DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslanec Národnej rady Slovenskej republiky Patrick Linhart z vlastnej iniciatívy.
Účelom návrhu zákona je aby v zariadení školského stravovania, u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, u poskytovateľa sociálnej služby, v centre pre deti a rodiny ako aj na vysokej škole, ak táto zabezpečuje stravovanie pre študentov pripravovali jedlá a nápoje výlučne len z potravín, ktoré registrované v registri potravín pre potravinový semafor. Cieľom tohto opatrenia je, aby sa tieto jedlá a nápoje pripravovali z kvalitných a zdravých potravín.
Prijatie návrhu zákona nebude mať vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na služby verejnej správy pre občana, sociálne vplyvy a ani vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a dostatočnú legisvakanciu sa navrhuje účinnosť zákona 1.január 2023.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa, aby v zariadení školského stravovania, u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, u poskytovateľa sociálnej služby, v centre pre deti a rodiny ako aj na vysokej škole, ak táto zabezpečuje stravovanie pre študentov pripravovali jedlá a nápoje výlučne len z potravín, ktoré registrované v registri potravín pre potravinový semafor. Cieľom tohto opatrenia je, aby sa tieto jedlá a nápoje pripravovali z kvalitných a zdravých potravín.
K bodom 2 a 3
V nadväznosti na úpravu v bode 1 sa navrhuje ustanoviť orgánu štátnej veterinárnej a potravinovej správy nová kompetencia kontrolovať dodržiavanie povinnosti podľa § 6a ods. 4. Súčasne sa navrhuje ustanoviť sankciu za nesplnenie povinnosti podľa § 6a ods. 4.
K bodu 4
Legislatívno-technická úprava v nadväznosti na bod 3.
K bodu 5
Navrhuje sa, aby bolo možné pri opakovanom porušení povinností uložiť pokutu do jej dvojnásobku.
K bodu 6
Prechodné ustanovenie, ktorým sa zabezpečí, že nová povinnosť podľa § 6a ods. 4 sa nebude uplatňovať najneskôr do ... 2023 a tým sa vytvorí dostatočný časový priestor na to, aby sa doterajší dodávatelia prispôsobili novej právnej úprave.
K Čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu a dostatočnú legisvakanciu sa navrhuje účinnosť zákona 1.január 2023.