1
DÔVODOVÁ SPRÁVAVšeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR.
V Čl. I. sa navrhuje s účinnosťou od 1. januára 2023 zaviesť zvýšenie sumy prídavku na dieťa o 200 eur pre dieťa, ktoré nastupuje do prvého ročníka ZŠ. Tento návrh reaguje na skutočnosť, že do roku 2022 vrátane zákon v § 8 ods. 1 takúto formu podpory detí nastupujúcich na ZŠ poznal, avšak súčasná vládna koalícia tento inštitút s účinnosťou od 1. 1. 2023 zrušila. Považujeme to za vážny zásah do možností rodičov zabezpečiť všetky potrebné školské pomôcky a ďalšie potreby v čase prvého nástupu dieťaťa do vzdelávacieho procesu. Preto považujeme za potrebné tento inštitút obnoviť, pričom navrhovanou výškou reagujeme na doterajší a predpokladaný rast týchto nákladov. V tejto súvislosti berieme do úvahy fakt, že zákon stanovuje pevnú sumu, ktorá by mala byť opodstatnená aspoň na obdobie niekoľkých rokov. Navrhovaná suma 200 eur v porovnaní s doterajšou sumou 100 eur tieto kritériá spĺňa. Bude sa týkať rodičov zhruba 65-tisíc detí ročne.
Zároveň sa v rovnakej výške – 200 eur - navrhuje vyplatiť ešte v tomto roku mimoriadne zvýšený prídavok na dieťa v čase začiatku nového školského roka, ktorý je sprevádzaný bezprecedentným zvýšením nákladov na starostlivosť o ktorékoľvek nezaopatrené dieťa. V tejto súvislosti vnímajú predkladatelia osobitne ťažkú nákladovú situáciu v prípade nezaopatrených detí, ktoré navštevujú akýkoľvek typ školy, predškolského zariadenia či zariadenia sociálnych služieb pre deti do 3 rokov veku, resp. sociálnych služieb pre akékoľvek odkázané nezaopatrené dieťa. Vzhľadom na prudký rast cien sa nástup do týchto typov zariadení od septembra 2022 stáva operáciou výrazne zaťažujúcou výdavky domácností, v ktorých žijú nezaopatrené deti. Z tohto dôvodu sa aj v členských štátoch Európskej únie objavili rôzne riešenia, ktoré majú znížiť výdavky, alebo pomôcť rodičom s výdavkami súvisiacimi so začiatkom nového školského roka. Pritom práve rodiny s deťmi patria medzi najviac zaťažené výdavkami a to v dôsledku aktuálnej inflácie.
Navrhované opatrenie reaguje na tieto skutočnosti a systematicky nadväzuje na „príplatok“ (nie v zmysle § 7a) pre rodičov prvákov na ZŠ – stanovuje rovnakú výšku a určuje jeho vyplatenie spätne, ako akúsi formu refundácie už vynaložených prostriedkov zo strany rodičov, resp. o deti sa starajúcich ľudí. Navrhované opatrenie zároveň systematicky nadväzuje na oprávnenie vlády SR podľa § 8 ods. 4 účinného od 1. januára 2024, ktoré umožní operatívnejšie meniť výšku prídavku na dieťa a príplatku k nemu, čo v súčasnosti účinné znenie zákona neumožňuje. Mimoriadne zvýšený prídavok na dieťa pomôže 665-tisíc rodičom/poberateľom prídavku.
Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1.
Navrhuje sa opätovné zavedenie zvýšenia sumy prídavku na dieťa, ktoré po prvý krát nastupuje do základnej školy a to výške 200 eur.
K bodu 2.
Pre rok 2022 sa navrhuje vyplatenie jednorazového zvýšenia sumy prídavky na dieťa o 200 eur na každé nezaopatrené dieťa. Zvýšenú sumu sa navrhuje vyplatiť vo zvyčajnom výplatnom termíne v novembri 2022.
2
K čl. IIÚčinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2023 s výnimkou bodu 2, ktorého účinnosť sa navrhuje od 1. novembra 2022.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTInávrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
3. Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
4
DOLOŽKAvybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.