1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, sa predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky ako poslanecký návrh zákona.
Primárnym cieľom predkladaného návrhu zákona je efektívne znižovanie daňovej medzery, zapojením širokej verejnosti do kontroly dodržiavania ustanovení zákona, čo bude mať vplyv na zvýšenie motivácie podnikateľov vydávať pokladničné doklady.
Navrhovaným opatrením sa obyvateľstvu umožní získať finančný príspevok za úhradu dodaných tovarov a služieb, určených vo všeobecne záväznom právnom predpise. Príspevok bude možné, po splnení zákonom ustanovených podmienok, získať po zaregistrovaní žiadateľa v mobilnej aplikácii prevádzkovanej finančnou správou, ktorá ho po vyhodnotení splnenia týchto zákonných podmienok poukáže žiadateľovi na účet vedený v banke alebo v pobočke zahraničnej banky v zákonom ustanovenej lehote.
Nariadenie vlády Slovenskej republiky ustanoví, na aké tovary a služby možno príspevok uplatniť, spôsob označovania týchto tovarov a služieb na pokladničnom doklade, výšku príspevku, obdobie vyhotovovania dokladov, na základe ktorých si možno uplatniť nárok na príspevok, ako aj obdobie uplatňovania nároku na príspevok.
Návrh zákona bude mať negatívny aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny aj pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti, pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, a pozitívny sociálny vplyv a nebude mať vplyv na životné prostredie na služby verejnej správy pre občana a ani vplyv na podnikateľov.
Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a vyšších územných celkov.
Návrh zákon nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.
Návrh zákona nebol predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanecký návrh zákona.
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Cieľom návrhu zákona je efektívne znižovanie daňovej medzery, zapojením širokej verejnosti do kontroly dodržiavania ustanovení zákona, čo bude mať vplyv na zvýšenie motivácie podnikateľov vydávať pokladničné doklady.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je eliminovať krátenie prijatých tržieb, a tým dosahovať znižovanie daňovej medzery.
K dosiahnutiu tohto cieľa prispeje poskytovanie finančného príspevku za úhradu tovarov alebo služieb na základe pokladničného dokladu z pokladnice e-kasa klient. Konkrétne tovary alebo služby, za úhradu ktorých bude poskytnutý finančný príspevok, obdobie uplatňovania nároku na tento príspevok a výšku finančného príspevku za ich úhradu, ustanoví vláda Slovenskej republiky nariadením. Finančný príspevok bude poskytovaný fyzickým osobám po splnení ustanovených podmienok, prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pôjde teda o zapojenie širokej verejnosti do kontroly dodržiavania ustanovení zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, čo v konečnom dôsledku prispeje k motivácii podnikateľov vydávať pokladničné doklady.
4.Dotknuté subjekty
Jednotlivci a rodiny – konzumenti tovarov a služieb. Finančná správa.
5.Alternatívne riešenia
Neboli posudzované alternatívne riešenia.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Nariadením vlády Slovenskej republiky sa ustanovia tovary a služby, za úhradu ktorých bude poskytnutý finančný príspevok, spôsob jednoznačného označenia týchto tovarov a služieb, výška príspevku, obdobie vyhotovovania dokladov, na základe ktorých si možno uplatniť nárok na príspevok a zároveň sa ním ustanoví aj obdobie uplatňovania nároku na príspevok.
7.Transpozícia práva EÚ
Navrhovanými zákonmi nedochádza k transpozícii práva EÚ.
3
8.Preskúmanie účelnosti
Bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Nový nástroj kontroly sekundárne prispeje k pozitívnym sociálnym vplyvom a vplyvom na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, ktoré vyplývajú z možnosti fyzickej osoby získať osobitný finančný príspevok na úhradu tovarov a služieb, čo prispeje k úspore výdavkov pri neustále sa zvyšujúcej inflácii.
11.Kontakt na spracovateľa
12.Zdroje
Pri vypracovaní doložky vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z dostupných zdrojov a analýz Inštitútu finančnej politiky.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
4
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
5
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
756 000
298 000
298 000
298 000
z toho:
- vplyv na ŠR
756 000
298 000
298 000
298 000
Rozpočtové prostriedky
756 000
298 000
298 000
298 000
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
756 000
298 000
298 000
298 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
756 000
298 000
298 000
298 000
6
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Návrhom zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, sa zavádza opatrenie, na základe ktorého možno po splnení určitých vopred stanovených podmienok kompenzovať konečným spotrebiteľom vopred určených tovarov a služieb, t. j. fyzickým osobám ako zákazníkom, určitú sumu z výdavkov vynaložených na ich poskytnutie finančný príspevok (ďalej len „príspevok“). Štát získa prostriedok verejnej kontroly plnenia daňových povinností podnikateľmi, čo prispeje k efektívnemu znižovaniu daňovej medzery.
Návrh bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet v dôsledku kompenzácií konečným spotrebiteľom vopred určených tovarov a služieb, t. j. fyzickým osobám ako zákazníkom, určitú sumu z výdavkov vynaložených na ich poskytnutie finančný príspevok, fiškálny vplyv nie súčasťou doložky vplyvov z dôvodu, že jeho výšku určí vláda Slovenskej republiky nariadením.
Ďalší negatívny vplyv vyplýva z požiadaviek finančnej správy z dôvodu, že odhadovaný hrubý finančný dopad na vyvinutie a prevádzkovanie mobilnej aplikácie je vo výške do 756 000 eur s DPH (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu Ministerstvo financií Slovenskej republiky), z čoho 458 000 eur s DPH je jednorazová investícia a 298 000 eur s DPH sú ročné výdavky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
x iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
7
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Negatívny vplyv na rozpočet:
Navrhovaný zákon upravuje mechanizmus a podmienky získania príspevku. Avšak, na základe zákonného splnomocňovacieho ustanovenia, nariadenie vlády Slovenskej republiky ustanoví, na aké tovary a služby možno príspevok uplatniť, spôsob označovania týchto tovarov a služieb na pokladničnom doklade, výšku príspevku, obdobie vyhotovovania dokladov, na základe ktorých si možno uplatniť nárok na príspevok, ako aj obdobie uplatňovania nároku na príspevok. V závislosti od určenia konkrétnych tovarov a služieb bude následne možné vykonať výpočty vplyvov navrhovaného opatrenia na verejné financie. Nemenej dôležité bude aj obdobie, počas ktorého bude možné si nárok na príspevok uplatňovať. Vplyv na rozpočet verejnej správy sa očakáva negatívny a konkrétny dopad je podmienený aj určenou výškou príspevku za úhradu vybraných tovarov a služieb.
Pre získanie príspevku za úhradu dodaných tovarov a služieb je nevyhnutné, aby sa žiadatelia zaregistrovali v mobilnej aplikácii prevádzkovanej finančnou správou, ktorá po vyhodnotení splnenia zákonných podmienok poukáže žiadateľovi oprávnený príspevok na účet vedený v banke alebo v pobočke zahraničnej banky v zákonom ustanovenej lehote. Za týmto účelom musí finančná správa vyvinúť a prevádzkovať mobilnú aplikáciu. Na mobilnú aplikáciu kladené v záujme zabezpečenia oprávnenosti vyplácania príspevku, ale aj spracúvania osobných údajov žiadateľov značené požiadavky. Z požiadaviek finančného riaditeľstva vyplynulo, že odhadovaný hrubý finančný dopad na vyvinutie a prevádzkovanie mobilnej aplikácie je vo výške 756 000 eur s DPH, z čoho 458 000 eur s DPH je jednorazová investícia a 298 000 eur sú každoročné prevádzkové výdavky.
Návrh zákona vyvoláva náklady finančného riaditeľstva na vyvinutie a prevádzkovanie mobilnej aplikácie v celkovej výške 756 000 eur s DPH (kapitálové výdavky, rozpočtová položka 718, podprogram 0EK 0D Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu – Ministerstvo financií Slovenskej republiky).
Pozitívny vplyv na rozpočet:
Návrh zákona predpokladá aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Zapojenie širokej verejnosti do kontroly dodržiavania ustanovení zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice prispeje k motivácii podnikateľov vydávať pokladničné doklady, a tým k efektívnemu znižovaniu daňovej medzery.
8
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
9
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
756 000
298 000
298 000
298 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
756 000
298 000
298 000
298 000
v tom: zmeny v informačných systémoch FR SR
756 000
298 000
298 000
298 000
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
756 000
298 000
298 000
298 000
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2022
2023
2024
2025
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
11
11
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrhom zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov sa zavádza opatrenie, ktorého cieľom je eliminácia krátenia prijatých tržieb, ktorá sa dosiahne verejnou kontrolou zo strany zákazníkov, a zvýšením motivácie podnikateľov dodržiavať ustanovenia zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
Po splnení určitých vopred stanovených podmienok sa bude kompenzovať konečným spotrebiteľom vopred určených tovarov a služieb, t.j. fyzickým osobám ako zákazníkom, určitá suma z výdavkov vynaložených na ich poskytnutie.
Využitie navrhovaného opatrenia bude následne zodpovedať aj zníženiu výdavkov zákazníkov, ktorí budú môcť v tejto súvislosti využívať tovary a služby častejšie.
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Fyzické osoby ako zákazníci pri spotrebe tovarov a služieb.
c)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Predpokladá sa kompenzovanie cien tovarov a služieb, čím sa zákazníkom, resp. návštevníkom znížia výdavky.
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Ovplyvnená skupina č. 1
12
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
c)
Ovplyvnená skupina č. 2
Ovplyvnená skupina č. 3
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
e)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
i)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Ovplyvnená skupina č. 2
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
13
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Zavedením opatrenia, na základe ktorého možno po splnení určitých vopred stanovených podmienok kompenzovať konečným spotrebiteľom tovarov a služieb (t.j. fyzickým osobám ako zákazníkom, určitú sumu z výdavkov vynaložených na ich poskytnutie sa konkrétne tovary a služby), sa stanú tieto tovary a služby pre občanov cenovo dostupnejšie. Tým sa zlepší prístup k týmto tovarom a službám aj pre ľudí s nižšími príjmami, takže okruh ľudí, ktorí tieto tovary a služby konzumujú, im budú dostupnejšie (alebo sa zvýši frekvencia ich konzumovania). Okruh tovarov a služieb určí Nariadenie vlády SR.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Bez vplyvu.
14
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Bez vplyvu.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Bez vplyvu.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Bez vplyvu.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Bez vplyvu.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Bez vplyvu.
15
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Nie.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nie.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Nie.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Nie.
i)
návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nie.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Nie.
16
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
k návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
A
4
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
IS nemá kód v MetaIS, lebo zatiaľ nie je vyvinutý
Nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
756 000 €
B
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
(Uveďte, o aké konanie ide.)
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
(Ak niektoré úkony v konaní, alebo celé konanie viazané na listinnú podobu komunikácie, uveďte o aké ide a z akého dôvodu.)
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
(Ak úprava konania je odlišná od úpravy v zákone o e-Governmente alebo ak je použitie zákona o e-Governmente vylúčené, uveďte čoho sa to týka a z akého dôvodu.)
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
Zmena systému registrácie daňových subjektov
Vydávanie povolenia na odber predmetu dane oslobodeného od dane
Zavedenie vydávania nového povolenia na používanie predmetu dane na účely oslobodené od dane
17
Zavedenie novej povinnosti pre FR SR zverejňovať na svojom webovom sídle údaje podľa § 42 ods. 2 písm. c)
Zavedenie novej sadzby spotrebnej dane pre zemný plyn
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
(Uveďte, o akú evidenciu ide.)
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom budú údaje v konaní predkladané/preukazované. Ak sa vyžaduje predloženie účastníkom konania, uveďte dôvod.)
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom budú údaje v konaní predkladané/preukazované v budúcnosti. Ak sa vyžaduje predloženie účastníkom konania, uveďte dôvod.)
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
(Uveďte, aká nová evidencia údajov sa zriaďuje, resp. akú evidenciu údajov návrh upravuje.)
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
(Uveďte, ktorým orgánom verejnej moci, resp. iným osobám nie je možné údaje z evidencie poskytnúť, aj ak ich na plnenie zákonných úloh potrebujú a z akého dôvodu.)
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
(Uveďte, akým spôsobom je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie pre iné subjekty na plnenie ich zákonných úloh. Ak sa na poskytovanie údajov nepoužíva modul procesnej integrácie a integrácie údajov, uveďte dôvod. Ak je elektronické alebo automatizované poskytovanie vylúčené, uveďte dôvod.)
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
(Uveďte, ako je na zákonnej úrovni inštitucionalizované elektronické a automatizované poskytovanie údajov z evidencie, akým režimom sa riadi. Ak je použitie zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov vylúčené, uveďte dôvod.)
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Áno
Nie
(Uveďte, aká nová evidencia údajov sa zriaďuje, resp. akú evidenciu údajov návrh upravuje a ktoré údaje z nej budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov. Ak sa neplánuje zaradenie žiadnych údajov, uveďte dôvod)
18
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
(Uveďte, kedy sa plánuje zaradenie vyššie uvedených údajov do zoznamu referenčných údajov.)
19
Analýza vplyvov na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Vplyvy na rodinné prostredie, vzájomnú súdržnosť členov rodiny, výchovu detí, práva rodičov voči deťom, základné zásady zákona o rodine, uzavieranie manželstva a na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín
8.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodinné prostredie a špecifikujte pozitívne/negatívne vplyvy na rodinné prostredie.
8.1.1 Spôsobí navrhovaná právna úprava zmenu rodinného prostredia? Ak áno, v akom rozsahu? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Návrhom zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov sa zavádza opatrenie, ktorého cieľom je eliminácia krátenia prijatých tržieb, ktorá sa dosiahne verejnou kontrolou zo strany zákazníkov a taktiež motiváciou podnikateľov dodržiavať ustanovenia zákona.
Po splnení určitých vopred stanovených podmienok sa bude kompenzovať konečným spotrebiteľom vopred určených tovarov a služieb, t.j. fyzickým osobám ako zákazníkom, určitá suma z výdavkov vynaložených na ich poskytnutie.
Využitie navrhovaného opatrenia bude následne zodpovedať aj zníženiu výdavkov zákazníkov, ktorí budú môcť v tejto súvislosti využívať tovary a služby častejšie. Vopred určené tovary a služby sa tak stanú cenovo dostupnejšie aj pre rodiny. Využitie navrhovaného opatrenia bude následne zodpovedať aj zníženiu výdavkov zákazníkov, ktorí budú môcť v tejto súvislosti využívať určité tovary a služby častejšie. Vopred určené tovary a služby sa tak stanú cenovo dostupnejšie aj pre rodiny. Predpokladá sa, že opatrenie bude mať pozitívny vplyv na rodinné prostredie z titulu aktívnej spotreby určených tovarov a služieb v spoločnosti rodín.
8.1.2 Môže dôjsť navrhovanou právnou úpravou k narušeniu zdravého rodinného prostredia?
Nie.
8.1.3 navrhovaná právna úprava vplyv na demografický rast? Ak áno, aký je vplyv vzhľadom k úrovni záchovnej hodnoty populácie?
Pravdepodobne nie.
8.1.4 navrhovaná právna úprava vplyv na odstraňovanie prekážok, ktoré bránia pracujúcim rodičom dosiahnuť želaný počet detí?
Bez vplyvu.
8.1.5 navrhovaná právna úprava vplyv na množstvo času alebo príležitostí pre rodičov alebo pre deti na realizáciu rodinného života?
20
Bez vplyvu.
8.1.6 Má navrhovaná právna úprava vplyv na prenikanie látkových alebo nelátkových závislostí do rodín?
Bez vplyvu.
8.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na vzájomnú súdržnosť členov rodiny.
8.2.1 navrhovaná právna úprava vplyv na vzájomnú súdržnosť členov rodiny? Ak áno, aký? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
Bez vplyvu.
8.2.2 Má navrhovaná právna úprava vplyv na posilňovanie väzieb medzi členmi rodiny?
Zavadením navrhovaného opatrenia sa vopred určené tovary služby stanú cenovo dostupnejšie aj pre rodiny. Pre rodiny tak bude atraktívnejšie využívať konkrétne tovary a služby častejšie.
8.2.3 Má navrhovaná právna úprava vplyv na obnovovanie alebo záchranu rodín?
Bez vplyvu.
8.2.4 Má navrhovaná právna úprava vplyv na vznik či pretrvávanie konfliktov medzi členmi rodiny
Bez vplyvu.
8.2.5 Má navrhovaná právna úprava vplyv na rozpad rodín?
Bez vplyvu.
8.2.6 navrhovaná právna úprava vplyv na poskytovanie pomoci pri odkázanosti niektorého z členov rodiny na pomoc?
Bez vplyvu.
8.3 Identifikujte a popíšte vplyvy na výchovu detí.
8.3.1 Má navrhovaná právna úprava vplyv na výchovu detí? Ak áno, aký?
21
Bez vplyvu.
8.3.2 Má navrhovaná právna úprava vplyv na výchovu detí v rodinách?
Bez vplyvu.
8.3.3 Má navrhovaná právna úprava vplyv na výchovu detí k manželstvu a rodičovstvu?
Bez vplyvu.
8.4 Identifikujte a popíšte vplyvy na práva rodičov voči deťom.
8.4.1 Má navrhovaná právna úprava vplyv na práva alebo zodpovednosť rodičov voči deťom? Ak áno, aký?
Bez vplyvu.
8.5 Identifikujte a popíšte vplyvy na základné zásady zákona o rodine.
8.5.1 navrhovaná právna úprava vplyv na chránené záujmy obsiahnuté v základných zásadách zákona o rodine? Ak áno, aký?
Bez vplyvu.
8.6 Identifikujte a popíšte vplyvy na uzavieranie manželstva.
8.6.1 Má navrhovaná právna úprava vplyv na uzavieranie manželstva? Ak áno, aký?
Bez vplyvu.
8.6.2 Má navrhovaná právna úprava vplyv na preferovaný čas vstupu do manželstva?
Bez vplyvu.
8.6.3 navrhovaná právna úprava vplyv na informovanosť ohľadom povahy manželstva a záväzkov medzi manželmi a založenia rodiny?
Bez vplyvu.
8.6.4 Má navrhovaná právna úprava vplyv na predchádzanie rozpadom manželstiev?
Bez vplyvu.
8.7 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín.
8.7.1 navrhovaná právna úprava vplyv na disponibilný príjem domácností viacdetných rodín? Ak áno, špecifikujte tento vplyv s prihliadnutím na počet detí v rodine, ich špeciálne potreby vzhľadom k veku, zdravotnému stavu a prípadne iným okolnostiam. Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu, prípadne dôvod chýbajúcej kvantifikácie.
22
Áno.
23
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
k návrhu zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanecký návrh zákona.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)Primárne právo: Nie je.
b)Sekundárne právo: Nie je.
c)Nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Bezpredmetné.
a)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
b)Bezpredmetné.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
24
B.Osobitná časť
K čl. I
Na účely eliminácie krátenia prijatých tržieb sa navrhuje opatrenie, ktorého cieľom je zapojiť do kontroly dodržiavania ustanovení zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice širokú verejnosť. Opatrenie je zároveň motivačným nástrojom pre podnikateľov evidovať tržbu v pokladnici e-kasa klient a vyhotovovať pokladničné doklady.
Navrhuje sa možnosť pre fyzickú osobu, ktorá spĺňa ustanovené podmienky, získať finančný príspevok za úhradu tovarov a služieb, ktoré jej boli dodané v období ustanovenom všeobecne záväzným právnym predpisom, ak ide o tovary a služby určené týmto všeobecne záväzným právnym predpisom. Úhradu určených tovarov a služieb bude fyzická osoba, ktorá o poskytnutie finančného príspevku požiada (ďalej len „žiadateľ“), preukazovať pokladničným dokladom vyhotoveným pokladnicou e-kasa klient (ďalej len „pokladničný doklad“). Poskytnutie finančného príspevku podlieha aj ďalším podmienkam, ktoré ustanovené v navrhovanom § 17e ods. 1, ako napríklad vek žiadateľa, doklad preukazujúci úhradu nesmie byť vyhotovený po prekročení hraničnej odozvy (tzv. OFF-LINE doklad), na základe tohto istého pokladničného dokladu nebol ešte uplatnený nárok na príspevok a pod.
Navrhuje sa, aby finančný príspevok poskytovalo Ministerstvo financií Slovenskej republiky prostredníctvom Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky (ďalej len „finančné riaditeľstvo“), ktoré na účely jeho vyplatenia prevádzkuje osobitnú aplikáciu. Na účely uplatnenia nároku na tento príspevok sa vyžaduje, aby sa každá oprávnená osoba zaregistrovala prostredníctvom predmetnej aplikácie, pričom rozsah registračných údajov zverejní finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.
Nárok na finančný príspevok sa uplatňuje vložením QR kódu uvedenom na pokladničnom doklade do mobilnej aplikácie.
V prípade, že podmienky na vyplatenie finančného príspevku budú splnené (o.i. vek žiadateľa, úhrada tovarov alebo služieb určených a označených podľa všeobecne záväzného právneho predpisu bude preukázaná pokladničným dokladom, ktorý spĺňa zákonom ustanovené podmienky a iné), navrhuje sa, aby bol príspevok vyplatený úhrnne do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom si žiadateľ nárok uplatnil, a to na platobný účet v tuzemsku vedený v banke alebo pobočke zahraničnej banky. Ak pokladničný doklad nebude spĺňať zákonom ustanovené podmienky, žiadateľ bude o tejto skutočnosti informovaný bezodkladne prostredníctvom mobilnej aplikácie. Súčasne sa navrhuje ustanoviť osobitný postup v prípade, že na strane finančného riaditeľstva vzniknú odôvodnené pochybnosti o oprávnenosti uplatňovaného nároku. Ak napríklad finančné riaditeľstvo do momentu vyplatenia finančného príspevku nadobudne podozrenie, že nárok na finančný príspevok bol uplatnený využitím nelegálnej schémy (napr. vydanie fiktívneho pokladničného dokladu len na účely uplatnenia nároku na príspevok bez toho, aby skutočne došlo k dodaniu určeného tovaru alebo poskytnutiu určenej služby) alebo ak finančné riaditeľstvo zistí, že nárok na finančný príspevok sa uplatňuje z tovaru alebo služby označenej spôsobom ustanoveným všeobecne záväzným právnym predpisom, pričom nejde o určený tovar alebo službu, oznámi túto skutočnosť žiadateľovi a príspevok vráti v zistenej výške do desiatich dní odo dňa zistenia oprávnenosti nároku. Ak sa zistí, že nárok na príspevok bol uplatnený úplne alebo sčasti neoprávnene, o nevyplatení, resp. čiastočnom vyplatení príspevku upovedomí finančné riaditeľstvo žiadateľa oznámením.
V odseku 7 sa navrhuje oprávnenie finančného riaditeľstva spracúvať osobné údaje žiadateľa, vrátane údajov o ním uplatnených pokladničných dokladoch, a aj údaje o dodávateľovi, pričom rozsah spracúvaných údajov je ustanovený na úrovni, ktorá je nevyhnutná na vyplatenie a kontrolu oprávnenosti vyplatenia finančného príspevku.
25
Vzhľadom ku skutočnosti, že nie vylúčené ani konania verejnosti, ktoré by mohli túto schému zneužívať na dosiahnutie neoprávnenej výplaty finančného príspevku, pričom nie je vylúčené, že tieto skutočnosti odhalí finančné riaditeľstvo vždy pred jeho vyplatením, navrhuje sa v odseku 8 ustanoviť kompetenciu orgánom finančnej správy (daňové a colné úrady) vykonať preverenie oprávnenosti vyplatenia tohto príspevku, a to využitím informácií získaných na základe automatizovaných rizikových analýz vykonávaných finančným riaditeľstvom. Ak sa zistí, že finančný príspevok bol vyplatený neoprávnene, bude žiadateľ povinný tento vrátiť na základe rozhodnutia vydaného daňovým alebo colným úradom. Ak však bol finančný príspevok vyplatený na základe dokladu, na ktorom bol ustanoveným spôsobom označený iný tovar alebo služba, ako tovar alebo služba určené všeobecne záväzným predpisom, sumu vyplateného príspevku za úhradu nesprávne označeného tovaru alebo služby bude povinná vrátiť osoba (podnikateľ), ktorej bol pridelený kód pokladnice e-kasa klient, na základe rozhodnutia vydaného daňovým úradom alebo colným úradom, ktorý túto skutočnosť zistil.
V odsekoch 9 11 sa navrhuje ustanoviť osobitný procesný postup v rámci konania o opravných prostriedkoch proti rozhodnutiu o povinnosti vrátiť vyplatený príspevok, resp. jeho časť (odsek 8). Na vydanie rozhodnutí (obsahová stránka) a na vymáhanie neoprávnene vyplatených finančných príspevkov sa v odseku 12 navrhuje subsidiárne použiť príslušné ustanovenia daňového poriadku. Zároveň sa v poslednom menovanom odseku navrhuje, aby orgány finančnej správy na výkon kontroly boli oprávnené použiť relevantné inštitúty ustanovené daňovým poriadkom, ako napríklad miestne zisťovanie a iné.
Ak finančné riaditeľstvo z dôvodov na strane žiadateľa nebude môcť vyplatiť finančný príspevok (napríklad ak si žiadateľ do doby vyplatenia zruší oznámený bankový účet), v odseku 13 sa navrhuje, aby nárok na jeho vyplatenie zanikol.
Podľa navrhovaného odseku 14 sa tento finančný príspevok považuje za podporu poskytovanú z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktorá je oslobodená od dane z príjmov.
Pre naplnenie oznamovacích povinností postačuje doručovanie písomností, ktoré výsledkom postupov a konaní podľa odsekov 5, 8 a 10, na e-mailovú adresu žiadateľa, pričom sa ustanovuje, že za deň doručenia sa považuje deň odoslania písomnosti.
V záujme predchádzania konaniam, ktoré v rozpore s účelom poskytnutia finančného príspevku, sa okrem postupu podľa odseku 5 a odseku 8 zároveň navrhuje ustanoviť sankciu, ktorá by mala byť motivujúca na to, aby podnikatelia neoznačovali ustanoveným spôsobom na vydávaných dokladoch iné ako nariadením vlády určené tovary a služby, za dodanie ktorých vzniká nárok na finančný príspevok. V prípade, že uložená pokuta nepovedie k náprave protiprávneho stavu, bude môcť byť uložená aj opakovane.
V odseku 17 sa ustanovuje, že vláda Slovenskej republiky nariadením určí konkrétne tovary alebo služby, za úhradu ktorých bude poskytnutý finančný príspevok, spôsob označovania určených tovarov a služieb na pokladničnom doklade, výšku príspevku, obdobie vyhotovovania dokladov, na základe ktorých si možno uplatniť nárok na príspevok a obdobie uplatňovania nároku na príspevok.
K Čl. II
Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona od 15. novembra 2022.