trhu s plynom v rámci Európskej únie a efektívneho otvorenia trhu s elektrinou a trhu s plynom pre odberateľov elektriny, odberateľov plynu, dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu v Európskej únii a zabezpečuje primerané podmienky na efektívne a spoľahlivé fungovanie sústav a sietí s ohľadom na dlhodobé ciele,
b) podporuje rozvoj konkurencieschopných a riadne fungujúcich regionálnych cezhraničných trhov v rámci Európskej únie, c) odstraňuje obmedzenia týkajúce sa obchodovania s elektrinou a plynom medzi členskými štátmi Európskej únie (ďalej len „členský štát“) a podporuje posilňovanie integrácie trhov, d) napomáha nákladovo najefektívnejším spôsobom rozvíjať bezpečné, spoľahlivé a energeticky efektívne sústavy a siete orientované na spotrebiteľa, podporuje primeranosť sústav a sietí, integráciu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie do sústavy a výroby plynu z obnoviteľných zdrojov energie do siete a distribuovanú výrobu, e) uľahčuje prístup nových zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny do sústavy a nových zariadení na výrobu plynu do siete, f) zabezpečuje, aby sa prevádzkovateľom sústav a užívateľom sústavy poskytli stimuly na zvyšovanie efektívnosti sústavy a integrácie trhu, g) zabezpečuje, aby odberatelia elektriny mali prospech z efektívneho fungovania trhov, podporuje efektívnu hospodársku súťaž a zabezpečuje ochranu spotrebiteľov, h) napomáha pri dosahovaní cieľov univerzálnej služby a služby vo verejnom záujme, ak ide o dodávky elektriny a dodávky plynu, a prispieva k ochrane zraniteľných odberateľov elektriny a zraniteľných odberateľov plynu, i) prispieva k zlučiteľnosti postupov výmeny údajov pri zmene dodávateľa elektriny a dodávateľa plynu zo strany odberateľa elektriny a odberateľa plynu a pri ďalších trhových postupoch aj na regionálnej úrovni, j) zabezpečuje, aby elektroenergetické podniky dodržiavali povinnosti týkajúce sa transparentnosti. § 5Predseda úradu a podpredsedovia úradu (1) Na čele úradu je predseda, ktorého vymenúva a odvoláva vláda Slovenskej republiky (ďalej len „vláda“). Predsedovi úradu patrí plat vo výške odmeny predsedu rady. Úrad má dvoch podpredsedov. Podpredsedov úradu vymenúva a odvoláva vláda na návrh predsedu úradu. Každému podpredsedovi patrí plat vo výške odmeny podpredsedu rady. (2) Predseda úradu a podpredsedovia úradu sú štátnymi zamestnancami podľa osobitného predpisu.9)
Ustanovenia osobitného predpisu9)
o platových náležitostiach sa na plat predsedu úradu a plat podpredsedov úradu nepoužijú. (3) Funkčné obdobie predsedu úradu je šesť rokov. Tá istá osoba môže byť vymenovaná za predsedu úradu najviac na dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia. (4) Predsedu úradu v čase jeho neprítomnosti, alebo ak nie je vymenovaný, zastupuje v rozsahu jeho práv a povinností podpredseda úradu. (5) Predseda úradu a podpredsedovia úradu musia spĺňať predpoklady podľa § 7 ods. 7
. a) riadi úrad a koná v mene úradu navonok vo všetkých veciach, c) rozhoduje o uložení pokuty v odvolacom konaní, vrátane cien tovarov a služieb; pri navrhovanej zmene rozsahu cenovej regulácie alebo zmene spôsobu vykonávania cenovej regulácie aj zhodnotenie vplyvov navrhovaných zmien rozsahu a spôsobu vykonávania cenovej regulácie oproti rozsahu a spôsobu vykonávania cenovej regulácie v prebiehajúcom regulačnom období.
(3) Úrad zverejní návrh regulačnej politiky na svojom webovom sídle do 30. novembra predposledného kalendárneho roka regulačného obdobia a umožní regulovaným subjektom, užívateľom sústavy a užívateľom siete uplatniť k zverejnenému návrhu pripomienky do 15. januára posledného kalendárneho roka regulačného obdobia. Úrad vyhodnotí pripomienky k návrhu regulačnej politiky a vyhodnotenie pripomienok zverejní na svojom webovom sídle do 28. februára posledného kalendárneho roka regulačného obdobia. (4) Rada predloží návrh regulačnej politiky do 28. februára posledného kalendárneho roka regulačného obdobia Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) a Ministerstvu životného prostredia Slovenskej republiky. Ministerstvo posúdi súlad tohto návrhu so zámermi energetickej politiky a svoje vyjadrenie zašle rade do 15. marca. Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky posúdi súlad tohto návrhu so zámermi vodohospodárskej politiky a svoje vyjadrenie zašle rade do 15. marca. Rada môže prijať regulačnú politiku, aj keď ministerstvo alebo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky nezašle svoje vyjadrenie k návrhu regulačnej politiky v určenej lehote. (5) Regulačnú politiku prijme rada do 31. marca posledného kalendárneho roka regulačného obdobia. (6) Regulačnú politiku úrad zverejní na svojom webovom sídle do 15 dní odo dňa jej prijatia. Ak je súčasťou vyjadrenia ministerstva alebo Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky podľa odseku 4 pripomienka, ktorú rada neakceptuje, a rada regulačnú politiku prijme, úrad zverejní spolu s regulačnou politikou aj vyjadrenie ministerstva alebo Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky s odôvodnením neakceptovania pripomienky. (7) Regulačná politika je záväzná počas určeného regulačného obdobia pre všetkých účastníkov trhu v sieťových odvetviach. (8) Rada vypracuje do 31. marca kalendárneho roka po skončení regulačného obdobia zhodnotenie predchádzajúceho regulačného obdobia z pohľadu dosiahnutej transparentnosti trhu a vplyvu cenovej regulácie na trh. (9) Ak je to potrebné na dosiahnutie účelu regulácie podľa § 3 ods. 1
, rada uznesením prijme zmenu alebo doplnenie regulačnej politiky formou dodatku k regulačnej politike. Odseky 3 a 4 sa použijú primerane. Dodatok k regulačnej politike úrad zverejní na svojom webovom sídle do 15 dní odo dňa jeho prijatia radou. (10) Podľa odseku 9 sa postupuje aj pri obmedzení rozsahu alebo nevykonávaní cenovej regulácie dodávok elektriny alebo dodávok plynu zraniteľným odberateľom podľa § 11 ods. 6
v priebehu regulačného obdobia. Pred uverejnením návrhu dodatku k regulačnej politike uverejní regulačná rada analýzu dôvodov obmedzenia cenovej regulácie a analýzu vplyvov na účastníkov trhu s elektrinou a účastníkov trhu s plynom, najmä dotknutých zraniteľných odberateľov, na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie. a) vydáva všeobecne záväzné právne predpisy, 1. cenovú reguláciu podľa § 11
, 12
a 14
vrátane osobitných predpisov,11a)
2. vecnú reguláciu podľa § 13
, 15
a 23
vrátane osobitných predpisov,11b)
3. mimoriadnu reguláciu podľa § 16
, 4. reguláciu kvality podľa § 22
, 5. kontrolu dodržiavania tohto zákona, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie podľa § 40
, osobitných predpisov,12)
všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na vykonanie osobitných predpisov13)
a právoplatných rozhodnutí úradu a agentúry osobami, ktoré vykonávajú regulované činnosti, a ostatnými účastníkmi trhu s elektrinou podľa § 31 až 35
, 6. dohľad nad dodržiavaním povinností podľa osobitných predpisov13aa)
Európskou sieťou prevádzkovateľov prenosových sústav pre elektrinu a subjektom prevádzkovateľov distribučných sústav Európskej únie, 7. dohľad nad prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľom prepravnej siete podľa § 26 ods. 11
, 8. dohľad nad aukciami pre predaj elektriny podľa § 30
, 9. dohľad nad zárukami pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a zárukami pôvodu elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou podľa osobitného predpisu,13a)
2. o certifikácii prevádzkovateľa prenosovej sústavy a prevádzkovateľa prepravnej siete podľa § 25 až 28
, 3. o uložení pokuty za správne delikty spáchané porušením povinností ustanovených v tomto zákone a v osobitných predpisoch,14)
4. o použití príjmov z pridelenia kapacity spojovacích vedení, ak ich nemožno efektívne použiť na garantovanie skutočnej dostupnosti pridelenej kapacity, udržiavanie alebo zvyšovanie kapacít spojovacích vedení prostredníctvom investícií do sústav, najmä do nových spojovacích vedení, 5. o uložení povinnosti dodávateľovi elektriny alebo dodávateľovi plynu ponúknuť elektrinu alebo plyn dodávateľovi poslednej inštancie, 6. o certifikácii prevádzkovateľa zásobníka podľa osobitného predpisu,14a)
d) posudzuje nezávislosť prevádzkovateľa prenosovej sústavy a prevádzkovateľa prepravnej siete podľa tohto zákona a podľa osobitného predpisu,15)
e) ukladá opatrenia na odstránenie a nápravu nedostatkov zistených pri výkone kontroly alebo nedostatkov zistených pri výkone dohľadu nad dodržiavaním povinností podľa osobitných predpisov12)
Európskou sieťou prevádzkovateľov prenosových sústav pre elektrinu a subjektom prevádzkovateľov distribučných sústav Európskej únie, f) spolupracuje s agentúrou, Európskou komisiou, ministerstvami a ostatnými ústrednými orgánmi štátnej správy, g) vydáva ročnú správu o činnosti úradu, h) organizuje výberové konanie podľa osobitného predpisu17)
na dodávateľa technológie, ktorá zabezpečí zvýšenie energetickej efektívnosti sústavy alebo zníženie spotreby elektriny a dodávateľa, ktorý zabezpečuje prípravu výstavby a výstavbu nových elektroenergetických zariadení, na ktoré sa poskytujú ekonomické stimuly, j) vykonáva zisťovanie vyrovnania finančných záväzkov regulovaných subjektov voči štátu na účely cenovej regulácie, vecnej regulácie a splnenia podmienok podpory podľa osobitného predpisu,17a)
k) zabezpečuje uplatňovanie princípov energetickej efektívnosti v oblasti regulácie, l) sleduje a vyhodnocuje spotrebu koncových odberateľov elektriny, koncových odberateľov plynu a koncových odberateľov tepla, m) vykonáva alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov17b)
koncového odberateľa elektriny, koncového odberateľa plynu, odberateľa, ktorý dodané teplo využíva na vlastnú spotrebu, odberateľa vody alebo producenta odpadových vôd, ktorý je spotrebiteľom podľa osobitného predpisu,17c)
a rozhoduje o uložení sankcie za správne delikty spáchané porušením povinností ustanovených v osobitnom predpise,17b)
n) pri výkone právomocí ustanovených týmto zákonom alebo osobitným predpisom57)
postupuje v súlade so sieťovými predpismi a usmerneniami Európskej komisie a rozhodnutiami Európskej komisie a agentúry. o) potvrdí alebo zmení výpočet skladovacej povinnosti zo strany prevádzkovateľa distribučnej siete, ktorý na základe rozhodnutia ministerstva plní úlohy plynárenského dispečingu na vymedzenom území, na základe námietky vznesenej dodávateľom plynu alebo užívateľom distribučnej siete, na ktorých sa vzťahuje skladovacia povinnost podľa osobitného predpisu.17d)
(2) Úrad má právo žiadať informácie o všetkých úkonoch týkajúcich sa obchodnej verejnej súťaže organizovanej regulovaným subjektom, ktorý a) vykonáva regulovanú činnosť v elektroenergetike alebo plynárenstve a je súčasťou vertikálne integrovaného podniku, b) vykonáva prenos elektriny alebo prepravu plynu a nie je súčasťou vertikálne integrovaného podniku. a) do 31. decembra 2013 a následne každé dva roky vždy k 30. júnu aktualizuje v spolupráci s ministerstvom metodické usmernenie pre elektroenergetické podniky, plynárenské podniky a iných účastníkov trhu s elektrinou alebo trhu s plynom ohľadom optimalizácie využívania elektriny a plynu vrátane poskytovania služieb odberateľom elektriny a odberateľom plynu zameraných na zvýšenie efektívnosti pri využívaní energie, uplatňovania cien a podmienok dodávky elektriny a dodávky plynu spôsobom zameraným na zvýšenie efektívnosti pri využívaní energie, zavádzania inteligentných meracích systémov a modernizácie sústav a sietí zameranej na zvýšenie efektívnosti pri využívaní energie, b) do 31. decembra 2013 a následne každé dva roky vždy k 30. júnu aktualizuje metodické usmernenie pre elektroenergetické podniky a plynárenské podniky ohľadom opatrení na ochranu zraniteľných odberateľov elektriny a zraniteľných odberateľov plynu, c) do 31. decembra 2013 metodické usmernenie pre dodávateľov elektriny ohľadom spôsobu určenia podielu jednotlivých druhov primárnych energetických zdrojov na elektrine nakúpenej alebo vyrobenej dodávateľom na účel jej dodávky odberateľom elektriny vrátane odberateľov elektriny mimo vymedzeného územia a vplyvu výroby elektriny nakúpenej alebo vyrobenej dodávateľom elektriny na účel jej dodávky odberateľom elektriny vrátane odberateľov elektriny mimo vymedzeného územia na životné prostredie vrátane údajov o emisiách CO2 a rádioaktívnom odpade vzniknutom pri výrobe tejto elektriny, elektriny, dodávateľom plynu alebo agregátorom a odberateľom elektriny v domácnosti alebo odberateľom plynu v domácnosti,
10. opatrenia prijímané prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľmi distribučných sústav pri zavádzaní a rozvoji inteligentných sietí a aspoň každé dva roky vypracúva správu o hodnotení dosiahnutej úrovne zavádzania inteligentných sietí, 11. dodržiavanie požiadaviek na bezpečnosť a spoľahlivosť sústavy a preveruje ich fungovanie, 12. uplatňovanie podmienok v zmluvách na trhu s elektrinou alebo na trhu s plynom dohodnutých dodávateľmi elektriny alebo dodávateľmi plynu s koncovými odberateľmi elektriny alebo koncovými odberateľmi plynu obmedzujúcich alebo vylučujúcich ich práva, 13. časové obdobie, za ktoré prevádzkovateľ prenosovej sústavy alebo prevádzkovatelia distribučných sústav zabezpečujú pripojenie zariadenia užívateľov ich sústavy a opravu, 14. investície do zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny, 15. uplatňovanie právnych alebo faktických prekážok obmedzujúcich možnosti výroby a spotreby elektriny vyrobenej vo vlastnom zariadení na výrobu elektriny alebo v rámci energetických spoločenstiev a komunít vyrábajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov, d) predkladá každoročne do 30. júna Národnej rade Slovenskej republiky, Európskej komisii a agentúre správu o činnosti úradu, e) plní voči orgánom Európskej únie informačnú a oznamovaciu povinnosť, ktorá mu vyplýva z právne záväzných aktov týchto orgánov, a poskytuje orgánom Európskej únie informácie o regulovaných činnostiach, f) uverejňuje na svojom webovom sídle 1. regulačnú politiku, metodiky a usmernenia úradu v oblasti regulácie cien, 2. právoplatné rozhodnutia úradu vo veci samej, 3. správu o činnosti úradu, 4. zoznam držiteľov povolení na vykonávanie regulovaných činností, 5. zoznam vydaných potvrdení o splnení oznamovacej povinnosti na vykonávanie regulovaných činností, 6. zoznam držiteľov potvrdenia o registrácii podľa § 23
, 7. zoznam držiteľov potvrdenia o výrobe elektriny v lokálnom zdroji podľa osobitného predpisu,21aaa)
8. výsledky sledovaní a preverenia primeranosti uplatňovaných nákladov súvisiacich s inštaláciou inteligentných meracích systémov podľa písmena c) siedmeho bodu, 9. vyhodnotenie štandardov kvality a požadovanú úroveň dodržiavania štandardov kvality, 10. výsledky konzultácií týkajúce sa desaťročného plánu rozvoja sústavy a desaťročného plánu rozvoja siete, 11. kritériá výberu dodávateľa poslednej inštancie, 12. odporúčania v záujme ochrany odberateľa, 13. štvrťročne zoznam dodávateľov poskytujúcich univerzálnu službu spolu s odkazom na ich webové sídla, l) poskytuje organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou údaje potrebné na vykonávanie činností organizátora krátkodobého trhu s elektrinou podľa osobitného predpisu,21a)
m) prevádzkuje portál na porovnávanie ponúk dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu na trhu; úrad môže prevádzkou portálu poveriť príspevkovú organizáciu štátu, n) vedie evidenciu o vydaných a zrušených osvedčeniach o vzniku energetického spoločenstva alebo komunity vyrábajúcej energiu z obnoviteľných zdrojov, o) vykonáva prieskum, ktorého predmetom je zistenie možného záujmu prevádzkovateľov zariadení na uskladňovanie elektriny o poskytnutie ich služieb prevádzkovateľovi sústavy, a následnú verejnú konzultáciu, p) prijíma opatrenia pre odstraňovanie bariér hospodárskej súťaže a na zlepšenie súťažných podmienok na trhu s elektrinou a na trhu s plynom. (1) Cenovej regulácii v elektroenergetike podlieha a) výroba elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a výroba elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou, b) výroba elektriny z domáceho uhlia na základe rozhodnutia ministerstva o uložení povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme, c) pripojenie do sústavy, d) prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny, e) prístup do distribučnej sústavy a distribúcia elektriny, f) poskytovanie podporných služieb, g) poskytovanie systémových služieb, h) výkon činnosti organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, i) výkon činnosti dodávateľa poslednej inštancie21b)
vrátane dodávky elektriny dodávateľom poslednej inštancie, j) výkon činnosti výkupcu elektriny, k) tarifa za prevádzkovanie systému. (2) Cenovej regulácii v plynárenstve podlieha b) poskytovanie podporných služieb v plynárenstve, c) prístup do prepravnej siete a preprava plynu, d) prístup do distribučnej siete a distribúcia plynu, e) dodávka plynu dodávateľom poslednej inštancie, f) výkup plynárenského zariadenia. g) prístup do zásobníka a uskladňovanie plynu v rozsahu prístupu k uskladňovacej kapacite na zabezpečenie splnenia skladovacej povinnosti podľa osobitného predpisu.21ba)
(3) Cenovej regulácii v tepelnej energetike podlieha a) výroba a dodávka tepla, b) výroba, distribúcia a dodávka tepla, c) distribúcia a dodávka tepla. (4) Cenovej regulácii vo vodnom hospodárstve podlieha (12) Cenová regulácia prístupu do zásobníka a uskladňovania plynu podľa § 11 ods. 2 písm. g) sa vykonáva spôsobom podľa odseku 1 písm. b) alebo písm. d).
(1) Vecnou reguláciou je rozhodovanie o a) vydaní, zmene a zrušení povolenia na vykonávanie regulovaných činností podľa osobitných predpisov,23)
b) súhlase s výstavbou priameho vedenia alebo priameho plynovodu, c) vyňatí regulovaného subjektu, skupiny regulovaných subjektov, regulovanej činnosti alebo skupiny regulovaných činností z regulácie, ak pominuli dôvody na reguláciu, najmä ak pôsobenie trhu postačuje na zachovanie účelu regulácie podľa § 3 ods. 1
, d) rezervácii kapacity zásobníka a akumulácii plynu pre prevádzkovateľa siete, e) udelení výnimky z povinností prístupu do sústavy pre nové spojovacie vedenia alebo pre existujúce spojovacie vedenia, f) udelení dočasnej výnimky z povinnosti zabezpečiť prístup tretích strán do siete a do zásobníka a o určení pravidiel a postupov riadenia a prideľovania kapacity nových významných plynárenských zariadení, g) udelení výnimky z povinnosti zabezpečiť prístup tretích strán do nových prepojovacích vedení, o vyňatí z regulácie podľa tohto zákona pre nové prepojovacie vedenia a o výnimke z použitia príjmov z pridelenia nových prepojovacích vedení, i) vydaní predchádzajúceho súhlasu s 1. vymenovaním alebo ustanovením a odvolaním osoby povinnej zabezpečiť súlad prevádzkovateľa distribučnej sústavy, 2. vymenovaním alebo voľbou a odvolaním štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu prevádzkovateľa prepravnej siete, 3. skončením pracovného pomeru zamestnanca prevádzkovateľa prepravnej siete, ktorý je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu prevádzkovateľa prepravnej siete vo veciach týkajúcich sa prevádzky, údržby alebo rozvoja siete prevádzkovateľa prepravnej siete výpoveďou alebo okamžitým skončením pracovného pomeru, 4. voľbou a odvolaním člena dozornej komisie prevádzkovateľa prepravnej siete, 5. podmienkami poskytovania služieb prevádzkovateľom prepravnej siete inej osobe, ktorá je súčasťou toho istého vertikálne integrovaného plynárenského podniku ako prevádzkovateľ prepravnej siete alebo ktorá nad osobou, ktorá je súčasťou toho istého vertikálne integrovaného plynárenského podniku ako prevádzkovateľ prepravnej siete, priamo alebo nepriamo vykonáva kontrolu, 6. vymenovaním alebo ustanovením a odvolaním osoby povinnej zabezpečiť súlad prevádzkovateľa prepravnej siete alebo vlastníka prepravnej siete a prevádzkovateľa distribučnej siete, j) vydaní predchádzajúceho súhlasu s 1. uzavretím alebo zmenou zmluvy o výkone funkcie štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu prevádzkovateľa prepravnej siete, vertikálne integrovaného podniku, ktorého súčasťou je prevádzkovateľ prenosovej sústavy a prevádzkovateľ prepravnej siete,
g) obchodných zmlúv a finančných zmlúv prevádzkovateľa prepravnej siete s vertikálne integrovaným podnikom vrátane návrhov ich zmien podľa osobitného predpisu,27)
h) programu súladu prevádzkovateľa prepravnej siete, j) zmlúv súvisiacich s realizáciou investícií do prenosovej sústavy a do prepravnej siete podľa osobitného predpisu,28)
k) pravidiel testovania dopytu trhu pre jednotlivú investíciu podľa osobitného predpisu,29)
l) pravidiel rozdeľovania príjmov z uvoľnenej prerušiteľnej kapacity pri preprave plynu a primeraných cien za uvoľnenú prerušiteľnú kapacitu,30)
m) podmienok alebo metodiky pre prevádzkovateľa prenosovej sústavy, prevádzkovateľa prepravnej siete alebo organizátora krátkodobého trhu s elektrinou pre prístup do cezhraničnej infraštruktúry podľa osobitných predpisov,11b)
n) technických podmienok prevádzkovateľa sústavy v časti, ktorá upravuje podmienky pripojenia zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny do sústavy, o) technických požiadaviek na regulačné služby obstarávané prevádzkovateľom prenosovej sústavy, p) technických požiadaviek na obstarávané nefrekvenčné podporné služby a podmienok obstarania nefrekvenčných podporných služieb na základe trhových postupov prevádzkovateľom prenosovej sústavy, q) technických požiadaviek na obstarávané nefrekvenčné podporné služby alebo flexibilitu a podmienok obstarania nefrekvenčných podporných služieb alebo flexibility na základe trhových postupov prevádzkovateľom distribučnej sústavy. (3) Vecnou reguláciou je aj vydanie a) potvrdenia o pôvode elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, potvrdenia o pôvode elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou, potvrdenia o pôvode biometánu podľa osobitného predpisu,31)
b) potvrdenia o splnení oznamovacej povinnosti osobám, ktoré vykonávajú činnosti, na ktoré sa nevyžaduje povolenie, c) potvrdenia o registrácii podľa § 23
, d) potvrdenia o výrobe elektriny v lokálnom zdroji. (4) Vecnou reguláciou je ďalej a) uloženie povinnosti zmeny plánu rozvoja distribučnej sústavy alebo odstránenia nedostatkov tohto plánu, b) schvaľovanie podmienok výberového konania na obstaranie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny alebo ich určenie z podnetu úradu. (5) Úradom vydané rozhodnutia podľa odseku 2 písm. a) až c), e) a m) sú záväzné pre všetkých účastníkov trhu s elektrinou a účastníkov trhu s plynom. § 14Konanie o cenovej regulácii pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom v znení neskorších predpisov, najneskôr však do 31. marca 2023.§ 45j
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. decembra 2022
(1) Úrad určí na obdobie od 1. apríla 2023 do 31. marca 2024 maximálnu cenu za prístup do zásobníka a uskladňovanie plynu podľa § 11 ods. 2 písm. g) z vlastného podnetu v súlade s § 12 ods. 12 do 31. januára 2023.
(2) Prevádzkovateľ zásobníka je povinný podať návrh ceny na obdobie od 1. apríla 2024 podľa § 14 ods. 5 písm. c).
Týmto zákonom sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe. § 47Zrušovacie ustanovenie 1. zákon č. 276/2001 Z. z.
o regulácii v sieťových odvetviach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 397/2002 Z. z., zákona č. 442/2002 Z. z., zákona č. 658/2004 Z. z., zákona č. 107/2007 Z. z., zákona č. 112/2008 Z. z., zákona č. 283/2008 Z. z., zákona č. 73/2009 Z. z., zákona č. 309/2009 Z. z., zákona č. 142/2010 Z. z., zákona č. 558/2010 Z. z., zákona č. 117/2011 Z. z., zákona č. 136/2011 Z. z. a zákona č. 547/2011 Z. z., 2. vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 315/2008 Z. z.
, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávanej elektriny a poskytovaných služieb v znení vyhlášky č. 96/2011 Z. z., 3. vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 317/2008 Z. z.
, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávania pitnej vody verejným vodovodom a odvádzania a čistenia odpadovej vody verejnou kanalizáciou a súvisiacich služieb v znení vyhlášky č. 93/2011 Z. z., 4. vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 328/2008 Z. z.
, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného plynu a poskytovaných služieb v plynárenstve v znení vyhlášky č. 94/2011 Z. z., 5. vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 349/2008 Z. z.
o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií, 6. vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 92/2011 Z. z.
, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávaného tepla a poskytovaných služieb pri dodávke tepla. Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2012. Pavol Paška v. r.Príloha k zákonu č. 250/2012 Z. z.Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie 1. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/73/ES
z 13. júla 2009 o spoločných pravidlách pre vnútorný trh so zemným plynom, ktorou sa zrušuje smernica 2003/55/ES (Ú. v. EÚ L 211, 14. 8. 2009). 2. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ
z 25. októbra 2012 o energetickej efektívnosti, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice 2009/125/ES a 2010/30/EÚ a ktorou sa zrušujú smernice 2004/8/ES a 2006/32/ES (Ú. v. EÚ L 315, 14. 11. 2012) v znení smernice Rady 2013/12/EÚ z 13. mája 2013 (Ú. v. EÚ L 141, 28. 5. 2013). 3. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/692
zo 17. apríla 2019, ktorou sa mení smernica 2009/73/ES
o spoločných pravidlách pre vnútorný trh so zemným plynom (Ú. v. EÚ L 117, 3. 5. 2019). 4. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/944
z 5. júna 2019 o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a o zmene smernice 2012/27/EÚ
(Ú. v. EÚ L 158, 14. 6. 2019). 5. Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/2002
z 11. decembra 2018, ktorou sa mení smernica 2012/27/EÚ
o energetickej efektívnosti (Ú. v. EÚ L 328, 21. 12. 2018). 6b) § 45 zákona č. 305/2005 Z. z.
o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 6ba) § 21 zákona č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení zákona č. 358/2020 Z. z.
21b) § 18
a 18a zákona č. 251/2012 Z. z.
v znení zákona č. 309/2018 Z. z.
21ba) § 22a ods. 6 písm. a) zákona č. 251/2012 Z. z. v znení zákona č. .../2022 Z. z.
22) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006
z 20. decembra 2006, ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2 a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90
a niektoré nariadenia ES o osobitných oblastiach štatistiky (Ú. v. EÚ L 393, 30. 12. 2006)
v platnom znení. 22a) Zákon č. 423/2015 Z. z.
o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002
Z. z.
o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov. 25) Čl. 7 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 994/2010
z 20. októbra 2010 o opatreniach na zaistenie bezpečnosti dodávky plynu, ktorým sa zrušuje smernica Rady 2004/67/ES. 30) Časť 2 ods. 2 a 3 prílohy I k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2009
. 35) Zákon č. 71/1967 Zb.
o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.