D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, o dani z osobitnej stavby a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič.
Tento návrh sa predkladá súbežne s ďalším zákonmi upravujúcimi oblasť daní a poplatkov. Tieto návrhy zákonov sú v úhrne rozpočtovo neutrálne a nezvyšujú tak celkové daňovo-odvodové zaťaženie. Cieľom predložených návrhov je znížiť niektoré druhy daní a poplatkov pri zachovaní súčasnej výšky výberu daní a poplatkov; nevyhnutnou súčasťou predložených návrhov je preto aj zvýšenie, resp. valorizácia tých daní, ktoré sa dlhodobo nezvyšovali (spotrebná daň z alkoholických nápojov), alebo kde je spoločensky žiaduce, aby bol príslušný segment trhu zdanený viac (internetové hazardné hry).
Predložený návrh zákona:
-zavádza daň z osobitnej stavby (plynovodu slúžiaceho na medzinárodnú prepravu plynu),
-zrušuje úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska (tzv. koncesionárskej poplatky) a nahrádza ich nárokovateľným príspevkom zo štátneho rozpočtu v zákonom stanovenej výške, ktorý sa bude každoročne valorizovať o mieru inflácie.
Zavedenie dane z osobitnej stavby (plynovodu) sa týka prepravného systému slúžiaceho na medzinárodnú prepravu plynu na území Slovenskej republiky, ktorý pozostáva z niekoľkých paralelných potrubí s priemerom 1 200/1 400 mm, s maximálnym prevádzkovým tlakom 7,35 MPa a celkovou dĺžkou na území Slovenskej republiky 2 273 km. Základom dane je celková dĺžka osobitnej stavby, ktorá je približne 749 km (nie celková dĺžka jednotlivých potrubí). Predpokladá sa priamy pozitívny vplyv na verejné financie vo výške 120 mil eur ročne. Daň z osobitnej stavby však bude mať vplyv na zníženie ziskovosti a následne dividend, preto sa uvažuje s čistým pozitívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy vo výške 59 mil. eur.
V zmysle zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania v znení zmien a doplnkov, majú (okrem výnimiek) všetky fyzické osoby, ktoré sú evidované dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny, ako aj zamestnávatelia, ktorí v pracovnom pomere alebo v obdobnom vzťahu zamestnávajú aspoň troch zamestnancov, povinnosť prispievať na chod Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „RTVS“) prostredníctvom úhrad za služby verejnosti (tzv. koncesionárskych poplatkov). Tento výber je nespravodlivý a neetický, nakoľko zaväzuje občanov prispievať na verejnoprávne médiá bez ohľadu na to, či služby rozhlasu a televízie využívajú alebo nie. Je navyše aj diskriminačný voči zamestnávateľom, ktorí sú povinní platiť podľa počtu zamestnancov takisto bez ohľadu na to, či pri svojej podnikateľskej činnosti služby verejnoprávnych médií využívajú alebo nie. Ak chce štát poskytovať občanom služby RTVS ako verejnoprávneho média, musí vyčleniť na jeho financovanie prostriedky z daní, ktoré občania štátu už odvádzajú a nie zaťažovať verejnosť ďalšími osobitnými poplatkami. Cieľom návrhu je zrušiť úhrady za služby verejnosti ako osobitnú finančnú záťaž občanov i podnikateľskej sféry, ktoré ide nad rámec ich daňového a odvodového zaťaženia. Súbežne s týmto návrhom navrhujeme cez zmenu zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska zaviesť financovanie tejto služby prostredníctvom nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu.