DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona je, aby predpôrodnú starostlivosť a starostlivosť po pôrode, teda v šestonedelí, mohli poskytovať aj pôrodné asistentky v samostatnej praxi, čo by znamenalo, že na základe verejného zdravotného poistenia by im bola táto služba uhrádzaná.
Pôrodná asistencia je dnes podľa platnej legislatívy charakterizovaná ako zdravotná starostlivosť pôrodnej asistentky s odbornou spôsobilosťou podľa osobitného predpisu o ženu a dieťa počas fyziologického tehotenstva, pôrodu a šestonedelia, zdravotná starostlivosť o reprodukčné zdravie a poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti pri gynekologických a pôrodníckych chorobách. Pôrodná asistencia sa poskytuje metódou ošetrovateľského procesu v rámci praxe pôrodnej asistencie.
V každej z krajín Európskej únie majú možnosť pôrodné asistentky vykonávať samostatnú prax po splnení podmienok v plnom rozsahu a v plnom rozsahu im ju zdravotné poisťovne aj uhrádzajú. Rovnako ako pôrodné asistentky v EÚ, aj pôrodná asistentka na Slovensku vykonáva regulované povolanie (podľa zákona č. 578/2004 Z. z.). Pôrodná asistentka poskytuje starostlivosť v pôrodnej asistencii v ambulantnej starostlivosti, ústavnej starostlivosti, ale aj v prirodzenom sociálnom prostredí ženy. Napriek pozitívnym zmenám zákonov v pôrodnej asistencii, pôrodné asistentky v praxi len ťažko nanovo získavajú postavenie samostatných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Legislatívne normy v súčasnosti umožňujú pôrodnej asistentke odvádzať fyziologický pôrod v zdravotníckom zariadení ústavnej starostlivosti, umožňujú žene slobodný výber zariadenia, v ktorom porodí svoje dieťa a slobodný výber lekára, alebo pôrodnej asistentky, ktorí ju budú pri pôrode sprevádzať a dohliadať na jeho priebeh. Pôrodná asistentka vykonáva aj popôrodnú starostlivosť vrátane možných návštev v rodinách šestonedieľok. V týchto prípadoch však na výnimky absentuje hradenie takejto popôrodnej starostlivosti v domácom prostredí z verejného zdravotného poistenia.
Súčasťou navrhovanej zmeny starostlivosti o ženu počas preto je o. i. návšteva v domácom prostredí, za účelom zistenia podmienok v sociálnom prostredí ženy, kde príde po pôrode, zistenie či je pripravená k pôrodu, či základné vybavenie, ktoré bude potrebovať vo všeobecnosti a pod. Ďalšia starostlivosť počas tehotenstva prebieha tiež v domácom prostredí budúcej mamičky. Jej obsahom je psychofyzická príprava žien na pôrod, poradenstvo týkajúce sa tehotenstva, cvičenia, ktoré pripravia budúcu mamičku na pôrod. Učí ju správne dýchať, uvoľňovať a sťahovať svaly. Taktiež ju pripravuje na dojčenie. Za poradňu je aj naďalej zodpovedný gynekológ.
Po pôrode pôrodná asistentka navštívi mamičku do 24 hodín od návratu do domácnosti a následne ešte raz počas obdobia šestonedelia. Pôrodná asistentka pomáha pri problémoch s dojčením, sleduje zdravotný stav v období šestonedelia (prvá kontrola obvodným gynekológom resp. pôrodníkom je 6 týždňov od pôrodu). V prípade, že vzniknú vážnejšie problémy, pôrodná asistentka odporúča okamžité vyšetrenie u gynekológa. Po fyziologickom šestonedelí ide mamička na kontrolu ku svojmu gynekológovi.
Starostlivosť počas tehotenstva a v šestonedelí zo strany pôrodných asistentiek prispeje k humanizácii a zvýšenej individuálnej starostlivosti zohľadňujúcej bio-psycho-sociálne potreby žien v prirodzenom sociálnom prostredí, k predchádzaniu a skracovaniu hospitalizácií, urýchleniu procesu uzdravovania, predchádzaniu popôrodných depresií a zvýšeniu kvality života.
Cieľom novely nie je nahradenie gynekológov či pediatrov pôrodnými asistentkami, ale po vzore z iných vyspelých krajín doplnenie zdravotnej starostlivosti pre tehotné ženy a ženy v šestonedelí.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie, pretože si pravdepodobne vyžiada zvýšené výdavky na strane zdravotných poisťovní. Výška bude záležať od rozsahu využitia poskytovaných služieb, z toho dôvodu ju dnes nie je možné presne určiť. Návrh zákona nebude mať negatívny dopad na podnikateľské prostredie, životné prostredie ani informatizáciu. Nepredpokladá sa ani vplyv na služby pre občana. Návrh bude mať pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa plne hradiť z verejného zdravotného poistenia 2 návštevy pôrodnej asistentky v domácom prostredí ženy počas tehotenstva, za účelom zistenia podmienok v sociálnom prostredí, kde príde po pôrode, či je pripravená k pôrodu, či základné vybavenie, ktoré bude potrebovať vo všeobecnosti a pod. Obsahom návštev je aj psychofyzická príprava žien na pôrod, poradenstvo týkajúce sa tehotenstva, cvičenia, ktoré pripravia budúcu mamičku na pôrod. Učí ju správne dýchať, uvoľňovať a sťahovať svaly. Taktiež ju pripravuje na dojčenie. Po pôrode pôrodná asistentka navštívi mamičku do 24 hodín od návratu do domácností a následne ešte raz počas obdobia šestonedelia. Asistentka pomáha pri problémoch s dojčením, sleduje zdravotný stav v období šestonedelia a v prípade, že vzniknú vážnejšie problémy, pôrodná asistentka odporúča okamžité vyšetrenie u gynekológa.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.