1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS sociálna demokracia.
Súčasná regulácia nenávratných finančných výpomocí poskytovaných štátom v prospech subjektov súkromného sektora je značne fragmentovaná, neprehľadná, rozdielne spôsoby zverejňovania výziev, na základe ktorých sa môžu subjekty prihlásiť a získať niektorú z vymedzených foriem štátnej pomoci. Vo všeobecnosti je takýmto prepisom zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy, ktorý definuje pojem dotácia a určuje základné pravidlá jej poskytovania, oblasť štátnej pomoci je potom upravená najmä zákonom č. 358/2015 Z. z. o štátnej pomoci, ktorý stipuluje základné práva a povinnosti poskytovateľa pomoci a chráni hospodársku súťaž. Konkrétne postupy, ktorými jednotlivé rezorty prideľujú dotácie, granty či príspevky sú upravené osobitnými predpismi.
Spravidla sa výzvy na predkladanie žiadostí zverejňujú na webstránkach jednotlivých rezortov, kde je pomerne náročné ich nájsť a verejnosť sa o výzvach často nedozvedá, čo vedie v konečnom dôsledku k tomu, že dotácie, granty, príspevky a iné formy pomoci získavajú problematické subjekty, ktoré využívajú prepojenia na úradníkov či politické strany.
Predkladaný návrh zákona smeruje k zjednoteniu tejto oblasti a k zvýšeniu transparentnosti či na strane dohľadu verejnosti nad výsledkami procesov, v rámci ktorých sa poskytujú rôzne formy finančnej pomoci, ale taktiež i na strane žiadateľov, ktorí by získali jednotný informačný systém, kde by bolo možné jednoduchou formou a včas získať údaje o vyhlásených výzvach. Zákon po vzore centrálneho registra zmlúv navrhuje zriadiť centrálny register výziev, kde by povinné osoby (rovnaký okruh subjektov verejného sektora ako pri CRZ) zverejňovali výzvy na predkladanie žiadostí o dotácie, priame formy pomoci či iné druhy nenávratných finančných výpomocí, pričom výzvy by sa považovali za vyhlásené dňom zverejnenia v registri a žiadna z foriem pomoci by nemohla byť poskytnutá bez zverejnenia výzvy v registri. Ďalej by mal register ako jednotný informačný systém obsahovať i informácie o schválených žiadostiach, recipientoch pomoci a neschválených žiadostiach. Register by spravoval Úrad vlády Slovenskej republiky rovnako ako CRZ.
Cieľom návrhu zákona je zjednotiť právnu úpravu evidencie výziev na predkladanie žiadostí o niektorú z priamych foriem pomoci a údajov o výsledkoch procesov poskytovania priamych foriem pomoci, za účelom zvýšenia transparentnosti, dohľadu verejnosti na týmito procesmi a zvýšenia prehľadnosti zverejňovaných údajov pre žiadateľov o štátnu pomoc.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Osobitná časť
K čl. I
Navrhuje sa do zákona o slobode informácií doplniť § 5c, ktorý upravuje takzvané povinne zverejňované výzvy.
Tieto výzvy výzvami na predkladanie žiadostí o niektorú z priamych foriem pomoci podľa zákona č. 358/2015 Z. z. o štátnej pomoci. Takýmito najčastejšie poskytovanými formami pomoci na základe výziev budú najmä dotácie, granty alebo príspevky.
Okruh poskytovateľov pomoci, na ktorých sa viaže povinnosť zverejňovať výzvy v registri výziev je vymedzený ako okruh povinných osôb podľa § 2 zákona o slobode informácií.
Presný postup pri zasielaní výziev povinnými osobami Úradu vlády SR a pri zverejňovaní výziev v registri výziev ustanoví nariadenie vlády Slovenskej republiky. Základný zákonom vymedzený postup nariaďuje povinnej osobe zaslať Úradu vlády SR výzvu na predkladanie žiadostí na zverejnenie, pričom výzva obsahovať náležitosti podľa odseku 6. Výzva sa považuje za vyhlásenú dňom zverejnenia v registri výziev a bez jej vyhlásenia v registri nemožno poskytnúť žiadateľom vymedzenú pomoc.
Register obsahuje taktiež údaje o ďalšom postupe po zaslaní žiadostí o niektorú z foriem pomoci na základe vyhlásených výziev. Pri každej vyhlásenej výzve sa budú nachádzať informácie o všetkých schválených žiadostiach aj so sumami žiadanej a poskytnutej pomoci vrátane dátumu schválenia, výšky a účelu pomoci a identifikácie prijímateľa pomoci a o všetkých neschválených žiadostiach vrátane dátumu a dôvodu neschválenia žiadosti, pričom tieto zašle povinná osoba Úradu vlády SR tak, aby boli zverejnené do 30 dní od rozhodnutia. Pri každej výzve v registri budú taktiež priložené všetky podklady a dokumenty potrebné na vypracovanie žiadosti, aby register plnil úlohu jednotného kontaktného miesta pre žiadateľov a poskytovateľov pomoci.
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje 1. januára 2023, aby sa vytvoril dostatočný časový priestor na prípravu verejného sektora na nové povinnosti súvisiace s prekladanými zmenami.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie prekladaným návrhom právneho predpisu dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: Úplný.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.