D ô v o d o v á s p r á v aA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v oblasti daní predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marián Viskupič, Jana Bittó Cigániková, Vladimír Ledecký a Vladimíra Marcinková.
Tento návrh sa predkladá súbežne s ďalšími návrhmi zákonov upravujúcimi oblasť daní a poplatkov. Tieto zákony sú v úhrne rozpočtovo neutrálne a nezvyšujú tak celkové daňovo-odvodové zaťaženie. Cieľom predložených návrhov je znížiť niektoré druhy daní a poplatkov pri zachovaní súčasnej výšky výberu daní a poplatkov; nevyhnutnou súčasťou predložených návrhov je preto aj zvýšenie, resp. valorizácia tých daní, ktoré sa dlhodobo nezvyšovali (daň z liehu), alebo kde je spoločensky žiaduce, aby bol príslušný segment trhu zdanený viac (internetové hazardné hry).
Predložený návrh zákona:
-znižuje daň z pridanej hodnoty na služby spojené s podávaním jedál a nápojov na 10%,
-valorizuje spotrebnú daň z liehu.
Predložený návrh zákona od 1.1.2023 trvalo znižuje sadzbu dane z pridanej hodnoty na úroveň 10% pre tieto služby. Gastronomické odvetvie bolo jedným z odvetví najviac zasiahnutých pandémiou COVID19. Reštaurácie, jedálne a pohostinstvá museli byť dlhodobo zatvorené a i počas lepších období mohli fungovať len v obmedzenom režime. V prvej vlne pandémie, počas marca a apríla 2020, ukazoval vývoj tržieb stravovacích zariadení zaznamenaných v eKase prepad o vyše 80%. Obmedzenia pohybu obyvateľstva z októbra spôsobili ďalší prepad tržieb cez eKasu až o 70%. Tretia vlna pandémie a obmedzenia zavedené v druhej polovici roka 2021, gastro prevádzky de facto zatvorili. Podnikatelia v gastronómií stále čelia kríze i hrozbe núteného ukončenia podnikania. Zároveň sa prevádzkam zvýšili náklady spojené s dodržiavaním hygienických nariadení. V podstate bezprostredne po zlepšení epidemiologickej situácie, čelia prevádzky novej sérii problémov, ktorých spoločným menovateľom je inflácia.
I toto odvetvie však štát nevyhnutne potrebuje. Podnikatelia pôsobiaci v ňom umožňujú stravovanie občanov, vrátane veľmi dôležitého, dostupného, stravovania pre dôchodcov a sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva, zabezpečujú stravovanie zamestnancov ostatných odvetví, ďalší sa zasa výrazným spôsobom podieľajú na servise, ktorý je poskytovaný turistom. Tento sektor tvorí významnú časť celkovej zamestnanosti obyvateľstva. Je v záujme štátu mať funkčné a prevádzkyschopné gastronomické podniky. Väčšina gastro prevádzok využila podporu štátu na udržanie zamestnanosti, ktorá však podľa názoru iniciatív v gastronómií nebola nedostatočná, a museli i napriek tomu pristúpiť k prepúšťaniu zamestnancov. Niektorí podnikatelia využili tiež odklad odvodov, preddavkov na daň a splátok úverov, čo však bolo len dočasné riešenie, ktoré oddialilo nevyhnutné ekonomické záťaže. Zníženie sadzby DPH predstavuje efektívny a adresný krok na pomoc týmto ťažko skúšaným podnikateľom. Zníženie cien dokáže prilákať väčší počet zákazníkov. Slovensko je jednou z mála krajín Európskej únie, ktoré stále uplatňujú základnú sadzbu DPH na stravovacie služby. So sadzbou 20% má Slovensko štvrtú najvyššiu DPH na gastro služby v EÚ. Zníženú sadzbu DPH na reštauračné služby (5% – 13%) aplikuje 19 štátov Európskej únie. Toto opatrenie je jedným z krokov odporúčaných Európskou komisiou pre členské štáty EÚ na elimináciu dopadov. Odhadovaný vplyv na rozpočet verejnej správy pre rok 2023 je 106,5 mil. eur