Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona o skutočnej pomoci tehotným ženám (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Tomáš Valášek.
Cieľom navrhovanej úpravy je vytvorenie podporných opatrení pre tehotné ženy, ktoré sa rozhodnú v tehotenstve pokračovať, ako aj pre také, ktoré sa z akýchkoľvek dôvodov, ktoré sú im vlastné, rozhodnú pre umelé prerušenie tehotenstva.
Pre ženy, ktoré sa rozhodnú v tehotenstve pokračovať, návrh prináša súbor podporných opatrení - príspevkov. Tehotenstvo je pre každú ženu nielen psychickou a fyzickou, ale aj ekonomickou výzvou. Aj preto je nutné, aby táto zväčša jednorázová pomoc bola postupne doplnená ďalšími systémovými riešeniami, ktoré ženám a ich rodinám zabezpečia dôstojný život.
Pre ženy, ktoré sa naopak tehotenstvo rozhodnú prerušiť, návrh garantuje ich právo na bezpečnú a legálnu interrupciu v súlade s medzinárodnými ľudskoprávnymi štandardmi a na základe vedeckých poznatkov bez toho, aby na ne bol vyvíjaný akýkoľvek psychický nátlak. Súčasná právna úprava nezaručuje ženám prístup k bezpečnému umelému prerušeniu tehotenstva, čo dokazuje aj nedávny prieskum neziskových organizácií1. Aj preto návrh odstraňuje existujúce prekážky a garantuje právo ženy na zdravotnú starostlivosť, ktorej súčasťou je aj umelé prerušenie tehotenstva.
Príklady z iných európskych štátov dokazuju, ze obmedzovanie práv žien nezvyšuje pôrodnosť a nemá pozitívne dôsledky na rodiny. Naopak, ženy majú chuť a vôľu zakladať rodiny tam, kde cítia a reálne zažívajú podporu a pomoc, napríklad vytvorením podmienok pre zosúladenie rodinného a profesionálneho života alebo vďaka kvalitnej pôrodnej a popôrodnej starostlivosti. Inak povedané, zvýšenie pôrodnosti je v prvom rade dôsledkom zvýšenia úrovne rodovej rovnosti a nie zásahov do ľudských práv v podobe obmedzenia prístupu k interrupciám.
Ekonomická kríza v dôsledku pandémie COVID-19 a vojny na Ukrajine zhoršila životné podmienky pre väčšinu obyvateľstva. Predkladaný návrh je čiastkovou pomocou na zmiernenie dopadov tejto krízy na ženy a rodiny očakávajúce narodenie želaného dieťaťa. Aj preto musí byť súčasný návrh zákona čo najskôr doplnený ďalšími podpornými opatreniami, ktoré ponúknu systémové a efektívne riešenia na negatívne socioekonomické dopady na rodiny.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
1http://moznostvolby.sk/tlacova-sprava-dostupnost-interrupcii-na-slovensku-patri-k-najhorsim-v-europe-pre-zeny-je-to-beh-cez-prekazky/