K čl. 4
Určuje sa uprednostňovaná forma poskytovania starobného dôchodku zo sporiaceho systému, ktorou je dlhodobé poskytovanie najmenej po dobu rovnajúcu sa strednej dĺžke života v momente vzniku nároku na starobný dôchodok zo starobného dôchodkového sporenia. Jednorazový, čiastočný, či čiastočný pravidelný výber nasporených prostriedkov je možný, napr. ak minimálna suma súčtu doživotných dôchodkov účastníka prevyšuje minimum určené zákonom, alebo v ďalších, v ústavnom zákone zakotvených dôvodoch. Patria sem prípady, ak celkom zjavne nie je možné doživotným plnením dosiahnuť primerané hmotné zabezpečenie v starobe, alebo ak je sporiteľ, budúci dôchodca, v život ohrozujúcej situácii. Podrobnosti ustanoví zákon. Pôjde napríklad o prípady, kedy účastník trpí akútnymi zdravotnými ťažkosťami a nasporené prostriedky vie použiť na liečbu, ktorá predĺži jeho život v relatívnom zdraví alebo na život zachraňujúcu operáciu, či liečbu.
Zákonodarca môže ďalej zákonom ustanoviť dodatočné podmienky a obmedzenia, ako sú napríklad pravidlá zdaňovania v závislosti od výšky a rýchlosti výberu nasporených prostriedkov.
K čl. 5
Základným predpokladom fungujúceho dôchodkového systému je jeho predvídateľnosť a informovanosť budúcich dôchodcov o ich dôchodkových nárokoch a budúcej predpokladanej miere dôchodkového zabezpečenia vyjadrenej ako očakávaná náhrada príjmu na dôchodku. Poskytnuté informácie musia byť pravdivé, komplexné, pre občana zrozumiteľné, ale zároveň dostatočne robustné.
Takéto informácie za všetky súčasti systému primeraného hmotného zabezpečenia v starobe spoločne, sú poskytované občanovi minimálne raz ročne prvýkrát 30 rokov pred dovŕšením dôchodkového veku, alebo nepretržite na webovom sídle. Nie je vylúčené elektronické poskytovanie požadovaných informácií. Ustanovenú povinnosť môže štát splniť vlastnou činnosťou ako aj prostredníctvom súkromných spoločností.
K čl. 6
Ustanovuje sa pôsobnosť Rady pre rozpočtovú zodpovednosť v oblasti systému primeraného hmotného zabezpečenia v starobe. Rada pre rozpočtovú zodpovednosť každoročne vypracúva a zverejňuje správu o dlhodobej udržateľnosti dôchodkového systému, vypočítava efektívnu sadzbu a pri legislatívnych zámeroch týkajúcich sa dôchodkového systému má právo vystúpiť v Národnej rade Slovenskej republiky pred ich prerokovaním v druhom čítaní a odprezentovať svoje stanovisko. Ustanovuje sa obmedzenie pre určenie minimálnej výšky doživotných dôchodkov, od ktorej je možný jednorazový alebo čiastočný výber nasporených prostriedkov zo systému starobného dôchodkového sporenia.
K čl. 7
V odseku 1 sa zakotvuje, že tento ústavný zákon sa vzťahuje aj na nároky na primerané hmotné zabezpečenie v starobe, ktoré vznikli pred dňom účinnosti tohto ústavného zákona, ak to nie je v neprospech oprávnených osôb. Ďalej sa v odseku 2 ustanovuje, že podmienka odpracovanej doby účasti sa na účely čl. 2 ods. 8 ustanoví k účinnosti tohto ústavného zákona