DÔVODOVÁ SPRÁVAA. Všeobecná časť
Návrh zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 475/2005 Z. z. o výkone trestu odňatia slobody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 221/2006 Z. z. o výkone väzby v znení neskorších predpisov predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček, Katarína Hatráková a Milan Vetrák.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je zabezpečenie rešpektovania práv a slobôd odsúdených a obvinených osôb umiestnených vo väzbe v oblasti práva na ochranu listového tajomstva, tajomstva dopravovaných správ a iných písomností. Podľa ustanovenia čl. 22 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, nikto nesmie porušiť listové tajomstvo ani tajomstvo iných písomností a záznamov, či už uchovávaných v súkromí, alebo zasielaných poštou, alebo iným spôsobom; výnimkou sú prípady, ktoré ustanoví zákon. Rovnako sa zaručuje tajomstvo správ podávaných telefónom, telegrafom alebo iným podobným zariadením. Z uvedeného ustanovenia následne vychádzajú príslušné ustanovenia zákonnej úpravy výkonu trestu odňatia slobody a zákonnej úpravy výkonu väzby upravujúce korešpondenciu odsúdených resp. obvinených, ktorej zákaz na nahliadnutie zo strany ZVJS sa o. i. obmedzuje len na korešpondenciu medzi odsúdeným resp. obvineným a jeho obhajcom.
Okrem Ústavou Slovenskej republiky zaručených základných ľudských práv a slobôd, podľa ustanovenia čl. 46 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, sa každý môže domáhať zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky. Odsúdení resp. obvinení sú v mnohých prípadoch účastníkmi civilných konaní alebo správnych konaní, ktoré nemajú žiadnu súvislosť s výkonom trestu odňatia slobody alebo s väzobným stíhaním. V uvedených konaniach sú spravidla zastúpení právnym zástupcom, ktorý poskytujúc právne služby je povinný komunikovať so zastúpeným osobne ako aj v písomnej forme a v tejto súvislosti je nežiadúca kontrola korešpondencie zo strany príslušníkov ZVJS alebo ich prítomnosť pri telefonickom alebo osobnom styku odsúdeného resp. obvineného a jeho právneho zástupcu.
K nežiadúcim situáciám dochádza predovšetkým pri žalobách vo veci o ochranu osobnosti smerujúcich proti ústavom na výkon trestu odňatia slobody alebo ústavom na výkon väzby, prípadne proti Slovenskej republike v zastúpení Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky, ktoré sa vyskytujú v nie malej miere. V prípade uvedených žalôb kontrolou korešpondencie alebo prítomnosťou príslušníka ZVJS pri osobnom alebo telefonickom kontakte odsúdeného resp. obvineného s jeho právnym zástupcom dochádza k porušeniu základnej zásady civilného súdneho konania rovnosti sporových strán zakotvenej v čl. 6 Civilného sporového konania.
Predkladaný návrh zákona nemá dopad na rozpočet verejnej správy, na informatizáciu spoločnosti, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie a nevyvoláva sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.