Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
54. schôdza výboru
Číslo: CRD-508/2022
160
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
zo 16. júna 2022
k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) – prerušené rokovanie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
A. s ú h l a s í
s návrhom poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927)
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) schváliť s týmito zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia:
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda výboru
Peter D O B E Š, v. r.
overovateľ výboru
Príloha k uzn. č. 160 – tlač 927
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 2a ods. 5 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak nová obec nemá preukázaný svoj historický vývin najneskôr od roku 1918 a ak by sa obec rozdelila na etnickom základe.“.“.
Taxatívne vymedzené dôvody, ktoré limitujú, resp. podmieňujú možnosť rozdelenia obce sa dopĺňajú o dva negatívne vymedzené dôvody, a to konkrétne: (i) nutnosť historického vývinu (tzn. existencie) odčleňovaných častí obce, ktorý siaha maximálne od obdobia vzniku Československej republiky a (ii) nemožnosť rozdelenia obcí na etnickom základe. Z terminologického hľadiska je v prvej podmienke použitý pojem, ktorý sa v novelizovanom právnom predpise nachádza 1a ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov). Pri druhej podmienke je použité slovné spojenia „etnický základ,“ ktoré je v slovenskom právnom poriadku takisto zaužívané (napríklad v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov).
2.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 2a ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Starosta obce je povinný doručiť okresného úradu v sídle kraja návrh na rozdelenie obce a ďalšie dokumenty neodkladne, najneskôr do 30 dní odo dňa podpisu dohody o rozdelení obce.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava dopĺňa procesné ustanovenia (podmienky) súvisiace s aktuálne chýbajúcou lehotou pre podanie návrhu na rozdelenie obce.
Navrhovaný postup, rovnako ako aj samotný návrh zákona, v súlade s právnymi závermi formulovanými v náleze Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2020-53 zo dňa 13. apríla 2022, v ktorom bolo konštatované, že aj režim rozdelenia (odčlenenia) obcí, ktorý bol platný pred rokom 2001, bol ústavne konformný, pričom týmto návrhom sa de facto k danému režimu vracia. V kontexte predmetného nálezu je podstatné, že na rozhodovaní o rozdeľovaní obce sa - aj po prijatí novely - budú prostredníctvom svojich volených zástupcov (či poslancov obecného zastupiteľstva, ako aj starostu) nepriamo podieľať všetci obyvatelia obce, o ktorej rozdelenie ide (bod 54.1 predmetného nálezu), ako aj to, že rozhodnutie o rozdelení obce je naďalej zverený do pôsobnosti vlády, teda štátneho orgánu (bod 54.2 predmetného nálezu).
3.Čl. I sa dopĺňa bodom 6, ktorý znie:
„6. Za § 30g sa vkladá § 30h, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 30h
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. augusta 2022
(1)Ak bola petícia doručená obci najneskôr do 31. augusta 2022 a ak ide o rozdelenie obce, obecné zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum tak, aby sa uskutočnilo ku dňu konania najbližších všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí. Ustanovenia o lehotách podľa ustanovení § 11a ods. 3 a 5 sa nepoužijú.
(2)Referendum o rozdelení obce, ktoré bolo vyhlásené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, sa uskutoční podľa doterajších predpisov.“.“
Navrhovanou úpravou sa nastavuje prechodný režim vo vzťahu k petíciám ohľadom rozdelenia obcí, ktoré boli realizované a doručené obci do 31.augusta 2022. Ak spĺňa petícia zákonné náležitosti, obecné zastupiteľstvo povinnosť vyhlásiť referendum o rozdelení obce v termíne, ktorý je totožný s termínom najbližších všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí (29.10.2022). V prípade referenda, ktorého konanie bolo vyhlásené pred účinnosťou návrhu zákona, avšak ešte toto referendum nebolo realizované, platí, že sa uskutoční podľa právnych predpisov platných a účinných pred 1. augustom 2022, tzn. podľa doterajších predpisov.
4.V čl. II sa slová „1. júna 2022“ sa nahrádzajú slovami „1. augusta 2022“.
Posúva sa účinnosť zákona vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu.