1
D Ô V O D O V Á S P R Á V A
A.Všeobecná časť
Poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Jaroslav Karahuta predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Dôvodom predloženia návrhu zákona je zvyšujúca sa cena elektrickej energie a potrebe zabezpečenia kompenzáciu slovenského priemyslu v súvislosti s neprimeranými nákladmi, ktoré sú spôsobené obchodovaním s CO2 kvótami.
Legislatíva umožňuje členským štátom použiť 25% výnosov z celkových výnosov z dražieb kvót na kompenzácie výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie.
Predložený návrh zákona upravuje %-álnu výšku použiteľného výnosu z dražieb kvót, ktoré príjmom Environmentálneho fondu a slúžia na financovanie environmentálnej politiky a to z pôvodných 30 % na 70 %. Navrhované zmeny zákona plne v súlade s pravidlami a konečná alokácia pre kompenzáciu prevádzok u ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti s premietnutím nákladov kvót do cien elektrickej energie je tak vo výške 24,5 %, t.j. tesne pod maximálnym limitom povoleným zo strany EÚ.
Okrem uvedeného, nízka úroveň finančných kompenzácií nákladov uhlíka ohrozuje proces elektrifikácie priemyslu. Súčasná vysoká cena elektrickej energie je významnou prekážkou tohto procesu a cenu elektriny zvyšuje aktuálna vysoká cena emisných povoleniek. Pokiaľ bude pretrvávať nízka miera kompenzačných platieb, priemyselná výroba sa na Slovensku nebude ďalej efektívna a ani elektrifikovaná.
Návrh zákona predpokladá negatívny vplyvy na rozpočet verejnej správy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a pozitívny vplyv na životné prostredie. Návrh zákona nepredpokladá sociálne vplyvy, vplyv na služby verejnej správy pre občana, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo, rodinu, vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s ústavou, s ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
2
B.Osobitná časť
Čl. I
Upravuje sa %-álnu výšku použiteľného výnosu z dražieb kvót, ktoré príjmom Environmentálneho fondu a slúžia na financovanie environmentálnej politiky a to z pôvodných 30 % na 70 %. Zároveň sa upravuje výšku %-álneho prerozdelenia výnosu z dražieb kvót CO2 a to tak, aby 35 % bolo použitých na financovanie schém štátnej pomoci v prípadoch v ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti s premietnutím nákladov kvót do cien elektrickej energie a 10 % sa použije na podporu činností spojené s administratívnym zabezpečením plnenia záväzkov Slovenskej republiky v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov.
Navrhovaná úprava je plne v súlade so Smernicou 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady v platnom znení, ktorá umožňuje členským štátom použiť 25 % výnosu z celkových výnosov z dražieb kvót na kompenzáciu výrazných neprimeraných nákladov, ktoré vznikajú z premietania nákladov súvisiacich s emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie. Pri výške 35 % zo 70 % predstavuje konečnú alokáciu vo výške 24,5 % pre kompenzáciu prevádzok u ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti s premietnutím nákladov do cien elektrickej energie, čo je plne v súlade s povoleným limitom zo stany EK.
Čl. II
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2023.