1
DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Zmluva o pridružení medzi Slovenskou republikou a Európskou vesmírnou agentúrou
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky:
Doterajšia úspešná spolupráca Slovenskej republiky (ďalej aj „SR“) s Európskou vesmírnou agentúrou (ďalej aj „ESA“) bola založená na Zmluve o európskom spolupracujúcom štáte (tzv. ECS Agreement) z roku 2015 a jej finančnom plnení z roku 2016. Platnosť tohto zmluvného vzťahu mala uplynúť 3.2.2021, avšak uznesením vlády SR č.775/2020 zo 16.12.2020 a následne vyslovením súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej aj „NR SR“) s predĺžením tejto zmluvy, uznesením NR SR č. 544 z 28. januára 2021, a podpisom ratifikačnej listiny prezidentkou SR dňa 25. februára 2021, sa predmetná spolupráca SR a ESA predĺžila o 18 mesiacov, t. j. od 4. februára 2021 do 4. augusta 2022, v súlade s článkom 15 ods. 2 Zmluvy o ECS. Predkladaný návrh Zmluvy o pridružení nahrádza Zmluvu o ECS a posilňuje doterajší vzájomný bilaterálny vzťah SR s ESA pridružením do agentúry.
Účelom zmluvy je pridruženie Slovenskej republiky do Európskej vesmírnej agentúry vo forme pridruženého člena (Associate Member), na základe čoho SR vyplynú práva a povinnosti. Predmetom zmluvy je určenie kompetencií a rozsahu právomocí SR ako pridruženého člena v ESA, ako aj zavedenie právnej úpravy výsad a imunít ESA a jej úradníkov, resp. personálu.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky je podľa zákona č. 172/2005 Z. z. o organizácii štátnej podpory výskumu a vývoja a o doplnení zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť vedy a techniky.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Medzinárodná zmluva zakladá práva a povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb v článku 14. Jedná sa o právnu úpravu výsad a imunít ESA a jej úradníkov, resp. personálu.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve EÚ:
Predmet zmluvy je upravený v článku 189 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, kde podľa: odseku 1, Únia vypracuje európsku politiku v oblasti kozmického priestoru na presadzovanie vedeckého a technického pokroku, priemyselnej konkurencieschopnosti a na uskutočňovanie svojich politík. Na tento účel môže presadzovať spoločné iniciatívy, podporovať výskum a technologický rozvoj a koordinovať úsilie potrebné na prieskum a využívanie kozmického priestoru, odseku 2, s cieľom prispieť k dosiahnutiu cieľov uvedených v odseku 1 Európsky parlament a Rada v súlade s riadnym legislatívnym postupom ustanovia potrebné opatrenia, ktoré môžu mať podobu európskeho vesmírneho programu, pričom je vylúčená akákoľvek harmonizácia ustanovení zákonov a iných právnych predpisov členských štátov,
2
a odseku 3, Únia nadviaže vhodné vzťahy s Európskou vesmírnou agentúrou.
Predmet zmluvy je upravený aj podľa nariadenia európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/696 z 28. apríla 2021, ktorým sa zriaďuje Vesmírny program Únie a Agentúra Európskej únie pre vesmírny program a ktorým sa zrušujú nariadenia (EÚ) č. 912/2010, (EÚ) č. 1285/2013 a (EÚ) č. 377/2014 a rozhodnutie č. 541/2014/EÚ (Ú. v. EÚ L 170, 12.5.2021).
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Zmluva je podľa článku 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, a na základe ktorej vzniká Slovenskej republike členstvo (v tomto prípade pridružené) v medzinárodných organizáciách, a preto sa po jej podpise vyžaduje súhlas Národnej rady Slovenskej republiky.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Zmluva je podľa článku 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednostnou medzinárodnou zmluvou, ktorá priamo zakladá práva alebo povinnosti fyzických osôb alebo právnických osôb, a na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon. Po ratifikácii a vyhlásení spôsobom ustanoveným zákonom má prednosť pred zákonmi.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Vzhľadom na priamu použiteľnosť ustanovení zmluvy a jej prednosť pred zákonmi, nie je potrebné meniť, zrušiť alebo adaptovať žiadny uvedený právny predpis Slovenskej republiky.