DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia (ďalej len „zákon“) v účinnom znení je odstrániť krátenie peňažného príspevku na opatrovanie v prípade, že fyzická osoba podľa § 40 ods. 3 a 4 zákona, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, je poberateľom starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, prípadne súbežne s týmito dávkami poberá aj iné dávky dôchodkového poistenia, dávky výsluhového zabezpečenia alebo iné dôchodky starobného dôchodkového sporenia. V týchto prípadoch je podľa súčasného znenia zákona dôchodok krátený na polovicu základnej výšky.
Podľa posledných údajov je na Slovensku viac ako 24 000 opatrovateľov, ktorí zároveň poberateľmi dôchodkovej dávky. Všetkým týmto opatrovateľom je príspevok na opatrovanie krátený, pričom tieto osoby poskytujú rovnakú starostlivosť a významne odľahčujú sociálne služby, ktoré by mal poskytovať štát.
Takéto krátenie nemá svoje odôvodnenie v zníženom rozsahu alebo kvalite poskytovania opatrovania fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, keďže nepredstavuje príjem zo závislej práce, resp. príjem, pre ktorý by fyzická osoba, ktorá poskytuje opatrovanie fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, musela tráviť čas inou činnosťou na úkor opatrovania. Zároveň ide veľakrát o pokračovanie opatrovania, ktoré poskytujú osobe s ťažkým zdravotným postihnutím rodičia alebo iní príbuzní počas celého života a to na úkor pracovných činností, čo za následok minimálne sumy napríklad starobných dôchodkov a privádza to opatrovateľov do veľmi náročných finančných situácií. Odstránenie neodôvodeného krátenia peňažného príspevku na opatrovanie by tak nielen výrazne pomohlo rodinám osôb so zdravotným postihnutím, kde jeden z príbuzných pôsobí ako opatrovateľ osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ale zároveň by aj pomohlo zlepšiť postavenie opatrovateľov a oceniť ich prínos pre spoločnosť.
Návrh taktiež umožňuje zvýšenie peňažného príspevku na opatrovanie o 100 eur mesačne, ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno alebo viacero nezaopatrených detí a opatrovateľ zároveň poberá dávky dôchodkového poistenia, dávky výsluhového zabezpečenia alebo dôchodky starobného dôchodkového sporenia.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, ktorý je podľa predbežných výpočtov 70 000 000 eur. Návrh nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu. Návrh nebude mať vplyv na služby pre občana. Návrh bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie,
medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1, 4, 5, 6 a 7
Legislatívno-technické zmeny potrebné v dôsledku navrhnutého bodu 2.
K bodu 2
Navrhuje sa vypustiť z ustanovenia § 40 odstavce 8 a 9, ktoré stanovujú krátenie peňažného príspevku na opatrovanie v prípade, že fyzická osoba podľa § 40 ods. 3 a 4 zákona, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, je poberateľom starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, prípadne súbežne s týmito dávkami poberá aj iné dávky dôchodkového poistenia, dávky výsluhového zabezpečenia alebo iné dôchodky starobného dôchodkového sporenia.
K bodu 3
Navrhuje sa umožniť zvýšenie peňažného príspevku na opatrovanie o 100 eur mesačne, ak je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím jedno alebo viacero nezaopatrených detí a opatrovateľ zároveň poberá dávky dôchodkového poistenia, dávky výsluhového zabezpečenia alebo dôchodky starobného dôchodkového sporenia.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.