DÔVODOVÁ SPRÁVA
I.Všeobecná časť
Cieľom predloženej novely zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) je zlepšiť podmienky pre zamestnávanie osôb so zdravotným postihnutím v chránených dielňach a chránených pracoviskách a predovšetkým upraviť fungovanie chránených dielní tak, aby boli flexibilnejšie. Cieľom štátnej politiky zamestnanosti osôb so zdravotným postihnutím by nemalo byť vytvorenie uzavretých systémov chránených dielní, ale podporovanie prispôsobeného prostredia, ktoré s ohľadom na zdravotný stav osoby so zdravotným postihnutím predstavuje akúsi prípravu a medzistupeň pred prechodom osoby so zdravotným postihnutím na otvorený trh práce.
Návrh obsahuje predovšetkým úpravu pojmu chránenej dielne tak, aby sa menej chápala ako fyzicky ohraničený a oddelený priestor, kde osoby so zdravotným postihnutím zavreté a vyrábajú v nej ručne výrobky. Vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu kvalifikáciu osôb so zdravotným postihnutím, na rôznorodosť zdravotného postihnutia a tiež vzhľadom na to, aké druhy pracovných činností osoby so zdravotným postihnutím schopné vykonávať, je súčasná definícia chránenej dielne nedostačujúca a obmedzujúca. Skutočnosť, že nie je potrebné pre osoby so zdravotným postihnutím fyzicky upraviť priestor pre prácu ešte neznamená, že nie je potrebné pre nich upraviť podmienky na prácu, pracovný výkon alebo pracovný čas. Veľakrát tiež dokáže osoba so zdravotným postihnutím vykonávať prácu bez potreby flexibilného pracovného času, avšak v určitých ohraničených obdobiach v závislosti na aktuálnom fyzickom alebo psychickom stave znížený alebo žiadny pracovný výkon. Všetko toto by však mal pojem chránenej dielne či chráneného pracoviska reflektovať, aby sa umožnil čo najširší záber a tým sa umožnila práca čo najširšiemu okruhu osôb so zdravotným postihnutím.
Ďalšou navrhovanou zmenou je v nadväznosti na úpravu pojmu chránenej dielne možnosť pre zamestnancov so zdravotným postihnutím dočasne a v rámci plnenia stanovených úloh pracovať aj mimo priestor chránenej dielne. Napríklad ísť prezentovať výrobky na trh alebo výstavu či poskytnúť službu u klienta (namiesto v chránenej dielni). V prípade, že to dovoľuje zdravotný stav osoby so zdravotným postihnutím a povaha jej práce, neexistuje rozumný dôvod, prečo by nemohla robiť aj také činnosti, pre ktoré sa nevyžaduje pobyt v obmedzenom priestore chránenej dielne. Rovnako sa tým približuje fungovanie samotnej chránenej dielne fungovaniu iných súťažiteľov na trhu tovarov a služieb a zároveň osoba so zdravotným postihnutím možnosť získať také zručnosti, ktoré jej umožnia sa zamestnať na otvorenom pracovnom trhu.
Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať nepriaznivý dopad na verejné financie. Návrh bude mať pozitívny dopad na podnikateľské prostredie, keďže dokáže lepšie pripraviť osoby so zdravotným postihnutím na otvorený trh práce. Návrh nebude mať dopady na životné prostredie ani informatizáciu. Návrh nebude mať vplyv na služby pre občana, ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
II.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa upraviť pojem chránená dielňa tak, aby lepšie vyhovovala zmenám v zamestnávaní osôb so zdravotným postihnutím, ich zvyšujúcej sa kvalifikácií, ako aj rôznorodosti zdravotného postihnutia. Pojem chránenej dielne by mal zdôrazniť, že ide o pracovisko, na ktorom je pracovný priestor, pracovný výkon alebo pracovné podmienky vrátane možnosti flexibilného pracovného času a rozloženia práce prispôsobené celkovému zdravotnému a aktuálnemu fyzickému a psychickému stavu občanov so zdravotným postihnutím.
K bodu 2
Navrhuje sa pridať možnosť dočasného vykonávania práce v pracovnom pomere aj mimo chránenej dielne alebo chráneného pracoviska, ak to umožňuje charakter práce alebo je to nevyhnutné na plnenie pracovných úloh.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2023.