1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
________________________________________________________________
VIII. volebné obdobie
Číslo: CRD-508/2022
927a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1362 z 23. marca 2022 pridelila návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj;
Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 160 zo 16. júna 2022 s návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pozmeňujúcim a doplňujúcim návrhom;
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Z celkového počtu 11 poslancov Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky bolo prítomných 7 poslancov. Za návrh predneseného uznesenia hlasovali 2 poslanci, 4 poslanci hlasovali proti návrhu a 1 poslanec sa hlasovania zdržal.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III. spoločnej správy vyplynul jeden pozmeňujúci a doplňujúci návrh:
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 2a ods. 5 druhej vete sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „ak nová obec nemá preukázaný svoj historický vývin najneskôr od roku 1918 a ak by sa obec rozdelila na etnickom základe.“.“.
Taxatívne vymedzené dôvody, ktoré limitujú, resp. podmieňujú možnosť rozdelenia obce sa dopĺňajú o dva negatívne vymedzené dôvody, a to konkrétne: (i) nutnosť historického vývinu (tzn. existencie) odčleňovaných častí obce, ktorý siaha maximálne od obdobia vzniku Československej republiky a (ii) nemožnosť rozdelenia obcí na etnickom základe. Z terminologického hľadiska je v prvej podmienke použitý pojem, ktorý sa v novelizovanom právnom predpise nachádza 1a ods. 6 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov). Pri druhej podmienke je použité slovné spojenia „etnický základ,“ ktoré je v slovenskom právnom poriadku takisto zaužívané (napríklad v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov).
3
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 2a ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Starosta obce je povinný doručiť okresného úradu v sídle kraja návrh na rozdelenie obce a ďalšie dokumenty neodkladne, najneskôr do 30 dní odo dňa podpisu dohody o rozdelení obce.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhovaná úprava dopĺňa procesné ustanovenia (podmienky) súvisiace s aktuálne chýbajúcou lehotou pre podanie návrhu na rozdelenie obce.
Navrhovaný postup, rovnako ako aj samotný návrh zákona, v súlade s právnymi závermi formulovanými v náleze Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. PL. ÚS 8/2020-53 zo dňa 13. apríla 2022, v ktorom bolo konštatované, že aj režim rozdelenia (odčlenenia) obcí, ktorý bol platný pred rokom 2001, bol ústavne konformný, pričom týmto návrhom sa de facto k danému režimu vracia. V kontexte predmetného nálezu je podstatné, že na rozhodovaní o rozdeľovaní obce sa - aj po prijatí novely - budú prostredníctvom svojich volených zástupcov (či poslancov obecného zastupiteľstva, ako aj starostu) nepriamo podieľať všetci obyvatelia obce, o ktorej rozdelenie ide (bod 54.1 predmetného nálezu), ako aj to, že rozhodnutie o rozdelení obce je naďalej zverený do pôsobnosti vlády, teda štátneho orgánu (bod 54.2 predmetného nálezu).
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.Čl. I sa dopĺňa bodom 6, ktorý znie:
„6. Za § 30g sa vkladá § 30h, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 30h
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. augusta 2022
(1)Ak bola petícia doručená obci najneskôr do 31. augusta 2022 a ak ide o rozdelenie obce, obecné zastupiteľstvo vyhlási miestne referendum tak, aby sa uskutočnilo ku dňu konania najbližších všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí. Ustanovenia o lehotách podľa ustanovení § 11a ods. 3 a 5 sa nepoužijú.
(2)Referendum o rozdelení obce, ktoré bolo vyhlásené do nadobudnutia účinnosti tohto zákona, sa uskutoční podľa doterajších predpisov.“.“
4
Navrhovanou úpravou sa nastavuje prechodný režim vo vzťahu k petíciám ohľadom rozdelenia obcí, ktoré boli realizované a doručené obci do 31.augusta 2022. Ak spĺňa petícia zákonné náležitosti, obecné zastupiteľstvo povinnosť vyhlásiť referendum o rozdelení obce v termíne, ktorý je totožný s termínom najbližších všeobecných volieb do orgánov samosprávy obcí (29.10.2022). V prípade referenda, ktorého konanie bolo vyhlásené pred účinnosťou návrhu zákona, avšak ešte toto referendum nebolo realizované, platí, že sa uskutoční podľa právnych predpisov platných a účinných pred 1. augustom 2022, tzn. podľa doterajších predpisov.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. II sa slová „1. júna 2022“ sa nahrádzajú slovami „1. augusta 2022“.
Posúva sa účinnosť zákona vzhľadom na priebeh legislatívneho procesu.
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor odporúča o návrhu výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý je uvedený v spoločnej správe hlasovať takto:
hlasovať spoločne o bodoch 1 4 zo spoločnej správy, s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina FECKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (tlač 927) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 161 dňa 16. júna 2022.
5
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Petra DOBEŠA, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Jozef L U K Á Č, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
V Bratislave 16. júna 2022