B. Osobitná časťK čl. I
K bodu 1 (§ 2 ods. 3)
Mení sa definícia povinnej osoby podľa § 2 ods. 3, pre ktorú je v zmysle aktuálne platnej právnej úpravy určujúci moment jej vzniku (založenia) niektorou z povinných osôb podľa § 2 ods. 1 alebo 2. Takáto statická definícia povinnej osoby nereflektuje na jej ďalšiu existenciu a prípadné zmeny vo vlastníckej štruktúre. Rovnako sa táto definícia javí ako problematická z hľadiska kontroly zo strany verejnosti pri nakladaní s verejnými zdrojmi, keďže nepostihuje dcérske a v ďalších radoch jestvujúce spoločnosti („vnučky“ – „pravnučky“ – atď.) štátom alebo obcou (vyšším územným celkom) vlastnených spoločností, ktoré s verejnými zdrojmi nepochybne operujú. Ak má byť zákon o slobodnom prístupe k informáciám účinným prostriedkom kontroly nakladania s verejnými prostriedkami, musí postihovať všetky subjekty, ktoré sú priamo alebo nepriamo napojené na štát.
Podľa Programového vyhlásenia vlády SR na obdobie rokov 2021-2024 (ďalej len „Programové vyhlásenie vlády“) (časť Otvorené a transparentné vládnutie) sa vláda zaviazala navrhnúť „rozšírenie povinností vyplývajúcich zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám aj na štátne firmy a dcérske spoločnosti štátnych firiem v druhom a treťom rade, keďže na tieto právnické osoby sa infozákon nevzťahuje, hoci hospodária s verejnými zdrojmi.“.
V duchu tejto myšlienky sa zavádza úplne nová definícia povinnej osoby podľa § 2 ods. 3, ktorá mení svoj charakter zo statickej (definičný znak vzniku/založenia) na dynamickú (povaha podľa jednotlivých kritérií vymedzených v písmenách a) až b)).
Podľa navrhovanej právnej úpravy sem patria všetky právnické osoby, pre ktoré je typická aspoň väčšinová priama či nepriama účasť povinných osôb podľa odsekov 1 a 2 a súčasne kontrola zo strany týchto povinných osôb alebo navrhovanie/ustanovenie väčšiny členov riadiaceho alebo kontrolného orgánu týmito povinnými osobami. Pri použití slov „priamo alebo nepriamo“ je úmyslom zákonodarcu aby kritériá dopadali aj po vertikálnej rovine, a to na dcéry, vnučky, pravnučky atď. Vzhľadom na to, že právnické osoby patriace pod definíciu povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 pôsobia na poli tak verejného ako i súkromného sektora, ich úplne „informačné odokrytie“ by mohlo negatívne ovplyvniť ich postavenie na trhu z hľadiska ich konkurencieschopnosti. Preto zákonodarca zavádza výnimku zo sprístupňovacieho režimu týchto povinných osôb v novom ustanovení § 11a – obmedzenie prístupu k informáciám pri ochrane pred ujmou v hospodárskej súťaži (novelizačný bod 2). Úmyslom zákonodarcu pri vytvorení uvedeného konceptu je, aby povinná osoba podľa § 2 ods. 3 neostala pasívna pri podaní žiadosti, ale aby sa procesne so žiadosťou vysporiadala.
K bodu 2 (§ 3 ods. 1)
Navrhuje sa precizovať ustanovenie definujúce „informáciu ktorú má povinná osoba k dispozícií“ tak, aby nedochádzalo k výkladovým nejasnostiam a žiadateľ nemohol žiadať od povinnej osoby informácie, ktorých sprístupnenie by vyžadovalo administratívnu náročnosť resp. to vyžaduje prácu navyše a povinná osoba by musela činnosťou navyše vytvárať výkladové stanoviská, rozbory, analýzy, referáty, odborné stanoviská, politické stanoviská, prognózy a výklady právnych predpisov a tiež vytvárať názory povinnej osoby.
K bodu 3 (§ 3 ods. 4)
Odsek 4 vychádza z konceptu spravodlivosti, a to tak, že žiadateľ, ktorý je laik a neznalý napríklad právnych predpisov v oblasti ochrany osobnosti, osobných údajov či obchodného