1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Tomáš Lehotský, Peter Cmorej, Marián Viskupič a Vladimír Ledecký z poslaneckého klubu Sloboda a Solidarita.
Cieľom predloženého návrhu je zatraktívnenie a zefektívnenie sporenia v III. pilieri dôchodkového sporenia znížením poplatku za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu za jeden rok z maximálnej hodnoty 1,2% z priemernej ročnej čistej hodnoty majetku v príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde na maximálnu hodnotu 0,6%.
Jedným z vážnych problémov III. piliera, ktorý negatívny vplyv na výšku dôchodkov, je nesprávne nastavenie regulácie poplatkov. Konkrétne je príliš vysoko nastavený strop poplatkov za správu. Z uvedeného dôvodu účastníci III. piliera prichádzajú o príliš vysokú časť svojho majetku a zároveň doplnkové dôchodkové spoločnosti nedostatočne motivované zhodnocovať úspory, keďže väčšinu ich príjmov tvoria odplaty za správu a nie odplaty za zhodnotenie majetku. Výsledkom je navyše to, že bez príspevkov zamestnávateľa by pre zamestnancov takmer nebolo výhodné sporiť si v III. pilieri. Aj preto si takto sporí menej ako 10% účastníkov. Dopláca na to aj štát, ktorý daňovo-odvodovo zvýhodňuje dobrovoľné sporenie na dôchodok v III. pilieri, ale táto jeho podpora sa adekvátne neodráža na zvýšení dôchodkových úspor.
Potvrdzuje to aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze MF SR: „Zatiaľ čo nákladovosť fondov II. piliera je pod priemerom krajín OECD, v prípade fondov III. piliera je v porovnaní s priemerom OECD napriek dlhodobému poklesu stále viac než dvojnásobná.“ Regulovaný strop pre odplatu za správu síce postupne klesal z 1,6 % hodnoty majetku v príspevkovom fonde za rok 2016 na 1,2 % v 2020, to sa však nedá považovať za dostatočné. Pre porovnanie v II. pilieri je strop odplát za správu na úrovni 0,3% z hodnoty majetku.
Samotná vláda SR sa v Programovom vyhlásení zaviazala zvýšiť dôchodky pre občanov prijatím dôležitých zmien vo všetkých pilieroch dôchodkového systému. Túto zmenu v III. pilieri považujeme za dôležitú, pretože prináša zefektívnenie a zatraktívnenie sporenia v III. pilieri. To na jednej strane pomáha ľuďom pri zvyšovaní vlastného dôchodku a na druhej pomáha štátu v budúcnosti znížiť zaťaženie verejných financií.
Na základe uvedených argumentov a v súlade s Programovým vyhlásením vlády preto navrhujeme zníženie stropu pre odplatu za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu z 1,2% na 0,6%.
Predložený návrh zákona neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, nemá negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona rovnako nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy na občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovanou úpravou dochádza k zníženie stropu pre odplatu za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu z 1,2% na 0,6%.
K Čl. II
Vzhľadom na dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť návrhu zákona od 1. januára 2023.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
3
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona: Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Predmet návrhu zákona:
a)nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4. a 5.
DOLOŽKA
VYBRANÝCH VPLYVOV
A.1. Názov materiálu: Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4
Termín začatia a ukončenia PPK: Bezpredmetné.
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
Predkladaný návrh zákona nemá priamy dopad na rozpočet verejnej správy. V prechodnom období môže prísť k zníženiu príjmov DDS, čo môže mierne znížiť výber dane z príjmov PO. DDS však budú motivované nahradiť znížené príjmy z odplát za správu zvýšením príjmov z odplát za zhodnotenie lepším investovaním, čo v konečnom dôsledku povedie naspäť k rastu príjmov verejnej správy z DzPPO a zároveň k vyššiemu zhodnoteniu a nárastu majetku účastníkov III. piliera na ich dôchodkových účtoch. V konečnom dôsledku to povedie k lepšiemu zabezpečeniu účastníkov III. piliera na dôchodku a k zníženiu tlaku na verejné financie kvôli potrebe finančného zabezpečenia seniorov. Pozitívne pre verejné financie je aj to, že štát bude podporovať nákladovo efektívnejší systém a väčšia časť podpory štátu sa pretaví do zvýšenia dôchodkových úspor účastníkov.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné.
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR.