D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, o dani z osobitnej stavby a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič.
Tento návrh sa predkladá súbežne s ďalším zákonmi upravujúcimi oblasť daní a poplatkov. Tieto návrhy zákonov v úhrne rozpočtovo neutrálne a nezvyšujú tak celkové daňovo-odvodové zaťaženie. Cieľom predložených návrhov je znížiť niektoré druhy daní a poplatkov pri zachovaní súčasnej výšky výberu daní a poplatkov; nevyhnutnou súčasťou predložených návrhov je preto aj zvýšenie, resp. valorizácia tých daní, ktoré sa dlhodobo nezvyšovali (spotrebná daň z alkoholických nápojov), alebo kde je spoločensky žiaduce, aby bol príslušný segment trhu zdanený viac (internetové hazardné hry).
Predložený návrh zákona:
-zavádza daň z osobitnej stavby (plynovodu slúžiaceho na medzinárodnú prepravu plynu),
-zrušuje úhrady za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska (tzv. koncesionárskej poplatky) a nahrádza ich nárokovateľným príspevkom zo štátneho rozpočtu v zákonom stanovenej výške, ktorý sa bude každoročne valorizovať o mieru inflácie.
Zavedenie dane z osobitnej stavby (plynovodu) sa týka prepravného systému slúžiaceho na medzinárodnú prepravu plynu na území Slovenskej republiky, ktorý pozostáva z niekoľkých paralelných potrubí s priemerom 1 200/1 400 mm, s maximálnym prevádzkovým tlakom 7,35 MPa a celkovou dĺžkou na území Slovenskej republiky 2 273 km. Základom dane je celková dĺžka osobitnej stavby, ktorá je približne 749 km (nie celková dĺžka jednotlivých potrubí). Predpokladá sa priamy pozitívny vplyv na verejné financie vo výške 120 mil eur ročne. Daň z osobitnej stavby však bude mať vplyv na zníženie ziskovosti a následne dividend, preto sa uvažuje s čistým pozitívnym vplyvom na rozpočet verejnej správy vo výške 59 mil. eur.
V zmysle zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska v oblasti televízneho a rozhlasového vysielania v znení zmien a doplnkov, majú (okrem výnimiek) všetky fyzické osoby, ktoré evidované dodávateľom elektriny v evidencii odberateľov elektriny, ako aj zamestnávatelia, ktorí v pracovnom pomere alebo v obdobnom vzťahu zamestnávajú aspoň troch zamestnancov, povinnosť prispievať na chod Rozhlasu a televízie Slovenska (ďalej len „RTVS“) prostredníctvom úhrad za služby verejnosti (tzv. koncesionárskych poplatkov). Tento výber je nespravodlivý a neetický, nakoľko zaväzuje občanov prispievať na verejnoprávne médiá bez ohľadu na to, či služby rozhlasu a televízie využívajú alebo nie. Je navyše aj diskriminačný voči zamestnávateľom, ktorí povinní platiť podľa počtu zamestnancov takisto bez ohľadu na to, či pri svojej podnikateľskej činnosti služby verejnoprávnych médií využívajú alebo nie. Ak chce štát poskytovať občanom služby RTVS ako verejnoprávneho média, musí vyčleniť na jeho financovanie prostriedky z daní, ktoré občania štátu odvádzajú a nie zaťažovať verejnosť ďalšími osobitnými poplatkami. Cieľom návrhu je zrušiť úhrady za služby verejnosti ako osobitnú finančnú záťaž občanov i podnikateľskej sféry, ktoré ide nad rámec ich daňového a odvodového zaťaženia. Súbežne s týmto návrhom navrhujeme cez zmenu zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska zaviesť financovanie tejto služby prostredníctvom nárokovateľného príspevku zo štátneho rozpočtu.
Výšku príspevku je stanovená pre rok 2023 na 81 640 000 eur a v každom ďalšom roku sa rozpočtovaná suma oproti predchádzajúcemu roku upraví o priemernú mieru inflácie zistenú Štatistickým úradom Slovenskej republiky a meranú indexom spotrebiteľských cien, ktorá bola dosiahnutá v období júl jún bezprostredne predchádzajúcom príslušný rozpočtový rok oproti predchádzajúcemu obdobiu júl jún. Suma pre rok 2023 bola stanovená ako najvyššia suma dosiahnutá výberom koncesionárskych poplatkov v jednom kalendárnom roku.
V roku 2023 bude mať tento návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 81 640 000 eur. Avšak len samotné ročné náklady na výber na úrovni 2,5 mil. eur. V čase vysokej inflácie toto opatrenie bude vlastne priamou pomocou pre domácnosti a firmy a zároveň sa aj zníži byrokratická záťaž.
Predložený návrh zákona bude mať negatívny (zrušenie koncesionárskych poplatkov) i pozitívny (daň z osobitnej stavby) vplyv na rozpočet verejnej správy; celkový vplyv bude negatívny. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Návrh zákona tiež nebude mať vplyv na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K § 1 a 2
Navrhuje sa predmet úpravy a predmet dane; predmetom dane je osobitná stavba na území Slovenskej republiky.
K § 3
Navrhuje sa definícia osobitnej stavby; touto osobitnou stavbou je v zmysle definície plynovod. V písm. b) a c) podrobnejšie uvedené plynovodu a prevádzkovateľa osobitnej stavby.
K § 4 a 5
V § 4 sa navrhuje definícia daňovníka; daňovníkom je prevádzkovateľ osobitnej stavby. V § 5 sa definuje základ dane, ktorým v zmysle tejto definície je dĺžka osobitnej stavby v kilometroch.
K § 6 a 7
Navrhujú sa definície sadzby dane a zdaňovacieho obdobia. Sadzba dane sa stanovuje na 13 350 eur za každý aj začatý kilometer osobitnej stavby a zdaňovacím obdobím je v zmysle dikcie návrhu zákona kalendárny mesiac.
K § 8
K § 8 Navrhujú sa niektoré administratívne pravidlá pre novo zavádzanú daň. Týmito pravidlami oznamovacia povinnosť, vyrubenie dane a splatnosť dane. Daňová povinnosť vzniká prvým dňom zdaňovacieho obdobia, ktorým je v zmysle § 7 kalendárny mesiac. Daňovník je povinný do 25 dňa toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť, oznámiť správcovi výšku dane ako aj ďalšie zákonom požadované náležitosti; v tej istej lehote je povinný daň aj uhradiť.
K § 9
Navrhuje sa mechanizmus výpočtu dane a síce ako výpočet dane súčin sadzby dane a základu dane. Daň sa zaokrúhľuje na celé eurá nadol.
K čl. II
V zákone o dani z príjmov sa medzi daňové výdavky navrhuje doplnenie dane z osobitnej stavby.
K čl. III
Do zákona o správe daní a poplatkov sa do poznámky pod čiarou k odkazu 1 navrhuje vložiť citáciu (odkaz na zákon o dani z osobitnej stavby).
K čl. IV
K bodu 1
Navrhuje sa, aby hlavným príjmom Rozhlasu a televízie Slovenska bol nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu poskytovaný každoročne podľa zákona o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok na úhradu nákladov na zabezpečenie služby verejnosti v oblasti rozhlasového a televízneho vysielania.
K bodu 2
Ustanovujú sa podmienky poskytnutia a použitia nárokovateľného príspevku. Výška nárokovateľného príspevku sa navrhuje v sume nárokovateľného príspevku na predchádzajúci rozpočtový rok upravený o medziročný nárast inflácie. Nárokovateľný príspevok sa bude poskytovať do 31. januára kalendárneho roka, na ktorý sa príspevok poskytuje, a to v celej sume a bezhotovostne na účet Rozhlasu a televízie Slovenska.
K bodu 3
Vzhľadom na potrebu vymedziť podmienky prechodu na novú úpravu, sa v prechodných ustanoveniach navrhujú tieto zmeny:
i)vzhľadom na to, že návrhom zákona sa zrušuje zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, upravuje sa v prechodných ustanoveniach návrhu zákona, ako sa bude postupovať pri výbere a vymáhaní úhrad za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska, ktoré bol platiteľ povinný zaplatiť do 31. decembra 2022 a pri vymáhaní pohľadávok, ktoré vznikli na základe nezaplatenia týchto úhrad. Na výber a vymáhanie týchto úhrad a pohľadávok sa bude vzťahovať zákon č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom k 31. decembru 2022, pričom za vyberateľa úhrady sa bude považovať Rozhlas a televízia Slovenska,
ii)suma nárokovateľného príspevku na rozpočtový rok 2023 sa stanovuje na úrovni 81 640 000 eur; ide o priemer úhrad v rokoch 2018-2020 zvýšený o 1,5%.
K bodu 4
Navrhuje sa zrušenie zákona č. 340/2012 Z. z. o úhrade za služby verejnosti poskytované Rozhlasom a televíziou Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K čl. V
Nadobudnutie účinnosti sa navrhuje na 1. januára 2023.