40
Vízia
41
Základný strategickým zámerom riadenia ľudského kapitálu v RTVS bude budovanie angažova‑
nosti, a to zameraním sa na:
páčiť a čo by nás mohlo zaujať. Na tomto princípe sú postavené aj VOD služby, ktoré úhľadne
radia svoj obsah do zrozumiteľných a jednoduchých kategórií a využívajú algoritmy podľa osobit‑
ných preferencií užívateľov za účelom priniesť im presne to, o čo majú záujem.
– vytváranie pracovného prostredia podporujúceho vnútornú motiváciu ľudí,
– poskytovanie príležitostí osobného rozvoja,
– vyhodnocovanie a využívanie potenciálu zamestnancov ku kariérnemu rastu,
– motivujúce vedenie zamestnancov
tak, aby zamestnanci pociťovali, že RTVS vníma ich potreby a záujmy, aby boli inšpirovaní pre
svoju prácu, presvedčení, že ich práca má zmysel, a aby vedeli, že v RTVS majú budúcnosť
a perspektívu a že RTVS oceňuje ich angažovanosť, vyššiu výkonnosť, kvalitu práce, zodpoved‑
nosť, samostatnosť, kreativitu, flexibilitu, tímovú spoluprácu a lojálnosť voči organizácii.
Tento spôsob práce s audiovizuálnym obsahom prostredníctvom online spojenia je oveľa efek‑
tívnejší ako klasické formy radenia napríklad vo forme abecedného televízneho archívu dos‑
tupného na webe. V tomto smere je web RTVS zastaraný a nefunkčný a z pohľadu dnešného
užívateľa ako aj z pohľadu konkurencie celého spektra mediálnych platforiem neláka a ani ne‑
generuje nových užívateľov. Preto chceme priniesť zmenu vo forme novej streamovacej plat‑
formy. Naším cieľom nie je konkurovať množstvu VOD služieb dostupných na trhu, ale dostať
k divákom programy RTVS čo najjednoduchším spôsobom, a to nielen televízne, ale aj tie
rozhlasové.
Pracovné prostredie vplýva na výkonnosť zamestnanca, preto je dôležité poskytnúť zdravé pra‑
covné podmienky, potrebné pomôcky, techniku a technológie. Súčasťou pracovného prostre‑
dia je aj atmosféra na pracovisku.
RTVS sa bude zameriavať na poskytnutie pracovného prostredia, ktoré umožní zamestnancom
plnenie vysokých štandardov výkonu, bude podporovať atmosféru vzájomnej dôvery, slušnosti,
rešpektu a zodpovednosti.
V streamovacej platforme vidíme príležitosť pre novú éru komunikácie so Slovákmi žijúcimi
v zahraničí. Súčasný online archív RTVS nie je plne dostupný zo zahraničia a na mnohých pro‑
gramoch je nastavený geoblokačný zámok. V budúcnosti by sme chceli pripravovať, vyrábať
a vyriešiť programy tak, aby sme zároveň disponovali právami šíriť ich do zahraničia. Množstvo
zahraničných Slovákov má záujem o dianie na Slovensku, o slovenskú kultúru a materinský ja‑
zyk. Prostredníctvom streamovacej platformy k nim možno slovenské programy dostať. Zároveň
má streamovacia platforma potenciál vytvoriť aj bezpečný online priestor pre deti bez reklám
a s ich obľúbenými programami a doplnkovým obsahom. Súčasťou streamovacej platformy
budú aj simultánne vysielané programové služby RTVS.
Aby vízia budovania angažovanosti v RTVS bola úspešná, manažéri musia byť aj lídrami, aby
dokázali riadiť procesy, definovať ciele, kontrolovať a ako lídri dokázali ľudí nadchnúť a inšpirovať,
orientovali sa na ľudí, pracovali so spätnou väzbou, rôznymi štýlmi manažmentu, mentorovali
a koučovali, identifikovali a využívali potenciál, mali empatickú otvorenú komunikáciu a nastolili
pocit dôvery, partnerstva, slušnosti a rešpektu a dokázali oceniť a pochváliť úspech.
#ABYSMESILEPSIEROZUMELI
RTVS je organizácia so širokou diverzitou generácií, rolí a pracovných pozícií, záujmov,
očakávaní, subkultúr atď. Je nevyhnutné, aby manažéri RTVS pracovali efektívne v tomto pros‑
tredí a na to treba zistiť ich aktuálne nastavenie, doplniť tím manažmentu a rozvíjať ich zručnosti.
V poslednom sčítaní sa k rómskej národnosti v roku 2021 prihlásilo len 156‑tisíc Rómov.
Viac ako polovica si navyše rómsku národnosť uviedla len ako druhú národnosť. V skutočno‑
sti však žije na Slovensku podľa odhadov okolo 400‑tisíc Rómov. Niektoré zdroje uvádzajú
až 500‑tisíc, pričom dáta z oficiálnych štatistických zdrojov sú skreslené z mnohých dôvodov.
Okrem iných aj tým, že množstvo Rómov sa radšej hlási k maďarskej a slovenskej národnosti,
prípadne k žiadnej národnosti z obavy pred sociálnym stigmatizmom. Ak by sme pristali na tento
fakt, potom je rómska minorita na Slovensku najpočetnejšou národnostnou menšinou a pred‑
bieha i početnú maďarskú. Kým ostatné minority ako česká či maďarská majú silnú podporu
v médiách ich krajín pôvodu, ktorých signál sa prenáša cez hranice aj k nám, rómska menšina je
práve tá, ktorá je z hľadiska dostupnosti ich vlastného obsahu, jazyka a kultúry v médiách najviac
ostrakizovaná. Na jednej strane sa SR zaviazala prostredníctvom medzinárodných zmlúv a vlast‑
ných zákonných regulácií, že nebude podporovať diskrimináciu a urobí všetko pre pozitívnu
inklúziu minorít do spoločnosti, na druhej strane sa z aktivít na podporu rómskej národnostnej
menšiny prakticky nerobí až toľko, koľko by sa zo strany štátu mohlo.
Bude prioritou RTVS mať systém vzdelávania, ktorý dokáže rozpoznať potreby aktuálne aj
budúce, efektívne dopĺňať kvalifikácie a umožniť rozvíjať zamestnancov po profesijnej aj po
osobnostnej stránke. Pritiahnuť talenty z vonkajšieho prostredia, identifikovať potenciál v inter‑
nom prostredí a udržať talenty je otázkou budúceho úspechu. Preto bude prioritou RTVS pra‑
covať so školami, poskytnúť im priestor, pracovať na zamestnávateľskej značke ako LÍDROVI
V MEDIÁLNEJ OBLASTI.
Na úspech vízie angažovanosti je nevyhnutné, aby zamestnanci vedeli, čo od nich RTVS očaká‑
va, čo im RTVS poskytne a aby boli spokojní, motivovaní, angažovaní a šťastní, že patria do
RTVS a mali šancu v RTVS ovplyvniť svoj kariérny rast.
#VSETKONATRIKLIKY
Ďalšou témou, okrem početnosti rómskej komunity, je aj jazyková bariéra. Máme problém
zozbierať o rómskej menšine štatistické údaje základného charakteru, čo by nám priblížilo
rodové rozdelenie, život v miestach podľa počtu obyvateľov či úroveň vzdelania. Ešte menej
vieme o používaní rómskeho jazyka a budovaní kultúrnej identity. Predpokladom je, že veľká
časť rómskej menšiny nerozpráva slovenským jazykom alebo ovláda slovenčinu len čiastočne.
Len ťažko môžeme predpokladať pozitívnu inklúziu menšiny do spoločnosti, pokiaľ existuje
jazyková bariéra, ktorá skupinu od majority oddeľuje. O realite sa môžeme, bohužiaľ, len doha‑
dovať, keďže konkrétne výskumy na danú tému nie sú dostatočné. Zásadou pri práci s obsa‑
hom pre minoritné publikum by mal byť práve výskum, aby sa predišlo stereotypizácii, predsud‑
kom a diskriminácii. Pokiaľ by sme pristali na expertný predpoklad, že počet Rómov žijúcich
na Slovensku sa blíži k 400‑tisíc, potom by sme mali veľmi dobre zvážiť, akým spôsobom
a akým množstvom obsahov televízie a rádiá a ďalšie mediálne platformy na Slovensku reflektujú
na túto menšinu.
Pandemická kríza významne zasiahla do diváckych a užívateľských návykov celej
populácie nielen u nás, ale aj vo svete. Karanténne opatrenia a práca z domu enormne prispeli
k zvýšeniu sledovania televízie, rovnako ako k zvýšeniu času strávenému na internete. COVID‑19
zároveň podporil sledovanosť už existujúcich nelineárnych služieb, keďže diváci začali okrem
klasického vysielania vyhľadávať aj ďalšie nové a zaujímavé súčasné programy, ktoré poskytujú
za predplatné nelineárne vysielacie služby alebo audiovizuálne mediálne služby na požiadanie
(VOD – video on demand).
Už pred vypuknutím pandémie bolo badať zmeny v návykoch mladších cieľových skupín, ktoré
začali VOD služby vyhľadávať. Súvisí to samozrejme aj so zmenou všeobecného konzumovania
obsahu. Umelá inteligencia sa nám snaží pomáhať, uľahčovať prácu a šetriť čas. Algoritmy, ktoré
sledujú náš pohyb po sieti, pracujú za nás a viac‑menej úspešne navrhujú, čo by sa nám mohlo