantnou hranicou pre zhromažďovanie údajov o mŕtvonarodených deťoch je pôrodná hmotnosť 500 g, alebo ak kritérium pôrodnej hmotnosti nie je splnené, gestačný vek od 22 dovŕšených týždňov, alebo ak ani jedno z predchádzajúcich kritérií nie je splnené, dĺžka od temena po pätu 25 cm.
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa článkov 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
12
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
- úplný.
13
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predpokladá sa negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 453 469,80 Eur ročne.
Vplyv je vypočítaný ako počet spontánnych potratov, umelých ukončení tehotenstva, ukončených mimomaternicových tehotenstiev a počet ukončení tehotenstva z iných dôvodov, ktorých nastalo 7 483 za rok 2021 podľa údajov NCZI.
Výdavky na kremáciu jedného dieťaťa do 10 rokov a potrateného ľudského plodu, alebo predčasne odňatého ľudského plodu 60,60 Eur podľa referenčného cenníka vybraného krematória.
Celkové výdavky teda počítané ako výdavky na kremáciu jedného potrateného plodu vynásobené počtom potratov za posledný ukončený rok 2021.
14
Výdavky na skladovanie a prevoz by nemali byť zmenou legislatívy ovplyvnené, nakoľko aj dnes je potrebné biologický materiál po potratoch v zdravotných zariadeniach skladovať a ďalej s ním regulovane nakladať.
Výdavky na príspevok na pohreb nie je možné presne kvantifikovať, nakoľko nevieme presne predpovedať budúci počet žiadostí o príspevok. V prípade, ak by o tento príspevok bolo požiadané v každom prípade nedobrovoľného potratu, boli by výdavky do 596 170,61 Eur. Realita je však taká, že záujem o pochovanie potrateného dieťaťa prejavuje len zlomok rodičov, odhadom nanajvýš niekoľko desiatok rodičov ročne. Zmena sa teda dotkne najmä cca. 150 prípadov, kedy dieťa v dôsledku zmeny hranice medzi pôrodom a potratom bude musieť byť pochované rodičmi. Očakáva sa, že časť z nich požiada o príspevok na pohreb, čo by mohlo predstavovať náklad niekoľko tisíc eur ročne.
Tieto finančné výdavky budú uhradené z rozpočtovej kapitol Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktoré s vytvorením nových výdavkov súhlasia a budú zohľadnené v rámci finančných limitov Ministerstva financií SR.
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.