1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje s účinnosťou od 1. januára 2023 zaviesť zvýšenie sumy prídavku na dieťa o 200 eur pre dieťa, ktoré nastupuje do prvého ročníka ZŠ. Tento návrh reaguje na skutočnosť, že do roku 2022 vrátane zákon v § 8 ods. 1 takúto formu podpory detí nastupujúcich na poznal, avšak súčasná vládna koalícia tento inštitút s účinnosťou od 1. 1. 2023 zrušila. Považujeme to za vážny zásah do možností rodičov zabezpečiť všetky potrebné školské pomôcky a ďalšie potreby v čase prvého nástupu dieťaťa do vzdelávacieho procesu. Preto považujeme za potrebné tento inštitút obnoviť, pričom navrhovanou výškou reagujeme na doterajší a predpokladaný rast týchto nákladov. V tejto súvislosti berieme do úvahy fakt, že zákon stanovuje pevnú sumu, ktorá by mala byť opodstatnená aspoň na obdobie niekoľkých rokov. Navrhovaná suma 200 eur v porovnaní s doterajšou sumou 100 eur tieto kritériá spĺňa. Bude sa týkať rodičov zhruba 65-tisíc detí ročne.
Zároveň sa v rovnakej výške 200 eur - navrhuje vyplatiť ešte v tomto roku mimoriadne zvýšený prídavok na dieťa v čase začiatku nového školského roka, ktorý je sprevádzaný bezprecedentným zvýšením nákladov na starostlivosť o ktorékoľvek nezaopatrené dieťa. V tejto súvislosti vnímajú predkladatelia osobitne ťažkú nákladovú situáciu v prípade nezaopatrených detí, ktoré navštevujú akýkoľvek typ školy, predškolského zariadenia či zariadenia sociálnych služieb pre deti do 3 rokov veku, resp. sociálnych služieb pre akékoľvek odkázané nezaopatrené dieťa. Vzhľadom na prudký rast cien sa nástup do týchto typov zariadení od septembra 2022 stáva operáciou výrazne zaťažujúcou výdavky domácností, v ktorých žijú nezaopatrené deti. Z tohto dôvodu sa aj v členských štátoch Európskej únie objavili rôzne riešenia, ktoré majú znížiť výdavky, alebo pomôcť rodičom s výdavkami súvisiacimi so začiatkom nového školského roka. Pritom práve rodiny s deťmi patria medzi najviac zaťažené výdavkami a to v dôsledku aktuálnej inflácie.
Navrhované opatrenie reaguje na tieto skutočnosti a systematicky nadväzuje na „príplatok“ (nie v zmysle § 7a) pre rodičov prvákov na stanovuje rovnakú výšku a určuje jeho vyplatenie spätne, ako akúsi formu refundácie vynaložených prostriedkov zo strany rodičov, resp. o deti sa starajúcich ľudí. Navrhované opatrenie zároveň systematicky nadväzuje na oprávnenie vlády SR podľa § 8 ods. 4 účinného od 1. januára 2024, ktoré umožní operatívnejšie meniť výšku prídavku na dieťa a príplatku k nemu, čo v súčasnosti účinné znenie zákona neumožňuje. Mimoriadne zvýšený prídavok na dieťa pomôže 665-tisíc rodičom/poberateľom prídavku.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1.
Navrhuje sa opätovné zavedenie zvýšenia sumy prídavku na dieťa, ktoré po prvý krát nastupuje do základnej školy a to výške 200 eur.
K bodu 2.
Pre rok 2022 sa navrhuje vyplatenie jednorazového zvýšenia sumy prídavky na dieťa o 200 eur na každé nezaopatrené dieťa. Zvýšenú sumu sa navrhuje vyplatiť vo zvyčajnom výplatnom termíne v novembri 2022.
2
K čl. II
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2023 s výnimkou bodu 2, ktorého účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2022.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
X
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
X
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
X
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.