DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) je posilniť zamestnanosť osôb so zdravotným postihnutím prostredníctvom zmeny právnej úpravy, ktorá dáva zamestnávateľovi možnosť plniť povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím vo výške povinného podielu aj zadaním zákazky vhodnej na zamestnávanie občanov so zdravotným postihnutím alebo zadaním zákazky občanovi so zdravotným postihnutím, ktorý prevádzkuje alebo vykonáva samostatnú zárobkovú činnosť.
Kým doterajšia právna úprava umožňovala takéto náhradné plnenie za rovnakých podmienok, či išlo o zákazky na dodanie tovaru alebo zákazky na poskytnutie služby, navrhnutá zmena zavedie výhodnejšie podmienky pre zákazky na poskytnutie služby. Zatiaľ čo výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím v prípade zákazky na dodanie tovaru zostáva vo výške 0,8-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve, výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím v prípade zákazky na poskytnutie služby bude po novom stanovená vo výške 0,7-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve, a bude tak pre zamestnávateľa výhodnejšia.
Dôvodom pre stanovenie výhodnejších podmienok na zákazky na poskytnutie služby je, že samotné poskytovanie služby pre uplatnenie osôb so zdravotným postihnutím a ich celkové zaradenie do spoločnosti omnoho priaznivejšie dopady ako vyrábanie výrobkov, ktoré často vyrábané v priestoroch izolovaných chránených dielní. Dlhodobo zaužívaný koncept osôb so zdravotným postihnutím vyrábajúcich manuálne výrobky v prostredí chránených dielní je dávno prekonaný a je preto potrebné podporovať získavanie zručností osôb so zdravotným postihnutím v oblasti služieb a následne podporovať využívanie týchto zručností aj prostredníctvom motivovania zamestnávateľov, ktorí nezamestnávajú osoby so zdravotným postihnutím, aby uprednostnili využívanie služieb pred odoberaním tovarov.
Návrh zároveň podporuje záväzky, ku ktorým sa Slovenská republika zaviazala v Dohovore o právach osôb so zdravotným postihnutím, ako aj ciele Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2021 – 2030.
Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu. Predpokladá sa pozitívny vplyv na služby pre občana, keďže sa posilní získavanie zručností osôb so zdravotným postihnutím v oblasti služieb a tým sa aj zvýši ponuka týchto služieb pre občanov. Návrh bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa rozdeliť zákazky, prostredníctvom ktorých si zamestnávateľ môže plniť povinnosť zamestnávať občanov so zdravotným postihnutím vo výške povinného podielu podľa § 63 ods. 1 písm. d) na samostatnú kategóriu zákaziek na poskytnutie služieb a samostatnú kategóriu na dodanie tovaru a osobitne ku každej kategórii stanoviť výšku zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím tak, aby výška zákazky na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím zostala v prípade zákazky na dodanie tovaru na výške 0,8-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve a výška zákazky na poskytnutie služby bude po novom stanovená vo výške 0,7-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve.
K bodom 3 a 4
Legislatívno-technické úpravy.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.