DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 650/2004 Z. z. o doplnkovom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Tomáš Lehotský, Peter Cmorej, Marián Viskupič a Vladimír Ledecký z poslaneckého klubu Sloboda a Solidarita.
Cieľom predloženého návrhu je zatraktívnenie a zefektívnenie sporenia v III. pilieri dôchodkového sporenia znížením poplatku za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu za jeden rok z maximálnej hodnoty 1,2% z priemernej ročnej čistej hodnoty majetku v príspevkovom doplnkovom dôchodkovom fonde na maximálnu hodnotu 0,6%.
Jedným z vážnych problémov III. piliera, ktorý má negatívny vplyv na výšku dôchodkov, je nesprávne nastavenie regulácie poplatkov. Konkrétne je príliš vysoko nastavený strop poplatkov za správu. Z uvedeného dôvodu účastníci III. piliera prichádzajú o príliš vysokú časť svojho majetku a zároveň doplnkové dôchodkové spoločnosti sú nedostatočne motivované zhodnocovať úspory, keďže väčšinu ich príjmov tvoria odplaty za správu a nie odplaty za zhodnotenie majetku. Výsledkom je navyše to, že bez príspevkov zamestnávateľa by pre zamestnancov takmer nebolo výhodné sporiť si v III. pilieri. Aj preto si takto sporí menej ako 10% účastníkov. Dopláca na to aj štát, ktorý daňovo-odvodovo zvýhodňuje dobrovoľné sporenie na dôchodok v III. pilieri, ale táto jeho podpora sa adekvátne neodráža na zvýšení dôchodkových úspor.
Potvrdzuje to aj analýza Útvaru hodnoty za peniaze MF SR: „Zatiaľ čo nákladovosť fondov II. piliera je pod priemerom krajín OECD, v prípade fondov III. piliera je v porovnaní s priemerom OECD napriek dlhodobému poklesu stále viac než dvojnásobná.“ Regulovaný strop pre odplatu za správu síce postupne klesal z 1,6 % hodnoty majetku v príspevkovom fonde za rok 2016 na 1,2 % v 2020, to sa však nedá považovať za dostatočné. Pre porovnanie v II. pilieri je strop odplát za správu na úrovni 0,3% z hodnoty majetku.
Samotná vláda SR sa v Programovom vyhlásení zaviazala zvýšiť dôchodky pre občanov prijatím dôležitých zmien vo všetkých pilieroch dôchodkového systému. Túto zmenu v III. pilieri považujeme za dôležitú, pretože prináša zefektívnenie a zatraktívnenie sporenia v III. pilieri. To na jednej strane pomáha ľuďom pri zvyšovaní vlastného dôchodku a na druhej pomáha štátu v budúcnosti znížiť zaťaženie verejných financií.
Na základe uvedených argumentov a v súlade s Programovým vyhlásením vlády preto navrhujeme zníženie stropu pre odplatu za správu príspevkového doplnkového dôchodkového fondu z 1,2% na 0,6%.
Predložený návrh zákona má neutrálny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, má pozitívny sociálny vplyv, nemá negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona rovnako nemá vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani na služby verejnej správy na občana.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.