DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je lepšie začlenenie osôb so zdravotným postihnutím na trh práce. Na to slovenský právny poriadok ponúka niekoľko nástrojov, medzi ktoré patrí napríklad príspevok na činnosť pracovného asistenta podľa § 59 zákona o službách zamestnanosti. Tento príspevok je možné podľa zákona poskytnúť zamestnávateľovi, ktorý zamestnáva občana so zdravotným postihnutím, alebo samostatne zárobkovo činnej osobe, ktorá je občanom so zdravotným postihnutím. Z definície osoby samostatne zárobkovo činnej, ktorá je obsiahnutá v § 5 zákona o službách zamestnanosti však vyplýva, že za osobu samostatne zárobkovo činnú nie je považovaná osoba vykonávajúca napríklad činnosť, ktorá spočíva vo využívaní výsledkov duševnej tvorivej činnosti chránených osobitnými zákonmi, ku ktorým patrí napríklad zákon č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepšovacích návrhoch alebo zákon č. 185/2015 Z. z. autorský zákon. Osoba so zdravotným postihnutím vykonávajúca napríklad literárnu činnosť by s pomocou pracovného asistenta, ktorý by zachytával výsledky jej duševnej činnosti, by takto dokázala pracovať rýchlejšie a efektívnejšie. Rovnako tak by pôsobenie pracovného asistenta pomohlo pri napĺňaní osobných potrieb samostatne zárobkovo činnej osoby počas výkonu tejto činnosti. Mnohým osobám so zdravotným postihnutím by sa tak možnosťou získania príspevku na činnosť pracovného asistenta umožnilo vykonávať činnosti, ktoré by bez pracovného asistenta pre nich neboli možné.
Návrh zároveň predpokladá zmenu procesu podávania žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta. Súčasné účinné znenie zákona predpisuje ako súčasť žiadosti údaj o percentuálnej miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť občana so zdravotným postihnutím, charakteristiku pracovnej činnosti, ktorú zamestnanec alebo samostatne zárobkovo činná osoba vykonáva na pracovnom mieste, a rozsah pracovného času, zdôvodnenie potreby pracovného asistenta a charakteristika a rozsah pracovnej činnosti pracovného asistenta. Zmena procesu podávania žiadosti zjednodušuje a znižuje počet informácií, ktoré pre žiadosť potrebné. Údaj o percentuálnej miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť občana so zdravotným postihnutím nie je smerodajným údajom, keďže napríklad aj osoba so 100% mierou poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť dokáže za pomoci pracovného asistenta vykonávať duševnú činnosť. Informácia o percentuálnej miere poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť tak mohla spôsobovať aplikačné ťažkosti.
Návrh zákona bude mať nepriaznivý dopad na verejné financie. Výška bude záležať od rozsahu žiadostí o príspevok na činnosť pracovného asistenta, z toho dôvodu ju dnes nie je možné presne určiť. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať vplyv na životné prostredie ani informatizáciu. Nepredpokladá sa ani vplyv na služby pre občana. Návrh nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie,
medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Návrh rozširuje definíciu samostatne zárobkovo činnej osoby pre účely tohto zákona, a to o osoby, ktoré vykonávajú činnosť, ktorá spočíva vo využívaní výsledkov duševnej tvorivej činnosti chránených osobitnými zákonmi, ku ktorým patrí napríklad zákon č. 527/1990 Zb. o vynálezoch, priemyselných vzoroch a zlepšovacích návrhoch alebo zákon č. 185/2015 Z. z. autorský zákon.
K bodu 2
Navrhovaná zmena zjednodušuje podávanie žiadosti o poskytnutie príspevku na činnosť pracovného asistenta a znižuje počet informácií, ktoré sú pre žiadosť potrebné.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.