1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov, sa predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2022.
V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. L 429, 1.12.2021) (tzv. public country-by-country reporting) je cieľom návrhu zákona zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností, ktoré prekročili určitú veľkosť, a to transpozíciou spoločných pravidiel pre zverejňovanie informácií o dani z príjmov.
Väčšia transparentnosť pri zverejňovaní prispieť k lepšej verejnej kontrole nad činnosťami nadnárodných spoločností. Návrhom zákona sa ustanoví pre konečné materské účtovné jednotky a samostatné účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok a zbierky listín obchodného registra. Návrhom zákona sa tiež ustanovia podmienky, ktorých splnením vznikne veľkým dcérskym účtovným jednotkám a vybraným účtovným jednotkám, ktoré organizačnými zložkami podnikov zahraničných právnických osôb so sídlom mimo územia členských štátov, povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu s informáciami o dani z príjmov týkajúcu sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu. V súvislosti s ukladaním správy s informáciami o dani z príjmov do zbierky listín obchodného registra sa navrhuje využiť zavedený prístup „jedenkrát a dosť“ pre ukladanie účtovných závierok, v nadväznosti na ktorý sa povinnosť uložiť správu s informáciami o dani z príjmov do zbierky listín obchodného registra bude považovať za splnenú jej uložením v registri účtovných závierok. S cieľom zníženia administratívnej záťaže je navrhovaná dobrovoľná transpozícia čl. 48d ods. 3 cit. smernice, ktorý umožňuje členským štátom za stanovených podmienok poskytnúť dotknutým účtovným jednotkám oslobodenie od povinnosti zverejnenia správy s informáciami o dani z príjmov na ich webom sídle.
Okrem výšky zaplatených daní v súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 správa s informáciami o dani z príjmov obsahovať aj ďalšie informácie, ktoré majú napomôcť zvýšiť povedomie verejnosti v tejto oblasti. Navrhuje sa, aby obsah správy s informáciami o dani z príjmov vrátane požiadaviek na jej elektronický formát bol ustanovený opatrením, k vydaniu ktorého sa splnomocňuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky. V súlade s cit. smernicou sa navrhuje, aby sa správy s informáciami o dani z príjmov prvýkrát ukladali za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2024.
V nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe sa návrhom zákona predlžuje lehota na zostavenie súhrnnej účtovnej závierky Ministerstvom financií SR na deväť mesiacov. Z dôvodu potreby vyššej kvality dát a lepšej ochrany majetku štátu, obce a vyššieho územného celku sa upravuje periodicita inventarizácie pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov pre vybrané subjekty verejnej správy. Zároveň sa návrhom zákona precizujú aj ustanovenia týkajúce sa vzniku povinnosti uvádzať vo výročnej správe nefinančné informácie a informácie súvisiace s ponukou na prevzatie, ktoré majú za cieľ znížiť administratívnu záťaž dotknutých účtovných jednotiek.
2
Návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona nemá sociálne vplyvy ani vplyv na služby verejnej správy pre občana, životné prostredie, manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými právnymi predpismi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
3
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
1.Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. ES L 429, 1.12.2021).
2.Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú. v. ES L 330, 15.11.2014) v platnom znení.
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 13.4.2022Ukončenie: 26.4.2022
Predpokladaný termín predloženia na pripomienkové konanie
máj 2022
Predpokladaný termín začiatku a ukončenia ZP**
Predpokladaný termín predloženia na rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, ktoré dôvodom vypracovania predkladaného materiálu (dôvody majú presne poukázať na problém, ktorý existuje a je nutné ho predloženým materiálom riešiť).
Pripravovaný právny predpis je transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ideo zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. L 429, 1.12.2021) (tzv. public country-by-country reporting). Cieľom pripravovaného návrhu zákona je zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností prostredníctvom verejnej kontroly, ktorá spočíva v zverejnení určitých informácií týkajúcich sa dane z príjmov v členení podľa jednotlivých štátov. Predmetným návrhom dôjde aj k úprave niektorých ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. na základe jednoznačného spresnenia transpozície ustanovení smernice 2014/95/EÚ v platnom znení a poznatkov z aplikačnej praxe.
Zároveň sa na základe odporúčaní aplikačnej praxe a výsledkov auditu konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy navrhuje s cieľom lepšie ochrániť majetok štátu a územnej samosprávy, zvýšenie periodicity inventarizácie vybraného hmotného majetku v účtovných jednotkách verejnej správy - štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce,
4
vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele predkladaného materiálu (aký výsledný stav má byť prijatím materiálu dosiahnutý, pričom dosiahnutý stav musí byť odlišný od stavu popísaného v bode 2. Definovanie problému).
Cieľom návrhu zákona je transponovať smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. L 429, 1.12.2021) (tzv. public country-by-country reporting). Cieľom predkladaného návrhu zákona je zvýšiť transparentnosť a podporiť spoločenskú zodpovednosť nadnárodných spoločností prostredníctvom verejnej kontroly, ktorá spočíva v zverejnení určitých informácií týkajúcich sa dane z príjmov v členení podľa jednotlivých štátov. V súlade s cit. smernicou návrh zákona zavedie pre vybrané účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktoré prekročia určitú veľkosť, povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok. Obsahom uvedenej správy majú byť napr. informácie o zaplatenej dani z príjmov, suma výnosov vrátane výnosov dosiahnutých z transakcií so spriaznenými stranami, počet zamestnancov, pričom informácie sa budú uvádzať v tabuľke, ktorej vzor ustanoví vykonávacie nariadenie Komisie (EÚ). Predmetným návrhom dôjde aj k úprave niektorých ustanovení zákona č. 431/2002 Z. z. na základe poznatkov z aplikačnej praxe.
Návrh zákona cieľ lepšie ochrániť majetok štátu a územnej samosprávy a zároveň aj zvýšiť kvalitu dát v účtovných závierkach účtovných jednotiek tým, že navrhuje zvýšenie periodicity vykonávania inventarizácie určitého hmotného majetku v účtovných jednotkách verejnej správy - štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny predkladaného materiálu dotknú priamo aj nepriamo:
Účtovné jednotky, ktoré v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach za každé z nich dosiahli čistý obrat viac ako 750 mil. eur a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku najväčšej skupiny podnikov, ktoré v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach za každé z nich dosiahli konsolidované výnosy viac ako 750 mil. eur, ak majú stále miesto podnikania alebo trvalú podnikateľskú činnosť na území viacerých členských štátoch alebo viac ako jednu daňovú jurisdikciu. Tiež veľké dcérske účtovné jednotky, ktoré spĺňajú aspoň 2 kritériá (majetok viac ako 4 mil. €, obrat vyšší ako 8 mil.€ a 50 zamestnancov za 2 po sebe idúce účtovné obdobia), ktorých zahraničný konečný materský subjekt sídlo mimo územia členských štátov a jeho konsolidované výnosy presiahli 750 mil. v každom z 2 bezprostredne po sebe idúcich účtovných obdobiach a veľké organizačné zložky podniku zahraničnej právnickej osoby so sídlom mimo územia členských štátov, ktorej výnosy resp. konsolidované výnosy prekročili v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach sumu 750 mil. €, ak sa na ne nevzťahuje oslobodenie z povinnosti uložiť správu s informáciami o dani z príjmov.
Zvýšenie periodicity vykonávania inventarizácie určitého hmotného majetku sa dotkne účtovných jednotiek verejnej správy, ktorými štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov.
5
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia vedúce k stanovenému cieľu boli identifikované a posudzované pre riešenie definovaného problému?
Nulový variant - uveďte dôsledky, ku ktorým by došlo v prípade nevykonania úprav v predkladanom materiáli a alternatívne riešenia/spôsoby dosiahnutia cieľov uvedených v bode 3.
V prípade nulového variantu by Slovenská republika nesplnila povinnosť transpozície smernice (EÚ) 2021/2101, ktorá musí byť transponovaná do 22. júna 2023.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky, v ktorom sa bližšie upraví obsah správy s informáciami o dani z príjmov a spoločný vzor a elektronický formát tejto správy v nadväznosti na vykonávací akt Komisie, ktorý byť prijatý koncom roka 2022, najneskôr v roku 2023. Obsah správy s informáciami o dani z príjmov budú tvoriť informácie podľa čl. 48c smernice (EÚ) 2021/2101 ako napr. počet zamestnancov, suma výnosov vrátane sumy výnosov z transakcií so spriaznenými stranami, suma zisku alebo straty pred zdanením, suma vzniknutej dane z príjmov, suma dane z príjmov zaplatenej na hotovostnom základe a suma akumulovaných ziskov na konci príslušného účtovného obdobia.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých konkrétnych ustanoveniach (paragrafy, články, body, atď.) ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek (tzv. goldplating) spolu s odôvodnením opodstatnenosti presahu.
V návrhu zákona nie zapracované úpravy zákona o účtovníctve, ktoré by predstavovali goldplating.
8.Preskúmanie účelnosti
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti predkladaného materiálu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Do 22. júna 2027 Komisia predloží správu o dodržiavaní a o vplyve povinností podávať správy stanovených v článkoch 48a 48f podľa smernice (EÚ) 2021/2101, a so zreteľom na situáciu na úrovni OECD, potrebu zabezpečiť dostatočnú úroveň transparentnosti a potrebu zachovať a zabezpečiť konkurenčné prostredie pre podniky a súkromné investície, preskúma a posúdi najmä, či by bolo vhodné rozšíriť povinnosť podávať správy s informáciami o dani z príjmov stanovenú v článku 48b na veľké podniky v zmysle vymedzenia v článku 3 ods. 4 a na veľké skupiny v zmysle vymedzenia v článku 3 ods. 7, ako aj rozšíriť obsah správy s informáciami o dani z príjmov uvedenú v článku 48c o ďalšie položky.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** vyplniť iba v prípade, ak sa záverečné posúdenie vybraných vplyvov uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. jednotnej metodiky.
6
9.Vybrané vplyvy materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy, v prípade identifikovaného negatívneho vplyvu
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Mechanizmus znižovania byrokracie
a nákladov sa uplatňuje:
Áno
Nie
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k identifikovaným vplyvom a ich analýzam. Informácie v tejto časti slúžia na zhrnutie vplyvov a nie ako náhrada za vypracovanie príslušných analýz vybraných vplyvov.
Identifikované vplyvy v rámci ich analýz indikujú negatívny vplyv návrhu zákona na rozpočet a negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie v dôsledku vzniku povinnosti vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov pre tie účtovné jednotky s cezhraničným aspektom, ktorých čistý obrat presahuje sumu 750 mil. a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku najväčšej skupiny účtovných jednotiek a ich konsolidované výnosy prekročili sumu 750 mil. v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach. Negatívny a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie súvisí so zavedením povinnosti uvádzania informácií v správe audítora a následného príjmu audítora/audítorskej spoločnosti vyplývajúceho z plnenia tejto povinnosti.
Finančné prostriedky potrebné na úpravu informačných systémov na rozpočtový rok 2024 budú zabezpečené v rámci prípravy rozpočtu kapitoly MF SR na roky 2023 2025. Vzhľadom na to, že samotný výkaz bude prijatý predpokladáme koncom roka 2022, najneskôr v roku 2023 prostredníctvom vykonávacieho aktu, v súčasnosti nie je možné presne vyčísliť finančné vplyvy na zabezpečenie splnenia tejto povinnosti v informačných systémoch verejnej správy. Preto v analýze na rozpočet uvádzame odhadovanú výšku predpokladaných nákladov, ktorú budeme v prípade potreby aktualizovať na základe nových skutočností pri vykonávacom predpise.
7
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov.
Ing. Ingrid Šalkovičová (
ingrid.salkovicova@mfsr.sk
),
Odbor pre legislatívu a metodiku účtovníctva, MF SR
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri príprave materiálu a vypracovávaní doložky, analýz vplyvov vychádzali. V prípade nedostupnosti potrebných dát pre spracovanie relevantných analýz vybraných vplyvov, uveďte danú skutočnosť.
Pri vypracovaní doložky vplyvov a príslušných analýz vplyvov na podnikateľské prostredie sa vychádzalo z dostupných informácií zverejnených v registri účtovných závierok. Následne sa vyčísľovali vplyvy za použitia kalkulačky nákladov regulácie.
13.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov z PPK č. 077/2022
(v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 8.1 Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
II. Pripomienky a návrhy zmien:
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je označený negatívny, rozpočtovo krytý vplyv na rozpočet verejnej správy. V analýze vplyvov je kvantifikovaný vplyv v sume 770,98 v roku 2022, pričom sa uvádza, že tento vplyv je pokrytý z prostriedkov zabezpečených na prevádzku informačného systému na rok 2022. Ďalej je kvantifikovaný aj vplyv v roku 2024 v sume 173 467,20 eur s tým, že finančné prostriedky nie zabezpečené v rámci limitu výdavkov kapitoly MF SR a z uvedeného dôvodu si tieto prostriedky bude kapitola uplatňovať v rámci prípravy návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2023 až 2025.
S materiálom, ktorý zakladá nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy Komisia nesúhlasí a žiada vplyv zabezpečiť v rámci schválených limitov kapitoly MF SR na príslušný rozpočtový rok.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Komisia žiada predkladateľa v Doložke vybraných vplyvov v časti 9 „Vybrané vplyvy materiálu“ vyznačiť aj pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie a doplniť Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie.
Odôvodnenie: Materiál upravuje predĺženie lehoty na vypracovanie súhrnnej účtovnej závierky zo 6 na 9 mesiacov, čo predstavuje pozitívny vplyv pre podnikateľské prostredie, ktorý je potrebný uviesť v časti 3.4 v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. Zároveň v § 19 ods. 4 sa zavádza nová administratívna povinnosť pre audítorskú spoločnosť, ktorú je potrebné kvantifikovať v časti 3.1 Analýzy. Ďalej sa zavádzajú sankcie za nepredloženie účtovných záznamov, ktoré je potrebné uviesť v časti 3.4 Analýzy.
8
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
Komisia súhlasí s tvrdením predkladateľa, že predmetný návrh zákona má vplyv na informatizáciu spoločnosti. Predkladateľ však použil nesprávny formulár analýzy vplyvov a teda nie je možné ho posúdiť v plnom rozsahu a v doložke vplyvov nesprávne vyznačil vplyv na informatizáciu spoločnosti ako „žiadny“ miesto „pozitívny“.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Vyhodnotenie pripomienok k stanovisku:
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
MF SR upravilo analýzu vplyvu na rozpočet verejnej správy podľa odporúčania Komisie a predkladá už upravený dokument.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
MF SR upravilo analýzu vplyvu na podnikateľské prostredie podľa odporúčania Komisie s výnimkou pozitívneho vplyvu pri súhrnnej účtovnej závierke, nakoľko ju zostavuje MF SR.
Uvádzame pozitívny aj negatívny vplyv na audítora/audítorskú spoločnosť, ktorej vznikne na jednej strane povinnosť uvádzania informácií v správe audítora, ale zároveň to predstavuje aj príjem pre audítora/audítorskú spoločnosť.
K vplyvom na informatizáciu spoločnosti
MF SR ako predkladateľ návrhu zákona upravilo vplyv v doložke vplyvov na „pozitívny“ a predložilo nový formulár odkonzultovaný a schválený MIRRI.
14.Stanovisko Komisie na posudzovanie vybraných vplyvov zo záverečného posúdenia č. 077_2/2022 (v prípade, ak sa uskutočnilo v zmysle bodu 9.1. Jednotnej metodiky)
Súhlasné
Súhlasné s návrhom na dopracovanie
Nesúhlasné
Uveďte pripomienky zo stanoviska Komisie z časti II. spolu s Vaším vyhodnotením:
9
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2022
2023
2024
2025
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: kapitola MFSR (FS SR)
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
770,98
0
173 467,20
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR (org. MF SR – úrad, DataCentrum, FR SR)
770,98
0
173 467,20
0
z toho:
0
0
- vplyv na ŠR
770,98
0
173 467,20
0
Rozpočtové prostriedky
770,98
0
173 467,20
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
770,98
0
173 467,20
0
v tom: kapitola MF SR/0EK 0D IT financované zo ŠR (org. MF SR – úrad, DataCentrum, FR SR)
770,98
0
173 467,20
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
10
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet kapitoly MF SR.
Návrh zákona si vyžiada zmeny informačných systémov s vplyvom na rozpočet výdavkov, a to:
- informačný systém ISFS-SD na rok 2022 vo výške 770,98 eur
a na rozpočtový rok 2024:
- Rozpočtový informačný systém v časti register účtovných závierok 120 000 eur,
- Portál finančnej správy v sume 21 067,20 eur,
- Konsolidácia registra účtovných závierok v sume 32 400 eur.
Finančné prostriedky potrebné na úpravu informačného systému Finančnej správy správa daní sa pokryjú z prostriedkov zabezpečených na prevádzku informačného systému na rozpočtový rok 2022.
Finančné prostriedky potrebné na úpravu informačných systémov na rozpočtový rok 2024 budú zabezpečené v rámci prípravy rozpočtu kapitoly MF SR na roky 2023 2025. Vzhľadom na to, že samotný výkaz bude prijatý predpokladáme koncom roka 2022, najneskôr v roku 2023 prostredníctvom vykonávacieho aktu, v súčasnosti nie je možné presne vyčísliť finančné vplyvy na zabezpečenie splnenia tejto povinnosti v informačných systémoch verejnej správy. Preto v analýze na rozpočet uvádzame odhadovanú výšku predpokladaných nákladov, ktorú budeme v prípade potreby aktualizovať na základe nových skutočností pri vykonávacom predpise.
V návrhu zákona v nadväznosti na podávanie nového výkazu správa s informáciami o dani z príjmov, bude potrebné zabezpečiť úpravy informačných systémov, a to podávanie prostredníctvom portálu Finančnej správy a následne jeho zverejnenie v registri účtovných závierok. Zároveň tento dokument bude súčasne zasielaný aj do Zbierky listín Obchodného registra.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
V návrhu zákona sa v nadväznosti na prijatie smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. L 429, 1.12.2021) doplnili povinnosti v súvislosti s podávaním nového výkazu správa s informáciami o dani z príjmov. Správa s informáciami o dani z príjmov sa podáva prostredníctvom portálu Finančnej správy do registra účtovných závierok a následne je zasielaná do Zbierky listín Obchodného registra. V nadväznosti na požiadavky cit. smernice sa dopĺňajú ustanovenia týkajúce sa porušenia povinností uložiť a uverejniť správu s informáciami o dani z príjmov a následne aj výška pokuty pri ich porušení.
V návrhu zákona je zapracovaná aj požiadavka v súvislosti so zvýšenou periodicitou inventarizácie hmotného majetku v účtovných jednotkách verejnej správy - štátne rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky, štátne fondy, rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov. Uvedené sa navrhuje na základe odporúčaní aplikačnej praxe a výsledkov auditu konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy s cieľom lepšie ochrániť majetok štátu
11
a územnej samosprávy. Uvedeným opatrením sa súčasne zvýši aj kvalita dát v účtovných závierkach predmetných účtovných jednotiek.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri výpočte vplyvu sa vychádzalo z týchto údajov:
Vzhľadom na novú povinnosť podávať výkaz správa s informáciami o dani z príjmov, sa pri výpočte príjmov nepredpokladajú príjmy v sledovanom období horizontu do 2025, nakoľko uvedený výkaz sa najskôr bude ukladať za účtovné obdobie, ktoré sa začína 22. júna 2024 a neskôr. Prípadné príjmy, ktoré by mohli byť ako výťažok z pokút za neuloženie alebo nezverejnenie správy s informáciami o dani z príjmov, predpokladáme najskôr v rokoch 2026 a neskôr. V súlade so zásadou opatrnosti a vzhľadom na zatiaľ neznámy počet účtovných jednotiek, ktorých by sa prípadné pokuty mohli týkať za nesplnenie si povinností, sa k predpokladaným príjmom nevyjadrujeme.
Pri výpočte vplyvu na výdavky sa vychádzalo z potrieb zabezpečiť povinnosti transponovať smernicu (EÚ) 2021/2101 najhospodárnejším spôsobom. Úpravy informačných systémov na zabezpečenie riešenia podávania dokumentov vychádzali z už existujúcich formulárov. Požiadavka na strojovo čitateľný dokument si bude vyžadovať doplnenie štruktúrovaného formulára, ktorý bude ukladaný prostredníctvom elektronickej podateľne Finančnej správy do registra účtovných závierok a následne do Zbierky listín Obchodného registra. Spoločný vzor a elektronické formáty na podávanie správ s informáciami o dani z príjmov Komisia príjme prostredníctvom vykonávacích aktov, pričom ich prijatie sa očakáva v rokoch 2022 2023. Slovenská republika preberie tento spoločný vzor opatrením Ministerstva financií SR. po prijatí vykonávacieho aktu je možné následne presne vyčísliť finančné vplyvy na zabezpečenie splnenia tejto povinnosti v informačných systémoch verejnej správy.
12
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
13
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2022
2023
2024
2025
poznámka
Bežné výdavky (600)
770,98
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
770,98
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
173 467,20
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
173 467,20
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
770,98
0
173 467,20
0
14
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
15
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov
Predkladateľ: Vláda Slovenskej republiky
3.1 Náklady regulácie
3.1.1 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Tabuľka č. 1: Zmeny nákladov (ročne) v prepočte na podnikateľské prostredie (PP), vyhodnotenie mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov.
Nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov podnikateľského prostredia, ktorá je povinnou prílohou tejto analýzy a nájdete ju na
webovom sídle MH SR
, (ďalej len
„Kalkulačka nákladov“):
TYP NÁKLADOV
Zvýšenie nákladov v € na PP
Zníženie nákladov v € na PP
A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality
0
0,00
B. Iné poplatky
0
0,00
C. Nepriame finančné náklady
150 00
0,00
D. Administratívne náklady
2 319
0,00
Spolu = A+B+C+D
152 319
0,00
z toho
E. Vplyv na mikro, malé a stredné podniky
0
0,00
F. Úplná harmonizácia práva EÚ
152 319
0,00
VÝPOČET mechanizmu znižovania byrokracie a nákladov
IN
OUT
G. Náklady okrem výnimiek = B+C+D-F
0
0
16
3.1.2 Výpočty vplyvov jednotlivých regulácií na zmeny v nákladoch podnikateľov
Tabuľka č. 2: Výpočet vplyvov jednotlivých regulácií (nahraďte rovnakou tabuľkou po vyplnení Kalkulačky nákladov):
P.č.
Zrozumiteľný a stručný opis regulácie vyjadrujúci dôvod zvýšenia/zníženia nákladov na PP
Číslo normy
(zákona, vyhlášky a pod.)
Lokalizácia (§, ods.)
Pôvod regulácie:
SK/EÚ úplná harm./EÚ harm. s možnosťou voľby
Účinnosť
regulácie
Kategória dotk. subjektov
Počet subjektov v dotk. kategórii
Počet subjektov MSP v dotk. kategórii
Vplyv na 1 podnik. v €
Vplyv na kategóriu dotk. subjektov v €
Druh vplyvu
In (zvyšuje náklady) /
Out (znižuje náklady)
1
zavedenie nového výkazu - správa s informáciami o dani z príjmov
431/2002 Z. z.
§ 21 a nasl.
EÚ úplná harmonizácia
22.06.23
veľké účt. jednotky s čistým obratom/kons. výnosmi nad 750mil.€
20
-
116
2 319
In (zvyšuje náklady)
2
kontrola vzniku povinnosti a uloženia výkazu - správa s informáciami o dani z príjmov
431/2002 Z. z.
§ 19 ods. 4
EÚ úplná harmonizácia
22.06.23
obchodné spoločnosti s povinnosťou podľa § 19 ods. 1 písm. a), b) a d) alebo § 22 ods.2
3 000
-
50
150 000
In (zvyšuje náklady)
17
Doplňujúce informácie k spôsobu výpočtu vplyvov jednotlivých regulácií na zmenu nákladov
Osobitne pri každej regulácii s vplyvom na PP zhodnotenom v tabuľke č. 2 uveďte doplňujúce informácie tak, aby mohol byť skontrolovaný spôsob a správnosť výpočtov. Uveďte najmä, ako ste vypočítali vplyvy a z akého zdroja ste čerpali početnosti (uveďte aj link na konkrétne štatistiky, ak dostupné na internete). Jednotlivé regulácie môžu mať jeden alebo viac typov nákladov (A. Dane, odvody, clá a poplatky, ktorých cieľom je znižovať negatívne externality, B. Iné poplatky, C. Nepriame finančné náklady, D. Administratívne náklady). Rozčleňte ich a vypočítajte v súlade s metodickým postupom.
Návrhom dotknuté veľké účtovné jednotky, ktoré v dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach za každé z nich dosiahli čistý obrat viac ako 750 mil. eur a účtovné jednotky, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku najväčšej skupiny podnikov a dosiahli konsolidované výnosy viac ako 750 mil. eur za každé z dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach, ak majú stále miesto podnikania alebo trvalú podnikateľskú činnosť na území viacerých členských štátoch alebo viac ako jednu daňovú jurisdikciu. Tiež dcérske účtovné jednotky, ktoré spĺňajú aspoň 2 kritériá (majetok viac ako 4 mil. €, obrat vyšší ako 8 mil.€ a 50 zamestnancov za 2 po sebe idúce účtovné obdobia), ktorých zahraničný konečný materský subjekt sídlo mimo Európskej únie a prekračuje konsolidované výnosy 750 mil. v každom z 2 bezprostredne po sebe idúcich účtovných obdobiach a veľké organizačné zložky podniku zahraničnej právnickej osoby so sídlom mimo územia členských štátov, ktorej výnosy resp. konsolidované výnosy prekročili v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach sumu 750 mil. €, ak sa na ne nevzťahuje oslobodenie z povinnosti uložiť správu s informáciami o dani z príjmov.
Zároveň sa upravuje povinnosť pre subjekty verejného záujmu s počtom zamestnancov nad 500, ktoré doteraz uvádzali vo výročnej správe aj nefinančné informácie, aby sa na nich táto povinnosť vzťahovala len v prípade ak ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie, splnia zároveň aspoň jednu z týchto podmienok:
a) celková suma majetku presiahla sumu 20 000 000 eur, pričom sumou majetku na tento účel sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení upravenom o položky podľa § 26 ods. 3,
b) čistý obrat presiahol 40 000 000 eur.
Neboli identifikované a následne ani vyčíslené priame finančné náklady regulácie.
Nepriame finančné náklady regulácie vznikajú v súvislosti s povinnosťou audítora uvádzať v správe audítora informáciu o tom, či za účtovné obdobie bezprostredne predchádzajúce účtovnému obdobiu, za ktoré je overovaná účtovná závierka zostavená, vznikla účtovnej jednotke povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov a či bola správa s informáciami uložená do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, za ktoré sa správa s informáciami o dani z príjmov vyhotovila. V obchodných spoločnostiach, ktoré majú povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom, sa činnosť audítora rozšíri o úkony, ktoré v praxi predstavujú skontrolovanie výšky výnosov a splnenia zverejnenia dokumentu. Pri priemerných hodinových sadzbách a odhadovaného časového rámca týchto činností, bola pri výpočte vyčíslená hodnota uvedených aktivít na 50 eur na audit. Tieto úkony sa prvýkrát vykonajú pri správe audítora k účtovnej závierke, ktorá sa zostavuje za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2025.
Dochádza k zavedeniu novej informačnej povinnosti pre samostatnú účtovnú jednotku a konečnú materskú účtovnú jednotku, ktorých čistý obrat resp. konsolidované výnosy prekročil sumu 750 000 000 v každom z dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach. Zároveň sa uvedená povinnosť vypracovania správy s informáciami o dani z príjmov a jej uloženia do registra účtovných závierok a následne do Zbierky listín Obchodného registra bude vzťahovať aj na veľké dcérske účtovné jednotky a organizačné zložky podnikov zahraničných právnických osôb so sídlom mimo územia členských štátov spĺňajúcich veľkostnú podmienku 750 mil. eur, ak im správa vyhotovená ich zahraničným
18
konečným materským podnikom nebude na účely jej uloženia do registra účtovných závierok sprístupnená.
Administratívne náklady na splnenie povinnosti predstavujú hodnotu pri cca 20 veľkých účtovných jednotkách, prípadne organizačných zložkách na 1 účtovnú jednotku hodnotu 116 €. Na celé podnikateľské prostredie predpokladáme, pripadne zvýšenie nákladov vrátane nepriamych nákladov v celkovej hodnote 152 319 €. Takéto náklady predpokladáme, budú mať pri splnení si tejto povinnosti podnikatelia podľa kalkulačky nákladov spojené s časovou náročnosťou prípravy dokumentu a jeho zaslaním prostredníctvom portálu FS. Následne bude správa s informáciami zverejnená v registri účtovných závierok a Zbierke listín Obchodného registra.
Navrhovaná úprava sa nebude týkať malých a stredných podnikov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií s podnikateľskými subjektmi pred predbežným pripomienkovým konaním
Uveďte formu konzultácií vrátane zdôvodnenia jej výberu a trvanie konzultácií, termíny stretnutí. Uveďte spôsob oslovenia dotknutých subjektov, zoznam konzultujúcich subjektov, tiež link na webovú stránku, na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Uveďte hlavné body konzultácií a ich závery.
Uveďte zoznam predložených alternatívnych riešení problematiky od konzultujúcich subjektov, ako aj návrhy od konzultujúcich subjektov na zníženie nákladov regulácií na PP, ktoré neboli akceptované a dôvod neakceptovania.
Alternatívne namiesto vypĺňania bodu 3.2 môžete uviesť ako samostatnú prílohu tejto analýzy Záznam z konzultácií obsahujúci požadované informácie.
MF SR uskutočnilo vo februári 2022 konzultácie k predbežnej informácii PI/2022/10, o ktoré prejavili záujem Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky, Klub 500, Slovenská asociácia finančníkov a Slovenská komora daňových poradcov.
Hlavným bodom konzultácie bolo predstavenie požiadaviek smernice (EÚ) 2021/2101 na zavedenie predkladania správy s informáciami o dani z príjmov, ktoré budú transponované do návrhu zákona. Konzultujúci boli informovaní koho sa nová povinnosť dotkne, približný obsah správy s informáciami o dani z príjmov a o spôsobe ukladania tejto správy prostredníctvom portálu Finančnej správy.
3.3 Vplyvy na konkurencieschopnosť a produktivitu
Dochádza k vytvoreniu resp. k zmene bariér na trhu?
Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (napr. špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)?
Ovplyvňuje zmena regulácie cezhraničné investície (príliv/odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)?
Ovplyvní dostupnosť základných zdrojov (financie, pracovná sila, suroviny, mechanizmy, energie atď.)?
Ovplyvňuje zmena regulácie inovácie, vedu a výskum?
Ako prispieva zmena regulácie k cieľu Slovenska mať najlepšie podnikateľské prostredie spomedzi susediacich krajín EÚ?
Nie, nedochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb, ani nebude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií.
Návrh zákona sa netýka oblasti inovácií, nových výrobných metód ani technológií.
Konkurencieschopnosť:
Na základe uvedených odpovedí zaškrtnite a popíšte, či materiál konkurencieschopnosť:
zvyšuje x nemení znižuje
19
Produktivita:
Aký má materiál vplyv na zmenu pomeru medzi produkciou podnikov a ich nákladmi?
Na základe uvedenej odpovede zaškrtnite a popíšte, či materiál produktivitu:
zvyšuje x nemení znižuje
3.4 Iné vplyvy na podnikateľské prostredie
Ak materiál vplyvy na PP, ktoré nemožno zaradiť do predchádzajúcich častí, či pozitívne alebo negatívne, tu ich uveďte. Patria sem:
a)sankcie alebo pokuty, ako dôsledok porušenia právne záväzných ustanovení;
b)vplyvy súvisiace so žiadosťami o alebo prijímaním dotácií, fondov, štátnej pomoci a čerpaním iných obdobných foriem podpory zo strany štátu, keďže sprievodným javom uchádzania sa či získania benefitov, na ktoré nie je právny nárok priamo zo zákona, ale vzniká na základe prejavu vôle dotknutého subjektu;
c)regulované ceny podľa zákona č. 18/1996 Z. z. o cenách;
d)iné vplyvy, ktoré predpokladá materiál, ale nemožno ich zaradiť do častí 3.1 a 3.3.
Ako dôsledok porušenia navrhovaných právne záväzných ustanovení, t.j. § 38 ods. 2 písm. g), ak podnikateľský subjekt, na ktorého sa vzťahuje povinnosť podať správu s informáciami o dani z príjmov, sa ustanovuje pokuta za nedodržanie náležitostí správy s informáciami o dani z príjmov vrátane jej vzoru, neuloženie alebo nezverejnenie správy s informáciami o dani z príjmov. Ministerstvo financií Slovenskej republiky predpokladá, že udeľovanie pokuty za toto porušenie môže nastať najskôr v roku 2026. V súlade so zásadou opatrnosti a vzhľadom na zatiaľ neznámy počet účtovných jednotiek, ktorých by sa prípadné pokuty za nesplnenie si povinností mohli týkať, sa k predpokladaným negatívnym vplyvom na podnikateľské prostredie finančne nevyjadrujeme.
20
Analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti
Budovanie základných pilierov informatizácie
Biznis vrstva
A – nová služba
B – zmena služby
Kód koncovej služby
Názov koncovej služby
Úroveň elektronizácie
6.1. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcich koncových služieb verejnej správy alebo vytvorenie nových služieb pre občana alebo podnikateľa?
B
As_56737
Sprístupnenie údajov účtovnej závierky účtovnej jednotky (cez verejné API)
4
B
As_56216
Prijatie účtovnej závierky a nepovinných súčastí k UZ
4
Aplikačná a technologická vrstva
A – nový systém
B – zmena systému
Kód systému
Názov systému
Vo vládnom cloude – áno / nie
6.2. Predpokladá predložený návrh zmenu existujúceho alebo vytvorenie nového informačného systému verejnej správy? Predpokladá správca umiestnenie informačného systému vo vládnom cloude?
B
isvs_7238
isvs_45
isvs_7213
Register účtovných závierok (
www.regist
eruz.sk
)
Rozpočtový informačný systém (RIS)
Portál Finančnej správy (PFS)
nie
Financovanie procesu informatizácie
Rezortná úroveň
Nadrezortná úroveň
A - z prostriedkov EÚ B - z ďalších zdrojov financovania
6.3. Vyžaduje si proces informatizácie finančné investície?
(Uveďte príslušnú úroveň financovania a kvantifikáciu finančných výdavkov uveďte v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy.)
x
B
Zjednodušenie prístupu ku konaniu a odstraňovanie byrokracie
Elektronické konanie
6.4.1. Predpokladá predložený návrh vedenie konania o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb?
Áno
Nie
Zákon o účtovníctve upravuje pravidlá pre podávanie účtovných dokumentov do registra účtovných závierok
6.4.2. Je dané konanie možné v celku vykonať elektronicky?
Áno
Nie
Nový dokument sa podáva len v elektronickej podobe.
21
6.4.3. Je úprava konania kompatibilná s inštitútmi zákona o e-Governmente a je na dané konanie zákon o e-Governmente možné použiť?
Áno
Nie
Podanie podľa § 23b ods. 1 alebo 2 zákona o účtovníctve je možné len prostredníctvom prístupového miesta prevádzkovaného Finančným riaditeľstvom SR alebo systémom štátnej pokladnice.
Zásada „jedenkrát a dosť“
6.5.1. Predpokladá predložený návrh predkladanie dokumentov, informácií alebo preukazovanie skutočností (ďalej len „údaje“) orgánu, ktorý konanie vedie?
Áno
Nie
Predkladanie dokumentov je na základe § 21a a nasl. zákona o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
6.5.2. Predpokladá predložený návrh, aby sa predkladali údaje, ktoré sa nachádzajú v zákonom ustanovenej evidencii vedenej orgánom, ktorý konanie vedie alebo iným orgánom?
Áno
Nie
Zbierka listín obchodného registra
6.5.3. Budú údaje poskytované režimom podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov alebo iným obdobným spôsobom, ktorý zabezpečí, aby si údaje orgán, ktorý konanie vedie, získaval z úradnej moci a nemuseli mu byť predkladané subjektom súkromného práva, navrhovateľom, žiadateľom, účastníkom konania (ďalej len „účastník konania“)?
Áno
Nie
Účtovné dokumenty budú verejne prístupné vo verejnej časti registra účtovných závierok
6.5.4. Ak si orgán, ktorý konanie vedie, údaje nebude získavať z úradnej moci ale mu budú predkladané účastníkom konania, je v návrhu upravené prechodné obdobie, po ktorého uplynutí si údaje orgán, ktorý konanie vedie, bude získavať z úradnej moci?
Áno
Nie
Údaje budú získavané z úradnej moci od začiatku aplikácie daného ustanovenia.
Výmena údajov medzi orgánmi verejnej moci
6.6.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov?
Áno
Nie
Register účtovných závierok
6.6.2. Umožňuje predložený návrh poskytovanie údajov z evidencie iným orgánom verejnej moci, resp. iným osobám na plnenie ich zákonom ustanovených úloh bez obmedzenia subjektu (teda vo všetkých prípadoch, kedy tieto údaje na plnenie zákonom ustanovených úloh potrebujú)?
Áno
Nie
Údaje sa poskytujú v elektronickej podobe, automatizovaným spôsobom, bezodplatne a v rozsahu plnenia úloh podľa osobitných predpisov orgánom štátnej správy, súdom, obciam a vyšším územným celkom a iným orgánom verejnej moci, fyzickým osobám a právnickým osobám, ktorým bol zverený výkon úloh podľa osobitných predpisov, a iným členským štátom Európskej únie alebo tretím štátom, ak tak ustanovuje medzinárodná zmluva, ktorou je Slovenská republika viazaná.
6.6.3. Je zabezpečené poskytovanie údajov z evidencie elektronicky a automatizovaným spôsobom?
Áno
Nie
6.6.4. Je na poskytovanie údajov z evidencie využitý režim podľa zákona č. 177/2018 Z.z. v znení neskorších predpisov?
Áno
Nie
Referenčné údaje
6.7.1. Predpokladá predložený návrh zriadenie novej evidencie údajov alebo upravuje vedenie evidencie údajov, ktoré budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
Áno
Nie
(Uveďte, aká nová evidencia údajov sa zriaďuje, resp. akú evidenciu údajov návrh upravuje a ktoré údaje z nej budú navrhnuté na zaradenie do zoznamu referenčných údajov. Ak sa neplánuje zaradenie žiadnych údajov, uveďte dôvod)
22
6.7.2. Kedy je plánované zaradenie údajov z evidencie do zoznamu referenčných údajov podľa § 51 zákona č. 305/2013 Z.z. o e-Governmente?
(Uveďte, kedy sa plánuje zaradenie vyššie uvedených údajov do zoznamu referenčných údajov.)
23
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) Primárne právo:
čl. 4 ods. 2 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 202, 7.6.2016) v platnom znení.
b) Sekundárne právo:
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101 z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. EÚ L 429, 1.12.2021), gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29.6.2013) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/95/EÚ z 22. októbra 2014, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie nefinančných informácií a informácií týkajúcich sa rozmanitosti niektorými veľkými podnikmi a skupinami (Ú. v. L 330, 15.11.2014) v platnom znení, gestor: MF SR, spolugestor: MS SR,
smernica Rady z 8. decembra 1986 o ročnej účtovnej závierke a konsolidovaných účtoch bánk a iných finančných inštitúcií (1986/635/EHS) (Ú. v. ES L 372, 31.12.1986; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Rady z 19. decembra 1991 o ročných účtovných závierkach a konsolidovaných účtovných závierkach poisťovní (1991/674/EHS) (Ú. v. ES L 374, 31.12.1991; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 6/zv. 1) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2004/25/ES z 21. apríla 2004 o ponukách na prevzatie (Ú. v. L 142, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 17/zv. 2) v platnom znení, gestor: MF SR, spolugestor: MS SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite ročných účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok, ktorou sa menia a dopĺňajú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS a ktorou sa zrušuje smernica Rady 84/253/EHS (Ú. v. EÚ L 157, 9. 6. 2006) v platnom znení, gestor: MF SR,
smernica Komisie 2006/111/ES zo 16. novembra 2006 o transparentnosti finančných vzťahov členských štátov a verejných podnikov a o finančnej transparentnosti v niektorých podnikoch (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 318, 17.11.2006), gestor: MF SR,
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1132 zo 14. júna 2017 týkajúca sa niektorých aspektov práva obchodných spoločností (kodifikované znenie) (Ú. v. L 169, 30. 6. 2017) v platnom znení, gestor: MS SR, spolugestor: MF SR,
24
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 z 19. júla 2002 o uplatňovaní medzinárodných účtovných noriem (Ú. v. ES L 243, 11.9.2002; Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 13/zv. 29) v platnom znení, gestor: MF SR,
nariadenie Komisie (ES) č. 1126/2008 z 3. novembra 2008, ktorým sa v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 prijímajú určité medzinárodné účtovné štandardy (Ú. v. L 320, 29.11.2008) v platnom znení, gestor: MF SR,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 910/2014 z 23. júla 2014 o elektronickej identifikácii a dôveryhodných službách pre elektronické transakcie na vnútornom trhu a o zrušení smernice 1999/93/ES (Ú. v. L 257, 28.8.2014) v platnom znení, gestor: NBÚ, MF SR, MV SR,
delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2019/815 zo 17. decembra 2018, ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2004/109/ES, pokiaľ ide o regulačné technické predpisy o špecifikácii jednotného elektronického formátu vykazovania (Ú. v. L 143, 29.5.2019) v platnom znení, gestor: MF SR, NBS,
nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/852 z 18. júna 2020 o vytvorení rámca na uľahčenie udržateľných investícií a o zmene naradenia (EÚ) 2019/2088 (Ú. v. L 198, 22.6.2020), gestor: MF SR, NBS,
delegované nariadenie Komisie (EÚ) 2021/2178 zo 6. júla 2021, ktorým sa dopĺňa naradenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/852 upresnením obsahu a prezentácie informácií, ktoré majú zverejňovať podniky, na ktoré sa vzťahuje článok 19a alebo 29a smernice 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o environmentálne udržateľné hospodárske činnosti, a upresnením metodiky na splnenie uvedenej povinnosti zverejňovania (Ú. v. L 443, 10.12.2021), gestor: zatiaľ nebol určený.
c)Judikatúra Súdneho dvora Európskej únie:
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 306/1999, Banque internationale pour l'Afrique occidentale SA (BIAO) v. Finanzamt für Großunternehmen in Hamburg, [2003],
Výrok rozhodnutia:
1. Otázky uvedené v druhej a tretej časti návrhu na začatie prejudiciálneho konania týkajúcich sa výkladu štvrtej smernice Rady 78/660/EHS z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, vychádzajúca z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy sú prípustné.
2. Štvrtá smernica 78/660/EHS nebráni tomu, aby ustanovenie určené na pokrytie možných strát alebo pohľadávok vyplývajúcich zo záväzku nachádzajúceho sa v účtovnej závierke podľa článku 14 uvedenej smernice bolo zapísané na strane pasív súvahy podľa článku 20 ods. 1 za predpokladu, že daná strata alebo dlh možno charakterizovať ako pravdepodobné alebo isté k súvahovému dňu. Článok 31 ods. 1 písm. e) tejto smernice nevylučuje možnosť, že na zabezpečenie dodržiavania zásady obozretnosti a zásady pravdivého zobrazenia aktív a pasív by mohlo byť najvhodnejšou metódou ocenenia by mohlo byť vykonanie globalizovaného hodnotenia všetkých relevantných faktorov.
3. Za takých okolností, ako okolnosti vo veci samej, vrátenie pôžičky, ku ktorému došlo po súvahovom dni (ktorý je relevantným dátumom oceňovania súvahových položiek), nepredstavuje skutočnosť, ktorá si vyžaduje retroaktívne prehodnotenie rezervy týkajúcej sa tejto pôžičky uvedenej na strane pasív súvahy. Súlad so zásadou pravdivého a verného zobrazenia aktív a pasív si však vyžaduje, aby sa v ročnej účtovnej závierke uviedlo zaniknutie rizika, na ktoré sa vzťahuje toto ustanovenie.
rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C 528/12, Mömax Logistik GmbH proti Bundesamt für Justiz [2014].
25
Výrok rozhodnutia:
Článok 57 štvrtej smernice Rady 78/660/EHS z 25. júla 1978 o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností, vychádzajúcej z článku 54 ods. 3 písm. g) zmluvy, zmenenej a doplnenej smernicou Európskeho Parlamentu a Rady 2006/46/ES zo 14. júna 2006, sa vykladať v tom zmysle, že bráni vnútroštátnej právnej úprave členského štátu, podľa ktorej sa na dcérsku spoločnosť, ktorá sa spravuje právnymi predpismi tohto členského štátu, neuplatňujú ustanovenia uvedenej smernice týkajúce sa obsahu, auditu a zverejnenia ročných účtovných závierok, iba ak sa materská spoločnosť tiež spravuje právnymi predpismi uvedeného štátu.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice (EÚ) 2021/2101 bola určená do 22. júna 2023.
Lehota na prebratie smernice 2014/95/EÚ v platnom znení bola určená do 6. decembra 2016.
Lehota na prebratie smernice 2013/34/EÚ v platnom znení bola určená do 20. júla 2015.
Lehota na prebratie smernice 2004/25/ES v platnom znení bola určená do 20. mája 2006.
b)Proti SR nebolo začaté konanie v rámci „EÚ Pilot“, ani nebol začatý postup EK ako aj nebolo začaté konanie Súdneho dvora proti SR podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)Smernica 2014/95/EÚ v platnom znení bola prebratá do:
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
Smernica 2013/34/EÚ v platnom znení bola prebratá do:
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 333/2014 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
-zákona č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 500/2001 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
Smernica 2004/25/ES v platnom znení bola prebratá do:
-zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
-zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
5.Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
Úplne.
26
B. Osobitná časť
K čl. I (zákon č. 431/2002 Z. z.)
K bodom 1, 7 a 15 (§ 2 ods. 14, § 20 ods. 7 písm. a), § 22 ods. 11)
Upravuje sa obsah legislatívnej skratky s cieľom zjednotenia uvádzania daného pojmu v celom zákone.
K bodom 2, 17 a 19 (§ 17 ods. 5, § 22a ods. 3, § 23a ods. 3)
Aplikačná prax pri zostavovaní súhrnnej účtovnej závierky, ktorej súhrnný celok predstavuje viac ako 8 000 účtovných jednotiek ukázala, že je potrebný primeraný čas na spracovanie údajov na nižších úrovniach konsolidácie. Zostavenie súhrnnej účtovnej závierky v rámci deviatich mesiacov bude zároveň v časovom súlade so spracovaním druhého kola notifikácie štatistických údajov pre Európsky štatistický úrad tzv. EDP notifikáciu.
K bodu 3 (§ 19 ods. 4)
V nadväznosti na požiadavku smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2101z 24. novembra 2021, ktorou sa mení smernica 2013/34/EÚ, pokiaľ ide o zverejňovanie informácií o dani z príjmov určitými podnikmi a pobočkami (Ú. v. L 429, 1.12.2021) sa s cieľom zabezpečiť informovanie verejnosti o dodržiavaní ustanovení upravujúcich ukladanie správy s informáciami o dani z príjmov ustanovuje nová povinnosť pre štatutárneho audítora resp. audítorskú spoločnosť.
K bodu 4 (§ 20 ods. 2)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na úpravu v bode 9.
K bodu 5 (§ 20 ods. 3 písm. e)
Upresnenie textu v nadväznosti na čl. 34 smernice 2013/34/EÚ v platnom znení.
K bodu 6 (§ 20 ods. 7)
V súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2004/25/ES z 21. apríla 2004 o ponukách na prevzatie (Ú. v. ES L 142, 30.4.2004; Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 17/zv. 2) v platnom znení sa spresňuje, že informačné povinnosti vo výročnej správe sa vzťahujú len na účtovné jednotky, ktoré emitovali cenné papiere, pričom tieto prijaté na obchodovanie na regulovanom trhu členského štátu a týka sa ich ponuka na prevzatie.
K bodu 8
§ 20 ods. 8
V súvislosti s úpravou v bode 6 sa tiež spresňuje obsah vysvetľujúcej správy.
§ 20 ods. 9
V nadväznosti na smernicu 2014/95/EÚ v platnom znení, ktorá upravuje povinnosť pre subjekty verejného záujmu s počtom zamestnancov vyšším ako 500 uvádzať vo výročnej správe aj nefinančné informácie o vývoji, konaní, pozícii a o vplyve činnosti účtovnej jednotky na environmentálnu, sociálnu a zamestnaneckú oblasť, informáciu o dodržiavaní ľudských práv a informáciu o boji proti korupcii a úplatkárstvu, sa doplňujú veľkostné podmienky, za akých je subjekt verejného záujmu povinný túto povinnosť splniť.
K bodu 9 (§ 20 ods. 10)
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 8.
27
K bodu 10 (§ 20 ods. 11 až 13 a 16)
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na rozšírenie požiadaviek upravených v § 20 ods. 9 a 10.
K bodu 11 (§ 20 ods. 14)
Doplňuje sa požiadavka splnenia podmienok za dve bezprostredne po sebe nasledujúce účtovné obdobia.
K bodu 12 (§ 20 ods. 15)
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na úpravu v bode 9.
K bodu 13 (§ 20 ods. 17)
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 3 návrhu.
K bodu 14 (§ 21 až 21f)
Navrhujú sa nové § 21 až 21f, ktorými sa transponuje čl. 48a, čl. 48b, čl. 48d, čl. 48e a čl. 48g smernice (EÚ) 2021/2101.
§ 21
Na účely správy s informáciami o dani z príjmov v nadväznosti na povinnosť uložiť takúto správu do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra zadefinované základné pojmy ako konečná materská účtovná jednotka a samostatná účtovná jednotka. V tejto súvislosti je v nadväznosti na pojem „podnik“ používaný smernicou 2013/34/EÚ v platnom znení ustáleným právnym pojmom v SR „účtovná jednotka“, ktorý bol prvýkrát zavedený zákonom č. 563/1991 Zb. o účtovníctve.
Zavádza sa pojem „zahraničný subjekt“, ktorým je zahraničná právnická osoba so sídlom mimo územia členských štátov, ktorej právna forma je obdobná právnej forme obchodnej spoločnosti, čo zodpovedá pojmu „podnik, na ktorý sa nevzťahuje vnútroštátne právo“, ktorý používa smernica (EÚ) 2021/2101 a to vo vzťahu k veľkým dcérskym účtovným jednotkám 21b) a organizačným zložkám 21c) a ich zahraničných konečných materských subjektov resp. zahraničných samostatných subjektov.
§ 21a
V súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 sa ustanovujú podmienky, ktorých splnením vzniká konečnej materskej účtovnej jednotke a samostatnej účtovnej jednotke povinnosť vyhotoviť správu s informáciami o dani z príjmov a uložiť ju do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra.
Ak sa individuálna účtovná závierka samostatnej účtovnej jednotky zostavuje podľa § 17 zákona, je posudzovanou veľkostnou podmienkou suma čistého obratu vykázaná v tejto účtovnej závierke. Pri účtovnej závierke, ktorá sa podľa § 17a alebo § 22 zákona zostavuje v súlade s osobitnými predpismi (t.j. v súlade s medzinárodnými štandardami finančného výkazníctva (IFRS) prijatými EÚ), je posudzovanou veľkostnou podmienkou vykázaná suma výnosov (revenue) resp. konsolidovaných výnosov dosiahnutých z bežnej činnosti (tržby), ktoré obsahovo zodpovedajú čistému obratu a sú v rámci klasifikácie nákladov podľa bodu 102 alebo 103 medzinárodného účtovného štandardu 1 (Prezentácia účtovnej závierky) vykazované na prvom riadku. Keďže pojem „revenue“ je definovaný v Koncepčnom rámci pre finančné vykazovanie (Conceptual Framework for Financial Reporting) vydaným IASB (Rada pre medzinárodné účtovné štandardy), ktorý ale nebol prijatý Európskou úniou, použil sa v návrhu odkaz na medzinárodný účtovný štandard 1 (Prezentácia účtovnej závierky), ktorý
28
je súčasťou práva a bližšie upravuje pozíciu vykazovania tejto položky v rámci klasifikácie nákladov.
Keďže náležitosti správy s informáciami o dani z príjmov vrátane ich usporiadania a označovania (vzor) budú nadväzovať na vykonávací akt Komisie, ktorého obsah v súčasnosti ešte nie je známy, navrhuje sa, aby náležitosti správy s informáciami o dani z príjmov neboli uvedené priamo v texte zákona, ale boli obsahom opatrenia, ktorého vydaním sa splnomocňuje Ministerstvo financií SR.
§ 21b
V nadväznosti na smernicu (EÚ) 2021/2101 sa ustanovujú podmienky, na základe ktorých vzniká vybraným veľkým dcérskym účtovným jednotkám, ktoré obchodnými spoločnosťami, povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správu s informáciami o dani z príjmov týkajúcu sa ich zahraničného konečného materského subjektu spĺňajúceho navrhované veľkostné kritérium. V prípade, že dotknuté účtovné jednotky nebudú mať k dispozícii takúto správu s informáciami o dani z príjmov, vznikne im povinnosť v rámci im dostupných informácií takúto správu vyhotoviť a uložiť, pričom súčasťou tejto správy bude aj vyhlásenie deklarujúce tieto skutočnosti.
Z definície zahraničného subjektu zároveň vyplýva, že povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov sa nebude vzťahovať na také veľké dcérske účtovné jednotky, ktorých konečný materský subjekt sídlo v niektorom z členských štátov, keďže správu s informáciami o dani z príjmov vyhotoví tento ich konečný materský subjekt, ak mu táto povinnosť vznikne v súlade s právom členského štátu, v ktorom sídlo a ktorým daný členský štát transponoval smernicu (EÚ) 2021/2101 do svojho vnútroštátneho práva. Uvedené obdobne platí aj vo vzťahu k organizačnej zložke zahraničnej právnickej osoby so sídlom v niektorom z členských štátov.
§ 21c
V súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 sa navrhujú podmienky pre organizačné zložky zahraničného subjektu, na základe ktorých im vzniká povinnosť uložiť do registra účtovných závierok a do zbierky listín obchodného registra správy s informáciami o dani z príjmov týkajúcej sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu, ktoré spĺňajú veľkostné kritérium výnosov 750 mil. eur počas dvoch bezprostredne po sebe nasledujúcich účtovných období.
V súlade so zásadou proporcionality vzniká povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov organizačnej zložke zahraničného subjektu od určitej veľkosti, pričom zároveň zahraničný subjekt nemá na území SR veľkú dcérsku účtovnú jednotku a na území nemá dcérsky subjekt s určitou veľkosťou. Pri posudzovaní veľkosti dcérskeho subjektu so sídlom v niektorom z členských štátov sa berú do úvahy veľkostné kritériá ustanovené právnym predpisom členského štátu, v ktorom dcérsky subjekt sídlo a ktoré nadväzujú na príslušné ustanovenia čl. 3 smernice 2013/34/EÚ v platnom znení upravujúce veľkostné kritériá pre stredne veľký podnik a veľký podnik.
§ 21d
Navrhujú sa podmienky oslobodenia pre účtovné jednotky, ktorým vznikla povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov týkajúcej sa ich zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu podľa § 21b alebo § 21c zákona. V zmysle smernice (EÚ) 2021/2101 sa povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov týkajúcej sa zahraničného konečného materského subjektu, ktorý spĺňa kritérium konsolidovaných výnosov, vzťahuje na všetky jeho dcérske subjekty resp. dcérske účtovné jednotky, ktoré majú sídlo v EÚ resp. v SR a spĺňajú určené veľkostné podmienky. Podľa navrhovaného ustanovenia je veľká dcérska účtovná jednotka oslobodená od povinnosti uložiť správu s informáciami o dani z príjmov týkajúcu sa jej zahraničného
29
konečného materského subjektu, ak túto správu namiesto nej uloží v súlade so zákonom iná jedna veľká dcérska účtovná jednotka resp. v súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 jeden dcérsky subjekt, ktorým tiež vznikla povinnosť uloženia tejto správy, ktorá sa týka toho istého zahraničného konečného materského subjektu, pri dodržaní ostatných podmienok. Obdobne sa oslobodenie uplatní pri organizačných zložkách zahraničného subjektu.
V odseku 3 sa navrhuje, aby povinnosť konečnej materskej účtovnej jednotky a samostatnej účtovnej jednotky 21a ods. 5), veľkej dcérskej účtovnej jednotky 21b ods. 1) a organizačnej zložky zahraničného subjektu 21c ods. 1) uložiť správu s informáciami o dani z príjmov do zbierky listín obchodného registra sa považovala za splnenú uložením tejto správy v registri účtovných závierok podľa § 23a ods. 11 zákona tak, ako je to pri iných dokumentoch podľa § 23 ods. 2 zákona, ktoré sa ukladajú do zbierky listín obchodného registra (napr. individuálna účtovná závierka v nadväznosti na § 40 ods. 1 4 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov). Návrhom sa v súlade s § 23b ods. 3 zákona zároveň zabezpečí automatizované ukladanie správy s informáciami o dani z príjmov do zbierky listín obchodného registra pri dodržaní princípu „jedenkrát a dosť“.
§ 21e
Účtovným jednotkám, ktorým vznikla povinnosť uloženia správy s informáciami o dani z príjmov podľa § 21a 21c, sa ustanovuje povinnosť zverejnenia tejto správy aj na ich webovom sídle, pričom s cieľom odstránenia dvojitého zverejňovania sa v navrhovanom § 21e ods. 3 na základe dobrovoľnej transpozície čl. 48d ods. 3 smernice (EÚ) 2021/2101 ustanovujú v súlade cit. smernicou aj podmienky oslobodenia od povinnosti zverejnenia na webom sídle.
§ 21f
Vzhľadom na možnosť len obmedzených poznatkov o obsahu správy s informáciami o dani z príjmov vyhotovenej zahraničným konečným materským subjektom alebo zahraničným samostatným subjektom vrátane možnej obmedzenej schopnosti získať takéto informácie alebo takúto správu od zahraničného konečného materského subjektu alebo zahraničného samostatného subjektu sa obmedzuje zodpovednosť účtovných jednotiek v súvislosti s povinnosťou uloženia správy s informáciami o dani z príjmov vzniknutou podľa § 21b alebo § 21c.
K bodu 16 (§ 22a ods. 1 písm. f)
Vznikom novej právnej formy resp. transformáciou rozpočtových a príspevkových organizácií ústrednej správy na verejné výskumné inštitúcie (ďalej len ,,v.v.i.“) dochádza k prevodu prioritného majetku štátu do týchto subjektov, pričom stále splnené podmienky kontroly zo strany zakladateľa v.v.i. nad činnosťou a majetkom v.v.i. Z pohľadu medzinárodných účtovných štandardov upravujúcich účtovnú konsolidáciu nie je podstatná právna forma organizácie v konsolidovanom celku subjektu verejnej správy, ale miera kontroly nad týmito organizáciami zo strany subjektu verejnej správy napr. správcu kapitoly štátneho rozpočtu. Kontrola nad v.v.i. zo strany svojho zakladateľa je preukázateľná z pohľadu ustanovení zákona o v.v.i., napríklad v oblasti založenia, splynutia, zlúčenia alebo zrušenia v.v.i., v oblasti menovania a odvolávania riaditeľa, členov správnej a dozornej rady, rozhodovaní o vklade prioritného majetku štátu a podobne.
K bodu 18 (§ 23 ods. 2)
V nadväznosti na smernicu (EÚ) 2021/2101 a požiadavku transparentnosti sa medzi dokumenty, ktoré sú obsahom registra účtovných závierok, dopĺňa správa s informáciami o dani z príjmov.
K bodu 20 (§ 23a ods. 9)
Ustanovenie sa precizuje v nadväznosti na povinnosť ukladania správy s informáciami o dani z príjmov týkajúcej sa zahraničného konečného materského subjektu prípadne zahraničného
30
samostatného subjektu do registra účtovných závierok a obmedzenú zodpovednosť dotknutých účtovných jednotiek navrhovanú v § 21f, ktoré tieto správy do registra účtovných závierok ukladajú.
K bodom 21 a 22 (§ 23a ods. 11, § 23b ods. 1)
V súlade so smernicou (EÚ) 2021/2101 sa ustanovuje lehota na uloženie správy s informáciami o dani z príjmov do registra účtovných závierok. Zároveň sa navrhuje, aby elektronický formát správy s informáciami o dani z príjmov bol ustanovený opatrením, ktorého vydaním sa splnomocňuje Ministerstvo financií SR.
K bodu 23 (§ 27 ods. 5 písm. b)
Precizovanie textu vyplývajúce z potrieb aplikačnej praxe.
K bodu 24 (§ 29 ods. 3)
Pre účtovné jednotky verejnej správy (štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie, štátne fondy, obce, vyššie územné celky a rozpočtové a príspevkové organizácie v ich zriaďovateľskej pôsobnosti) sa na základe odporúčaní aplikačnej praxe a výsledkov auditu konsolidovanej účtovnej závierky ústrednej správy navrhuje zvýšenie periodicity inventarizácie dlhodobého hmotného majetku za účelom lepšej ochrany majetku štátu, obce a vyššieho územného celku ako aj zvýšenia kvality dát v účtovnej závierke.
K bodu 25 (§ 31 ods. 8)
Dopĺňa sa ustanovenie týkajúce sa výzvy daňového úradu na predloženie účtovných záznamov účtovnej jednotky, pričom v súlade s § 38 ods. 8 zákona sa na lehotu uplatnia ustanovenia § 27 29 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 26 (§ 35 ods. 3)
Dopĺňa sa ustanovenie upravujúce lehoty uchovávania účtovných záznamov o správu s informáciami o dani z príjmov, pričom sa navrhuje lehota 5 rokov v súlade s požiadavkou na dobu, počas ktorej byť správa s informáciami o dani z príjmov uverejnená na webovom sídle dotknutej účtovnej jednotky podľa § 21e.
K bodom 27 a 29 (§ 38 ods. 1 písm. k), § 38 ods. 2 písm. e)
Navrhuje sa sankcia za nepredloženie účtovných záznamov na výzvu daňového úradu.
K bodom 28 a 30 (§ 38 ods. 1 písm. o), § 38 ods. 2 písm. g)
V nadväznosti na požiadavky smernice (EÚ) 2021/2101 sa dopĺňajú sankčné ustanovenia týkajúce sa nedodržania požiadaviek na uvádzanie náležitostí správy s informáciami o dani z príjmov ustanovených opatrením a porušenia povinností uložiť a zverejniť správu s informáciami o dani z príjmov.
K bodu 31
§ 39y
Prechodné ustanovenie upravuje prvé použitie ustanovení o výročnej správe nadväzne na úpravy v § 20 ods. 7 až 17 pri vyhotovení výročnej správy za účtovné obdobie, ktoré končí 31. decembra 2022.
§ 39z
Dopĺňa sa prechodné ustanovenie v nadväznosti na doplnenie pokuty za nevyhovenie výzve daňového úradu podľa navrhovaného § 31 ods. 8 zákona.
31
§ 39za
V súlade s čl. 48g smernice (EÚ) 2021/2101 sa navrhuje, aby sa ustanovenia týkajúce sa správy s informáciami o dani z príjmov prvýkrát uplatnili pri ukladaní takejto správy za účtovné obdobie začínajúce 22. júna 2024 a neskôr. Zároveň sa dopĺňajú prechodné ustanovenia týkajúce sa porušení povinností súvisiacich so správou s informáciami o dani z príjmov.
K bodu 32
Transpozičná príloha sa dopĺňa o novú smernicu (EÚ) 2021/2101.
K čl. II (zákon č. 513/1991 Zb.)
Navrhovanými ustanoveniami sa transponuje čl. 48e ods. 1 smernice (EÚ) 2021/2101, čím sa kolektívna zodpovednosť rozširuje o povinnosti vyhotoviť a uložiť správu s informáciami o dani z príjmov, ktoré vyplývajú z navrhovanej novely zákona o účtovníctve 21a a § 21e). Zároveň sa upravuje aj transpozičná príloha.
K čl. III
Navrhuje sa delená účinnosť zákona. Pre novelizačné body čl. I a novelizačné body čl. II, ktorými sa transponuje smernica (EÚ) 2021/2101, sa v súlade s transpozičnou lehotou navrhuje účinnosť od 22. júna 2023. Najskoršia účinnosť 31. decembra 2022 sa navrhuje pre novelizačné body čl. I, ktoré predstavujú pre dotknuté účtovné jednotky zníženie ich administratívnej záťaže. Ostatné novelizačné body čl. I nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023.
Bratislava 25. augusta 2022
Eduard Heger v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Igor Matovič v. r.
podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky