1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VIII. volebné obdobie
Návrh
Z á k o n
z ... 2022,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení zákona č. 747/2004 Z. z., zákona č. 628/2005 Z. z., zákona č. 207/2008 Z. z., zákona č. 477/2008 Z. z., zákona č. 145/2010 Z. z., zákona č. 546/2010 Z. z., zákona č. 204/2011 Z. z., zákona č. 220/2011 Z. z., zákona č. 382/2011 Z. z., zákona č. 341/2012 Z. z., zákona č. 340/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 276/2020 Z. z., zákona č. 392/2020 Z. z., zákona č. 373/2021 Z. z. a zákona č. 395/2021 Z. z. a zákona č. 251/2022 sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 2 odsek 3 znie:
„(3) Povinnými osobami ďalej aj právnické osoby, ak v nich povinné osoby podľa odsekov 1 a 2 majú samostatne alebo spoločne aspoň väčšinovú priamu alebo nepriamu účasť, a ak súčasne
a) sú kontrolované povinnou osobou podľa odsekov 1 a 2, alebo
b) povinná osoba podľa odsekov 1 a 2 priamo alebo nepriamo navrhuje alebo ustanovuje viac ako polovicu členov ich riadiaceho orgánu alebo kontrolného orgánu.“.
2. V § 3 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:
„Prístup k informáciám sa nevzťahuje na informácie, ktoré nie k dispozícií, na vytváranie výkladových stanovísk, rozborov, analýz, referátov, odborných stanovísk, politických stanovísk, prognóz a výkladov právnych predpisov a na vytváranie názorov.“.
3. § 3 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
(4) Ak sa informácie získané sprístupnením alebo zverejnením podľa tohto zákona ďalej šíria v pôvodnom obsahu, šíriteľa nemožno postihnúť alebo inak voči nemu uplatňovať nároky; to neplatí, ak žiadateľ šíri
2
a) informácie, ktoré sa dotýkajú osobnosti a súkromia fyzickej osoby, písomnosti osobnej povahy, podobizne, obrazové snímky, obrazové záznamy a zvukové záznamy týkajúce sa fyzickej osoby alebo jej prejavov osobnej povahy, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou so súhlasom dotknutej osoby sprístupniť tieto informácie žiadateľovi,
b) osobné údaje, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou so súhlasom dotknutej osoby sprístupniť osobné údaje žiadateľovi,
c) informácie, ktoré boli sprístupnené povinnou osobou so súhlasom osoby podľa § 11 ods. 1 písm. c).“.
4. § 4 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Informáciou podľa odseku 1 je akýkoľvek obsah v akejkoľvek forme zaznamenaný na akomkoľvek hmotnom nosiči, najmä obsah písomného záznamu v listinnej podobe, obsah písomného záznamu uloženého v elektronickej podobe alebo obsah záznamu v zvukovej, obrazovej alebo audiovizuálnej podobe.“.
5. V § 5a ods. 14 sa slovo „piatich“ nahrádza slovom „desiatich“.
6. V § 11 ods. 1 písmeno h) znie:
„h) sa týka výkonu prebiehajúcej alebo ešte neuskutočnenej kontroly, dohľadu alebo dozoru orgánom verejnej moci podľa osobitných predpisov24b) okrem informácie o rozhodnutí alebo o inom výsledku kontroly, dohľadu alebo dozoru a okrem kontrolovaných dokumentov, ktoré vznikli pred začatím kontroly, dohľadu alebo dozoru, ak ich sprístupnenie nezakazujú osobitné predpisy, 24b)“.
7. Za § 11 sa vkladá § 11a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠11a
Obmedzenie prístupu k informáciám pri ochrane pred ujmou v hospodárskej súťaži
(1) Povinná osoba podľa § 2 ods. 3 môže obmedziť sprístupnenie informácie alebo informáciu nesprístupniť, ak by jej sprístupnenie mohlo povinnej osobe spôsobiť ujmu v hospodárskej súťaži a zároveň záujem povinnej osoby na obmedzení sprístupnenia alebo nesprístupnení prevažuje nad právom verejnosti na prístup k požadovanej informácii.
(2) Obmedzenie podľa odseku 1 sa neuplatní, ak žiadateľ požaduje od povinnej osoby podľa § 2 ods. 3 informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku, životnom prostredí,3a) úlohách alebo odborných službách týkajúcich sa životného prostredia a obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných podľa uzatvorenej zmluvy.
(3) Povinnosťou sprístupniť informácie povinnou osobou podľa § 2 ods. 3 nie je dotknuté dodržiavanie povinností podľa osobitného predpisu upravujúceho ochranu hospodárskej súťaže.24d)
Poznámka pod čiarou k odkazu 24d znie:
24d) Zákon č. 187/2021 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
3
8. § 12 vrátane nadpisu znie:
㤠12 Podmienky obmedzenia
(1) Všetky obmedzenia práva na informácie vykonáva povinná osoba tak, že sprístupní požadované informácie vrátane sprievodných informácií po vylúčení tých informácií, pri ktorých to ustanovuje zákon. Oprávnenie odmietnuť sprístupnenie informácie trvá iba dovtedy, kým trvá dôvod nesprístupnenia.
(2) Skutočnosť, že zmluva nepodlieha režimu povinného zverejňovania podľa § 5a, nemôže byť dôvodom na nesprístupnenie tejto zmluvy povinnou osobou.“.
9. V § 16 odseku 1 sa za prvou vetou vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
„Ak byť informácia sprístupnená v elektronickej forme najmä v elektronickej pošte alebo odkopírovaním na technický nosič dát, povinná osoba je povinná informáciu sprístupniť vo formáte umožňujúcom automatizované spracovanie a to najmä vyhľadávanie a kopírovanie, ak povinná osoba informáciu v takomto formáte má.“.
10. V § 18 odsek 4 znie:
„(4) Ak povinná osoba podľa § 2 ods. 3 žiadosti hoci len sčasti nevyhovie, bezodkladne, najneskôr pred uplynutím lehoty na vybavenie žiadosti 17) povinnej osobe podľa § 2 ods. 1 a 2 alebo osobe, s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, podnet na vydanie rozhodnutia podľa odseku 2 spolu so žiadosťou a spisovým materiálom.“.
11. § 18 sa dopĺňa odsekmi 5 až 7, ktoré znejú:
„(5) Ak nie je možné určiť, ktorej osobe sa podnet na vydanie rozhodnutia spolu so žiadosťou a spisovým materiálom podľa odseku 4 podať, o osobe rozhodne štatutárny orgán povinnej osoby podľa § 2 ods. 3.
(6) Ak povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 alebo osoba, s ktorou povinná osoba podľa § 2 ods. 3 uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie, neposkytla žiadateľovi požadované informácie a neurobila rozhodnutie zápisom v spise 18 ods. 1), môže vrátiť povinnej osobe podľa § 2 ods. 3 žiadosť na nové prejednanie a vydanie rozhodnutia. Povinná osoba podľa § 2 ods. 3 je právnym názorom povinnej osoby podľa § 2 ods. 1 a 2 alebo osoby, s ktorou uzavrela zmluvu o plnení úloh na úseku starostlivosti o životné prostredie po vrátení podnetu, viazaná.
(7) Lehota na nové prejednanie žiadosti a vydanie rozhodnutia začína plynúť deň nasledujúci po vrátení žiadosti povinnej osobe podľa § 2 ods. 3.“.
12. V § 19 odseku 2 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
„Odvolací orgán upovedomí žiadateľa o dátume, kedy mu bolo odvolanie doručené.“.
13. V § 19 v odseku 3 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie:
„Ak odvolací orgán vyhovie odvolaniu a má požadovanú informáciu k dispozícii, rozhodnutím zmení rozhodnutie povinnej osoby, voči ktorému bolo odvolanie podané a sprístupní
4
požadovanú informáciu v rozsahu, v akom odvolaniu vyhovie; to platí aj pre konanie o rozklade. Ak odvolací orgán zruší rozhodnutie povinnej osoby a vráti jej vec na nové konanie, povinná osoba vybaví žiadosť o informácie v tomto novom konaní v lehote podľa § 17.“.
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2023.