Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
apríl – máj 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
máj 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
V súvislosti so záväzkami vlády Slovenskej republiky týkajúcich sa zlepšenia prístupu k spravodlivosti a zlepšenia vymáhateľnosti práv sa navrhuje zmena právnej úpravy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. V rámci vedených exekučných konaní je potrebná dôraznejšia právna úprava týkajúca sa vymáhania povinností vo vedených exekučných konaniach (povinnosť poskytnúť súčinnosť, povinnosť podať vyhlásenie o majetku a pod.), ktorých splnenie je nevyhnutné (potrebné) pre rýchle a efektívne ukončenie vedeného exekučného konania. Okrem uvedeného predkladateľ eviduje aj niektoré aplikačné problémy v oblasti vymáhania iných povinností, ako je splnenie peňažnej povinnosti, tzv. nepeňažných povinností, najmä vo vzťahu k flexibilite vymožiteľnosti týchto povinností. V súčasnosti je dotknutá právna úprava problematická a v niektorých prípadoch táto úprava nenapomáha k donúteniu povinného splniť svoje „nepeňažné“ povinnosti uložené exekučným titulom, prípadne iné povinnosti, ktoré potrebné pre ukončenie exekučného konania (napr. poskytnúť súčinnosť, podať vyhlásenie o majetku). Okrem uvedeného sa navrhuje aj riešenie niektorých aplikačných problémov, vrátane právnej úpravy, ktorá by mala v konečnom dôsledku napomôcť zlepšeniu podnikateľského prostredia.
3.Ciele a výsledný stav
Základným cieľom navrhovanej právnej úpravy je zrýchliť a zefektívniť vedenie exekúcií na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie v súlade so záväzkami vlády Slovenskej republiky týkajúcich sa zlepšenia prístupu k spravodlivosti a zlepšenia vymáhateľnosti práv, ako aj zefektívniť právnu úpravu vynucovania iných povinností nevyhnutných pre ukončenie exekučného konania. Navrhované zmeny majú za cieľ najmä vo vzťahu k exekúciám na uspokojenie práv na nepeňažné plnenia právnu úpravu nastaviť tak, aby v rámci vedenia týchto exekúcií právna úprava zabezpečovala efektívnejšie a rýchlejšie uspokojenie nepeňažných práv oprávnených vymáhaných v týchto exekučných konaniach, nakoľko v súčasnosti je možné konštatovať, že tieto spôsoby výkonu exekúcie nespĺňajú v požadovanom rozsahu svoj cieľ, a to uspokojenie nepeňažných práv oprávnených. V tejto súvislosti sa navrhuje zmena a doplnenie právnej úpravy výkonu exekúcií na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie, ktorá za cieľ zrýchliť a zefektívniť tieto spôsoby výkonu exekúcií, pričom sa navrhujú aj postupy pre flexibilnejší postup v týchto exekučných konaniach, najmä vo vzťahu k uspokojeniu týchto práv prostredníctvom náhradného plnenia. Súčasne sa navrhuje zavedenie tzv. donucovacích opatrení, ktorými majú byť peňažná pokuta, zadržanie vodičského preukazu, zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla a použitie technických prostriedkov brániacich užívaniu veci. Donucovacie opatrenia majú slúžiť na vynútenie a upevnenie súdnej autority, vrátane autority exekútora ako osoby určenej a splnomocnenej štátom na vykonávanie núteného výkonu exekučných titulov, ktorá je v právnom štáte súčasťou súdnej moci, a tým majú viesť k rýchlemu a efektívnemu plneniu povinností povinných osôb v exekučnom konaní a súčasne k rýchlej a účinnej ochrane práv a oprávnených záujmov dotknutých osôb, najmä k rýchlemu, hospodárnemu a efektívnemu vymoženiu nárokov vymedzených v exekučnom titule. Tieto donucovacie opatrenia budú aplikovateľné nielen pri
2
vynucovaní plnenia povinnosti súčinnosti (v tomto prípade však len donucovacie opatrenie v podobe peňažnej pokuty) a povinnosti uskutočniť vyhlásenie o majetku, ale aj v exekučných konaniach vedených na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie, ako aj v exekúcii na vymoženie pohľadávky na výživnom (v súvislosti s čím súčasne dochádza k vypusteniu právnej úpravy exekúcie zadržaním vodičského preukazu). Okrem uvedeného sa navrhujú aj niektoré úpravy, ktoré majú za cieľ zefektívniť vedenie exekučného konania a vymoženie pohľadávky oprávneného v exekučnom konaní, ako aj posilniť postavenie oprávneného v exekučnom konaní.
4.Dotknuté subjekty
Právnické osoby, fyzické osoby, súdny exekútori, štát
5.Alternatívne riešenia
V rámci posudzovania alternatívnych riešení vo vzťahu k úpravám týkajúcich sa výkonu exekúcií na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie sa uplatňuje nulový variant, nakoľko neprijatie navrhovanej právnej úpravy by malo za následok zachovanie súčasného stavu a teda výkon tzv. nepeňažných exekúcií by stagnoval a nebolo by možné využiť navrhované postupy zabezpečujúce flexibilnejšie konanie. Rovnako tak by v niektorých prípadoch neexistovala, resp. ostala zachovaná pomerne komplikovaná právna úprava umožňujúca plnenie tzv. nepeňažnej povinnosti prostredníctvom náhradného plnenia.
Vo vzťahu k právnej úprave donucovacích opatrení je potrebné uviesť, že v rámci posudzovania inštitútov, ktoré by mali zabezpečiť zrýchlenie a zefektívnenie exekučného konania boli posudzované nielen konkrétne donucovacie opatrenia (alternatívnym riešením bolo aj zavedenie donucovacieho opatrenia zadržania dokladov osvedčujúcich spôsobilosť dopravného prostriedku na prevádzku, ktoré bolo však vzhľadom na neexistujúce elektronické databázy týchto oprávnení vo väčšine prípadov - vyhodnotené ako neefektívne, resp. takéto opatrenie by vo vzťahu k väčšine týchto osvedčení bolo nevykonateľné, resp. vykonateľné len s nadmernými ťažkosťami a nadmernými nákladmi na elektronizáciu procesov), ale aj procesný postup pri ich ukladaní (exekútor alternatívne exekučný súd).
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Návrh vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 67/2018 Z. z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
7.Transpozícia práva EÚ
8.Preskúmanie účelnosti
K preskúmaniu účinnosti a účelnosti návrhu zákona bude dochádzať priebežne/každoročne k 31. decembru (prvé preskúmanie najneskôr k 31. decembru 2023), a to na základe údajov vedených v informačných systémoch Ministerstva spravodlivosti SR a v Centrálnom registri exekúcií, a to podľa počtu vedených exekučných konaní a ich úspešnosti (v závislosti od uspokojenia oprávneného priamo alebo prostredníctvom náhradného plnenia), podľa počtu uložených a zrušených donucovacích opatrení v závislosti od druhu donucovacieho opatrenia a ich úspešnosti v exekučnom konaní. V rámci posudzovania účinnosti a účelnosti návrhu zákona súčasne preskúmavať aj zvýšenie administratívnej záťaže tak na strane exekútorov, ako aj na strane súdov.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona predpokladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy a vplyvy na informatizáciu, pričom vplyvy zhodnotené v jednotlivých analýzach k doložke vplyvov. Vo vzťahu k jednotlivým analýzam vplyvov je potrebné uviesť, že niektoré vplyvy nebolo možné kvantifikovať, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
11.Kontakt na spracovateľa
JUDr. Alena Hambáleková
Sekcia legislatívy občianskeho a obchodného práva
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Tel.: 02/ 888 91 117
12.Zdroje
Informačné systémy Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, Centrálny register exekúcií.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 144/2021
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi vyznačiť v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. Vybrané vplyvy materiálu „neuplatňovanie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.“
Odôvodnenie: Mechanizmus znižovania byrokracie a nákladov sa uplatňuje v prípade, ak v doložke
identifikované vplyvy, ktoré sa týkajú nákladov na podnikateľské prostredie. Komisia konštatuje, že predkladateľ uvádza v analýze iba kvalitatívny popis vplyvov.
Vyhodnotenie:
Pripomienka bola akceptovaná a doložka vplyvov bola upravená v súlade s uplatnenou pripomienkou.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo nezabezpečený vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov v tabuľke č. 1 kvantifikované celkové negatívne výdavky na kapitolu MV SR v sume 361 000 eur v roku 2022 súvisiace so zavedením elektronickej služby na účel vyznačenia zadržania vodičského preukazu a jeho zrušenia v dôsledku uloženého alebo zrušeného donucovacieho opatrenia a v súvislosti so zavedením elektronickej služby na účely zasielania údajov o zadržaní alebo zrušení zadržania osvedčenia o evidencii vozidla.
V analýze vplyvov v časti 2.1.1. Financovanie návrhu predkladateľ uvádza návrh na riešenie zvýšených výdavkov navýšením záväzných ukazovateľov – limitu výdavkov kapitoly MV SR.
4
MF SR upozorňuje, že v rozpočte verejnej správy na roky 2022 2024 nie je na tento účel v kapitole Všeobecná pokladničná správa vytvorená žiadna rezerva.
Všetky negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy vyplývajúce z návrhu zákona žiada Komisia zabezpečiť v rámci schválených limitov výdavkov kapitoly MV SR na príslušné rozpočtové roky bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V nadväznosti na uvedené je potrebné upraviť doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy tak, aby z nich nevyplýval rozpočtovo nekrytý vplyv. Predmetné konštatovanie je potrebné uviesť v časti 2.1.1. Financovanie návrhu analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Vyhodnotenie:
V rámci rozporových konaní realizovaných po medzirezortnom pripomienkovom konaní za účasti Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky bolo dohodnuté navýšenie vplyvu na rozpočet verejnej správy o ďalších 30 000 eur s DPH, a to vzhľadom na potenciálne zapojenie sa Finančnej správy Slovenskej republiky do zavádzaných elektronických služieb v rámci daňových exekúcií, pričom tieto vplyvy ostávajú rozpočtovo nekryté a Ministerstvo financií Slovenskej republiky tieto vplyvy nerozporuje.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia odporúča predkladateľovi dopracovať bod 3.4 v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Navrhované právna úprava zavádza donucovacie opatrenia, ktoré môžu byť v exekučných
konaniach uplatnené voči podnikateľským subjektom, a ktoré je potrebné popísať v časti 3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie.
Vyhodnotenie:
Pripomienka bola akceptovaná a analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola dopracovaná v súlade s uplatnenou pripomienkou.
K sociálnym vplyvom
V bode 4.1 Analýzy sociálnych vplyvov Komisia odporúča kvantifikáciu vykonať aspoň prostredníctvom vybraných modelových príkladov.
V bode 4.2 Analýzy sociálnych vplyvov Komisia za potrebné zhodnotiť návrhy tých opatrení, ktoré zakladajú vplyv v súvislosti s ochranou práv a právom chránených záujmov či povinného alebo oprávneného. Napríklad, v súvislosti s návrhom úpravy, podľa ktorej sa oprávnený môže zbaviť svojej povinnosti poskytnúť povinnému bytovú náhradu alebo náhradné ubytovanie zaplatením dohodnutej peňažnej sumy na základe písomnej dohody s povinným, vzniká negatívny vplyv na ochranu práv povinného, a to najmä pri zraniteľných skupinách obyvateľstva.
V bode 4.2 tiež Komisia odporúča zhodnotiť aj návrhy na zavedenie nových možností exekútora požadovať preddavky na výdavky spojené s vedením exekučného konania.
Vyhodnotenie:
Pripomienka bola akceptovaná a analýza sociálnych vplyvov bola dopracovaná v súlade s uplatnenou pripomienkou. Pre úplnosť je potrebné uviesť k pripomienke k bodu 4.2., že písomná dohoda o poskytnutí peňažného plnenia namiesto bytovej náhrady alebo náhradného ubytovania nezakladá negatívny vplyv na ochranu práv povinného, a to ani v prípade zraniteľných skupín obyvateľstva, práve naopak. Táto právna úprava zabezpečí riadny výkon exekúcie a súčasne poskytnutie takejto peňažnej náhrady namiesto návrhu zmluvy zabezpečujúcej bytovú náhradu alebo náhradné ubytovanie poskytne povinnému priamo financie, ktoré môže využiť podľa vlastného uváženia. Je dôležité zdôrazniť, že táto možnosť prichádza do úvahy jedine na báze dobrovoľnosti.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia žiada o doplnenie vypracovanej analýzy vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Vyhodnotenie:
Pripomienka bola akceptovaná a analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti bola dopracovaná v súlade s uplatnenou pripomienkou Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
5
IV. Poznámka: Predkladateľ uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 144_2/2021 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
6
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
0
0
Spolu = A+B+C+D
0
0
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
0
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
7
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
8
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Dňa 24. júna 2020 bola zverejnená predbežná informácia podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení ďalších zákonov, v rámci ktorej bol okrem iného deklarovaný cieľ pripravovanej právnej úpravy v súlade so záväzkami vyplývajúcimi z Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 2024 zefektívniť uspokojovanie práv na nepeňažné plnenia, ktoré vymáhané v exekučnom konaní.
V súlade s deklarovaným cieľom bol dňa 28. augusta 2020 predložený do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 161/2015 Z. z. Civilný mimosporový poriadok v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení ďalších zákonov, ktorý obsahoval aj návrh právnej úpravy zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „Exekučný poriadok“), ktorá je predmetom aj tohto legislatívneho procesu. Medzirezortné pripomienkové konanie bolo ukončené dňa 21. septembra 2020. Tento materiál bol následne predložený do ďalšieho štádia legislatívneho procesu, avšak bez úpravy Exekučného poriadku, nakoľko v tomto prípade nebol odstránený rozpor s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ohľadne zavádzania novej právnej úpravy a posilňovania postavenia exekútora pred prijatím a vykonaním exekučnej amnestie. Nakoľko v medziobdobí došlo k prijatiu opatrení, ktoré slúžia práve na odstránenie negatívnych dopadov vedených exekučných konaní na nízkopríjmové domácnosti a domácnosti ohrozené chudobou, materiál sa opätovne predkladá do medzirezortného pripomienkového konania po jeho úprave a dopracovaní aj vzhľadom na uplatnené pripomienky v pôvodnom medzirezortnom pripomienkovom konaní.
9
Aktuálny materiál bol konzultovaný so zástupcami odbornej praxe a so zástupcami Slovenskej komory exekútorov, ktorí k nemu uplatnili pripomienky a ktoré boli čiastočne do materiálu aj zapracované po realizácií diskusií k pripravovaným zmenám. Materiál bol súčasne konzultovaný aj so zástupcami Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, a to najmä v súvislosti so zavedením nových donucovacích opatrení vo forme zadržania vodičského preukazu a zadržania osvedčenia o evidencii vozidla.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Navrhovaná predkladaná legislatíva nevytvára a ani nemení zmeny bariér na podnikateľskom trhu. Rovnako sa po úprave Exekučného poriadku v legislatívnom procese nebude v porovnateľnej situácii s niektorými podnikmi zaobchádzať rôznymi spôsobmi. Predkladaný návrh zákona nevytvára špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky.
Zmena regulácie aj preto neovplyvňuje a neovplyvní príliv a odliv zahraničných investícií, dostupnosť základných zdrojov, inovácie, vedu a výskum.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
10
V prvom rade si dovoľujeme uviesť, že predkladaný návrh zákona predpokladá tak pozitívny, ako aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pričom tieto vplyvy nie je možné explicitne vyjadriť a kvantifikovať. Ide totiž o právnu úpravu týkajúcu sa nie vzťahov podnikateľ štát, pri ktorých je jednoznačným spôsobom možné identifikovať či pozitívny alebo negatívny vplyv. V prípade právnych vzťahov, ktoré založené na dvoj a viacstranných právnych vzťahoch medzi rôznymi subjektmi to však možné nie je, nakoľko takáto kvantifikácia nie je objektívna a reálna; výpočet regulácií a ich negatívne dopady totiž v tomto prípade nie skutočné, ale iluzórne, nakoľko neodrážajú skutočnosti, ktoré v týchto prípadoch podstatné. Na druhej strane nie je reálne možné kvantifikovať ani pozitívne vplyvy, nakoľko tieto sa prejavujú prostredníctvom uspokojenia oprávneného v exekučnom konaní. Exekučné konanie je totiž konanie, ktoré slúži na vymoženie nároku (či peňažného alebo nepeňažného) jedného subjektu (oprávneného) od subjektu druhého (povinného), a to na základe exekučného titulu. Exekučné konanie je procesom núteného vymáhania nárokov oprávneného od povinného subjektu, ktorý svoje (zákonné alebo zmluvné) povinnosti neplní dobrovoľne a to aj napriek tomu, že tieto boli priznané právoplatným rozhodnutím príslušného orgánu, ktorý jednoznačným spôsobom rozhodol o ich existencii. Povinný tak neplní svoje povinnosti, ktoré plniť má, čím zasahuje do ústavných práv oprávneného subjektu a teda v tomto prípade nemožno hovoriť o tom, že regulácia procesov slúžiacich na vymoženie takýchto nárokov vplýva negatívne na podnikateľské prostredie (aj keď v určitom rozsahu to samozrejme tak je), ale v konečnom dôsledku tieto procesy slúžia na uspokojenie nárokov oprávnených, teda pozitívne vplývajú na podnikateľské prostredie, ak je oprávneným podnikateľský subjekt. Okrem uvedeného je potrebné podotknúť, že povinný subjekt musí za následky svojho konania, ktoré viedlo a vedie k nútenému výkonu rozhodnutia exekučného titulu, niesť zodpovednosť. Inak povedané, nemožno hovoriť výlučne o „negatívnych“ vplyvoch na podnikateľské prostredie, pretože tieto sa týkajú subjektov, ktoré neplnia alebo odmietajú plniť svoje povinnosti vymáhané v exekučnom konaní. Bez týchto procesov totiž nemôže dôjsť k úspešnému ukončeniu exekučného konania a teda k uspokojeniu oprávneného, ktoré mu patrí, a teda k naplneniu aj jeho ústavných práv. Okrem uvedeného opätovne zdôrazňujeme, že v tomto prípade nejde o vzťah podnikateľ – štát.
Vo všeobecnosti možno uviesť, že predkladaný materiál bude mať výrazne pozitívny vplyv nielen na podnikateľské prostredie, a to z dôvodu, že navrhovaná právna úprava výrazným spôsobom zvýši vymožiteľnosť plnení v exekučných konaniach a teda prispeje k uspokojeniu oprávnených a k naplneniu ich ústavných práv. Tak ako úprava donucovacích opatrení, ktorá prispieť k urýchleniu plnenia povinností v rámci exekučného konania a k efektívnosti vedenia exekučného konania, tak aj navrhovaná úprava náhradných plnení v rámci navrhovanej právnej úpravy vedenia exekúcie na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie prispieť k vymožiteľnosti týchto práv. Z uvedeného dôvodu tu možné jednoznačným spôsobom konštatovať, že pozitívne vplyvy možno vnímať na strane subjektov, ktoré oprávnenými v exekučnom konaní, na druhej strane negatívne vplyvy možné predpokladať na strane povinných, ktorí neplnia dobrovoľne svoje povinnosti a z uvedeného dôvodu tu do právnych vzťahov zasahuje štát prostredníctvom núteného výkonu rozhodnutí a prostredníctvom inštitútov, ktoré slúžia práve k náprave neželaného a nezákonného stavu zapríčineného konaním povinného, ktorý tak musí znášať negatívne následky svojho konania.
Je potrebné zdôrazniť, že navrhovaná právna úprava prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia, nakoľko umožňuje flexibilné exekučné konanie, v rámci ktorého je na rozhodnutí oprávneného, ktorý z možných inštitútov využije pre to, aby bola jeho
11
pohľadávka uspokojená. Je tiež potrebné zdôrazniť, že všetky náklady vynaložené na exekučné konanie majú byť v rámci tohto exekučného konania uspokojené v rámci poskytnutého plnenia povinným, teda všetky náklady vynaložené na exekučné konania by mali byť v konečnom dôsledku uspokojené v rámci trov exekúcie. Práve navrhovaná právna úprava umožňuje dosiahnuť uspokojenie práv na nepeňažné plnenia prostredníctvom pomerne jednoduchého procesu uspokojenia náhradného plnenia (peňažného) spôsobmi vykonania exekúcie na peňažné plnenie, v rámci ktorého dôjde súčasne aj k uspokojeniu trov exekúcie, ktoré vznikli oprávnenému, t. j. predpokladá sa refundácia všetkých vynaložených nákladov oprávneného v rámci uspokojenia oprávneného. Okrem uvedeného navrhovaná právna úprava ráta s možnosťou využitia donucovacích opatrení, ktoré svojou povahou majú prispieť k úspešnému ukončeniu exekúcie.
Osobitne vo vzťahu k novým donucovacím opatreniam a vplyvom na podnikateľské prostredie je potrebné uviesť, že donucovacie opatrenia môžu byť v exekučných konaniach použité aj voči podnikateľským subjektom (ako povinnému v exekučnom konaní prípadne ako subjektu, ktorý neposkytuje súčinnosť, nepodá vyhlásenie o majetku, t. j. vždy ide o subjekt, ktorý neplní svoje povinnosti a svojím konaním v zásade „znemožňuje“ úspešné ukončenie exekučného konania). Ide o peňažnú pokutu, zadržanie vodičského preukazu, zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla a použitie technických prostriedkov brániacich užívaniu veci. Tieto donucovacie opatrenia môžu byť uložené podnikateľským subjektom v prípadoch, kedy to Exekučný poriadok predpokladá, t. j. predovšetkým v prípade, ak je povinným subjektom v rámci exekúcie vedenej na uspokojenie nepeňažného plnenia podnikateľský subjekt. Donucovacie opatrenie však môže byť uložené aj v prípade, ak je povinným podnikateľský subjekt a neposkytne exekútorovi súčinnosť 40), prípadne vyhlásenie o majetku 41). V týchto prípadoch však môže byť uložené donucovacie opatrenie len vo forme peňažnej pokuty. V ostatných prípadoch je maximálna horná hranica výšky peňažnej pokuty.
V súvislosti s vyššie uvedeným nemožno opomenúť, že povinnosť poskytnúť súčinnosť 40) a povinnosť podať vyhlásenie o majetku povinného 41) rovnako ako povinný aj štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu povinného, prokurista povinného, odborný zástupca zodpovedný za podnikanie povinného, likvidátor povinného, nútený správca povinného a zákonný zástupca povinného; ak je povinným právnická osoba bez štatutárneho orgánu, povinnosť poskytnúť súčinnosť exekútorovi rovnako ako povinný aj osoba, ktorá vykonávala funkciu štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu naposledy (ďalej len „štatutárny orgán“). V tomto prípade sa navrhuje úprava, ktorá umožňuje uložiť donucovacie opatrenie v podobe peňažnej pokuty aj štatutárnemu orgánu (rovnako ako doposiaľ poriadková pokuta), ak neplní zákonné povinnosti, pričom návrh zákona upravuje aj jej maximálnu výšku. V tejto súvislosti tiež nemožno opomenúť, že súd je oprávnený na návrh exekútora uložiť peňažnú pokutu a súčasne rozhodnúť o vylúčení podľa § 13a Obchodného zákonníka.
Všetky vyššie uvedené skutočnosti môžu viesť k záveru, že návrh zákona negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, avšak tento záver nie je správny. V prvom rade je potrebné zdôrazniť, že navrhovaná právna úprava „sankcionuje“ tie podnikateľské subjekty, ktoré neplnia svoje povinnosti (či vyplývajúce z exekučného titulu alebo zo zákona), čím v zásade tieto subjekty vlastným konaním znemožňujú alebo iným spôsobom komplikujú a sťažujú výkon iných činností, vrátane podnikateľských činností iných subjektov, a súčasne negatívne vplývajú na výkon verejnej moci. V tejto súvislosti preto zastávame názor, že navrhovaná právna úprava výlučne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nakoľko docieliť uspokojenie plnení priznaných exekučným titulom a zefektívniť a urýchliť exekučné konanie.
12
Opätovne zdôrazňujeme, že kvantifikovať pozitívne vplyvy právnej úpravy nie je možné, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
Práve vzhľadom na uvedené máme za to, že kalkulačka nákladov v tomto prípade nie je smerodajnou pre určenie prevažujúceho vplyvu návrhu zákona, nakoľko podľa nášho názoru tento návrh zákona výrazne pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, a to aj napriek úpravám regulácií, ktoré však nevyhnutné pre zabezpečenie efektívnosti a transparentnosti vedenia exekučného konania, nakoľko návrh zákona zabezpečí flexibilnosť, zrýchlenie a transparentnosť vedenia exekučného konania, čím v konečnom dôsledku dôjde k uspokojeniu oprávnených skôr a vo väčšom rozsahu, resp. v plnom rozsahu, nakoľko minimálne spôsob realizácie donucovacích opatrení je zárukou plnenia povinností v rámci vedeného exekučného konania.
13
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rovnosť žien a mužov a vplyvy na zamestnanosť
(Ak v niektorej z hodnotených oblastí sociálnych vplyvov (bodov 4.1 4.4) nebol identifikovaný vplyv, uveďte v príslušnom riadku analýzy poznámku „Bez vplyvu.“.)
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
(V prípade vyššieho počtu hodnotených opatrení doplňte podľa potreby do tabuľky pred bod 4.2 ďalšie sekcie - 4.1.1 Pozitívny vplyv/4.1.2 Negatívny vplyv).
a)
4.1.1 Pozitívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Predkladaný návrh zákona zakladá pozitívny vplyv a predpokladá sa zvýšenie príjmov v domácnostiach, v ktorým je aspoň jeden člen domácnosti oprávneným v exekučnom konaní a to v prípade, ak sa
a) prostredníctvom donucovacieho opatrenia zabezpečí efektívnejšie a rýchlejšie exekučné konanie a vymoženie jeho pohľadávky na výživnom alebo jeho nepeňažnej pohľadávky;
b) v exekúcii na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie uspokojí jeho právo prostredníctvom náhradného plnenia, prípadne spôsobom určeným na uspokojenie práv na peňažné plnenie, prípadne v skoršom časovom horizonte;
c) uspokojí peňažný nárok prostredníctvom splátkového kalendára
d) vymáha neodkladné opatrenie, nakoľko sa v tomto prípade odkladný účinok neuplatní.
Predkladaný návrh zákona zakladá pozitívny vplyv a predpokladá sa zvýšenie príjmov v domácnostiach, v ktorým je aspoň jeden člen domácnosti povinným v exekučnom konaní a to v prípade, ak sa dohodne na splátkovom kalendári, v dôsledku čoho sa mu môžu znížiť výdavky, ak bude môcť plnenie v exekučnom konaní splácať prostredníctvom splátok v splátkovom kalendári po dobu až 18 mesiacov pre fyzické osoby.
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Všetky fyzické osoby v postavení oprávnených alebo povinných v exekučnom konaní.
d)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Nemožno kvantifikovať.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Predpokladaný rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností alebo skupiny jednotlivcov nie je možné kvantifikovať, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
14
Ako príklad možno uviesť exekúciu na vymoženie výživného napr. vo výške 120 eur mesačne, v rámci ktorej exekútor prostredníctvom uloženého donucovacieho opatrenia (napr. v podobe zadržania vodičského preukazu) povinnému zabezpečí riadne plnenie vyživovacej povinnosti v prospech oprávneného. Okrem uvedeného možno ďalej uviesť príklad exekúcie na odobratie veci (napr. motorového vozidla v hodnote napr. 2 500 eur), v rámci ktorej sa účastníci exekučného konania dohodnú (písomne) na náhradnom plnení napr. peňažnom alebo na odovzdaní iného porovnateľného motorového vozidla v rovnakej hodnote a pod.
Ďalej možno uviesť príklad exekúcie na vykonanie neodkladného opatrenia, napr. na úhradu výživného, pričom v rámci exekúcie boli podané námietky, ktoré majú podľa aktuálnej právnej úpravy odkladný účinok. Podľa novej právnej úpravy však podané námietky odkladný účinok nemajú a neodkladné opatrenie sa vykoná bez ohľadu na podané námietky, t. j. vykoná sa o niekoľko desiatok dní, príp. niekoľko týždňov skôr, čím dôjde aj k skoršiemu plneniu napr. uvedenej vyživovacej povinnosti.
g)
4.1.1.1 Z toho pozitívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte pozitívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. znižovanie miery rizika chudoby, priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh zákona môže mať pozitívne vplyvy na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a môže zvýšiť príjem domácností v tomto prípade, ak aspoň jeden člen domácnosti oprávneným v exekučnom konaní a to v prípade, ak sa
a) prostredníctvom donucovacieho opatrenia zabezpečí efektívnejšie a rýchlejšie exekučné konanie a vymoženie jeho pohľadávky;
b) v exekúcii na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie uspokojí jeho právo prostredníctvom náhradného plnenia, prípadne spôsobom určeným na uspokojenie práv na peňažné plnenie, prípadne v skoršom časovom horizonte;
c) uspokojí peňažný nárok prostredníctvom splátkového kalendára
d) vymáha neodkladné opatrenie, nakoľko sa v tomto prípade odkladný účinok neuplatní.
To platí aj v prípade, ak je aspoň jeden člen domácnosti povinným v exekučnom konaní, a ak sa dohodne na splátkovom kalendári, v dôsledku čoho sa mu môžu znížiť výdavky, ak bude môcť plnenie v exekučnom konaní splácať prostredníctvom splátok v splátkovom kalendári po dobu 18 mesiacov pre fyzické osoby.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Všetky fyzické osoby v postavení oprávnených alebo povinných v exekučnom konaní.
j)
Kvantifikujte rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
k)
-priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Nemožno kvantifikovať.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Predpokladaný rast príjmov alebo pokles výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností alebo skupiny jednotlivcov nie je možné kvantifikovať, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie
15
závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
Ako príklad možno uviesť exekúciu na vymoženie výživného napr. vo výške 120 eur mesačne, v rámci ktorej exekútor prostredníctvom uloženého donucovacieho opatrenia (napr. v podobe zadržania vodičského preukazu) povinnému zabezpečí riadne plnenie vyživovacej povinnosti v prospech oprávneného. Okrem uvedeného možno ďalej uviesť príklad exekúcie na odobratie veci (napr. motorového vozidla v hodnote napr. 2 500 eur), v rámci ktorej sa účastníci exekučného konania dohodnú (písomne) na náhradnom plnení napr. peňažnom alebo na odovzdaní iného porovnateľného motorového vozidla v rovnakej hodnote a pod.
Ďalej možno uviesť príklad exekúcie na vykonanie neodkladného opatrenia, napr. na úhradu výživného, pričom v rámci exekúcie boli podané námietky, ktoré majú podľa aktuálnej právnej úpravy odkladný účinok. Podľa novej právnej úpravy však podané námietky odkladný účinok nemajú a neodkladné opatrenie sa vykoná bez ohľadu na podané námietky, t. j. vykoná sa o niekoľko desiatok dní, príp. niekoľko týždňov skôr, čím dôjde aj k skoršiemu plneniu napr. uvedenej vyživovacej povinnosti.
a)
4.1.2 Negatívny vplyv
b)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Predkladaný návrh zákona zakladá negatívny vplyv a predpokladá sa zvýšenie výdavkov, ak bolo členovi domácnosti uložené donucovacie opatrenie vo forme peňažnej pokuty z dôvodu neplnenia zákonnej povinnosti alebo povinnosti uloženej súdom alebo exekútorom v exekučnom konaní.
Predkladaný návrh zákona zakladá negatívny vplyv a predpokladá sa zvýšenie výdavkov v domácnostiach, v ktorým je aspoň jeden člen domácnosti povinným v exekučnom konaní, a to v prípade, ak
a) mu bolo uložené donucovacie opatrenie vo forme peňažnej pokuty;
b) sa voči nemu bude vymáhať náhradné peňažné plnenie za plnenie nepeňažné, t. j. v exekúcii na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie sa bude vymáhať náhradné plnenie, prípadne spôsobom určeným na uspokojenie práv na peňažné plnenie, prípadne v skoršom časovom horizonte;
c) sa dohodne na uzatvorení splátkového kalendára, pričom v tomto prípade môže právna úprava negatívne vplývať na zvyšovanie výdavkov domácností.
Predkladaný návrh zákona tiež môže čiastočne založiť negatívny vplyv pre tie domácnosti, v ktorých je člen domácnosti oprávnený v exekučnom konaní a povinnému je umožnené bez jeho súhlasu plniť prostredníctvom splátkového kalendára, čím môže dôjsť k zníženiu príjmov týchto domácností.
Predkladaný návrh zákona zakladá na negatívny vplyv na domácnosti a predpokladá sa zvýšenie výdavkov v domácnostiach, v ktorým je aspoň jeden člen domácnosti oprávneným v exekučnom konaní, a to v prípade, ak ide o exekúciu na peňažné plnenie, v prípade ktorej si exekútor môže požadovať preddavok na nevyhnutné výdavky spojené s vedením exekúcie predajom hnuteľných vecí, predajom cenných papierov, predajom nehnuteľnosti a predajom podniku.
Predkladaný návrh zákona ďalej zakladá negatívny vplyv na poberateľov dávok zo systému doplnkového dôchodkového sporenia (okrem poberateľov doplnkového výsluhového dôchodku) povinných v exekúcii, a to v rozsahu časti vyplácanej dávky vo výške, ktorá je tvorená z príspevkov zamestnávateľa. Poberateľov doplnkového výsluhového dôchodku, ktorý ako dávka podlieha určeniu základnej sumy, ktorá sa nesmie zraziť povinnému (podľa nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 268/2006 Z. z. o rozsahu zrážok zo mzdy pri výkone rozhodnutia), predložený návrh negatívne ovplyvňuje v rozsahu rozdielu medzi sumou
16
zodpovedajúcou časti tejto dávky vo výške, ktorá je tvorená z príspevkov zamestnávateľa a základnou sumou, ktorá sa nesmie zraziť.
c)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Všetky fyzické osoby v postavení oprávnených alebo povinných v exekučnom konaní, vrátane osôb, ktoré mali konkrétnu povinnosť v exekučnom konaní a bolo im uložené donucovacie opatrenie.
d)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
e)
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Nemožno kvantifikovať.
f)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Predpokladaný pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností alebo skupiny jednotlivcov nie je možné kvantifikovať, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
Ako príklad možno uviesť exekúciu na vypratanie nehnuteľnosti, kedy povinnému je uložené donucovacie opatrenie v podobe peňažnej pokuty, teda povinný okrem povinnosti vypratať nehnuteľnosť bude povinný aj zaplatiť peňažnú pokutu (závisí od správania sa povinného, v akej výške, či vo výške uloženej peňažnej pokuty, alebo v nižšej, v závislosti od plnenia vynucovanej povinnosti).
Zvýšenie výdavkov v domácnostiach, v ktorým je aspoň jeden člen domácnosti povinným v exekučnom konaní možno predpokladať aj v prípade napr. exekúcie vedenej na odobratie veci (napr. nábytok, motorové vozidlo, elektronika a pod.) v rámci ktorej sa účastníci exekučného konania písomne dohodnú na náhradnom plnení v peniazoch a pod.
Ďalej možno uviesť napr. exekúciu predajom hnuteľných vecí, v rámci ktorej exekútor bude požadovať od oprávneného úhradu preddavku napr. vo výške 200 eur, avšak v prípade úspešného predaja hnuteľných vecí budú tieto prostriedky oprávnenému vrátené.
g)
4.1.2.1 Z toho negatívny vplyv na skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia
(V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte negatívny vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. zvyšovanie miery rizika chudoby, priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine)
h)
Popíšte opatrenie a jeho vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Nie je možné určiť, ktoré z opatrení uvedených v bode 4.1.2 b) a ich vplyvy na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov, sa v akej miere dotýkajú skupín v riziku chudoby či sociálneho vylúčenia. Všetky vyššie uvedené opatrenia sa môžu dotknúť aj skupín osôb v riziku chudoby či sociálneho vylúčenia.
i)
Špecifikujte ovplyvnené skupiny:
Ovplyvnená skupina č. 1
Všetky fyzické osoby v postavení oprávnených alebo povinných v exekučnom konaní, vrátane osôb, ktoré mali konkrétnu povinnosť v exekučnom konaní a bolo im uložené donucovacie opatrenie.
17
j)
Kvantifikujte pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným návrhom.
-priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Ovplyvnená skupina č. 1
Nemožno kvantifikovať.
k)
Ovplyvnená skupina č. 3
Nemožno kvantifikovať.
Ovplyvnená skupina č. 2
Nemožno kvantifikovať.
l)
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
Predpokladaný pokles príjmov alebo rast výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností alebo skupiny jednotlivcov nie je možné kvantifikovať, nakoľko neexistujú relevantné údaje, na základe ktorých by bolo možné takúto kvantifikáciu vykonať, a tieto údaje nie je možné ani získať z existujúcich informačných systémov, a to vzhľadom na rôznorodosť právnych vzťahov a vedených exekúcií (nie je možné predpokladať spôsob vedenia exekúcie), právnych inštitútov (je výlučne na vôli exekútora, prípadne oprávneného alebo povinného, akým spôsobom sa v exekúcii bude pokračovať, či sa využijú donucovacie opatrenia, písomná dohoda medzi účastníkmi exekučného konania o náhradnom plnení, či sa vymôže náhradné plnenie, či oprávnený je ochotný uhradiť preddavok na náklady exekučného konania, atď.) a vzhľadom na rozmanitosť a flexibilitu procesov v exekučnom konaní (nie je objektívne možné predpokladať postup v exekučnom konaní a ani rozhodnutie oprávneného o tom, aké úkony a inštitúty využije), pričom spôsob výkonu konkrétnej exekúcie závisí od rôznorodých faktorov, ktoré nie je možné predpokladať, nakoľko vývoj a postupy s výlučne závislé od správania sa účastníkov v konkrétnych exekučných konaniach, od správania sa tretích osôb, ako aj od zvolených postupov exekútora, a súčasne od vôle a možností povinného spolupracovať v exekučnom konaní a plniť si svoje povinnosti.
18
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Popíšte hodnotené opatrenie, špecifikujte ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
a)
Rozumie sa najmä na prístup k:
-sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
-kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
-pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
-zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
-zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
-k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
-bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
-doprave,
-ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
-spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
-informáciám,
-k iným právam (napr. politickým).
Návrh zákona môže mať vplyv v uvedenej oblasti, a to najmä pozitívny. Návrh zákona predpokladá použitie rôznych právnych nástrojov, prostredníctvom ktorých sa môže nielen zrýchliť a zefektívniť exekučného konanie, ale predpokladá sa aj jeho úspešné ukončenie v podobe vymoženia nároku v celku alebo minimálne čiastočne. V prvom rade návrh zákona rozširuje použitie inštitútu splátkového kalendára, teda rozširuje sa prístup k tejto službe vo vzťahu k väčšiemu počtu povinných, v dôsledku čoho možno hovoriť o pozitívnom vplyve na prístup povinných k tejto službe.
Následne návrh zákona v rámci navrhovanej úpravy uspokojenia práv na nepeňažné plnenia umožňuje použitie rôznych právnych nástrojov smerujúcich k uspokojeniu vymáhanej pohľadávky. Ide najmä o právnu úpravu náhradného plnenia (napr. v podobe písomnej dohody o zaplatení peňažnej sumy namiesto poskytnutia bytovej náhrady alebo náhradného ubytovania, kedy je výslovne na dobrovoľnosti účastníkov konania, akým spôsobom túto otázku vyriešia; to platí aj v prípade napr. náhradného plnenia v prípade exekúcie na odobratie veci v podobe písomnej dohody o úhrade peňažnej sumy alebo poskytnutí inej veci namiesto odobratia veci, kedy pohľadávka oprávneného môže byť uspokojená náhradným spôsobom, s ktorým samozrejme súhlasí oprávnený, ako aj povinný, prípadne náhradného plnenia v prípade odstránenia stavby alebo odstránenia vád veci, prípadne uskutočnenia inej činnosti, ktorú môže okrem povinného vykonať iná osoba). Návrh zákona ďalej predpokladá skrátenie a zefektívnenie vymoženia neodkladného opatrenia, v rámci ktorého sa v prípade podania námietok v zákonnej lehote neuplatní odkladný účinok, a teda navrhovaná právna úprava zabezpečí ochranu práv oprávneného, ktoré vymedzené v uloženom neodkladnom opatrení. Návrh zákona ďalej zavádza inštitút tzv. osvedčenia o neplnení nepeňažnej povinnosti, ktorým umožňuje efektívnejšie vedenie exekučného konania a tým uspokojenie nárokov oprávneného. Všetky uvedené inštitúty smerujú k uspokojeniu nárokov oprávneného a teda majú pozitívny vplyv na prístup k ochrane práv oprávneného v exekučnom konaní, a rovnako k ochrane práv vyplývajúcich z exekučného titulu.
Čiastočne negatívny vplyv na prístup k právam oprávneného môže zakladať právna úprava preddavkov na nevyhnutné výdavky spojené s vedením exekúcie predajom hnuteľných vecí, predajom cenných papierov, predajom nehnuteľnosti a predajom podniku, avšak táto právna úprava je odôvodnená potrebou ochrany záujmov štátu v tom smere, že v mnohých prípadoch náklady vedenia týchto spôsobov exekúcie prevyšujú vymožené plnenie. Návrh právnej úpravy zabrániť zbytočným exekúciám, ktoré nevedú k uspokojeniu pohľadávky oprávneného, resp. k vymoženiu aspoň takého plnenia, ktoré by pokrylo minimálne náklady vedenia takejto exekúcie, t. j. zabrániť neefektívnemu a nehospodárnemu vedeniu konkrétneho spôsobu exekúcie.
b)
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
19
c)
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
-domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
-nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
-deti (0 – 17),
-mladí ľudia (18 – 25 rokov),
-starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
-ľudia so zdravotným postihnutím,
-marginalizované rómske komunity
-domácnosti s 3 a viac deťmi,
-jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
-príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
-iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy aj v prípade zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia rovnako, ako je opísané v písmene a), ak oprávneným je osoba patriaca to tejto skupiny obyvateľov.
20
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rovnosť žien a mužov.
a)
4.3.1 Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku, sexuálnej orientácie alebo iného statusu? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Ak áno, ktoré skupiny sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
b)
Predkladaný návrh zákona dôsledne rešpektuje rovnosť príležitostí, povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia, veku a sexuálnej orientácie alebo iného statusu a zákaz diskriminácie.
c)
4.3.2 Môže návrh viesť k zväčšovaniu nerovností medzi ženami a mužmi? Podporuje návrh rovnosť príležitostí? Má návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Popíšte vplyvy.
d)
Popíšte riziká návrhu, ktoré môžu viesť k zväčšovaniu nerovností:
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
e)
Popíšte pozitívne vplyvy návrhu na dosahovanie rovnosti žien a mužov, rovnosti príležitostí žien a mužov, prípadne vplyvy na ženy a mužov, ak sú odlišné:
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
f)
návrh významné vplyvy na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva? Ak áno, aké? Akým spôsobom? Zraniteľnou skupinou obyvateľstva sa rozumejú najmä ženy ohrozené viacnásobnou diskrimináciou, tehotné matky, seniorky, ženy patriace do marginalizovaných skupín obyvateľstva, migrantky, ženy a dievčatá so zdravotným postihnutím, obete násilia a pod.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
g)
Pri identifikovaní vplyvov na rovnosť žien a mužov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi ženami a mužmi, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rovnosti žien a mužov nespočíva len v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti ako aj rodinnom živote, ale taktiež v podpore rovnosti medzi nimi.
V ktorých oblastiach podpory rovnosti žien a mužov návrh odstraňuje prekážky a/alebo podporuje rovnosť žien a mužov? Medzi oblasti podpory rovnosti žien a mužov okrem iného patria:
-podpora slobodného výberu povolania a ekonomickej činnosti
-podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
-zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
-podpora rovnosti príležitostí pri participácii na rozhodovaní,
-boj proti domácemu násiliu, násiliu na ženách a obchodovaniu s ľuďmi,
-podpora vnímania osobnej starostlivosti o dieťa za rovnocennú s ekonomickou činnosťou a podpora neviditeľnej práce v domácnosti ako takej,
-rešpektovanie osobných preferencií pri výbere povolania a zosúlaďovania pracovného a rodinného života.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
21
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
a)
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
b)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
c)
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu
d)
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
e)
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
f)
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
g)
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
h)
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
i)
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
j)
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
k)
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
l)
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.
Návrh zákona nepredpokladá vplyv v tejto oblasti.
22
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
nie
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
B
isvs_171
Evidencia vozidiel
nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
áno
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
Exekučné a Zadržiavacie konanie
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
Úroveň elektronizácie je závislá od postupov a rozhodnutí exekútorov.
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
Konania sú riešené v zmysle osobitných zákonov - 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok)
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
V rámci exekučného poriadku
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
Údaje sú dostupné v zdrojovej agende a integračne medzi OVM
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom
Áno
Nie
Údaje sú dostupné v zdrojovej agende a integračne medzi OVM
23
súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
N/A
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
Dopĺňa sa evidencia vozidiel a vodičských oprávnení o vyznačenie zadržania predmetu evidencie v procese exekučného konania
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
Súdy, exekútori.
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
Integračné rozhrania
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Exekučné konanie v zmysle osobitných predpisov
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Áno
Nie
(Uveďte, aká nová evidencia údajov sa zriaďuje, resp. akú evidenciu údajov návrh upravuje a ktoré údaje z nej budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov. Ak sa neplánuje zaradenie žiadnych údajov, uveďte dôvod)
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Údaje sa do zoznamu referenčných údajov nezahrnú
24
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom:
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
391 000
0
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR – 0EK0B
391 000
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
391 000
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: Ministerstvo vnútra SR – 0EK0B
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
391 000
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Navýšenie záväzných ukazovateľov limitu výdavkov kapitoly Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.
25
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Návrh zákona mení a dopĺňa právnu úpravu výkonu exekúcie na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie a súčasne zavádza tzv. donucovacie opatrenia, ktorými majú byť peňažná pokuta, zadržanie vodičského preukazu, zadržanie osvedčenia o evidencii vozidla a použitie technických prostriedkov brániacich užívaniu veci. Tieto donucovacie opatrenia budú aplikovateľné nielen pri vynucovaní plnenia povinnosti súčinnosti (v tomto prípade však len donucovacie opatrenie v podobe peňažnej pokuty) a povinnosti uskutočniť vyhlásenie o majetku, ale aj v exekučných konaniach vedených na uspokojenie práv na nepeňažné plnenie, ako aj v exekúcii na vymoženie pohľadávky na výživnom (v súvislosti s čím súčasne dochádza k vypusteniu právnej úpravy exekúcie zadržaním vodičského preukazu). Okrem uvedeného sa navrhujú aj niektoré úpravy, ktoré majú za cieľ zefektívniť vedenie exekučného konania a posilniť postavenie oprávneného v exekučnom konaní.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Predmetný návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet kapitoly Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v súvislosti so zavedením elektronickej služby zavedenej na účel vyznačenia zadržania vodičského preukazu a jeho zrušenia v dôsledku uloženého alebo zrušeného donucovacieho opatrenia a v súvislosti so zavedením elektronickej služby na účely zasielania údajov o zadržaní alebo zrušení zadržania osvedčenia o evidencii vozidla.
Celkový negatívny dopad na rozpočet verejnej správy je vo výške 391 000 eur s DPH, z toho vo vzťahu k existujúcej evidencii vozidiel vo výške 165 000 eur s DPH, prácnosť úprav je predbežne stanovená v trvaní cca 2 mesiace, a vo vzťahu k dopravno-správnej evidencii vo výške 196 000 eur s DPH, prácnosť úprav je stanovená v trvaní cca 2,5 mesiaca. Vzhľadom na potenciálne zapojenie aj Finančnej správy SR do predmetných elektronických služieb v rámci daňových exekúcií z toho plynúce úpravy predbežne stanovené na 30 000 eur s DPH.
Príloha č. 2
26
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
27
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
391 000
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2 - 711
391 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
391 000
0
0
0
28
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2020
2021
2022
2023
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.