1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa predkladá ako návrh skupiny poslancov NRSR za stranu HLAS – sociálna demokracia.
V Čl. I sa navrhuje zmena zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktorou sa zvýši tarifný plat pre zamestnancov v školstve o 10 %. Zmena sa dotýka pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, učiteľov vysokých škôl, výskumných a vývojových zamestnancov, a taktiež všetkých nepedagogických zamestnancov, ktorých zamestnávateľom školy, školské zariadenia, verejné vysoké školy a štátne vysoké školy, Slovenská akadémia vied a verejné výskumné inštitúcie, základné umelecké školy, materské školy či jazykové školy a iní zamestnávatelia v oblasti školstva a vedy.
Slovenskú republiku a jej obyvateľov v ostatnom období postihli zásadné negatívne ekonomické javy ako zvyšovanie cien potravín, zdražovanie pohonných hmôt a energií na bezprecedentnú úroveň a vysoká inflácia, ktorá podľa odhadov v priebehu roka 2022 výrazne prekročiť hranicu 10 %. Zároveň však rastie i priemerná mesačná mzda zamestnanca v hospodárstve SR. Nárast síce nie je taký vysoký, aby vykompenzoval následky inflácie, napriek tomu znižuje jej vplyv na zamestnancov. Rast priemernej mesačnej mzdy sa však netýka skupín obyvateľstva, ktorý mzda je určená pevnou sumou v tabuľke a nie je navyšovaná prirodzeným spôsobom. Veľmi veľkou skupinou tu najmä zamestnanci v školstve, a to či pedadogickí a výskumní pracovníci, ale taktiež i nepedagogickí, kde je výška platu často na hranici minimálnej mzdy. Uvedené brzdenie prirodzeného rastu miezd pritom nie je len otázkou súčasnej situácie. Kým priemerné mzdy v hospodárstve rástli i počas predchádzajúcich rokov, mzdy pre zamestnancov v školstve za rok 2021 zostali na pôvodnej výške, ktorá naposledy narástla o 10 % v roku 2020 za vlády Petra Pellegriniho. Na rok 2022 vláda opäť neplánuje zvyšovanie miezd v školstve, čím sa dosiahne paradoxná situácia, kedy sa vplyvom inflácie platy zamestnancov v školstve de facto znižujú, keďže za rovnakú mzdu bude výrazne nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva ako v predchádzajúcich rokoch.
Učitelia a zamestnanci v školstve vo všeobecnosti, pritom čelili v ostatnom období zásadným výzvam, najmä v súvislosti s pandémiou ich zasiahol prechod na online výučbu a potreba zakúpenia technického vybavenia na prácu z domu. Okrem toho, kvalita vzdelávania je priamo-úmerná motivácii pedagógov, ktorí na Slovensku dlhodobo podhodnotení. Pokiaľ chce štát motivovať mladých ľudí na prácu v školstve, ktorá je celoživotným poslaním, dôležitým pre celú spoločnosť, musí im zabezpečiť dôstojné podmienky a ohodnotenie, ktoré bude porovnateľné s ohodnotením vysokoškolsky vzdelaných ľudí v iných odvetviach hospodárstva. Návrh zákona prináša 10 % navýšenie tarifných platov, ktoré je absolútne oprávnenou požiadavkou zamestnancov v školstve, pretože reálne nezvyšuje hodnotu ich mzdy, iba dorovnáva výšku inflácie. Vláda by sa však do budúcnosti mala zaoberať touto otázkou komplexne a poskytnúť riešenie na zlepšenie podmienok pracovníkov v školstve a vede.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými
2
zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Osobitná časť
K čl. I
K Bodu 1
Navrhovaným doplnením § 7 o nový odsek 18 sa upravuje navýšenie tarifného platu o 10 % u nepedagogických zamestnacov, pracujúcich pre niektorého zo zamestnávateľov v oblasti školstva a vedy.
K Bodu 2
Upravuje sa príloha číslo 4, ktorá stanovuje platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, pričom sa navyšujú doterajšie platové tarify o 10 %.
K Bodu 3
Upravuje sa príloha číslo 5, ktorá stanovuje osobitnú stupnicu platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov, pričom sa navyšujú doterajšie platové tarify v jednotlivých platových triedach o 10 %.
K čl. II
Vzhľadom na mimoriadnu naliehavosť v súvislosti s rapídnym rastom inflácie sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia.
3
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
- nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
- nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
- nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie prekladaným návrhom právneho predpisu dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie: Úplný.
4
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
A.3. Poznámky
bezpredmetné
A.4. Alternatívne riešenia
bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.