1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“), sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022.
V návrhu zákona sa zohľadňujú odporúčania schengenskej hodnotiacej komisie z hodnotenia Slovenskej republiky v roku 2019, týkajúce sa oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín z územia Slovenskej republiky. V rámci schengenského hodnotenia boli Slovenskej republike vytýkané konkrétne postupy aplikované v súčasnej praxi, ktorých zmenu považuje schengenská hodnotiaca komisia za nevyhnutnú, pričom povinne zaviazala Slovenskú republiku odstrániť vytýkané nedostatky. Na základe uvedeného sa najmä:
rozširuje sa definícia nežiaducich osôb,
nanovo sa upravuje začiatok plynutia lehoty zákazu vstupu, a to aj pre občanov Únie a ich rodinných príslušníkov,
dopĺňa sa možnosť vyhotoviť záznam v Schengenskom informačnom systéme aj o rodinnom príslušníkovi občana Únie,
upravujú ustanovenia o administratívnom vyhostení a zaistení.
V súlade s aplikačnou praxou sa najmä:
ustanovuje príslušnosť ministerstva vnútra na uznávanie cestovných dokladov iných štátov sveta,
ukladá povinnosť štátnym príslušníkom tretích krajín preukázať sa pri vycestovaní z územia Slovenskej republiky platným cestovným dokladom rovnako ako pri vstupe na naše územie; v opačnom prípade bude policajný útvar oprávnený vycestovanie zamietnuť,
navrhuje nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania,
umožní štátnemu príslušníkovi pri podaní žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania uhradiť do 10 dní nedoplatky a pohľadávky zo svojho podnikania, ak ich neuhradil dovtedy, inak sa žiadosť zamietne,
vzhľadom na vývoj pandemickej situácie upravujú prechodné ustanovenia súvisiace s ochorením Covid-19.
V čl. II. sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 zvyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 3 eurá), čím sa zníži administratívna záťaž policajných útvarov ako aj žiadateľov o vydanie dokladu. Taktiež sa zjednocuje forma výberu správnych poplatkov zastupiteľskými úradmi Slovenskej republiky v zahraničí s formou výberu správnych poplatkov na území Slovenskej republiky tak, aby mohli zastupiteľské úrady Slovenskej republiky v zahraničí vyberať správne poplatky aj platobnou kartou.
V čl. III sa zosúlaďuje zákon o službách zamestnanosti so zákonom o pobyte cudzincov.
2
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny aj negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana, nebude mať sociálne vplyvy, vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, životné prostredie a informatizáciu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES zo 16. decembra 2008 o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území (Ú. v. EÚ L 348, 24.12.2008)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: máj 2022
Ukončenie – jún 2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
29. 6. – 20. 7. 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
august 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Návrh novely zákona bolo potrebné vypracovať z nasledovných dôvodov.
V rámci hodnotenia Slovenskej republiky schengenskou hodnotiacou komisiou v roku 2019 boli identifikované konkrétne nedostatky v legislatíve Slovenskej republiky, ako aj v aplikačnej praxi, na základe čoho hodnotiaca komisia vypracovala konkrétne odporúčania na zmenu doterajšieho právneho stavu v oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín.
Ďalším dôvodom na novelizáciu zákona o pobyte cudzincov bola potreba zjednodušenia a zefektívnenia postupov a odstránenie nedostatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe v súvislosti s problematikou pobytov a návratov cudzincov zdržiavajúcich sa na území Slovenskej republiky.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
V predloženom návrhu zákona sa zohľadňujú odporúčania schengenskej hodnotiacej komisie z hodnotenia Slovenskej republiky v roku 2019, týkajúce sa oblasti návratov štátnych príslušníkov tretích krajín z územia Slovenskej republiky. V rámci hodnotenia boli Slovenskej republike vytýkané konkrétne postupy aplikované v súčasnej praxi, ktorých zmenu považuje schengenská hodnotiaca komisia za nevyhnutnú, pričom nás povinne zaviazala odstrániť vytýkané nedostatky.
V rámci znižovania administratívnej záťaže pre žiadateľov o udelenie pobytu návrh zákona upravuje podmienky a náležitosti potrebné k podaniu žiadosti o udelenie pobytu. S cieľom zefektívniť konanie sa jednoznačnejšie definujú niektoré procedurálne postupy policajného útvaru. Zároveň návrh zákona prináša ďalšie čiastkové úpravy a doplnenia, ktorých potreba vyplynula z aplikačnej praxe.
V čl. II. sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 týkajúcej sa vydávania dokladov o pobyte zvyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 3 €). Návrhom uvedeného postupu sa zníži administratívna záťaž a prispeje sa k odbúraniu byrokracie, pretože žiadatelia nebudú nútení opakovane navštevovať policajné útvary z dôvodu prevzatia si nového dokladu o pobyte.
4
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
1.Verejnosť: fyzické osoby (cudzinci), právnické osoby (podnikateľské subjekty, ktorých konateľom je cudzinec)
2.Verejná správa - Ministerstvo vnútra SR (príslušné policajné útvary)
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Neboli posudzované.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade neprijatia záverov schengenskej hodnotiacej komisie a nevykonania požadovaných legislatívnych zmien by sa Slovenská republika vystavila sporom a postihom zo strany orgánov EU, keďže závery schengenskej hodnotiacej komisie a navrhované opatrenia sú pre Slovenskú republiku záväzné.
V prípade neprijatia legislatívnych zmien v oblasti aplikačnej praxe nebude možné prispieť k zlepšeniu doterajších postupov, k odstráneniu nedostatkov, k zníženiu administratívnej záťaže a k odbúraniu byrokracie.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
V predkladanom návrhu zákona nedochádza k presahu národnej právnej úpravy nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Preskúmanie účelnosti navrhovaného zákona bude vykonávané po troch rokoch od nadobudnutia účinnosti zákona a na základe kritérií stanovených pri tvorbe návrhu právneho predpisu. Ide o kritéria ako: napr. počet zamietnutých žiadostí o udelenie pobytu na účel podnikania, počet administratívnych vyhostení, počet vydaných dokladov o pobyte, počet nežiaducich osôb a pod.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
5
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívny vplyv na štátny rozpočet. V rámci navrhovanej právnej úpravy sa zavádza doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa v každom jednom prípade, pričom v doterajšej praxi išlo o doručenie dokladu o pobyte na adresu výlučne len na žiadosť cudzinca. Z uvedeného dôvodu sa hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte zvyšuje o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa, čiže na každý vydaný doklad ide o sumu plus 3 €. Táto úprava bude znamenať navýšenie sumy vybranej za správne poplatky.
V rámci zníženia administratívnej záťaže a urýchlenia komunikácie medzi policajným útvarom a cudzincom sa navrhuje možnosť elektronického zasielania oznámenia o udelení pobytu. Takáto právna úprava bude mať pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre cudzinca.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ministerstvo vnútra SR
Prezídium Policajného zboru
Úrad hraničnej a cudzineckej polície
JUDr. Branislav Červenka, PhD.
09610 50720
PhDr. Renáta Černá
09610 50721
renata.cerna@minv.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Informačné systémy Ministerstva vnútra SR.
Štatistické údaje získané z informačných systémov Ministerstva vnútra SR.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 116/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
STANOVISKO KOMISIE
(PREDBEŽNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE)
K MATERIÁLU
VLÁDNY NÁVRH ZÁKONA, KTORÝM SA MENÍ A DOPĹŇA ZÁKON Č. 404/2011 Z. Z. O POBYTE CUDZINCOV A O ZMENE A DOPLNENÍ NIEKTORÝCH ZÁKONOV V ZNENÍ NESKORŠÍCH PREDPISOV A KTORÝM SA MENIA A DOPĹŇAJÚ NIEKTORÉ ZÁKONY
6
I. Úvod: Ministerstvo spravodlivosti SR dňa 26. mája 2022 predložilo na PPK materiál Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Materiál predpokladá pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, negatívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy služieb verejnej správy pre občana.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi doplniť v časti 8. „Preskúmanie účelnosti“ kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Odôvodnenie: V zmysle Jednotnej metodiky je predkladateľ povinný v Doložke vybraných vplyvov v časti č. 8
nastaviť čas, po ktorom dôjde k preskúmaniu, ako aj kritériá, na základe ktorých sa prieskum zrealizuje. Cieľom prieskumu je overiť, či riešenie problému, ktoré bolo prijaté, plní svoj účel a či bol uvedený problém odstránený.
Pripomienky akceptované.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívneho a negatívneho vplyvu na podnikateľské prostredie v Doložke vybraných vplyvov v časti 9. „Vybrané vplyvy materiálu“ a vypracovanie samostatnej Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: V navrhovanom materiáli sa navrhuje nový dôvod zamietnutia žiadosti o udelenie prechodného
pobytu na účel podnikania a zároveň sa zvyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte. Navrhovaná právna úprava pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie v podobe poskytnutia štátnemu príslušníkovi tretej krajiny 10 dní na úhradu nedoplatkov, od podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania. Zároveň dochádza k zrušeniu povinnosti predloženia dvoch fotografií a elektronizácií určitých procesov, vďaka ktorým žiadatelia nebudú nútení opakovane navštevovať policajné útvary z dôvodu prevzatia si nového dokladu o pobyte. Tieto vplyvy bude potrebné uviesť v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Pripomienky akceptované.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
Komisia navrhuje sumu navrhovaných poplatkov vo vlastnom materiáli v predmetnej úprave Položky 24 ustanoviť tak, aby tieto neboli ustanovené s eurocentami, ale ako celé číslo. V prípade, že uvedené ovplyvňuje príjmy kvantifikované v analýze vplyvov, je potrebné zohľadnenie tejto skutočnosti aj v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.
Odôvodnenie: V prípade návrhu podaného elektronickými prostriedkami alebo prostredníctvom IOM je nárok
na zníženie poplatku o 50% najviac o 70 eur. Suma poplatku vyjadrená aj v eurocentoch sa pri elektronickom podaní zníži a zaokrúhli na celé euro nadol. V prípade zavedenia sumy poplatku vyjadrenej v celej sume, sa znížením o 50% pri elektronickom podaní výsledná suma nezaokrúhli, zostane 0,50 eura (de facto ako je to požadované a navrhované).
Pripomienky neakceptované.
Odôvodnenie: Podľa čl. 25 ods. 2 Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2004/38/ES o práve občanov Únie
a ich rodinných príslušníkov voľne sa pohybovať a zdržiavať sa v rámci územia členských štátov výška poplatkov za vydanie dokladu pre cudzincov nesmie presiahnuť výšku pre vydávanie podobných dokladov pre vlastných občanov.
Podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov sa analýza vplyvov vypracováva na aktuálny rozpočtový rok a tri nasledujúce rozpočtové roky. Predložená analýza je vypracovaná na roky 2023 2026. Uvedené Komisia žiada upraviť.
V tabuľke č. 1 kvantifikované príjmy v sume 19 200 eur ročne. Sumu je potrebné uviesť aj v riadku „Príjmy verejnej správy celkom“.
7
Pripomienky akceptované.
K sociálnym vplyvom
Sociálne vplyvy predloženého návrhu zákona považuje Komisia za potrebné identifikovať v bode 9 doložky vybraných vplyvov ako žiadne sociálne vplyvy a vypustiť predloženú analýzu sociálnych vplyvov. Zároveň Komisia odporúča doplniť do všeobecnej časti dôvodovej správy informáciu aj o sociálnych vplyvoch predloženého návrhu zákona.
Odôvodnenie: V súlade s metodickým postupom pre analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre
občana identifikovaný negatívny sociálny vplyv, týkajúci sa zvýšenia hodnoty správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 3 eurá), byť hodnotený v analýze vplyvov na služby verejnej správy pre občana ako negatívny vplyv služieb verejnej správy na občana, ktorý má byť takto identifikovaný aj v bode 9 doložky vybraných vplyvov.
Pripomienky akceptované.
K vplyvom na služby verejnej správy pre občana
Keďže v predkladanom materiáli je uvedené, že v čl. II. sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 týkajúcej sa vydávania dokladov o pobyte zvyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 3 €), Komisia odporúča predkladateľovi v doložke vybraných vplyvov vyznačiť aj negatívny vplyv služieb verejnej správy na občana. Túto skutočnosť rovnako Komisia navrhuje doplniť aj do Analýzy vplyvov na služby verejnej správy pre občana.
Pripomienky akceptované.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 116/2022 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
8
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
19 200
19 200
19 200
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
19 200
19 200
19 200
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
19 200
19 200
19 200
9
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Súčasťou návrhu novely zákona o pobyte cudzincov je aj úprava sadzieb správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte a jeho doručenie na adresu cudzinca.
V čl. II. sa mení a dopĺňa zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, kde sa v položke 24 v časti týkajúcej sa vydávania dokladov o pobyte navyšuje hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa (plus 3 €). Táto právna úprava bude znamenať navýšenie sumy vybranej za správne poplatky.
Návrh novely zákona predpokladá pozitívne vplyvy na štátny rozpočet. V rámci navrhovanej právnej úpravy sa zavádza doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa v každom jednom prípade, pričom v doterajšej praxi išlo o doručenie dokladu na adresu výlučne len na žiadosť cudzinca.
Návrh novely zákona budú implementovať policajné útvary príslušné konať vo veci udelenia pobytu cudzincov – oddelenia cudzineckej polície Policajného zboru.
Služby sa budú poskytovať na území Slovenskej republiky.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
x zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2023
2024
2025
2026
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
10
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri výpočte navýšenia príjmov do štátneho rozpočtu v súvislosti s navrhovanou úpravou sadzieb správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte a jeho doručenie na adresu cudzinca, bol ako základ použitý počet dokladov o pobyte vydaných cudzincom v roku 2021, čo bolo spolu 71 759 ks.
Z uvedeného počtu bolo 65 366 ks dokladov o pobyte zaslaných na adresu cudzincom, čo bolo spojené so zaplatením správneho poplatku v hodnote 3 eurá / doklad (v roku 2021 išlo o nadštandardnú službu za príplatok). Zvyšné doklady o pobyte z celkového počtu v roku 2021 v množstve 6 393 ks si cudzinci prevzali priamo na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru bez zaplatenia správneho poplatku za doručenie na adresu (3 eurá/doklad).
Keďže návrh novely zákona o pobyte cudzincov zavádza automatické“ doručovanie každého vydaného dokladu o pobyte na adresu cudzinca, počíta sa so spoplatnením každého vydaného dokladu o pobyte o 3 eurá navyše. Pri približne rovnakých počtoch vydaných dokladov o pobyte z roku 2021 bude navýšenie príjmu do rozpočtu predstavovať sumu cca 19 200 €. Táto suma bola vyrátaná vynásobením počtu 6 393 ks dokladov (ktoré v roku 2021 neboli doručené na adresu) x 3 eurá (spoplatnenie služby doručenia na adresu).
6 393 ks x 3 eurá = 19 179 eur – výsledná suma bola zaokrúhlená na 19 200.
V aktuálnom rozpočtovom roku 2022 sa s vplyvom na rozpočet verejnej správy nepočíta, nakoľko účinnosť novely zákona sa predpokladá až od 1. januára 2023.
11
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
19 200
19 200
19 200
19 200
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
19 200
19 200
19 200
19 200
12
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2023
2024
2025
2026
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2023
2024
2025
2026
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ:
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len „Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
19 200
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
1 363
0
Spolu = A+B+C+D
20 563
0
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
0
0
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
20 563
0
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
15
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1.
Zvýšenie správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte
Zákon č. 145/1995 Z. z.
Položka 24 sadzobníka
SK
1.1.2023
Všetky kategórie podnikov
6 393
N
3
20 563
In
16
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Zvýšenie správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte
Zvýšenie poplatkov za vydanie dokladu o pobyte je o 3 €. Počet dotknutých subjektov je 6 393 (zdroj: štatistické údaje gestora - ÚHCP P PZ. Pri výpočte navýšenia príjmov do štátneho rozpočtu v súvislosti s navrhovanou úpravou sadzieb správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte a jeho doručenie na adresu cudzinca, bol ako základ použitý počet dokladov o pobyte vydaných cudzincom v roku 2021, čo bolo spolu 71 759 ks. Z uvedeného počtu bolo 65 366 ks dokladov o pobyte zaslaných na adresu cudzincom, čo bolo spojené so zaplatením správneho poplatku v hodnote 3 eurá / doklad (v roku 2021 išlo o nadštandardnú službu za príplatok). Zvyšné doklady o pobyte z celkového počtu v roku 2021 v množstve 6 393 ks si cudzinci prevzali priamo na oddeleniach cudzineckej polície Policajného zboru bez zaplatenia správneho poplatku za doručenie na adresu (3 eurá / doklad).
Celkové zvýšenie záťaže na podnikateľské prostredie je vo výške 19 089 €. Ide o priame finančné náklady - poplatky.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Predkladaný návrh zákona bol konzultovaný so zástupcami
sekcie konkurencieschopnosti
odborom zlepšovania podnikateľského prostredia Ministerstva hospodárstva Slovenskej
republiky a Asociácie priemyselných zväzov a Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej
Republiky.
Konzultácie sa na základe podnetov zástupcov uvedených subjektov sústredili na podrobné vysvetlenie a odôvodnenie navrhovaných zmien, najmä k:
-zavedeniu elektronickej forme komunikácie medzi Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky (policajnými útvarmi) v súvislosti s posudzovaním podnikateľských zámerov, ktoré predkladajú žiadatelia o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania,
-zmene systému udeľovania prechodného pobytu na účel zamestnania,
Konzultácie prebiehali písomnou komunikáciou v trvaní 2 dní.
Výsledkom konzultácií bolo:
- zavedenie elektronickej formy komunikácie medzi Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky a Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky (policajnými útvarmi),
- návrh riešenia k zmene systému zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín, najmä vo vzťahu k nedostatkovým profesiám.
17
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu? Nie
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Nie
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Nie
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)? Nie
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum? Nie
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie:
1.Navrhovaná právna úprava upravuje súčasný právny stav pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí žiadajú o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania. V prípadoch, kedy štátny príslušník tretej krajiny v momente podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania bude mať evidované nedoplatky a pohľadávky v intenciách § 34 ods. 5 zákona o pobyte cudzincov, navrhovaná právna úprava poskytne štátnemu príslušníkovi tretej krajiny 10 dní na úhradu nedoplatkov od momentu podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu. Navrhovanou právnou úpravou sa vychádza v ústrety tým štátnym príslušníkom tretích krajín, ktorí z určitých dôvodov nemali vedomosť o nedoplatkoch a pohľadávkach voči ich osobe, alebo tým, ktorí z objektívnych dôvodov ku dňu podania žiadosti nevedeli tieto nedoplatky a pohľadávky uhradiť. V prípade, ak štátni príslušníci tretích krajín tieto nedoplatky a pohľadávky uhradia do 10 dní od podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania, nebude táto skutočnosť dôvodom na zamietnutie žiadosti o obnovenie prechodného pobytu.
18
2.Navrhovaná právna úprava nadväzuje na odporúčania schengenskej komisie, aby zákazy vstupu systematicky sprevádzali rozhodnutia o návrate, ktoré neposkytujú lehotu na dobrovoľný odchod, v súlade s čl. 11 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území ruší povinnosť policajného útvaru určiť v rozhodnutí o administratívnom vyhostení lehotu na vycestovanie na základe žiadosti štátneho príslušníka tretej krajiny a súčasne sa ruší povinnosť policajného útvaru písomne poučiť štátneho príslušníka tretej krajiny o možnosti požiadať o určenie lehoty na vycestovanie ako aj o dôsledkoch nepožiadania o určenie tejto lehoty.
3.Navrhovaná právna úprava ruší povinnosť predloženia dvoch fotografií k žiadosti o pobyt a elektronizácii administratívnych procesov, vďaka ktorým žiadatelia o pobyt nebudú nútení opakovane navštevovať policajné útvary z dôvodu prevzatia nového dokladu o pobyte.
4.Navrhovaná právna úprava predpokladá navýšenie štátneho rozpočtu. V rámci navrhovanej právnej úpravy sa zavádza doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa v každom jednom prípade, pričom v doterajšej praxi išlo o doručenie dokladu o pobyte na adresu výlučne len na žiadosť cudzinca. Z uvedeného dôvodu sa hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte navyšuje o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa. Čiže na každý vydaný doklad ide o sumu plus 3 €.
Negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie:
1.Navrhovaná právna úprava navrhuje nový dôvod zamietnutia žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania.
2.Navrhovaná právna úprava zvyšuje hodnotu správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte. Čo sa týka negatívneho vplyvu v súvislosti so zvyšovaním hodnoty správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte o poplatok za doručenie dokladu o pobyte, nejde o poplatok uložený podnikateľskému subjektu, ale o poplatok uložený cudzincovi ako fyzickej osobe.
19
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Navrhovaná právna úprava:
1.Zavádza možnosť zasielania písomného oznámenia o udelení pobytu aj elektronickou formou, čo predstavuje zmenu doterajšej existujúcej služby, kedy sa takéto oznámenie zasielalo cudzincom výlučne len prostredníctvom poštového doručovateľa.
2.Znižuje sa administratívna záťaž pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí žiadajú o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia. V súlade s potrebami aplikačnej praxe budú môcť policajné útvary v konaní o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia akceptovať doklad potvrdzujúci účel pobytu starší ako 90 dní.
3.V súvislosti s digitalizáciou úkonov sa ruší povinnosť žiadateľa predložiť k žiadosti o udelenie pobytu dve fotografie.
Ide o pozitívne vplyvy na služby verejnej správy pre občana, ktorých prínosom je zníženie administratívnej záťaže a urýchlenie komunikácie medzi policajným útvarom a cudzincom.
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Zasielanie oznámenia o udelení pobytu aj elektronickou formou.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
§ 33 ods. 9, § 34 ods. 17 a § 48 ods. 3 zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
Policajný útvar príslušný konať vo veci udelenia pobytu cudzincov – oddelenia cudzineckej polície Policajného zboru
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
- urýchlenie komunikácie medzi policajným útvarom a cudzincom, ktorému bol udelený pobyt na území SR,
- zníženie administratívnej záťaže policajných útvarov konajúcich vo veci udelenia pobytu cudzincov.
Nepriamy vplyv (popíšte)
20
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
Zvýšenie priamych finančných nákladov
V súvislosti s návrhom na zavedenie doručenia dokladu o pobyte na adresu žiadateľa v každom jednom prípade, pričom v doterajšej praxi išlo o doručenie dokladu o pobyte na adresu výlučne len na žiadosť cudzinca, sa hodnota správneho poplatku za vydanie dokladu o pobyte zvyšuje o poplatok za doručenie dokladu o pobyte na adresu žiadateľa, čiže na každý vydaný doklad ide o sumu plus tri eurá.
Ide o negatívny vplyv na služby verejnej správy pre občana, nakoľko táto právna úprava bude znamenať navýšenie sumy vybranej za správne poplatky.
Zníženie nepriamych finančných nákladov
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
Elektronické zasielanie písomného oznámenia o udelení pobytu prispieva k urýchleniu komunikácie medzi policajným útvarom a cudzincom, ktorému bol udelený pobyt na území SR, čím sa znižuje čas vybavenia tejto požiadavky.
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
-cudzinci, ktorým príslušný policajný útvar udelí pobyt na území SR,
-v roku 2020 bolo udelených 47 133 pobytov a v roku 2021 bolo udelených 58 677 pobytov.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
21
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
Ministerstvo vnútra SR príslušné policajné útvary (oddelenia cudzineckej polície Policajného zboru)
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na oddelenia cudzineckej polície Policajného zboru, nakoľko sa zavádza zaslanie písomného oznámenia o udelení pobytu aj elektronickou formou, čo predstavuje zmenu doterajšej služby, kedy sa takéto oznámenie zasielalo cudzincom len prostredníctvom poštového doručovateľa.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon číslo 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve – Zmluva o fungovaní Európskej únie - čl. 67, čl. 77, čl. 79;
b) v sekundárnom práve
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1860 z 28. novembra 2018 o využívaní Schengenského informačného systému na účely návratu neoprávnene sa zdržiavajúcich štátnych príslušníkov tretích krajín (Ú. v. L 312, 7.12.2018) v platnom znení - gestor Ministerstvo vnútra SR;
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/1861 z 28. novembra 2018 o zriadení, prevádzke a využívaní Schengenského informačného systému (SIS v oblasti hraničných kontrol, o zmene Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda, a o zmene a zrušení nariadenia (ES) č. 1987/2006 (Ú. v. L 312, 7.12.2018) v platnom znení - gestor Ministerstvo vnútra SR;
22
- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES zo 16. decembra 2008 o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území (Ú. v. L 348, 24.12.2008) - gestor: Ministerstvo vnútra SR, spolugestori: Ministerstvo spravodlivosti SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo zdravotníctva SR;
- rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1105/2011/EÚ z 25. októbra 2011 o zozname cestovných dokladov, ktoré oprávňujú držiteľa na prekročenie vonkajších hraníc a do ktorých možno vyznačiť vízum, a o vytvorení mechanizmu na vytváranie tohto zoznamu (Ú. v. L 287, 4.11.2011) gestori: Ministerstvo vnútra SR. Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR;
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie napr. v rozsudkoch Súdneho dvora Európskej únie C-297/12 (ECLI:EU:C:2013:569), C-225/16 (ECLI:EU:C:2017:590), C-806/18 (ECLI:EU:C:2020:724) a pod.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebratie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení lehota na prebratie smernice 2008/115/ES bola do 24. decembra 2010 s výnimkou čl. 13 ods. 4, pri ktorom bola do 24. decembra 2011;
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie – konanie nebolo začaté;
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebraté, spolu s uvedením rozsahu ich prebratia, príp. potreby prijatia ďalších úprav smernica 2008/115/ES bola prebratá do zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 327/2005 Z. z. o poskytovaní právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi a o zmene a doplnení zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov, zákona č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov, zákone č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov,
zákona č. 480/2002 Z. z. o azyle a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
zákone č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov, zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne.
23
B. Osobitná časť
K článku I (zákon o pobyte cudzincov)
K bodom 1, 2, 30, 33 35, 40 a 41 2 ods. 8, odkaz 11, § 82 ods. 9, § 83 ods. 3 písm. g) až i), § 87 ods. 3 prvá a druhá veta, § 87 ods. 12 a 13)
Navrhovaná úprava nadväzuje na článok 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2018/1860 o zriadení, prevádzke a využívaní Schengenského informačného systému (SIS) v oblasti hraničných kontrol, o zmene Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda, a o zmene a zrušení nariadenia (ES) č. 1987/2006. Nariadenie zavádza povinnosťpre členské štáty zasielať do Schengenského informačného systému (SIS) údaje o zrealizovaných návratoch. Z tohto dôvodu je potrebné zaviesť takúto evidenciu na národnej úrovni a rozšíriť rozsah definície nežiaducej osoby o ďalšiu kategóriu osôb vyplývajúcu z tohto nariadenia.
Zároveň je potrebné v súvislosti s predmetným nariadením upraviť začiatok plynutia lehoty zákazu vstupu. Dopĺňa sa možnosť plynutia začiatku lehoty zákazu vstupu momentom vykonania rozhodnutia o zákaze vstupu na vonkajšej hranici, a v prípade vycestovania cez vonkajšiu hranicu schengenského priestoru bude začiatok lehoty zákazu vstupu spojený s vycestovaním cez vonkajšiu hranicu, ktoréhokoľvek členského štátu smerom do tretej krajiny.
Navrhovanou zmenou § 83 ods. 3 sa rozširuje okruh dôvodov na vyradenie štátneho príslušníka tretej krajiny z evidencie nežiaducich osôb. Vzhľadom na skutočnosť, že záznam v schengenskom informačnom systéme zostáva v platnosti dovtedy, kým štátny príslušník tretej krajiny, ktorý bol administratívne vyhostený, neopustí územie členských štátov, bolo potrebné zadefinovať nový dôvod na vyradenie štátneho príslušníka tretej krajiny aj z národnej evidencie nežiaducich osôb.
Zároveň sa do § 87 navrhuje doplniť obdobné ustanovenie v súvislosti so začiatkom plynutia lehoty zákazu vstupu pre občanov Únie a ich rodinných príslušníkov.
Navrhovaná úprava § 87 ods. 3 nadväzuje na článok 26 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2018/1861 o zriadení, prevádzke a využívaní Schengenského informačného systému (SIS) v oblasti hraničných kontrol, o zmene Dohovoru, ktorým sa vykonáva Schengenská dohoda, a o zmene a zrušení nariadenia (ES) č. 1987/2006. V súlade s predmetným nariadením môžu členské štáty vyhotoviť o rodinnom príslušníkovi občana Únie záznam aj v schengenskom informačnom systéme. Z tohto dôvodu sa rozširuje rozsah vkladania zápisov do Schengenského informačného systému (SIS).
K bodu 3 (§ 5 ods. 3)
Navrhovaná úprava nadväzuje na čl. 4 rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady č. 1105/2011/EÚ o zozname cestovných dokladov, ktoré oprávňujú držiteľa na prekročenie vonkajších hraníc a do ktorých možno vyznačiť vízum, a o vytvorení mechanizmu na vytváranie tohto zoznamu.
Hlavným cieľom takéhoto zoznamu je zabezpečiť, aby orgány členských štátov zaoberajúce sa vybavovaním žiadostí o udelenie víza a kontrolou hraníc mali k dispozícii presné informácie o cestovných dokladoch predkladaných štátnymi príslušníkmi tretích krajín. Takéto informácie na jednej strane umožňujú orgánom hraničnej kontroly overiť, či bol určitý cestovný doklad uznaný na prekračovanie vonkajších hraníc podľa Kódexu schengenských hraníc a na strane druhej umožňujú konzulárnym pracovníkom overiť, či členské štáty uznávajú určitý cestovný doklad na účely vlepenia vízovej nálepky. Členské štáty majú oznámiť svoje stanovisko v súvislosti so všetkými cestovnými dokladmi a majú sa usilovať harmonizovať svoje stanoviská v súvislosti s rôznymi druhmi cestovných dokladov.
24
V Slovenskej republike nie je do súčasnosti v právnych predpisoch jednoznačne stanovené, ktorý ústredný orgán štátnej správy je príslušný na uznanie cestovných dokladov iných štátov sveta. Doplnením zákona o takéto ustanovenie sa jednoznačne špecifikuje, že takýmto orgánom je v Slovenskej republike ministerstvo vnútra.
K bodu 4 (§ 6 ods. 5 a 6)
Pravidlá, ktorými sa spravuje hraničná kontrola osôb, ktoré prekračujú vonkajšie hranice členských štátov Únie, upravené nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/399, ktorým sa ustanovuje kódex Únie o pravidlách upravujúcich pohyb osôb cez hranice (Kódex schengenských hraníc) v platnom znení.
Kódex schengenských hraníc v § 6 ods. 1 upravuje podmienky pre vstup štátnych príslušníkov tretej krajiny na územie členských štátov, pričom jednou z týchto podmienok je, aby štátni príslušníci tretej krajiny mali platný cestovný doklad, ktorý jeho držiteľa oprávňuje prekročiť vonkajšiu hranicu.
Pokiaľ však ide o výstup štátnych príslušníkov tretej krajiny z územia členských štátov, Kódex schengenských hraníc tu nestanovuje žiadne podmienky, no na druhej strane v čl. 8 ods. 3 upravuje spôsob dôkladnej kontroly, ktorej povinní podrobiť sa štátni príslušníci tretej krajiny na vstupe aj výstupe. Obligatórnym prvkom dôkladnej kontroly na výstupe je aj overenie pravosti a platnosti cestovného dokladu na prekročenie hranice, a to aj nahliadnutím do príslušných databáz.
Cieľom návrhu je uložiť štátnym príslušníkom tretej krajiny povinnosť mať aj pri vycestovaní z územia Slovenskej republiky cez vonkajšiu hranicu platný cestovný doklad a oprávniť policajný útvar zamietnuť vycestovať, ak sa štátny príslušník tretej krajiny nepreukáže platným cestovným dokladom.
Táto povinnosť však nebude platiť v prípade, že štátny príslušník tretej krajiny je administratívne vyhostený z územia Slovenskej republiky. Nebude sa tiež uplatňovať v prípade trvalého návratu štátneho príslušníka tretej krajiny do krajiny jeho pôvodu, to znamená do krajiny, ktorej je občanom alebo v ktorej pobyt a do krajiny, cez ktorú tranzitoval. Rovnako sa toto ustanovenie neuplatní v prípade, že sa štátny príslušník tretej krajiny rozhodne dobrovoľne natrvalo vrátiť do ktorejkoľvek inej krajiny, ktorá ho prijme.
K bodu 5 (§ 10 ods. 6)
Odkaz na osobitný predpis sa stal neaktuálnym.
K bodu 6 (§ 23 ods. 6 písm. c))
V súvislosti s používaným pojmom medzinárodná hromadná doprava sa vypúšťa z tohto pojmu slovo „hromadná“, aby nevznikali pochybnosti, že tento pojem zahŕňa tak medzinárodnú osobnú dopravu ako aj medzinárodnú nákladnú dopravu pri jednotlivých druhoch dopravy.
K bodom 7 a 22 až 24 (§ 31 ods. 3 prvá e tretia veta, § 44 ods. 1 písm. e až g))
Navrhovaná zmena rozširuje okruh štátnych príslušníkov tretích krajín oprávnených podať žiadosť o udelenie prechodného alebo trvalého pobytu na policajnom útvare o odídencov z Ukrajiny, ktorým bolo na území Slovenskej republiky poskytnuté dočasné útočisko. Zároveň sa ustanovuje, že na území Slovenskej republiky bude môcť zotrvať každý štátny príslušník tretej krajiny do rozhodnutia o žiadosti o udelenie prechodného pobytu za podmienky, že žiadosť podá úplnú, teda takáto úprava sa nebude vzťahovať iba na vybrané prechodné pobyty.
25
K bodu 8 (§ 31 ods. 6)
V súvislosti s potrebami aplikačnej praxe sa navrhuje doplniť ustanovenie o zmene účelu pobytu, pretože sa vyskytujú situácie, kedy štátny príslušníci tretích krajín účelovo menia účel prechodného pobytu zo zamestnania na prechodný pobyt na účel podnikania. Fakticky však naďalej vykonávajú závislú prácu. Z tohto dôvodu štátny príslušník tretej krajiny, ktorý udelený prechodný pobyt na účel zamestnania, bude môcť požiadať o zmenu účelu pobytu na účel podnikania po uplynutí jedného roka odo dňa udelenia prechodného pobytu na účel zamestnania.
K bodu 9 (§ 32 ods. 2 písm. a))
Do ustanovenia upravujúceho účel prechodného pobytu sa dopĺňa register právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci z dôvodu, že podľa § 2 ods. 2, 4 a 5 zákona č. 272/2015 Z. z. do registra právnických osôb (RPO) sa zapisujú údaje o právnickej osobe, fyzickej osobe podnikateľovi, podniku zahraničnej osoby a o organizačnej zložke podniku zahraničnej osoby, orgáne verejnej moci, odštepnom závode atď.
K bodu 10 (§ 32 ods. 4)
Navrhovaná zmena znižuje administratívnu záťaž pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí žiadajú o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia. V súlade s potrebami aplikačnej praxe budú môcť policajné útvary v konaní o udelenie prechodného pobytu na účel štúdia akceptovať doklad potvrdzujúci účel pobytu starší ako 90 dní.
K bodu 11 (§ 33 ods. 3, § 34 ods. 4, § 38 ods. 10, § 40 ods. 6)
Vzhľadom na to, že policajné útvary komunikujú s úradmi práce a ústredím práce elektronicky, je potrebné do príslušných ustanovení doplniť možnosť elektronického vyžiadania potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta. Zároveň sa upravuje písomná forma na listinnú, nakoľko písomnou formou je aj elektronická forma.
K bodu 12 (§ 33 ods. 6 písm. j))
Z dôvody potreby reagovať na konanie štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí obchádzajú ustanovenia zákona o pobyte cudzincov v súvislosti so žiadosťou o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania, sa navrhuje nový dôvod na zamietnutie žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania.
Podmienkou na obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania je aj podmienka dosiahnutia zisku po zdanení podľa § 34 ods. 7 zákona o pobyte cudzincov. Niektorí štátni príslušníci tretích krajín, ktorí túto zákonnú podmienku zo subjektívnych dôvodov nedokážu splniť, túto požiadavku vedome obchádzajú tak, že namiesto žiadosti o obnovenie prechodného pobytu žiadajú o udelenie nového prechodného pobytu na účel podnikania. Konajú tak z dôvodu, že pri podaní novej žiadosti o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania podmienka dosiahnutia zisku po zdanení nie je. Týmto spôsobom sa tak vyhnú nutnosti posudzovania zisku obchodnej spoločnej a platenia daní.
Z tohto dôvodu navrhovaná úprava umožní policajnému útvaru takúto účelovú žiadosť o udelenie prechodného pobytu na účel podnikania zamietnuť. Urobí tak v prípade, keď štátny príslušník tretej krajiny, ktorý mal udelený prechodný pobyt na účel podnikania, požiada o udelenie nového prechodného pobytu na účel podnikania po tom, ako jeho predchádzajúci pobyt zanikol z dôvodu podľa § 35 písm. b) alebo c) zákona o pobyte cudzincov a obchodná spoločnosť alebo družstvo, v mene ktorého koná alebo konal, nedosiahla zisk po zdanení podľa § 34 ods. 7 zákona o pobyte cudzincov.
V prípade prečíslovania písmen ide o legislatívno–technickú úpravu súvisiacu s vložením nového písmena j) do § 33 ods. 6.
26
K bodu 13 (§ 33 ods. 9 prvá veta, § 34. ods. 17 a § 48 ods. 3 prvá veta)
Rozširuje sa možnosť oznámiť udelenie pobytu štátnemu príslušníkovi tretej krajiny aj o elektronickú formu. Zároveň sa upravuje písomná forma na listinnú, nakoľko písomnou formou je aj elektronická forma.
K bodom 14 a 45 33 ods. 9 druhá veta, § 48 ods. 3 druhá veta, § 115 ods. 1 a 10, § 125 ods. 10 úvodná veta)
Upravuje sa písomná forma na listinnú, nakoľko písomnou formou je aj elektronická forma.
K bodom 15, 25, 26 (§ 34 ods. 3, § 62 ods. 2 písm. c) a § 71 ods. 9)
V súvislosti s digitalizáciou úkonov žiadatelia nebudú musieť k žiadosti o udelenie pobytu predložiť dve fotografie, nakoľko policajný útvar vyhotovuje digitálnu fotografiu žiadateľa. Z tohto dôvodu postačuje, ak žiadateľ predloží jednu fotografiu, ktorá sa prikladá k žiadosti o pobyt.
K bodom 16 až 18 (§ 34 ods. 3 písm. d) štvrtý až šiesty bod)
Navrhovanou úpravou sa zjednocujú výnimky z povinnosti štátneho príslušníka tretej krajiny preukazovať zabezpečenie ubytovania na území Slovenskej republiky. Rovnako ako v prípade oslobodenia od povinnosti mať zabezpečené ubytovanie v prípade vodičov medzinárodnej dopravy v konaní o udelení prechodného pobytu na účel zamestnania, sa pre túto skupinu štátnych príslušníkov tretích krajín zavádza rovnaké oslobodenie v konaní o žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel zamestnania. V štvrtom a piatom bode ide o legislatívno-technickú úpravu.
K bodu 19 (§ 34 ods. 5)
Navrhovaná právna úprava pozitívnym spôsobom upravuje súčasný právny stav pre štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí žiadajú o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania. V prípadoch, kedy štátny príslušník tretej krajiny v momente podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania evidované nedoplatky a pohľadávky v intenciách § 34 ods. 5 zákona o pobyte cudzincov, navrhovaná právna úprava poskytne štátnemu príslušníkovi tretej krajiny 10 dní od podania žiadosti na to, aby tieto nedoplatky a pohľadávky uhradil.
Navrhovanou právnou úpravou sa vychádza v ústrety tým štátnym príslušníkom tretích krajín, ktorí z určitých dôvodov nemali vedomosť o nedoplatkoch a pohľadávkach voči svojej osobe, alebo tým, ktorí z objektívnych dôvodov ku dňu podania žiadosti nevedeli tieto nedoplatky a pohľadávky uhradiť. V prípade, ak štátni príslušníci tretích krajín tieto nedoplatky a pohľadávky uhradia do 10 dní od podania žiadosti o obnovenie prechodného pobytu na účel podnikania, nebude táto skutočnosť dôvodom na zamietnutie žiadosti o obnovenie prechodného pobytu.
K bodom 20 a 47 (§ 34 ods. 11, § 115 ods. 8 a 9)
Navrhovanou úpravou sa zosúlaďuje terminológia so zákonom č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok). Zmena terminológie z „Finančný úrad“ na „Daňový úrad“ vyplýva z charakteru subjektu správcu dane.
K bodu 21 (§ 34 ods. 12)
Navrhovaná úprava vyplýva z aplikačnej praxe, kedy policajný útvar v priebehu konania o žiadosti o obnovenie prechodného pobytu zistí, že štátny príslušník tretej krajiny sa nezdržiaval na území Slovenskej republiky viac ako polovicu času udeleného prechodného pobytu v kalendárnom roku. Z dôvodu predchádzania týmto situáciám sa ustanovenie dopĺňa o tento dôvod na zamietnutie žiadosti o obnovenie prechodného pobytu.
27
K bodom 27, 28, 31, 32, 37 39, 42 a 44 77 ods. 1 prvá veta a posledná veta, § 83 ods. 1 druhá veta, § 83 ods. 2 úvodná veta, § 83 ods. 10, § 86 ods. 1 pís. a) c), § 88 ods. 2, § 111 ods. 8)
Navrhovaná úprava nadväzuje na schengenské hodnotenie návratov z roku 2019 a odporúčania na riešenie nedostatkov zistených v hodnotení Slovenska za rok 2019 o uplatňovaní schengenského acquis v oblasti návratu. Podľa doterajšieho znenia policajný útvar v rozhodnutí o administratívnom vyhostení obligatórne uložil zákaz vstupu iba v prípade, ak nebola určená lehota na vycestovanie podľa § 83 ods. 2 zákona o pobyte cudzincov. Na základe odporúčania schengenskej komisie, aby zákazy vstupu systematicky sprevádzali rozhodnutia o návrate, ktoré neposkytujú lehotu na dobrovoľný odchod, v súlade s čl. 11 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území, sa navrhuje v § 77 ods. 1 vypustenie odkazu na ustanovenie § 83 ods. 2. Súčasne sa navrhuje zrušenie povinnosti policajného útvaru určiť v rozhodnutí o administratívnom vyhostení lehotu na vycestovanie na základe žiadosti štátneho príslušníka tretej krajiny a zrušenie povinnosti policajného útvaru písomne poučiť štátneho príslušníka tretej krajiny o možnosti požiadať o určenie lehoty na vycestovanie ako aj o dôsledkoch nepožiadania o určenie tejto lehoty.
Navrhovanou úpravou § 83 ods. 2 sa transponuje čl. 7 ods. 4 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území. V súlade s predmetným ustanovením môžu členské štáty v osobitných dôvodoch týkajúcich sa rizika úteku alebo rizika pre verejný poriadok, verejnú bezpečnosť alebo národnú bezpečnosť poskytnúť osobe lehotu na vycestovanie kratšiu ako sedem dní.
Navrhovaná zmena, keď policajný útvar bude môcť určiť lehotu kratšiu ako 7 dní sa týka prípadov, kedy z dôvodov uvedených v odseku 2 nie je potrebné určiť v rozhodnutí o administratívnom vyhostení lehotu na vycestovanie viac ako 7 dní. Pôjde predovšetkým o prípady, kedy štátny príslušník tretej krajiny vycestoval z územia Slovenskej republiky cez vonkajšiu hranicu a pri hraničnej kontrole sa zistí, že sa na území Slovenskej republiky zdržiava neoprávnene z dôvodu, že vyčerpal 90 dní v schengenskom priestore.
V prípade, ak sa jednalo o prekročenie 90 dňového obdobia len o niekoľko dní, nie je na mieste určenie zákazu vstupu, a preto je potrebné určiť v rozhodnutí o administratívnom vyhostení lehotu na vycestovanie. A zároveň nie je potrebné, aby táto lehota bola 7 dní a viac.
Navrhovanou úpravou § 83 ods. 10 a § 111 ods. 8 je potrebné zabezpečiť, aby postupy uplatňované na štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na území Slovenskej republiky a sú držiteľmi platného povolenia na pobyt vydaného iným členským štátom, spĺňali ustanovenia čl. 6 ods. 2 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území, najmä pokiaľ ide o požiadavku okamžitého návratu do tohto členského štátu pred vydaním rozhodnutia o administratívnom vyhostení. Z tohto dôvodu sa navrhuje povinnosť pre policajný útvar písomne poučiť štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý na území iného členského štátu udelený pobyt a ktorý sa na území Slovenskej republiky zdržiava neoprávnene o tom, že je povinný bezodkladne, najneskôr do 24 hodín opustiť územie Slovenskej republiky. Administratívne vyhostenie takejto osoby bude možné len v prípade nesplnenia tejto povinnosti.
Navrhovaná úprava § 88 ods. 2 v súlade s čl. 3 ods. 7 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/115/ES zo 16. decembra 2008 o spoločných normách a postupoch členských štátov na účely návratu štátnych príslušníkov tretích krajín, ktorí sa neoprávnene zdržiavajú na ich území zavádza ďalšie situácie, ktoré je nutné vyhodnotiť ako riziko úteku štátneho príslušníka tretej krajiny. Týmto sa reflektuje na požiadavky Európskej únie o výraznejšiu konkretizáciu situácií, kedy je možné hovoriť o riziku úteku u štátneho príslušníka tretej krajiny v súvislosti s jeho zaistením podľa zákona o pobyte cudzincov.
28
K bodu 29 (§ 82 ods. 6)
V súvislosti s potrebami aplikačnej praxe sa navrhuje doplnenie tohto ustanovenia, nakoľko sa vyskytujú prípady, kedy sa osoba preukáže pravým dokladom, no je preukázateľné, alebo je vopred známa informácia, že tento doklad osoba získala podvodným spôsobom (napr. zaplatila za vystavenie dokladu, na ktorý nemala právny nárok osobe, ktorá jeho vystavením prekročila svoje právomoci).
K bodu 43 (§ 111 ods. 1 písm. r))
Navrhovaná úprava vyplýva z aplikačnej praxe, kedy cudzinci na policajný útvar neodovzdajú neplatné doklady, ktorých držiteľmi po skončení ich platnosti. Aby nedochádzalo k situáciám, že cudzinec neodovzdá neplatný doklad alebo ho odovzdá oneskorene, navrhuje sa splnenie tejto povinnosti limitovať slovnou lehotou „bezodkladne“. Súčasne sa dopĺňa možnosť odovzdať neplatný doklad aj na zastupiteľskom úrade.
K bodu 46 (§ 115 ods. 5 písm. a))
Vzhľadom na zavedenie národných víz v záujme Slovenskej republiky na účel zamestnania vysokokvalifikovaných štátnych príslušníkov tretích krajín a vybraných skupín štátnych príslušníkov tretích krajín sa precizuje toto ustanovenie. Navrhuje sa rozšírenie povinnosti zamestnávateľov oznámiť do troch pracovných dní policajnému útvaru nenastúpenie štátneho príslušníka tretej krajiny do zamestnania, ktorému bolo udelené národné vízum podľa § 15 ods. 1 písm. d) v súvislosti so zamestnaním na území SR.
K bodu 48 (§ 120 ods. 1)
Rozširuje sa výpočet právnych úkonov, ktoré je nie je potrebné vykonať výlučne v listinnej podobe.
K bodu 49
Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa ustanovuje, že čestné vyhlásenie nemusí byť osvedčené, ak ho cudzinec podpíše na policajnom útvare.
K bodu 50 (§ 129 ods. 2 písm. a)
Navrhovanou úpravou sa dopĺňajú kontaktné údaje štátneho príslušníka tretej krajiny z dôvodu možnosti zasielania informačných správ týkajúcich sa oznámenia o udelení pobytu a zároveň pre zasielanie informácií týkajúcich sa výroby dokladu o pobyte a jeho doručenia na adresu.
K bodom 51 až 54 (§ 131i ods. 1, 2, 5 až 8, 9, 10 a 11, § 131k ods. 1 prvá veta)
Vzhľadom na zlepšenie pandemickej situácie súvisiacej s ochorením COVID-19 a zrušenie takmer všetkých obmedzení sa navrhuje úprava prechodných ustanovení súvisiacich s krízovou situáciou spôsobenou ochorením COVID-19 tak, že sa upravuje ich časová platnosť.
Navrhuje sa, aby ustanovenie § 131i ods. 1 a ods. 2 predĺžilo platnosť príslušných pobytov len do 31.1.2023 a zároveň sa ustanovenie § 131k ods. 1 zákona o pobyte cudzincov nebudú vzťahovať na štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorého žiadosť o obnovenie prechodného pobytu bola zamietnutá. To znamená, že prechodný pobyt takéhoto štátneho príslušníka tretej krajiny zaniká právoplatným rozhodnutím o zamietnutí žiadosti o obnovenie prechodného pobytu.
K bodu 55 (§ 131l)
Navrhuje sa nové prechodné ustanovenie v súvislosti s konaniami, ktoré boli začaté do 31.12.2022. Tieto sa dokončia podľa predpisov účinných do 31.12.2022 s výnimkou tých konaní, v ktorých je nová právna úprava pre osobu priaznivejšia.
29
K článku II (zákon o správnych poplatkoch)
K bodu 1
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je, na základe poznatkov aplikačnej praxe, umožniť zastupiteľským úradom Slovenskej republiky v zahraničí vyberať správne poplatky aj platobnou kartou. Podľa § 7 ods. 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov zastupiteľské úrady Slovenskej republiky v zahraničí vyberajú poplatky v hotovosti, prevodom z účtu v banke alebo v pobočke zahraničnej banky alebo poštovým poukazom, čo však nezohľadňuje vývoj a trendy v platobnom styku bežné v cudzích štátoch. Navrhuje sa teda zjednotiť forma výberu správnych poplatkov zastupiteľskými úradmi Slovenskej republiky v zahraničí s formou výberu správnych poplatkov na území Slovenskej republiky podľa § 7 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
Navrhovanou úpravou sa zvyšuje správny poplatok za vydanie dokladu o pobyte z dôvodu, že tento bude po jeho vyhotovení zasielaný na adresu žiadateľa.
K bodom 3 až 7
V súvislosti s bodom 1 sa vypúšťa doterajšia právna úprava zasielania dokladu o pobyte na adresu v Slovenskej republike a zároveň sa aktualizuje oslobodenie k položke 24.
K čl. III
K bodu 1
Ide o úpravu časovej platnosti potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a povolenia na zamestnanie v nadväznosti na úpravu § 131i zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 2
V súvislosti s používaným pojmom medzinárodná hromadná doprava sa vypúšťa z tohto pojmu slovo „hromadná“, aby nevznikali pochybnosti, že tento pojem zahŕňa tak medzinárodnú osobnú dopravu ako aj medzinárodnú nákladnú dopravu pri jednotlivých druhoch dopravy.
K čl. IV
Vzhľadom na potrebnú legisvakanciu sa účinnosť zákona navrhuje od 1. januára 2023.
V Bratislave 24. augusta 2022
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Roman Mikulec, v. r.
minister vnútra Slovenskej republiky