Prvým krokom k náprave zisteného stavu je dôsledne a čo najrýchlejšie začať
dodržiavať schválené interné predpisy a procesy vymedzené štatútmi RTVS. Dô-
sledne, čo najrýchlejšie a v každom jednotlivom námete postupovať procesy
Centrálneho registra námetov, frekventovaného posudzovania a výberu náme-
tov Dramaturgickou radou, a tiež posudzovanie vybraného programu
Programovou radou RTVS s evidenciou transparentnej odozvy priamo k auto-
rom námetov. Na osi Centrálny register námetov – Dramaturgická rada RTVS
– Programová rada RTVS – Výroba programu je nutné doplniť a sprehľadniť pro-
cesy pre doplnenia, úpravy a výrobu už pokračujúcich sérií, vysielaných alebo
zmluvne zaistených programov.
Dôležité je sprehľadnenie cesty námetu Centrálnym registrom námetov, umož-
niť autorovi námetu mať neustály prehľad, čo sa s námetom deje na báze
zlepšenia elektronického systému Centrálneho registru námetov a jeho techno-
logického napojenia na interné dramaturgické procesy RTVS.
Druhým krokom je aktívny prístup RTVS k autorskej komunite, združeniam a
asociáciám na Slovensku. Pracovná skupina RTVS pre autorov zabezpečí ožive-
nie, pravidelnú komunikáciu a aktivačný plán pre vysoké umelecké školy,
autorské zväzy, producentské združenia, vrátane kontaktu s reklamnými a kre-
atívnymi združeniami. Dôležitým aspektom je neustále získavanie spätnej
väzby z týchto sektorových inštitúcií, vývoj a dotváranie vízie a práce Drama-
turgickej a Programovej rady RTVS.
Cieľom týchto krokov je transparentný, férový, nespochybniteľný a prekvitajúci
ekosystém pre tvorbu námetov, pre výber námetov a výrobu programov. Tento
ekosystém vytvára, kontroluje a zodpovedá zaň riadiaci interný tím RTVS.
2. Podpora tvorby námetov a pracovná skupina pre ich tvorbu
Pamätáte si ešte celosvetový sociálny fenomén juhokórejskej série Squid Game
z dielne obsahovej platformy Netflix? Pamätáte si na Slovensku veľmi rezonu-
júcu katastrofickú fikciu a komédiu Don´t look up s hviezdami Leonardom
Di Capriom a Jennifer Lawrenceovou? Oba príklady programových titulov sú dá-
tumovo nedávne, vlastne čerstvé, keďže ide o časový rámec z jesene a Vianoc
roku 2021. A predsa, zároveň sa zdajú titulmi z dávnej minulosti, keďže náš
denný prísun impulzov zo sociálnych fenoménov sa vývojom mediálnych a ko-
munikačných kanálov iba zväčšuje.
Práve zrýchlenie vyhľadávania rezonujúcich tém, impulzov a „hajpov“ v spo-
ločnosti, analyzujúc trendy a inšpiráciu u nás, ale aj inde v Európe, mapovanie
poslucháčskych a diváckych trendov a tiež zrýchlenie informačných a komu-
nikačných tokov medzi dramaturgiou RTVS a autorskou sférou je kľúčové.
Obnova a posilnenie samého začiatku interného dramaturgického procesu v na-
sledujúcom kroku umožní kvalitnejšiu a dobre informovanú diskusiu
s autorskou komunitou a vzájomnú inšpiráciu.
17