Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci za politické hnutie SME RODINA Miloš Svrček a Igor Kašper.
Cieľom predloženého legislatívneho návrhu je zrovnoprávnenie postavenia SSC, ako správcu ciest I. triedy s ostatnými správcami ciest. SSC je jediným správcom ciest a jedinou organizáciou v rámci rezortu dopravy bez zákonného vecného bremena, čo spôsobuje narastajúce komplikácie pri správe ciest I. triedy. Návrh na doplnenie zákona vychádza z obdobnej úpravy zákonného vecného bremena v zákone č. 513/2009 Z. z. Zákon o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, má teda oporu v súvisiacej legislatívnej úprave a jeho oprávnenosť a využitie je potvrdené aplikačnou praxou.
Majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov pod cestami I. triedy je dlhoročným problémom, s ktorým Slovenská republika v zastúpení Slovenská správa ciest bojuje bez akejkoľvek zákonnej opory. Slovenská správa ciest ako správca ciest I. triedy bola doposiaľ jediným vlastníkom a správcom pozemných komunikácií a jedinou organizáciou v rámci rezortu dopravy bez zákonného vecného bremena1, následkom čoho čelí mnohým súdnym sporom o vydanie bezdôvodného obohatenia, resp. náhrady za užívanie za pozemky pod cestami I. triedy, ktoré sú majetkovo nevysporiadané v dôsledku zmeny právnych úprav v čase od výstavby cesty až po dnešnú právnu úpravu.
Textácia návrhu zákona vychádza z právnej úpravy zákonného vecného bremena pre železnice uvedenej v zákone č. 513/2009 Z. z. Zákon o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Účelom zákona je napraviť neúnosný a diskriminačný stav právnej úpravy, nahrávajúci špekulantom s pozemkami, ktorí od pôvodných vlastníkov účelovo skupujú pozemky pod cestami I. triedy a následne žiadajú vydanie bezdôvodného obohatenia a výkup pozemku od Slovenskej republiky v zast. Slovenskej správy ciest za niekoľkonásobne vyššiu cenu. Tieto nároky vlastníkov pozemkov pod cestami I. triedy znamenajú značnú a nepredvídanú záťaž pre verejné financie vo forme povinnosti plniť do troch dní od vydania právoplatných súdnych rozhodnutí, resp. exekučných výziev. Požiadavka na legislatívnu úpravu zákonného vecného bremena bola na súdnych pojednávaniach formulovaná zo strany sudcov, reprezentujúcich výkon súdnej moci v štáte s odkazom na nedostatočnú legislatívnu úpravu v danej veci.
1 zákonné vecné bremeno k pozemkom pod stavbami je formulované-v zákone č. 639/2004 Z.z. o Národnej diaľničnej spoločnosti v § 6 pre diaľnice
-v zákone č. 66/2009 Z.z. o niektorých opatreniach pri majetkoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva štátu na obce a vyššie územné celky, v § 4 ods. 1 pre cesty II. a III. Triedy a miestne komunikácie
-v zákone č. 513/2009 Z. z. Zákon o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v § 4 ods. 4 a v § 6a pre železnice
-v zákone č. 251/2012 Z. z. o energetike v § 11 ods. 1 písm. f), § 64 ods. 13, § 96
-v zákone č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v § 66
-v zákone č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v § 10, § 33
a iné