Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh ústavného zákona“) bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2021 až 2024.
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo vnútra“) pripravilo novelu volebných procesov, ktorou dôjde k naplneniu niektorých záväzkov uvedených v Programovom vyhlásení vlády Slovenskej republiky na roky 2021 až 2024. Zámerom pripravenej novelizácie volebných procesov je okrem iného zosúladenie termínov konania volieb do Európskeho parlamentu a druhého kola voľby prezidenta Slovenskej republiky tak, aby sa mohli konať v rovnaký deň a v rovnakom čase, keďže obe voľby sa budú konať v roku 2024 a pri oboch voľbách zvolení kandidáti získavajú volebný mandát na rovnaké obdobie piatich rokov. Voličom by sa týmto vyšlo v ústrety a nemuseli by chodiť dvakrát k volebným urnám.
Zo štatistických údajov týkajúcich sa volebnej účasti vo voľbách do Európskeho parlamentu vyplýva, že účasť voličov v Slovenskej republike v predmetných voľbách je už niekoľko volebných rokov najnižšia zo všetkých členských štátov Európskej únie. Od uskutočnenia volieb do Európskeho parlamentu a druhého kola voľby prezidenta v rovnakom termíne sa očakáva zvýšenie volebnej účasti vo voľbách do Európskeho parlamentu, a teda aj posilnenie mandátu volených kandidátov.
Predmetom pripravovanej novely volebných procesov okrem vyššie uvedeného je aj zavedenie spôsobu voľby prezidenta Slovenskej republiky poštou. Voľba poštou predstavuje zložitý mechanizmus, ktorý je časovo náročný na prípravu, ako aj realizáciu.
Vzhľadom na skutočnosť, že pripravované zmeny budú mať vplyv na lehoty uvedené v Ústave Slovenskej republiky, bude možné uskutočniť vyššie navrhované zmeny volebných procesov len v prípade, ak dôjde k zmene Ústavy Slovenskej republiky prostredníctvom navrhovaného ústavného zákona. V opačnom prípade nebude možné zosúladiť termíny konania predmetných volieb tak, aby sa mohli konať v rovnaký deň a v rovnakom čase, ako ani uskutočniť voľbu prezidenta Slovenskej republiky poštou.
V navrhovanej účinnosti ústavného zákona od 1. marca 2023 sa zohľadňuje predpokladaný priebeh legislatívneho procesu, ako aj dĺžka legisvakancie.
K návrhu zákona sa nevypracúva doložka vybraných vplyvov, nakoľko sa Jednotná metodika na posudzovanie vybraných vplyvov nevzťahuje na zmeny a doplnenia Ústavy Slovenskej republiky.
Návrh ústavného zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.