1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Predkladaný materiál transponuje, resp. v prípade nariadení zohľadňuje nasledujúce únijné právne predpisy:
-nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1032 z 29. júna 2022, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) 2017/1938 a (ES) č. 715/2009, pokiaľ ide o uskladňovanie plynu (Ú. v. L 173, 30.6.2022)
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
Jún 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
August 2022
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Dňa 23. marca 2022 Európska komisia (ďalej len „EK“) predložila návrh nariadenia o skladovaní plynu v Európskej únii, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie 2017/1938 o bezpečnosti dodávok plynu a nariadenie 715/2009 o podmienkach prístupu do prepravných sietí plynu.
EK predložením tohto návrhu reagovala na situáciu, ktorá nastala počas zimnej sezóny 2021/2022 kedy na jej začiatku bol zaznamenaný relatívne nízky objem uskladneného plynu v porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami. V spojení s rekordnými cenami plynu na trhu a vývojom situácie medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou vznikla napätá situácia v zásobovaní plynom v rámci EÚ.
Dňa 30. júna 2022 bolo v Úradnom vestníku Európskej únie publikované nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/1032 z 29. júna 2022, ktorým sa menia nariadenia (EÚ) 2017/1938 a (ES) č. 715/2009, pokiaľ ide o uskladňovanie plynu (Ú. v. EÚ L 173, 30.6.2022).
Cieľom nariadenia je zabezpečiť naplnenie zásobníkov plynu v pre zimu 2022/2023 na úrovni 80 %, pričom v ďalších rokoch sa počíta s ich naplnením na 90 %.
Súčasné znenie zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov a zákona č. 250/2012 Z. z. momentálne nevyhovuje požiadavkám vyplývajúcim z uvedenej pripravovanej únijnej legislatívy, cieľom predkladanej legislatívy je odstrániť tento nesúlad.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Ciele novej právnej úpravy zahŕňajú:
-Ustanovenie povinnosti účastníkov trhu s plynom na zabezpečenie naplnenia zásobníkov na zimnú sezónu na úrovni 50 % v roku 2023/2024 a na úrovni 100 % z definovaného objemu plynu v nasledujúcich rokoch („skladovacia povinnosť“).
-Ustanovenie povinnosti/právomoci regulačného úradu v oblasti cenových konaní súvisiacich so
2
zavedením skladovacej povinnosti.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Dotknutými subjektmi dodávatelia plynu, prevádzkovateľ prepravnej siete, prevádzkovatelia distribučných sietí, prevádzkovatelia zásobníkov, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Nepriamo sa materiál dotkne odberateľov plynu.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade, že by požiadavky v rámci európskej legislatívy neboli splnené, vystavuje sa členský štát nebezpečenstvu začatia konania podľa článku 258 ZFEÚ pre nesplnenie zmluvných povinností. Dôsledkom by bolo aj riziko zníženej úrovne bezpečnosti dodávok plynu v zimnom období.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
Národná právna úprava neprekračuje rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Účinnosť a účelnosť predkladaného materiálu bude možné vyhodnotiť najskôr po uplynutí minimálne jedného roka od jeho účinnosti.
Najvhodnejšie kritériá budú vyhodnotené pred uskutočnením preskúmania účinnosti a účelnosti.
Predkladaný materiál však predstavuje implementáciu povinností definovaných európskym nariadením.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho
vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
v tom vplyvy na rozpočty obcí a vyšších územných celkov
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy,
v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
3
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam.
Ak predkladaný materiál marginálny (zanedbateľný) vplyv na niektorú zo sledovaných oblastí v bode 9 a z tohto dôvodu je tento vplyv označený ako žiadny vplyv, uveďte skutočnosti vysvetľujúce, prečo je tento vplyv marginálny (zanedbateľný).
Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov alebo aj na vyjadrenie sa k marginálnym vplyvom a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
V oblasti rozpočtu verejnej správy predpokladáme len marginálny vplyv, ktorý môže vyplynúť zo sankcií ustanovených v prípade neplnenia povinností zo strany určených subjektov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Ľubomír Čačaný, HŠR, odbor palív a energetiky,
lubomir.cacany@mhsr.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Konzultácie so spoločnosťou NAFTA a.s. (prevádzkovateľ zásobníka), SPP distribúcia, a.s. (prevádzkovateľ distribučnej siete/plynárenský dispečing na vymedzenom území).
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. ..........
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. .......... (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
4
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov v prepočte na podnikateľské prostredie, Vyhodnotenie pravidla 1in2out
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A.Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0
B. Iné poplatky
0
0
C. Nepriame finančné náklady
0
0
D. Administratívne náklady
338
0
Spolu = A+B+C+D
338
0
Z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podn.
153
0
F. Úplná harmonizácia práva EÚ(okrem daní, odvodov, ciel a poplatkov, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality)
338
0
VÝPOČET PRAVIDLA 1in2out:
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
5
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
Požiadavka na pridelenie uskladňovacej kapacity
0
0
EÚ úplná harmonizácia
01.12.22
0
20
15
10
205
In (zvyšuje náklady)
2
Určenie skladovacej povinnosti, informovanie ministerstva a úradu
0
0
EÚ úplná harmonizácia
01.12.22
0
1
-
10
10
In (zvyšuje náklady)
3
Evidencia uskladneného plynu jednotlivých dodávateľov; oznamovanie dostupnej uskladňovacej kapacity
0
0
EÚ úplná harmonizácia
01.12.22
0
2
-
61
123
In (zvyšuje náklady)
Nová skladovacia povinnosť nemá priamy vplyv na činnosť prevádzkovateľa prepravnej siete, spoločnosť eustream, a.s., neukladá mu dodatočné povinnosti a taktiež mu v súvislosti s navrhovaným opatrením nevznikajú dodatočné náklady.
Navrhovaná skladovacia povinnosť nemá zásadný vplyv na činnosť prevádzkovateľa najväčšej distribučnej siete na Slovensku, spoločnosť SPP distribúcia, a.s., ktorá na základe rozhodnutia ministerstva zároveň plní úlohy plynárenského dispečingu.
Novými povinnosťami spoločnosti SPP distribúcia, a.s. ako plynárenského dispečingu na vymedzenom území bude výpočet výšky skladovacej povinnosti pre jednotlivých dodávateľov plynu a priebežná kontrola jej plnenia.
Navrhované opatrenia predpokladajú zabezpečovanie plynu pre plnenie skladovacej povinnosti priebežne počas letných mesiacov a zabezpečenie objemu plynu v zásobníkoch zemného plynu na vymedzenom území nevyhnutného pre zaručenie bezpečnosti dodávok. Tento prístup sa môže odlišovať od doterajších nákupných stratégií jednotlivých dodávateľov plynu, avšak pozitívny vplyv na dlhodobý výsledok hospodárenia dodávateľov plynu a ich zákazníkov.
Nová skladovacia povinnosť zabezpečí spravodlivé rozdelenie nákladov na bezpečnosť dodávok a nastaví rovnaké podmienky pre všetkých dodávateľov dodávajúcich plyn pre koncových odberateľov. Zavedenie povinnosti fyzického skladovania časti zemného plynu určeného na zimnú spotrebu v zásobníkoch prináša výhody najmä z hľadiska hodnoty poistenia sa proti rizikám v oblasti bezpečnosti dodávok a z hľadiska účinkov tlmenia cien v zimnom období.
Náklady na nákup zemného plynu počas letných mesiacov pre účely zabezpečenia zimných dodávok oproti nakupovaniu plynu v priebehu zimy prináša pre dodávateľa riziko v prípade zníženia ceny plynu v zimných mesiacoch. V prípade štandardného vývoja na trhu (pozitívny rozdiel ceny plynu počas vykurovacej sezóny a ceny plynu v lete) však takáto povinnosť nemá negatívny dopad na dodávateľa plynu. Medzi negatívne vplyvy na dodávateľov plynu tiež patria náklady na uskladnenie plynu potrebného na splnenie skladovacej povinnosti. Výška tohto negatívneho vplyvu je však minimalizovaná skutočnosťou, že náklady na uskladňovanie plynu podliehajú regulácii úradu. Tieto náklady zároveň vyvážené prínosom pre koncových odberateľov plynu v podobe zníženia rizika obmedzenia, resp. prerušenia dodávok v prípade vyhlásenia stavu núdze. Nákupom plynu počas letných mesiacov je tiež minimalizované riziko, že dodávateľ bude vystavený cenovým skokom a bude tak nútený nakupovať plyn v krátkodobomhorizonte za neprimerane vysoké ceny, čo taktiež môže ohroziť dodávku pre koncového odberateľa.
Zavedenie skladovacej povinnosti a výdavky na obstaranie časti plynu počas letného obdobia, ktorý bol doteraz nakúpený dodávateľom na plynovej burze v zimných mesiacoch budú mať vplyv na celkové zvýšené kapitálové výdavky a cash-flow dodávateľa plynu, keďže výnosy z predaja takto nakúpeného a uskladneného plynu získa dodávateľ plynu po jeho predaji koncovým odberateľom v zimnom období. Tieto vplyvy na dodávateľov plynu výraznejšie pri zvýšenej cene plynu na veľkoobchodnom trhu a sú spojené aj s nákladmi na financovanie takéhoto nákupu plynu. Štát môže zmierniť tieto negatívne vplyvy nelegislatívnymi opatreniami.
V prvom roku uplatňovania navrhovaného právneho predpisu (obdobie roku 2022 do marca 2023) nebude žiadny vplyv na dodávateľov, keďže je možné splnenie povinnosti preukázať kontraktmi na dodávku plynu. V druhom roku (obdobie od apríla 2023 do konca marca 2024) sa predpokladá obmedzený vplyv na dodávateľov v súvislosti so zabezpečením plnenia príslušnej povinnosti vo výške 50 % celkovej skladovacej povinnosti, v treťom roku budú dodávatelia plniť 100 % svojej skladovacej povinnosti.
Navrhovaná skladovacia povinnosť sa dotkne slovenských spoločností zaoberajúcich sa skladovaním plynu, ktoré budú na tento účel poskytovať uskladňovaciu kapacitu, najmä z dôvodu nových administratívnych a vykazovacích povinností.
Významným vplyvom na koncových odberateľov plynu, ktorý je zároveň primárnym dôvodom navrhovaných opatrení, je zvýšenie celkovej bezpečnosti dodávok plynu pre všetkých koncových odberateľov plynu na slovenskom trhu, a to tak chránených, ako aj priemyselných, a to predovšetkým v kontexte aktuálnej geopolitickej situácie a s tým súvisiacich bezprecedentných cenových skokov v uplynulých mesiacoch. niekoľkodňová platnosť obmedzujúceho odberového stupňa, prípadne vysoká inflácia spôsobí väčšine priemyselných odberateľov závislých na dodávkach plynu významné ekonomické škody, ktoré sa odzrkadlia aj v makroekonomických ukazovateľoch SR.
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu
nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
Konzultácie sa uskutočnili s nasledovnými subjektmi:
NAFTA a.s.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
Slovenský plynárenský priemysel, a.s.
SPP – distribúcia, a.s.
eustream, a.s.
dodávatelia plynu
Konzultácie boli vedené formou pracovných stretnutí s účastníkmi trhu s plynom ako aj formou pripomienkovania legislatívneho návrhu Európskej komisie z marca 2022, ktorý sa týka problematiky zabezpečenia naplnenia zásobníkov plynu pre nadchádzajúce zimné obdobia. V rámci konzultácií spracovateľ zbieral podnety a pripomienky od účastníkov trhu k povinnosti týkajúcej sa uskladňovania zemného plynu prostredníctvom mailovej komunikácie a následne boli pripomienky konzultujúcich subjektov posúdené a vyhodnotené.
Konzultácie sa uskutočnili v období marec máj 2022. V zmysle týchto konzultácii oslovené podnikateľské subjekty zo svojho pohľadu pripomienkovali/komentovali návrhy pracovných verzií európskeho nariadenia resp. návrh zákona.
Akceptované boli pripomienky, ktoré sa týkali praktickej realizácie skladovacej povinnosti, úprava skladovacej povinnosti v prípade zmeny portfólia počas obdobia skladovacej povinnosti, postup týkajúci sa informovania ministerstva a úradu o plnení skladovacej povinnosti.
Neakceptované boli podnety, ktoré znamenali odmietnutie zavedenia skladovacej povinnosti.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Materiál by mal mať vplyv na dostupnosť surovín resp. energie. V súčasnosti je situácia v dodávke zemného plynu na Slovensko ako aj do značne napätá predovšetkým v súvislosti s udalosťami medzi Ruskou federáciou a Ukrajinou. Navrhnuté riešenie by malo zmierniť riziko prerušenia dodávok plynu pre jeho odberateľov.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje nemení znižuje
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Materiál ustanovuje uplatňovanie pokút za porušenie doplnených povinností účastníkov trhu a plynom vyplývajúcich z návrhu nariadenia o skladovaní plynu. Výška pokút je v návrhu zákona určená sumou od 5 000 do 1 000 000 € za porušenie uloženej povinnosti.
Materiál nepredpokladá vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory, vplyvy na regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách a iné vplyvy, ktoré nemožno zaradiť do častí 3.1 a 3.3.