vládou schváleným investičným partnerom, podliehali povinnému zápisu do registra partnerov verejného sektora. Uvedené treba vnímať v tom kontexte, že podľa zákona majú aj tieto tretie osoby - a to ešte skôr ako budú vlastnené investičnými partnermi – postavenie prenajímateľa a majú tak možnosť za určitých podmienok profitovať zo zníženej osobitnej sadzby dane z pridanej hodnoty. Upozorňujeme, že znížená sadzba dane z pridanej hodnoty sa aplikuje selektívne iba na obstaranie nájomných bytových domov a nie obstaranie bežných bytových domov. Lokálny developer (bez zapojenia do schémy podpory štátneho bývania) by teda inak nemal možnosť profitovať zo zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty. V odsekoch 13 a 14 sa upravujú následky výmazu investičného partnera. V prípade investičného partnera sa navrhuje nasledovné:
1.ak dôjde k výmazu investičného partnera v čase od schválenia vládou do uzatvorenia investičnej zmluvy, tak následkom výmazu je zákaz uzatvoriť investičnú zmluvu, t.j. absencia definičného znaku investičného partnera v tejto fáze vedie k diskvalifikácii osoby z možnosti získať status investičného partnera (odsek 13)
2.ak dôjde k výmazu investičného partnera v čase od uzatvorenia investičnej zmluvy do uzatvorenia zmluvy o prevádzke bytového domu, tak následkom výmazu z registra je ukončenie spolupráce s týmto investičným partnerom, pretože výmaz bude mať účinky odstúpenia od investičnej zmluvy (odsek 13); pri posudzovaní následkov odstúpenia od zmluvy je potrebné vychádzať z právnej úpravy toho kódexu súkromného práva, ktorý je rozhodný pre právny režim investičnej zmluvy, t.j. Obchodného zákonníka,
3.ak dôjde k výmazu investičného partnera v čase po uzatvorení zmluvy o prevádzke bytového domu, tak dotknutý investičný partner ex lege prestáva byť súčasťou štátom podporovaného projektu, pretože jeho práva a povinnosti z účasti na podnikaní prenajímateľa prechádzajú dňom výmazu na zvyšných investičných partnerov, a ak ich niet, na investičného partnera určeného agentúrou (odsek 14).
V odseku 14 sa súčasne upravujú detailnejšie pravidlá pre vysporiadanie právnych vzťahov medzi investičným partnerom, ktorý bol vymazaný z registra, a jeho nástupcami v rámci účasti na podnikaní prenajímateľa. Právna úprava v rámci vysporiadania vzťahov predpokladá základný princíp - vymazaný investor (keďže porušil zákon a nedodržal svoju povinnosť zostať registrovaný v registri partnerov verejného sektora počas obdobia, v ktorom bol súčasťou štátom podporovanej schémy) má vo všeobecnosti nárok výlučne na vrátenie nominálnej hodnoty jeho investície (pokiaľ nedošlo v rámci podnikania prenajímateľa objektívne k jej znehodnoteniu); nemá však nárok na akýkoľvek iný hospodársky prospech (napr. zisk alebo úroky, ktoré z predmetnej investície získal). Preto nároky investičného partnera, ktorý bol vymazaný z registra, voči ostatným investičným partnerom, sú znížené o hospodársky prospech, ktorý dotknutý investičný partner získal z podnikania prenajímateľa. Spôsob alternatívneho majetkového vysporiadania vzťahov medzi vymazaným investičným partnerom a jeho právnym nástupcom cez znaleckú hodnotu podniku prenajímateľa má zabrániť špekulatívnemu „odchodu“ investičného partnera zo schémy podporovaného nájomného bývania v prípade, ak sa jeho podnikanie nevyvíja tým správnym smerom.
V prípade prenajímateľa a právnickej osoby podľa 6 ods. 3 písm. b) ich výmaz z registra partnerov verejného sektora bude mať podľa odseku 15 za následok nemožnosť uplatňovať z ich strany zníženú sadzbu DPH, resp. povinnosť vydať dovtedy získaný hospodársky prospech plynúci z uplatňovania zníženej sadzby DPH. Nakoľko hlavnou štátom poskytovanou hospodárskou výhodou pre tieto osoby je znížená sadzba DPH, dôsledné a cielené odňatie tejto výhody pre prípady, keď napríklad tieto osoby „klamali“ pri zápise svojich konečných