DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Na Slovensku podľa odhadov 400 000 obyvateľov problém s nadmernou konzumáciou alkoholu. Nadmerná konzumácia alkoholu môže spôsobiť vážne poškodenie zdravia, narušenie vzťahov či rozpad rodín. Často je aj príčinou domáceho násilia. Navyše v období a po období obmedzení súvisiacich s pandémiou ochorenia COVID-19, ako aj období zvyšujúcej sa ekonomickej neistoty je predpoklad ďalšieho prehlbovania takýchto problémov.
Alkohol tiež výrazným spôsobom prispieva k dopravnej nehodovosti. Každoročne evidované stovky dopravných nehôd, pri ktorých bol zistený alkohol u vinníka nehody, pričom pri množstve z týchto dopravných nehôd dochádza k usmrteniu osôb, poškodeniu zdravia a / alebo poškodeniu majetku.
Podľa § 2 ods. 1 písm. b) sa zakazuje „podávať alkoholické nápoje alebo inak umožňovať ich bezprostredné požitie vodičom.“ Tento zákaz platí všade, aj na čerpacích staniciach pohonných hmôt. Pritom ak sa na čerpacích staniciach pohonných hmôt umožňuje predaj alkoholických nápojov vodičom, súčasne sa vodičom umožňuje aj ich bezprostredné požitie. Navrhovaný zákaz predaja alkoholických nápojov na čerpacích staniciach pohonných hmôt zakáže predaj alkoholických nápojov, čo je logickým predpokladom pre to, aby vodiči mali bezprostredne pred jazdou sťažený prístup k alkoholickým nápojom.
Vzhľadom na pretrvávajúce negatívne dopady rozšírenej nadmernej konzumácie alkoholických nápojov navrhujeme, aby boli reklamy na alkoholické nápoje zakázané. v súčasnosti zakázané napr. reklamy na lieky obsahujúce omamné, psychotropné a iné návykové látky, hoci je všeobecne známe, že zneužívanie alkoholu veľmi podobné účinky a je v spoločnosti dokonca oveľa častejšie a viac spoločensky tolerované.
Ďalším negatívnym spoločenským javom je aj patologické hráčstvo, resp. gambling. Obzvlášť od obdobia pandémie vzrastá počet hazardných hráčov. Hoci uplynulých obdobia boli prijaté určité opatrenia smerujúce k obmedzeniu dostupnosti hazardu v kamenných prevádzkach, online hazard funguje len s minimálnou reguláciou a narastá na popularite. Online hazard je tiež predmetom masívnych reklamných a marketingových kampaní, a to dokonca aj v hlavnom vysielacom čase, čím pôsobí aj na maloletých a osoby ohrozené patologickým hráčstvom. Potreba prísnejšej regulácie online hazardu vyplýva o. i. aj z Odporúčania Európskej komisie o zásadách ochrany spotrebiteľov a hráčov využívajúcich služby online hazardných hier a o predchádzaní hraniu online hazardných hier v prípade maloletých osôb.
Osobitná časť
K čl. I
Vzhľadom na množstvo dopravných nehôd, na príčinách ktorých sa podieľa aj konzumácia alkoholických nápojov sa navrhuje zákaz predaja alkoholických nápojov na čerpacích staniciach, čím dôjde k obmedzeniu prístupu vodičov k alkoholickým nápojom bezprostredne počas cestovania motorovým vozidlom.
K čl. II
1.Vzhľadom na rozsah problémov spôsobených nadmernou konzumáciou alkoholických nápojov sa navrhuje zákaz reklamy na alkoholické nápoje, keďže účelom takýchto reklám je zvyšovanie predaja alkoholických nápojov, s čím je nevyhnutne spojené aj zvyšovanie ich spotreby.
K čl. III
1.Zosúlaďuje sa znenie zákona o vysielaní a retransmisii s novým znením zákona o reklame.
2.Zosúlaďuje sa znenie zákona o vysielaní a retransmisii s novým znením zákona o reklame. Vypúšťa sa tiež výnimka pre vysielanie reklamy prostredníctvom internetu.
3.Zavádza sa zákaz reklamy na online hazard v čase od 6.00 h do 22.00 h.
4.Zosúlaďuje sa znenie zákona o vysielaní a retransmisii s novým znením zákona o reklame.
5.Legislatívno-technická úprava, preznačenie vnútorných odkazov v súvislosti s vypustením § 33 ods. 2. Vzhľadom na zákaz reklamy na alkoholické nápoje sa zakazuje aj sponzorovanie programu alebo programovej služby právnickou osobou a fyzickou osobou, ktorej hlavnou činnosťou je výroba alebo predaj alkoholických nápojov.
K čl. IV
Účinnosť zmeny sa navrhuje odo dňa 01.01.2023.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb v znení neskorších predpisov.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Negatívne
Žiadne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu
regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky:
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na životné prostredie, a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy pozitívne vplyvy, pozitívny vplyv na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, ako aj na rodovú rovnosť a zamestnanosť, taktiež pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu zvyšuje ochranu rodinného prostredia. Čo sa týka vplyvu na rozpočet verejnej správy, na jednej strane môže viesť k zníženiu výberu spotrebnej dane, ale bude mať pozitívny vplyv na znižovanie nákladov na zdravotnú starostlivosť, sociálnu starostlivosť o obete závislostí od alkoholu a iných výdavkov z rozpočtu verejnej správy súvisiacich s nadmerným užívaním alkoholických nápojov, preto výsledný vplyv bude pozitívny.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Bezpredmetné
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Martin Čepček.
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. č. 219/1996 Z. z. o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon . 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a) v primárnom práve:
Zmluvu o fungovaní Európskej únie, najmä čl. 292
b) v sekundárnom práve:
Nie je upravené.
c) v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
Nie je obsiahnuté.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)uviesť lehotu na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitnú lehotu účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
b)uviesť informáciu o začatí postupu Európskej komisie alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy
Proti Slovenskej republike nezačalo žiaden postup Európskej komisie alebo konanie Súdneho dvora Európskej únie podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
c)uviesť informáciu o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania príp. potreby prijatia ďalších úprav
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
5. Návrh zákona je zlučiteľný s právom Európskej únie:
a)úplne