Vzhľadom ku skutočnosti, že nie sú vylúčené ani konania verejnosti, ktoré by mohli túto schému zneužívať na dosiahnutie neoprávnenej výplaty finančného príspevku, pričom nie je vylúčené, že tieto skutočnosti odhalí finančné riaditeľstvo vždy pred jeho vyplatením, navrhuje sa v odseku 8 ustanoviť kompetenciu orgánom finančnej správy (daňové a colné úrady) vykonať preverenie oprávnenosti vyplatenia tohto príspevku, a to využitím informácií získaných na základe automatizovaných rizikových analýz vykonávaných finančným riaditeľstvom. Ak sa zistí, že finančný príspevok bol vyplatený neoprávnene, bude žiadateľ povinný tento vrátiť na základe rozhodnutia vydaného daňovým alebo colným úradom. Ak však bol finančný príspevok vyplatený na základe dokladu, na ktorom bol ustanoveným spôsobom označený iný tovar alebo služba, ako tovar alebo služba určené všeobecne záväzným predpisom, sumu vyplateného príspevku za úhradu nesprávne označeného tovaru alebo služby bude povinná vrátiť osoba (podnikateľ), ktorej bol pridelený kód pokladnice e-kasa klient, na základe rozhodnutia vydaného daňovým úradom alebo colným úradom, ktorý túto skutočnosť zistil.
V odsekoch 9 až 11 sa navrhuje ustanoviť osobitný procesný postup v rámci konania o opravných prostriedkoch proti rozhodnutiu o povinnosti vrátiť už vyplatený príspevok, resp. jeho časť (odsek 8). Na vydanie rozhodnutí (obsahová stránka) a na vymáhanie neoprávnene vyplatených finančných príspevkov sa v odseku 12 navrhuje subsidiárne použiť príslušné ustanovenia daňového poriadku. Zároveň sa v poslednom menovanom odseku navrhuje, aby orgány finančnej správy na výkon kontroly boli oprávnené použiť relevantné inštitúty ustanovené daňovým poriadkom, ako napríklad miestne zisťovanie a iné.
Ak finančné riaditeľstvo z dôvodov na strane žiadateľa nebude môcť vyplatiť finančný príspevok (napríklad ak si žiadateľ do doby vyplatenia zruší oznámený bankový účet), v odseku 13 sa navrhuje, aby nárok na jeho vyplatenie zanikol.
Podľa navrhovaného odseku 14 sa tento finančný príspevok považuje za podporu poskytovanú z prostriedkov štátneho rozpočtu, ktorá je oslobodená od dane z príjmov.
Pre naplnenie oznamovacích povinností postačuje doručovanie písomností, ktoré sú výsledkom postupov a konaní podľa odsekov 5, 8 a 10, na e-mailovú adresu žiadateľa, pričom sa ustanovuje, že za deň doručenia sa považuje deň odoslania písomnosti.
V záujme predchádzania konaniam, ktoré sú v rozpore s účelom poskytnutia finančného príspevku, sa okrem postupu podľa odseku 5 a odseku 8 zároveň navrhuje ustanoviť sankciu, ktorá by mala byť motivujúca na to, aby podnikatelia neoznačovali ustanoveným spôsobom na vydávaných dokladoch iné ako nariadením vlády určené tovary a služby, za dodanie ktorých vzniká nárok na finančný príspevok. V prípade, že uložená pokuta nepovedie k náprave protiprávneho stavu, bude môcť byť uložená aj opakovane.
V odseku 17 sa ustanovuje, že vláda Slovenskej republiky nariadením určí konkrétne tovary alebo služby, za úhradu ktorých bude poskytnutý finančný príspevok, spôsob označovania určených tovarov a služieb na pokladničnom doklade, výšku príspevku, obdobie vyhotovovania dokladov, na základe ktorých si možno uplatniť nárok na príspevok a obdobie uplatňovania nároku na príspevok.
K Čl. II
Navrhuje sa ustanoviť účinnosť zákona od 15. novembra 2022.