DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (ďalej len „zákon“) je vytvorenie podmienok pre lepšie začlenenie osôb so zdravotným postihnutím odkázaných na osobnú asistenciu do nezávislého života. Je čoraz viac prípadov osôb so zdravotným postihnutím, ktoré dokážu žiť nezávislý život, vedia si zorganizovať samostatné bývanie a podporu komunity, ako aj pomoc osobných asistentov, v realizácií im však bráni nemožnosť posúdenia ich nároku na peňažný príspevok na osobnú asistenciu v čase, kedy prijímateľmi sociálnych služieb v celoročnej pobytovej forme. Hoci podľa súčasného znenia zákona je možné takejto osobe priznať peňažný príspevok na osobnú asistenciu, ide iba o rozsah asistencie pri sprevádzaní odkázanej osoby z a do školy či školského zariadenia mimo priestorov zariadenia sociálnych služieb.
Tieto osoby si taktiež môžu následne po ukončení poskytovania sociálnych služieb v celoročnej pobytovej forme a presťahovaní sa o peňažný príspevok na osobnú asistenciu požiadať, musia si však do času, kedy im bude žiadosť posúdená, hradiť osobných asistentov z vlastných prostriedkov, čo je pre väčšinu finančne neúnosné. Naviac, keďže neexistuje nárokovosť takéhoto peňažného príspevku, jeho priznanie nie je isté a nedokážu sa tak spoľahnúť na jeho poskytnutie.
V záujme uľahčenia prechodu zo zariadenia sociálnych služieb k nezávislému bývaniu a životu preto predložená novela vytvára legislatívnu možnosť pre takéto posúdenie ešte počas poskytovania celoročnej pobytovej formy sociálnej služby s ohľadom na budúce potreby osoby s ťažkým zdravotným postihnutím po presťahovaní sa zo zariadenia sociálnych služieb, pričom peňažný príspevok sa im začne reálne vyplácať po ukončení celoročnej pobytovej sociálnej služby a preukázaní presťahovania. Zároveň je určené, že opätovné posúdenie rozsahu a počtu hodín sa vykoná po šiestich mesiacoch po ukončení poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby alebo pred uplynutím tejto lehoty, ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce na určenie rozsahu hodín osobnej asistencie.
Predložený návrh pomáha napĺňať záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím, keďže prispieva k ich prechodu k nezávislému a samostatnému životu.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu. Návrh bude mať pozitívny vplyv na služby pre občana. Návrh bude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, keďže umožní osobám so zdravotným postihnutím samostatný život za pomoci osobných asistentov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa umožniť určenie rozsahu osobnej asistencie aj vopred podľa činností uvedených v prílohe č. 4, pre ktoré existuje predpoklad, že si ich fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím nemôže vykonávať sama v období po ukončení poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby a počtu hodín, ktoré budú potrebné na ich vykonanie.
K bodu 2
Navrhuje sa legislatívne vytvoriť možnosť posúdenia žiadosti o poskytnutie peňažného príspevku na osobnú asistenciu a rozsahu osobnej asistencie v čase, kedy je žiadateľovi osobe so zdravotným postihnutím poskytovaná celoročná pobytová sociálna služba v prípade, že prehlási, že v bezprostredne nadväzujúcom období plánuje požiadať o ukončenie poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby. Vtedy je možné peňažný príspevok na osobnú asistenciu začať poskytovať po preukázaní ukončenia poskytovania celoročnej pobytovej sociálnej služby.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.