1
Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) bol vypracovaný v súlade s Plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.
Obsahom návrhu zákona je úprava jednotlivých inštitútov na základe poznatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe vykonávania štátnej služby príslušníkmi Hasičského a záchranného zboru ako aj príslušníkmi Horskej záchrannej služby (ďalej len „príslušníci“), ktorí taktiež spadajú do pôsobnosti zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov.
Predmetom navrhovanej právnej úpravy najmä úpravy a zmeny dôvodov zaradenia príslušníkov mimo činnej štátnej služby napr. z dôvodu vyslania príslušníka do zahraničia alebo straty psychickej spôsobilosti príslušníka na výkon doterajšej funkcie, zmena v nároku na dovolenku vo vyššej výmere pre príslušníka trvale sa starajúceho o dieťa a úpravy rekondičného pobytu s možnosťou jeho výkonu aj formou aktívneho odpočinku na území Slovenskej republiky na základe písomnej žiadosti príslušníka. Zároveň sa navrhujú aj ďalšie legislatívne úpravy a precizovania niektorých ustanovení zákona spôsobujúce aplikačnú a interpretačnú nejednoznačnosť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predkladaný návrh zákona, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana, sociálny vplyv a vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
-
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
2. - 20. mája 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré sú dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov bol vypracovaný z dôvodu úpravy jednotlivých inštitútov zákona na základe poznatkov vyplývajúcich z aplikačnej praxe výkonu štátnej služby príslušníkov Hasičského a záchranného zboru ako aj príslušníkov Horskej záchrannej služby, ktorí taktiež spadajú do pôsobnosti zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Návrh zákona má za cieľ upraviť najmä zmeny v zaradení mimo činnej štátnej služby a rekondičnom pobyte. Zároveň sa budú precizovať znenia ustanovení spôsobujúce aplikačnú, resp. interpretačnú nejednoznačnosť.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Príslušníci Hasičského a záchranného zboru a príslušníci Horskej záchrannej služby
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade zachovania nulového variantu by nedošlo k úprave ustanovení, ktoré spôsobujú problémy v aplikačnej praxi ani k zmenám ustanovení, ktoré potrebné na výkon štátnej služby príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
3
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného materiálu.
3 roky
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účelnosť a účinnosť navrhovaného materiálu bude preskúmaná po uplynutí 3 rokov od nadobudnutia účinnosti navrhovaného zákona.
Cieľom prieskumu bude kvantitatívne a kvalitatívne posúdenie účinnosti a účelnosti prijatej novely zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov. Pri prieskume účinnosti a účelnosti navrhovanej zmeny zákona sa bude hodnotiť najmä splnenie definovaných cieľov, a tým dosiahnutie výsledného stavu a odstránenie súčasného problému.
Očakávaným výsledkom a konkrétnymi posudzovanými kritériami bude hodnotenie skvalitnenia výkonu štátnej služby príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
9.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
10.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Peter Novák, odbor rozpočtu mzdových prostriedkov, sekcia personálnych a sociálnych činností MV SR, tel. č.: 02 509 444 95,
peter.novak4@minv.sk
4
11.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Poznatky z aplikačnej praxe, ktoré neboli zhrnuté do relevantných dát v konkrétnych dokumentoch.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie
a)v primárnom práve
-čl. 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)v sekundárnom práve – bezpredmetné,
c)v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie – bezpredmetné.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení – bezpredmetné;
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy so zreteľom na nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1049/2001 z 30. mája 2001 o prístupe verejnosti k dokumentom Európskeho parlamentu, Rady a Komisie – bezpredmetné;
5
c)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav – bezpredmetné.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie: úplne
B. Osobitná časť
K bodu 1 (§ 12)
Navrhuje sa rozšíriť definíciu štátnej služby príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a príslušníkov Horskej záchrannej služby (ďalej len „príslušníci“), ktorí taktiež spadajú do pôsobnosti zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov o plnenie úloh zboru v zahraničí z dôvodu, že príslušník môže byť vyslaný na vykonávanie štátnej služby v zahraničí na plnenie úloh v misii 53a), môže byť poverený funkciou vedúceho diplomatickej misie, vedúceho stálej misie pri medzinárodnej organizácii alebo medzinárodnom zoskupení alebo vedúceho osobitnej misie a navrhuje sa, aby príslušník mohol byť aj dočasne vyslaný do zahraničia podľa zákona č. 55/2017 o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (§ 54 ods. 2).
K bodu 2 (§ 17 ods. 6 písm. l) a § 69 ods. 3 písm. x))
Podľa § 17 ods. 1 písm. d) a ods. 4 a 5 zákona príslušníkom môže byť štátny občan Slovenskej republiky, ktorý okrem iného je psychicky spôsobilý na vykonávanie štátnej služby, posudzovanie psychickej spôsobilosti vykonáva psychológ zboru a podmienku psychickej spôsobilosti musí príslušník spĺňať po celý čas trvania služobného pomeru. V § 17 ods. 6 písm. l) a v § 69 ods. 3 písm. x) zákona je však uvedený pojem „duševná spôsobilosť“. Navrhuje sa preto zjednotiť tieto pojmy na pojem „psychickej spôsobilosti“.
K bodu 3 (§ 20 ods. 4)
Podľa platnej právnej úpravy uchádzač, ktorý žiada o opätovné prijatie do služobného pomeru je povinný predložiť doklad o započítaných rokoch podľa § 161 ods. 15 a 16. Pri opätovnom prijatí uchádzača, ktorý bol v služobnom pomere je však potrebné, aby predložil doklad o započítaných rokoch podľa § 34 ods. 4 (čas trvania služobného pomeru započítaného do času výsluhy rokov v hodnosti), a o čase odbornej praxe podľa § 106 zákona v predchádzajúcom služobnom pomere.
K bodu 4 (§ 34 ods. 4 písm. c) a d))
Legislatívno-technická úprava a precizovanie textu v písmene c) z dôvodu nahradenia právne zastaraného a nepoužívaného pojmu „ďalšej rodičovskej dovolenky“ v súlade s platnou právnou úpravou na rodičovskú dovolenku podľa § 102ad ods. 2 zákona, podľa ktorej sa príslušníkovi a príslušníčke poskytuje rodičovská dovolenka na prehĺbenie starostlivosti o dieťa. V písmene d) sa navrhuje zosúladenie dočasnej neschopnosti na výkon štátnej služby pre chorobu alebo úraz, počas ktorej príslušník nárok na zníženú sumu nemocenského s ustanovením § 6 ods. 7 9 zákona č. 328/2002 Z. z. v znení zákona č. 80/2013 Z. z..
K bodu 5 (§ 34 ods. 4 písm. e)
Do času výsluhy rokov v hodnosti sa navrhuje nezapočítavať ani zaradenie príslušníka mimo činnej štátnej služby podľa § 54 ods. 1 a 2 zákona (dôvody vylučujúce vykonávanie štátnej služby bez nároku na služobný plat), pretože to v platnej právnej úprave doposiaľ absentovalo a spôsobovalo interpretačný problém. Podľa návrhu tento čas nebude možné jednoznačne započítať do času výsluhy rokov v hodnosti.
6
K bodu 6 (§ 48 ods. 1)
Prevelenie príslušníka na maximálne 60 dní v kalendárnom roku bolo v niektorých prípadoch nepostačujúce, preto sa navrhuje možnosť tento čas predĺžiť so súhlasom príslušníka až na šesť mesiacov v kalendárnom roku.
K bodu 7 (§ 49 ods. 2 písm. e))
Funkcie nadriadených sa navrhuje doplniť o ďalšiu funkciu nadriadeného (vedúci zmeny), ktorá v doterajšej právnej úprave absentuje.
K bodom 8 až 10 (§ 52 ods. 2 písm. g) a ods. 3 písm. a) a b))
Navrhuje sa rozšíriť dôvody zaradenia príslušníka mimo činnej štátnej služby o ďalší dôvod, keď príslušník nemôže podľa záverov psychologického vyšetrenia o psychickej spôsobilosti vykonávať doterajšiu funkciu a písomne nesúhlasil s preložením alebo s preradením alebo s preložením a preradením na inú voľnú, vzhľadom na jeho psychickú spôsobilosť vhodnú funkciu, najdlhšie však na 24 mesiacov a s tým súvisiace legislatívno-technické úpravy. V platnej právnej úprave takýto dôvod zaradenia mimo činnej štátnej služby absentuje a prax takýto dôvod vyžaduje.
K bodu 11 (§ 52 ods. 9)
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s bodom 12.
K bodom 12 a 15 (§ 54 ods. 2 a § 81)
Navrhuje sa rozšíriť zaradenie príslušníka mimo činnej štátnej služby aj v prípade vyslania príslušníka do zahraničia podľa § 7 ods. 8 zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 470/2019 Z. z. Takýto dôvod v platnej právnej úprave absentuje a prax takýto dôvod zaradenia vyžaduje.
Zároveň sa navrhuje zjednotiť používanie pojmov cudzina a zahraničie, a to tak, že sa v celom texte zákona bude používať len pojem zahraničie.
K bodu 13 (§ 58 ods. 2)
Zavádza sa definícia organizačných dôvodov, v dôsledku ktorých je príslušník trvalo preložený do iného miesta vykonávania štátnej služby s nárokom na náhradu výdavkov pri odlúčení od svojej rodiny. Takáto definícia v platnej právnej úprave absentuje a aplikačná prax si túto definíciu vyžaduje.
K bodu 14 (§ 69 ods. 3 písm. r))
Navrhuje sa, aby bola povinnosť príslušníka podrobiť sa v súvislosti s vykonávaním štátnej služby dychovej skúške, prípadne aj vyšetreniu, ktoré nariadil nadriadený, za účelom zistenia, či príslušník nie je pod vplyvom alkoholu, omamných látok alebo psychotropných látok výslovne uvedená v zákone č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov. Navrhuje sa preto explicitne uviesť túto povinnosť medzi povinnosti príslušníka.
K bodu 16 (§ 93 ods. 1)
Navrhuje sa obdobne ako je ustanovené aj v Zákonníku práce, aby nárok na dovolenku vo výmere najmenej piatich týždňov v kalendárnom roku vznikol aj príslušníkovi, ktorý do konca kalendárneho roka nedovŕši 33 rokov veku, ale sa trvale stará o dieťa. Ide o zosúladenie vzniku nároku na dovolenku vo vyššej výmere od základnej výmery s ostatnými pracovnoprávnymi predpismi.
K bodu 17 (§ 161)
Navrhuje sa, aby vybraní príslušníci boli povinní absolvovať rekondičný pobyt v trvaní 14 po sebe nasledujúcich kalendárnych dní v kalendárnom roku. V prípade, ak príslušník nemôže z vážnych dôvodov takýto pobyt absolvovať, môže o to písomne požiadať a následne
7
vedúci služobného úradu vydá o tom písomné rozhodnutie. Zavádza sa pre príslušníkov aj možnosť absolvovať rekondičný pobyt formou aktívneho odpočinku na území Slovenskej republiky na základe písomnej žiadosti príslušníka s tým, že rekondičný pobyt v kalendárnom roku sa príslušníkovi poskytuje iba v jednej forme. Takáto možnosť v platnej právnej úprave absentuje, preto sa z dôvodu potreby zavádza aj takáto forma rekondičného pobytu. V aplikačnej praxi sa ďalej ukázala potreba, aby príslušník mohol byť vedúcim služobného úradu z rekondičného pobytu odvolaný v dôležitom záujme štátnej služby, prípadne aby mu rekondičný pobyt mohol byť skrátený.
K bodu 18 (§ 193)
Na základe rozšírenia dôvodu vzniku nároku na dovolenku vo vyššej výmere od základnej výmery v § 93 ods. 1 zákona (bod 16) pre príslušníka, ktorý do konca kalendárneho roka síce nedovŕši 33 rokov veku, ale sa trvale stará o dieťa, bolo potrebné v § 193 uviesť medzi ustanovenia Zákonníka práce, ktoré sa primerane použijú na služobný pomer príslušníkov aj § 40 ods. 11 Zákonníka práce (definícia zamestnanca trvale sa starajúceho o dieťa).
K čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu návrh zákona nadobudnúť účinnosť 1. januára 2023.
V Bratislave 24. augusta 2022
Eduard Heger, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Roman Mikulec, v. r.
minister vnútra Slovenskej republiky