Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Oblasť presadzovania práva duševného vlastníctva colnými orgánmi je v súčasnosti na národnej úrovni upravená v zákone č. 486/2013 Z. z. o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi v znení zákona č. 312/2020 Z. z. (ďalej len ako „zákon č. 486/2013 Z. z.“). Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún december 2021 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 486/2013 Z. z.
Dôvodom predloženia uvedeného návrhu zákona do legislatívneho procesu je Európskou komisiou plánované spustenie osobitného elektronického systému na účely prijímania a spracúvania žiadostí o prijatie opatrenia colnými orgánmi. Právnym základom pre podávanie žiadostí len v elektronickej podobe bude čl. 5 ods. 6 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 608/2013 o presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi, podľa ktorého „ak na účely prijímania a spracúvania žiadostí k dispozícii počítačové systémy, žiadosti a prílohy sa podávajú prostredníctvom techník elektronického spracúvania údajov“.
V návrhu zákona sa z tohto dôvodu realizuje zmena týkajúca sa podávania žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom, žiadosti o predĺženie platnosti rozhodnutia o schválení žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom a žiadosti o zmenu rozhodnutia o schválení žiadosti o prijatie opatrenia pri tovare pod colným dohľadom v elektronickej podobe.
Návrhom zákona sa tiež upravia niektoré ustanovenia zákona č. 486/2013 Z. z. na základe poznatkov získaných v aplikačnej praxi. Navrhuje sa, aby sa aj na vymáhanie peňažných povinností podľa tohto zákona používal daňový poriadok a ustanovuje sa lehota na oznámenie výšky nákladov, ktoré je držiteľ rozhodnutia povinný uhradiť v súvislosti s presadzovaním jeho práva duševného vlastníctva colnými orgánmi.
Návrh zákona predpokladá pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, nepredpokladá vplyv na rozpočet verejnej správy, nebude mať sociálne vplyvy a ani vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona bol v súlade s bodom 9 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetom záverečného posúdenia vybraných vplyvov. Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky na posudzovanie vybraných vplyvov s materiálom predloženým na záverečné posúdenie vyjadrila 18. mája 2022 súhlasné stanovisko.
Návrh zákona bol predmetom riadneho medzirezortného pripomienkového konania, ktorého vyhodnotenie je súčasťou predloženého návrhu zákona.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, s inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
Navrhuje sa, aby zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2023 okrem čl. I štvrtého bodu, ktorý nadobúda účinnosť dňom začatia uplatňovania ustanovení vykonávacieho nariadenia Komisie o technických dojednaniach pre vývoj, správu a využívanie elektronických systémov na výmenu a uchovávanie informácií podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorými sa ustanovia podmienky pre vývoj, správu a využívanie Informačného systému proti falšovaniu a pirátstvu (COPIS).